Känner fler tjejer som jag? (Mens och ägglossning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Känner fler tjejer som jag? (Mens och ägglossning)

Inläggav tahlia » 2011-05-21 0:42:08

Parvlon skrev:Självklart kommer många välja att ta bort det "onda". Det är bara att kolla på förskrivningen av smärtstilllande som rusar med en så obetydlig sak som att apoteteket avmonopoliseras. Och vem ska betala? Skattebetalare tydligen. Eftersom skatt är direkt i proportion med antalet medborgare och inga tecken visar på att den blir lägre plus att folk vill ha så lite skatt som möjligt och send då att du vill göra så vi blir färre gör det till en omöjlig ekvation.

Missade du medvetet påpekandet om "lämplig tidigaste-ålder" eller är du bara lite smått ouppmärksam idag Parvlon?
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Parvlon » 2011-05-21 0:55:51

tahlia skrev:
Parvlon skrev:Självklart kommer många välja att ta bort det "onda". Det är bara att kolla på förskrivningen av smärtstilllande som rusar med en så obetydlig sak som att apoteteket avmonopoliseras. Och vem ska betala? Skattebetalare tydligen. Eftersom skatt är direkt i proportion med antalet medborgare och inga tecken visar på att den blir lägre plus att folk vill ha så lite skatt som möjligt och send då att du vill göra så vi blir färre gör det till en omöjlig ekvation.

Missade du medvetet påpekandet om "lämplig tidigaste-ålder" eller är du bara lite smått ouppmärksam idag Parvlon?
Jo, hade jag missat.

Vi får väl se, hoppas att få höra något sådant förslag i nyheterna någon gång så vet vi varifrån det kommer. :wink:
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Alien » 2011-05-21 1:14:30

Neko-chan skrev:DVS om allt vad mens och ägglossning är ett enda stort traumatiskt problem för er...
---
* Jag har inget emot att va tjej, men jag blir så LESS på att ha denna kroppen när allt bara ska jävlas med mig, jag blir så otroligt depprimerad och vill skära ut skiten där nere, känns som benskörhet är mycke mer värt än att må såhär dåligt pga kroppen.

* Har killar ens samma problem?
Om inte, vilket skämt de kvinnliga könet är...Såhär kan man ju inte leva 80-90 år...

Inte behöver kvinnorna ha det så i 80-90 år, klimakteriet infaller när man är mellan 45-55 år. Då får man värmevallningar i stället, men man slipper menssmärtor.

(Off-topic, djurhonor är fertila till sin död. Men rent evolutionärt var det fördelaktigt för människan att äldre infertila kvinnor tog hand om sina barnbarn, den s k mormorshypotesen.)

Jag hade också ont vid mens men inte så svårt som du.

Vid ägglossning hade jag lite värk i ena sidan och det gjorde extra ont när jag kissade.

Före mens märkte jag bara att jag fick ont i brösten. När jag en gång fick ont utan att det kom någon mens, var jag gravid. Det sades att mensen skulle bli mindre smärtsam efter att man fött barn; det stämde inte för mig. Å andra sidan, nuförtiden har kvinnor bindor och tamponger, p-piller, värktabletter och viss smärtlindring vid förlossning, tackochlov att man inte levde på "den gamla goda tiden".

Nej, männen har inget liknande; naturen är orättvis.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Fighterbabe » 2011-05-21 9:11:55

Jag hade riktigt ont och blev sjuk (fick feber) i samband med mensen. Har utretts för endometrios, men det var inget. Har fått elakupunktur, TENS, kraftigt smärtstillande i form av Orudis och Orudis Retard. Varje gång får jag låna hem TENS-apparaten från min sjukgymnast. Och så tar jag mina Orudis-tabetter. De måste dock kompletteras med Omeprazol, för de är INTE snälla mot magen. Tyvärr!
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav svartamolnet » 2011-05-21 10:14:15

Jag tror inte på mormorshypotesen, för det är väl inte så länge människan haft många år kvar att leva efter klimakteriet? Förr dog man väl ofta i den åldern?

Konstigt det där med Cerazette. Undrar om de har flera sorter, eller om de gjort om dem. Jag har aldrig haft piller utan sockerpiller i en vecka och jag vet att jag har haft en sort som hette Cerazette.
svartamolnet

Anslöt: 2009-09-25

Inläggav Kimmelie » 2011-05-21 12:22:23

Fighterbabe skrev:Jag hade riktigt ont och blev sjuk (fick feber) i samband med mensen. Har utretts för endometrios, men det var inget. Har fått elakupunktur, TENS, kraftigt smärtstillande i form av Orudis och Orudis Retard. Varje gång får jag låna hem TENS-apparaten från min sjukgymnast. Och så tar jag mina Orudis-tabetter. De måste dock kompletteras med Omeprazol, för de är INTE snälla mot magen. Tyvärr!

