Motivation, organisering etc.?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Motivation, organisering etc.?
Hallå.
Jag pluggar på distans, komvux gymnasie kurser, och ibland har det gått jätte bra men senaste året har det nästan stått still helt. Det började med att jag blev enormt deppig igen och jag sjukskrev mig, nu har jag fått an AS diagnos och mår bättre än innan bland annat pga. att jag börjat äta min medicin igen, men jag lyckas inte göra någonting alls och det stressar mig enormt...
Jag ska gå till något slags centrum som ska kunna hjälpa mig organisera vardagen, men jag vet inte när och jag börjar bli rejält trött på mig själv! Jag hade även en tid till en ny terapeut för att behandla mitt tvångssyndrom men den tiden missade jag och jag kan inte ta mig till att hitta kontakt uppgifter och ringa dem heller. Vet inte vad jag skulle säga och känner mig bara dum.
Jag gjorde för någon vecka sen en del av matematiken jag skulle göra, men fick tillbaks den med massa fel som jag inte förstår, utan förklaringar till det och en snäsig aggressiv kommentar om att jag borde gå på lektionerna jag har möjlighet till, vilket jag håller med om även om de inte är obligatoriska alls, men jag kan inte ta mig iväg och jag får ont i magen av att tänka på klassrum etc.
Eftersom jag nu inte förstår hur jag kan rätta det som är fel, redan hade lite motivation och ork till att sätta igång innan och nu dessutom fått tillbaks det jag la energi på att göra med negativt omdöme och snäsig kommentar så kan jag knappt titta på uppgifterna utan att må illa. Så jag sitter bara och mår dåligt över att jag inte gör det jag ska och inte får någon ordning på mitt liv någonsin. Alla dagar bara rinner förbi och jag gör helt onödiga saker. Jag fastnar i något och sedan har det plötsligt gått en hel dag, och sen en hel månad...
Jag vet att det hela låter så dumt, man vill bara säga skärp dig, men jag vet inte hur. Det känns helt omöjligt att samla ihop bitarna och få igång en fungerande vardag. Är det någon som har känt liknande och kan dela med sig av nyttiga tips utifrån sina erfarenheter?
Jag pluggar på distans, komvux gymnasie kurser, och ibland har det gått jätte bra men senaste året har det nästan stått still helt. Det började med att jag blev enormt deppig igen och jag sjukskrev mig, nu har jag fått an AS diagnos och mår bättre än innan bland annat pga. att jag börjat äta min medicin igen, men jag lyckas inte göra någonting alls och det stressar mig enormt...
Jag ska gå till något slags centrum som ska kunna hjälpa mig organisera vardagen, men jag vet inte när och jag börjar bli rejält trött på mig själv! Jag hade även en tid till en ny terapeut för att behandla mitt tvångssyndrom men den tiden missade jag och jag kan inte ta mig till att hitta kontakt uppgifter och ringa dem heller. Vet inte vad jag skulle säga och känner mig bara dum.
Jag gjorde för någon vecka sen en del av matematiken jag skulle göra, men fick tillbaks den med massa fel som jag inte förstår, utan förklaringar till det och en snäsig aggressiv kommentar om att jag borde gå på lektionerna jag har möjlighet till, vilket jag håller med om även om de inte är obligatoriska alls, men jag kan inte ta mig iväg och jag får ont i magen av att tänka på klassrum etc.
Eftersom jag nu inte förstår hur jag kan rätta det som är fel, redan hade lite motivation och ork till att sätta igång innan och nu dessutom fått tillbaks det jag la energi på att göra med negativt omdöme och snäsig kommentar så kan jag knappt titta på uppgifterna utan att må illa. Så jag sitter bara och mår dåligt över att jag inte gör det jag ska och inte får någon ordning på mitt liv någonsin. Alla dagar bara rinner förbi och jag gör helt onödiga saker. Jag fastnar i något och sedan har det plötsligt gått en hel dag, och sen en hel månad...
Jag vet att det hela låter så dumt, man vill bara säga skärp dig, men jag vet inte hur. Det känns helt omöjligt att samla ihop bitarna och få igång en fungerande vardag. Är det någon som har känt liknande och kan dela med sig av nyttiga tips utifrån sina erfarenheter?
Re: Motivation, organisering etc.?
Lynxina skrev:Jag vet att det hela låter så dumt, man vill bara säga skärp dig, men jag vet inte hur. Det känns helt omöjligt att samla ihop bitarna och få igång en fungerande vardag. Är det någon som har känt liknande och kan dela med sig av nyttiga tips utifrån sina erfarenheter?
Det låter inte dumt.
För mig kan det hjälpa att ha en viss tid på alla dagar då jag pluggar eller nåt.
