AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-19 7:04:21

@Sigvardh:

Ok, tack för svaren.

Jag hade velat ha mer diskussion här, i stället för hänvisning till din bok.

Hur menar du med det att många personlighetsstörningar kan lika gärna diagnostiseras med en annan personlighetsstörning? Alltså vad är det du visar när du "lyfter blicken lite"? Att kriterierna är för luddiga, att psykiatriker tolkar dem fel och inte ser vad störningen egentligen innebär eller att många diagnoser kanske är s.k. slaskdiagnoser?

Vilka diagnoser jämför du med? Personlighetsstörningar och AS har jag ju fattat, men vilka mer?

Nej, jag är varken akademiker eller förlagsmänniska. Jag hade kunnat bli akademiker, men det blev inte så. Bror Duktig ser jag som något negativt, och tog som nick för att det fanns många jobbiga "Bror Duktig-typer" på ett hundforum jag besöker ibland. Så jag tog nicket på skämt, inte för att beskriva mig själv utan för att, som jag skrev i min presentation där, tyckte att nicket passade på ett forum där det drällde av "Bror Duktig". På forumet fanns/finns även en "Jaja, och?" och "Herr Ödmjuk" som tog sina nick av samma skäl.

Helst hoppas jag ju att jag inte är någon jobbig Bror Duktig-typ. Men som aspergare är det tydligen lätt att verka sådan, så fort man är av ifrågasättande typ, eller vill att saker benämns på sitt riktiga sätt (typ: inte ger sig när folk menar sympati när de säger empati), eller vill diskutera mycket samtidigt som man inte är en som alltid följer strömmen (om den inte bedöms vara korrekt förstås).
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Danne » 2011-05-19 11:06:50

Sigvard Lingh skrev:Sen såg jag kallelsen till ett möte förra tisdagen. Där gick det mesta snett. Jag har en förmåga/egenskap att intressera mig för och hålla många bollar i luften samtidigt. Då hamnar jag regelmässigt i kollision med vad jag kallar "enfaktormänniskor" eller sådana som bara tänker i en dimension åt gången. Sådana personer är också vanligen mycket lättkränkta, har anspråk på att vara "berättigade" och tillgriper lätt ett grovt språk.

Detta är alltså hur du ser på personer med asperger. :!: Det var nämligen enbart personer med asperger där, förutom du själv då förstås. Som sagt, dina åsikter lyser igenom många av dina inlägg. Det här var bara ett exempel på det, det finns flera. Så oerhört nedlåtande att säga så, och du påstår att du är psykolog. Skrämmande! Jag kommer i vart fall informera AAF om dig, och berätta allt som har hänt och som du har skrivit här.
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-19 14:26:44

Bror Duktig skrev:Vilka diagnoser jämför du med? Personlighetsstörningar och AS har jag ju fattat, men vilka mer?

Bror Duktig. Här är de jag jämför med psykopati:

ADHD
Aggression
Alexitymi
Asperger
Autism
Beroendeproblematik
Beteendestörningar
Borderline
Depression
Drogmissbruk
Histrionisk (hysterisk) störning
Multipel personlighetsstörning
Narcissism
Nekrofil karaktär
Psykos, schizofreni
Sadism
Seriemördare
Sexuella störningar
Självmord
Stalkers
Ångest
Sigvard Lingh

Anslöt: 2011-04-23

Inläggav tahlia » 2011-05-19 14:36:19

Får mig att undra lite.... hur jämför man seriemördare med psykopater när vissa seriemördare själva är psykopater?
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav tahlia » 2011-05-19 14:37:35

Vidare kan "seriemördare" innefatta en eller flera av de diagnoser du redan jämför med psykopati.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav MrWin » 2011-05-20 13:06:31

Men for svarte, AS er ikke det samme som psykopati, sosiopati, narsissisme, schizofreni (selv om personer med AS kan få det) osv., what's next liksom, "AS and similarities with mental retardation"?
MrWin

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-20 13:35:39

MrWin skrev:Men for svarte, AS er ikke det samme som psykopati, sosiopati, narsissisme, schizofreni (selv om personer med AS kan få det) osv., what's next liksom, "AS and similarities with mental retardation"?

MrWin, det är riktigt. Det är precis det vi diskuterar här.
Sigvard Lingh

Anslöt: 2011-04-23

Inläggav Alien » 2011-05-20 14:12:48

MrWin skrev:Men for svarte, AS er ikke det samme som psykopati, sosiopati, narsissisme, schizofreni (selv om personer med AS kan få det) osv., what's next liksom, "AS and similarities with mental retardation"?