Begär att du får kapslar i stället för tabletter, för kapslar är mycket snällare mot magen. Orudis finns som kapslar.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Kimmelie » 2011-05-21 12:30:06

tahlia skrev:Mer on topic då.. personligen skulle jag helst se att kvinnor fick, vid en lämplig "tidigaste"-ålder eller när de redan fått barn, ges valet att ta bort hela skiten, dvs livmodern och livmodertappen. Eländet gör inget annat än ger oss cancer när vi inte längre vill ha fler barn/ha barn alls eller helt enkelt är för gamla för att skaffa barn. Fick jag välja skulle jag gladeligen plocka bort eländet - jag har ingen som helst nytta av den. Den kostar mig pengar, ger mig kraftiga hormonsvängningar samt värker som satan den första dagen av varje mensperiod.

Det finns en sån åldersgräns: 35 år.
Hormonsvängningarna slipper man inte för att man opererar bort livmodern och livmodertappen, eftersom de beror på äggstockarna. Dem får man inte lika lätt ta bort.
Kimmelie

Inläggav Fighterbabe » 2011-05-21 12:32:55

Kimmelie skrev:
Fighterbabe skrev:Jag hade riktigt ont och blev sjuk (fick feber) i samband med mensen. Har utretts för endometrios, men det var inget. Har fått elakupunktur, TENS, kraftigt smärtstillande i form av Orudis och Orudis Retard. Varje gång får jag låna hem TENS-apparaten från min sjukgymnast. Och så tar jag mina Orudis-tabetter. De måste dock kompletteras med Omeprazol, för de är INTE snälla mot magen. Tyvärr!

Begär att du får kapslar i stället för tabletter, för kapslar är mycket snällare mot magen. Orudis finns som kapslar.

Det ÄR kapslar, skrev bara tabletter av gammal vana.... Eftersom man säger värktabletter och inte "värk-kapslar"...
Men den dosen jag tar och med min mages känslighet så behövs omeprazol i alla fall.
Fighterbabe

Inläggav tahlia » 2011-05-21 12:53:33

Kimmelie skrev:
tahlia skrev:Mer on topic då.. personligen skulle jag helst se att kvinnor fick, vid en lämplig "tidigaste"-ålder eller när de redan fått barn, ges valet att ta bort hela skiten, dvs livmodern och livmodertappen. Eländet gör inget annat än ger oss cancer när vi inte längre vill ha fler barn/ha barn alls eller helt enkelt är för gamla för att skaffa barn. Fick jag välja skulle jag gladeligen plocka bort eländet - jag har ingen som helst nytta av den. Den kostar mig pengar, ger mig kraftiga hormonsvängningar samt värker som satan den första dagen av varje mensperiod.

Hormonsvängningarna slipper man inte för att man opererar bort livmodern och livmodertappen, eftersom de beror på äggstockarna. Dem får man inte lika lätt ta bort.

Åldersgränsen finns men inte valet. Och nej... hormonsvängningarna beror inte uteslutande på äggstockarna - en vanlig missuppfattning dock.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Fighterbabe » 2011-05-21 13:13:26

Kimmelie skrev:

Åldersgränsen är 25 år.
Fighterbabe

Inläggav weasley » 2011-05-21 14:20:34

Suck. Nu kom Parvlon emellan med bluddrande om organ han inte ens har. FB svarade lite halvt på min fråga tror jag, men jag upprepar den ändå:

weasley skrev:Ni som har sådana helvetiska smärtor: Får ni något särskilt smärtstillande medel eller är det nån sorts allmänsmärtstillande?

Folk med migrän har vad jag vet speciell smärtstillande medicin för migrän. Det borde finnas samma sak för mensvärk. Annars tror jag jag blandar in patriarkatet i konspirationsteorin. Mannen som mall, alltså.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Fighterbabe » 2011-05-21 14:28:10

weasley skrev:Suck. Nu kom Parvlon emellan med bluddrande om organ han inte ens har. FB svarade lite halvt på min fråga tror jag, men jag upprepar den ändå:

weasley skrev:Ni som har sådana helvetiska smärtor: Får ni något särskilt smärtstillande medel eller är det nån sorts allmänsmärtstillande?