11:00-16:00 tex. Så då deppar jag ihop och gör det jag ska ungefär. Jobbigast att komma
igång, sen går det lättare efter en timme.
Eller sätt upp en viss dag när du direkt efter du vaknat och ätit frukost kommer plugga i 4-8 timmar. Tex nu på måndag. Så hinner du förbereda dej mentalt någon dag och göra "onyttiga" saker utan dåligt samvete. Vila.
Du har alltså diagnos på ett funktionshinder som påverkar din förmåga att tillgodogöra dig dina studier? Då bör du ha rätt till extra stöd - och betydligt trevligare behandling än vad du nu får. Ta kontakt med studievägledaren och förklara din situation och be om information om vad som gäller! Jag vet inte hur det ser ut på komvux, men på universitetet vet jag att det finns tydliga rättigheter för studenter med funktionshinder. Lärarna får betalt för extra timmar för att tillhandahålla extra handledning i vissa fall. En annan student kan få viss ersättning för att ta anteckningar åt någon. Jag vet inte vad som gäller just med dina förutsättningar, men jag utgår från att de inte bara kan strunta i det med hedern i behåll.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Det låter som toppen tips, och jag ska ta till mig dem bäst jag kan. Men om man inte vet var man ska börja när man ska komma igång sen? Och riskerar att fasta i planerande stadiet och t.ex. bara göra listor, inte det man skriver att man ska göra på dem, om och om igen när man väl kommer på ett sätt att bryta ner det? Någon idé? Skönt att det är någon som inte tycker det låter dumt för övrigt... Tack!
Tintomara Ariadne skrev:Du har alltså diagnos på ett funktionshinder som påverkar din förmåga att tillgodogöra dig dina studier? Då bör du ha rätt till extra stöd - och betydligt trevligare behandling än vad du nu får. Ta kontakt med studievägledaren och förklara din situation och be om information om vad som gäller! Jag vet inte hur det ser ut på komvux, men på universitetet vet jag att det finns tydliga rättigheter för studenter med funktionshinder. Lärarna får betalt för extra timmar för att tillhandahålla extra handledning i vissa fall. En annan student kan få viss ersättning för att ta anteckningar åt någon. Jag vet inte vad som gäller just med dina förutsättningar, men jag utgår från att de inte bara kan strunta i det med hedern i behåll.
Det har jag inte ens provat att använda mig av... Har inte tänkt att det kan finnas sådan hjälp att få. Tack så hemskt mycket för tipset! Jag ska ta kontakt med de på komvux ännu en gång, vilket är rätt krångligt i sig, och med rektor/studievägledare och se vad de säger också. Jag hoppas de inte avfärdar mig för att jag är krånglig och att de är trötta på mig och så bara...
Lynxina skrev:Det låter som toppen tips, och jag ska ta till mig dem bäst jag kan. Men om man inte vet var man ska börja när man ska komma igång sen? Och riskerar att fasta i planerande stadiet och t.ex. bara göra listor, inte det man skriver att man ska göra på dem, om och om igen när man väl kommer på ett sätt att bryta ner det? Någon idé? Skönt att det är någon som inte tycker det låter dumt för övrigt... Tack!
Igenkänning!
Ett tag skrev jag t.o.m. listor över listorna och hade korsreferenser mellan dem, typ...
Försök då att skriva listan i en logisk ordning och på en så konkret nivå att du kan stryka över vartefter. Då kan du se att det går framåt. Ett tips är att klippa bort det som du har klarat av redan.
Ha en lista där du har med rubbet - precis allt som du behöver göra - så att ingenting blir helt bortglömt. Förvara den där du vet att du säkert kan hitta den och också kommer ihåg att titta, men försök släppa tankarna på den. Du kan ändå inte göra allt på en gång.
Skriv sedan en lista på det som du skall göra just vid det här tillfället. Det är på den här listan som det är viktigt att du är konkret. Skriv upp sådant som du vet att du kan genomföra i aktuell position i tid och rum. Konkretisera ner till hanterbara delmål. När du är klar med listan tittar du igenom den och låter stora feta pilar markera det som är AKUT. Se till att göra just de grejerna! Om du halkar efter i tidsplaneringen, se då till att hoppa över andra grejer så att just de här grejerna blir gjorda.
Det är vad som funkar bäst för mig just nu. Jag skall inte påstå att det funkar bra, men det är det som funkar överhuvudtaget.
- Tintomara Ariadne
Ja, jag hoppas verkligen att det finns den typen av rättigheter på komvux också. Jag tycker att de om inte annat borde ha en plan för likaberättigande eller vad det nu är man kallar det.
- Tintomara Ariadne
Återgå till Att leva som Aspergare