Nej, är det någon här som påstått det?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav mnordgren » 2011-05-22 16:14:38

Diskussionen om Träffen 10 maj i Stockholm återfinns nu här:

tisdag-10-maj-diskussionsgruppen-sthlm-t20268-96.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav mnordgren » 2011-05-23 12:38:28

Låser tråden tillfälligt för moderering.
------------
mnordgren

Inläggav mnordgren » 2011-05-25 16:32:04

Sigvard Lingh skrev:Sen såg jag kallelsen till ett möte förra tisdagen. Där gick det mesta snett. Jag har en förmåga/egenskap att intressera mig för och hålla många bollar i luften samtidigt. Då hamnar jag regelmässigt i kollision med vad jag kallar "enfaktormänniskor" eller sådana som bara tänker i en dimension åt gången. Sådana personer är också vanligen mycket lättkränkta, har anspråk på att vara "berättigade" och tillgriper lätt ett grovt språk.

post551107.html#p551107

Den här kommentaren är nedlåtande och det är inte ok. Eftersom du är ganska ny på forumet och inte har så mycket på ditt register så blir det inte mer än en tillsägelse denna gång.

Mycket av den här konflikten mellan dig och två andra medlemmar verkar bero på en incident som inträffade i samband med en diskussionsträff. Vi kan inte ta hänsyn till vad som sker utanför forumet när vi modererar. Det vi tar ställning till är det som skrivs på forumet.

Det här är en tillsägelse. Meddelas även i PM.

Låser upp tråden och hoppas att ni håller er till ämnet för tråden.
------------
mnordgren

Inläggav Alien » 2011-05-30 2:31:24

En skillnad tror jag är att vara supertrevlig och förtroendeingivande, som bedragare kan vara. Jag tror att det är svårt för aspergare (och övriga som inte har psykopatdrag) att vara så "socialt kompetenta", så falska, så orädda (för upptäckt) och så känslokalla. Här exempel på en typisk bedragare, en kvinnlig sådan den här gången: de-supertrevliga-kan-vara-bedragare-och-psykopater-t20803.html
Alien
Moderator

Inläggav Wine » 2011-05-30 22:07:52

Finns det någon erfarenhet av att ha träffat en psykopat i ditt arbete? Hur kan man "upptäcka" en psykopat då de enligt beskrivning verkar vara så bra på att föra sig i sociala sammanhang samt att manipulera sin omgivning? Är det först i samband med t.ex. en brottslig handling man kan dra en slutsats i efterhand att det handlar om en psykopat? Har läst artikeln i DN om kvinnan som lurat av en mängd personer pengar genom att bli mycket nära vän med sina offer.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Alien » 2011-06-18 4:13:48

Wine skrev:Finns det någon erfarenhet av att ha träffat en psykopat i ditt arbete? Hur kan man "upptäcka" en psykopat då de enligt beskrivning verkar vara så bra på att föra sig i sociala sammanhang samt att manipulera sin omgivning? Är det först i samband med t.ex. en brottslig handling man kan dra en slutsats i efterhand att det handlar om en psykopat? Har läst artikeln i DN om kvinnan som lurat av en mängd personer pengar genom att bli mycket nära vän med sina offer.

Ja, det är bara i samband med brott som psykopaten får en diagnos, eftersom hen inte är motiverad att söka diagnos själv.

Alla övriga fall är slutsatser de som råkat illa ut (t ex som partner/barn el arbetskamrat/underlydande) dragit. Men iom att 4% beräknas vara psykopater så lär vi alla ha träffat sådana.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2011-06-18 4:17:09

I en bok läser jag att vanliga människor visserligen kan ha tråkigt ibland, men mestadels så är de uppslukade av stress, oro och skuldkänslor så de har fullt upp och har då inte tråkigt.

Men sådana känslor lider inte psykopaten av, och därför får hen ofta tråkigt. Vilket är en orsak till att hen ägnar sig åt att plåga djur och djävlas med sina medmänniskor.
Alien
Moderator

Inläggav Wine » 2011-06-18 21:06:35

Alien skrev:Men iom att 4% beräknas vara psykopater så lär vi alla ha träffat sådana.

Då är det ju fler som är psykopater än som har AS. Trodde det var en mer ovanlig störning.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-18 21:21:53

Wine skrev:
Alien skrev:Men iom att 4% beräknas vara psykopater så lär vi alla ha träffat sådana.

Då är det ju fler som är psykopater än som har AS. Trodde det var en mer ovanlig störning.

4% har jag aldrig hört. 0.7 - 1% enligt Hare iaf.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav earlydayminer » 2011-06-18 21:59:01

Är man fokuserad på det märker man det. En individ av den typen utmärker sig alldeles särskilt.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Wine » 2011-06-18 22:29:32

earlydayminer skrev:Är man fokuserad på det märker man det. En individ av den typen utmärker sig alldeles särskilt.