Folk med migrän har vad jag vet speciell smärtstillande medicin för migrän. Det borde finnas samma sak för mensvärk. Annars tror jag jag blandar in patriarkatet i konspirationsteorin. Mannen som mall, alltså.

Hmm, jag svarade nog allmänt på trådskaparens frågeställning.... Men, jag kan svara på din fråga också.
Har fått elakupunktur, TENS, kraftigt smärtstillande i form av Orudis och Orudis Retard. Varje gång får jag låna hem TENS-apparaten från min sjukgymnast.
Fighterbabe

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-05-21 16:25:25

Du är elak Parvlon. Sån här värk om man har endometrios kan göra riktigt ont. Det stannar inte alls vid mens och ägglossning för alla utan kan också värka kontinuerligt hela månaden. Så har det varit för mig i mina skov även om jag har haft turen att svara på hormonbehandling.
Jag klarade dock det värsta med dexofen vilket jag tror att även fler har ätit. Även om man inte "tar bort allt" så finns det kvinnor som behöver göra upprepade mindre operationer för att ta bort cystor på äggstockarna och annan vävnad. Det är inte så att endometrios står still och värker ungefär lika mycket. Gör man inget åt det så växer vävnaden till och man får mer och mer ont och därför är tabletter ingen lösning.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav prick » 2011-05-21 17:36:18

jag känner väl igen mej i problembeskrivningen. mina menssmärtor är helt groteska. när det gör som allra ondast vill jag bara skära ut livmodershelvetet. det känns som värkar (tror jag), med andhämtningspauser emellan. gynekologen misstänker att jag har endometrios, och remitterade mej för en titthålsoperation, men jag vågade inte.

pms för mej är som en regelrätt depression med mycket ångest, yrsel, extrem hunger, ilska, blodsockerfall, kramper och ibland självmordstankar och overklighetskänslor.

när jag varit underviktig/anorektiskt smal och mensen försvunnit har det känts som en enorm lättnad, en vinst. det känns konstigt att skriva att det aldrig oroat mej, men så är det konstigt nog. men jag har svårt att acceptera "kroppen". jag tycker att den är grotesk och oberäknelig och i vägen. jag vill inte känna att jag har en kropp. nån svensk poetissa från 1800-talet skrev att hon önskade vara bara själ/intellekt och att få slippa sin kropps fängelse. jag, jag skulle nöja mej med att få en ballerinas fysik med bröst som knappast syns. och aldrig ömmar.
prick

Anslöt: 2010-08-29

Inläggav Kimmelie » 2011-05-21 18:08:48

weasley skrev:Suck. Nu kom Parvlon emellan med bluddrande om organ han inte ens har. FB svarade lite halvt på min fråga tror jag, men jag upprepar den ändå:

Det finns inga "skräddarsydda" värktabletter mot mensvärk el. endometrios. För mig funkade det oftast bra med Orudis, annars kan man t ex få Dexofen, eller i riktigt svåra fall morfin. Men även om värken lindras av värktabletter, så var iaf. jag fortfarande sjuk de första dagarna.
Det finns hormonbehandlingar som kan hjälpa vid endometrios, och hålla värken borta några år, men det funkar inte på alla.
Kimmelie

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-05-21 21:38:36

Jag har problem med svåra smärtor och täta, rikliga, långdragna menstrautioner.
Nyligen hade jag en som varade i tre veckor hade haft en dags andrum efter att den förra slutade. Trots mina täta, rikliga blödningar har jag ändå ett HB på 138

Jag har så ont att jag inte kan sitta stilla mer än korta stunder och då ligger jag mest och kvider blir ofta illamående och det hela slutar med att jag kräks.

Jag har varit hos gyn och gjort en undersökning under narkos eftersom jag inte fixade det annars. Det såg tydligen bra ut men var så pass trångt att läkaren varken kunde ta prover längre in i livmodern som det var tänkt och hormonspiralen hon tänkt sätta in var bara och glömma. Jag skulle med glädje slippa mensen, bort bort bort.

Jag vill inte ens ha en kvinnokropp eller manskropp för den delen så mensen är alltid extra jobbig.

Om någon kommer och kommenterar att det är fel och snyftar om skattebetalarnas pengar. Snyt dig och sköt din egen kropp. Jag betalar också skatt och det är oerhört viktigt för mig.
VeganGeekGirl

Anslöt: 2010-04-03

Inläggav Kahlokatt » 2011-05-21 21:50:11

Jag har inte läst hela tråden nu, men jag tror inte att extrema menssmärtor är kopplat till NPF. Själv kan jag ha jätteont vid ägglossning; senast fick jag det på väg från en konsert på Globen! Jag var där med pappa och hans kompis och vi var tvungna att skynda oss till tunnelbanan. Jag kunde ju inte börja klaga på underlivssmärtor för två karlar, så jag låtsades som ingenting och pinnade på mot t-banan fastän det kändes som om någon stack spjut i underlivet...

Vid mens har jag sällan särskilt ont, däremot undrar jag om det verkligen är sant att man bara blöder en äggkopp. Det skall vara en äggkopp för ett strutsägg då, för jag blöder som en stucken gris.
Tyvärr har jag inget bra råd att ge dig, jag kan bara säga att du inte behöver oroa dig, din kropp är säkert helt normal.
Får man mens även om man steriliserar sig? Annars kan ju det vara ett alternativ, eftersom du ändå inte vill ha barn. Sex kan man ju ha ändå.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-05-21 21:53:35

Det finns diverse olika hormonbehandlingar för att ta bort mensen men man kan inte ta dem permanent. Vissa här verkar ju dock ha förlorat mensen av Cerazette.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav weasley » 2011-05-21 22:33:17

VeganGeekGirl skrev:Det såg tydligen bra ut men var så pass trångt att läkaren varken kunde ta prover längre in i livmodern som det var tänkt och hormonspiralen hon tänkt sätta in var bara och glömma.

Om det är SÅ trångt är det ju inte konstigt att mensen håller på flera veckor, tänker en lekman som jag. Mensen kan ju typ inte komma ut genom ett pyttelitet hål liksom. Går det inte att operera ett lite större hål?
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-05-23 21:59:37

weasley skrev:
VeganGeekGirl skrev:Det såg tydligen bra ut men var så pass trångt att läkaren varken kunde ta prover längre in i livmodern som det var tänkt och hormonspiralen hon tänkt sätta in var bara och glömma.

Om det är SÅ trångt är det ju inte konstigt att mensen håller på flera veckor, tänker en lekman som jag. Mensen kan ju typ inte komma ut genom ett pyttelitet hål liksom. Går det inte att operera ett lite större hål?

Jag vet faktist inte, men det föklarar tydligen varför jag har så ont.
VeganGeekGirl

Anslöt: 2010-04-03

Inläggav Neko-chan » 2011-05-28 22:59:22

Alien skrev:
Neko-chan skrev:DVS om allt vad mens och ägglossning är ett enda stort traumatiskt problem för er...
---
* Jag har inget emot att va tjej, men jag blir så LESS på att ha denna kroppen när allt bara ska jävlas med mig, jag blir så otroligt depprimerad och vill skära ut skiten där nere, känns som benskörhet är mycke mer värt än att må såhär dåligt pga kroppen.

* Har killar ens samma problem?
Om inte, vilket skämt de kvinnliga könet är...Såhär kan man ju inte leva 80-90 år...

Inte behöver kvinnorna ha det så i 80-90 år, klimakteriet infaller när man är mellan 45-55 år. Då får man värmevallningar i stället, men man slipper menssmärtor.

(Off-topic, djurhonor är fertila till sin död. Men rent evolutionärt var det fördelaktigt för människan att äldre infertila kvinnor tog hand om sina barnbarn, den s k mormorshypotesen.)

Jag hade också ont vid mens men inte så svårt som du.

Vid ägglossning hade jag lite värk i ena sidan och det gjorde extra ont när jag kissade.

Före mens märkte jag bara att jag fick ont i brösten. När jag en gång fick ont utan att det kom någon mens, var jag gravid. Det sades att mensen skulle bli mindre smärtsam efter att man fött barn; det stämde inte för mig. Å andra sidan, nuförtiden har kvinnor bindor och tamponger, p-piller, värktabletter och viss smärtlindring vid förlossning, tackochlov att man inte levde på "den gamla goda tiden".

Nej, männen har inget liknande; naturen är orättvis.

menade 50-60 år xD ouppmärksam vad jag skrev :oops:
Neko-chan

Anslöt: 2011-05-03

Inläggav Xzirie » 2011-05-29 6:05:50

Bjäbbmonstret skrev:Det finns diverse olika hormonbehandlingar för att ta bort mensen men man kan inte ta dem permanent. Vissa här verkar ju dock ha förlorat mensen av Cerazette.

Jag tänker iallafall fortsätta ta Depo-Provera livet ut. En liten risk för något tidigare benskörhet bleknar jämfört med att få 3 veckor till i månaden att leva och slippa må skit på.
Xzirie

Anslöt: 2010-04-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in