På vilket sätt förutom då det är alldeles uppenbart, som om ett brott begås? Kan man verkligen själv upptäcka ett sådant beteende då psykopaten är så charmerande och manipulativ?
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav earlydayminer » 2011-06-19 4:49:34

Wine skrev:
earlydayminer skrev:Är man fokuserad på det märker man det. En individ av den typen utmärker sig alldeles särskilt.

På vilket sätt förutom då det är alldeles uppenbart, som om ett brott begås? Kan man verkligen själv upptäcka ett sådant beteende då psykopaten är så charmerande och manipulativ?

Ja, nu talar jag utifrån vad jag själv anser. En fördel med att ha så svårt att lita på människor är ju denna fokus på hur människor beter sig. En nackdel är att det är svårt att möta människor och känna sig trygg med andra. En nackdel med den nackdelen kan naturligtvis vara att man faller för en manipulativ person. En fördel med nackdelen är att man enklare märker när någon utmärker sig.

Den antisociala typen från gatan är säkerligen enklare att märka än en klassisk "VD-psykopat". Skrämmande påstridig och ruskigt mycket snack bakom rygg. Väldigt manlig, väldigt högfärdig. Smygande, mycket snack om andra personer. Individen vill få dig att känna dig speciell, och gör det på ett sätt där ni ska skapa ett band. Där du får reda på allt, där du får information och blir tilltalad att hålla med utan att du säger något.

Jag kom i kontakt med en sådan, men drog mig snabbt undan och band inga band hur mycket personen än verkade ställa upp. Har man inte gjort något, men bara försvinner - då kan man vara säker. Mötte personen en gång, men vi bara tittade bara på varandra. Det kändes som arga leken.

Det är att spela rysk roulette när man hamnar i krets med en antisocial.

Jag är väldigt "orkar inte tjafs", så jag utsätter mig inte för att gå öga mot öga mot någon som är uppenbart sugen på att leda och kontrollera. Jag skiter bara fullständigt i det - bästa man kan göra. Gör dig inte åtkombar. Man blir något paranoid, men det är meningen. Både från ditt eget psyke och från personen.

Spelet går ut på att du inte vet vad, men att något kan komma. Oftast är det bara ett tomt hot.

En sak jag är duktig på när det kommer till en person är att tolka personens beteende. Jag är absurt observativ och kan enkelt avgöra när något är på tok. Jag vet inte hur, men det kommer till mig. Det är som att jag analyserar tankar ur känslan jag får när jag möter personen. Jag är uppväxt med personer som varit gravt våldsamma och ruskigt svåra att hantera. Möjligt att det har något med saken att göra. Min familj är väldigt kärleksfull. Men jag växte delvis upp i ett område med mycket kriminalitet. Och var ute mycket bland folk tills slutet av yngre tonåren och början av övre tonåren.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-06-19 4:54:06

För övrigt är många (de flesta?) individer i mänskligheten just nu indragna i ett kollektivt psykopati-betéende där dom förstår hela jorden och tar död på djur och växter. Tala om brist på empati. Ta död på en hel planet. Man blir ju spyfärdig.

+1
DefinitivtInteAnonym

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav Wine » 2011-06-19 11:04:03

earlydayminer skrev:En sak jag är duktig på när det kommer till en person är att tolka personens beteende. Jag är absurt observativ och kan enkelt avgöra när något är på tok. Jag vet inte hur, men det kommer till mig. Det är som att jag analyserar tankar ur känslan jag får när jag möter personen.

Jag har funderat lite på hur ett möte eller "kontakt" mellan en psykopat och en person med AS skulle kunna fungera. Blir psykopaten fundersam när han märker ett ev. annorlunda beteende hos en person med AS eller är en person med AS lättare att manipulera? Ibland tänker jag att det kanske inte är så lätt att lura en person med AS på grund av att förvirring kanske kan uppstå då personen med AS kanske inte tänker, reagerar eller beter sig som psykopaten kanske förväntar sig men samtidigt så kan ju en person med AS vara ganska naiv också och kanske vara ett lätt byte för en psykopat? Kanske är det också ett slags skydd att man inte är så social och därför inte heller träffar så mycket folk utom de som man redan vet vilka de är sedan länge och känner sig trygg med och därigenom har man också ett slags skydd mot att träffa suspekta individer.

När det gäller sekter har jag också nyligen funderat över om det inte borde vara så att en person med AS kanske inte så lätt blir hjärntvättad eftersom man ju tänker på sitt eget sätt och kan vara ganska envis dessutom. Sen söker man sig kanske inte heller till sådana grupper eftersom man inte har några stora behov av att vara social och i och med detta inte behöver söka sig till någon sådan grupp av social skäl.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav SamiChief » 2011-06-20 15:48:46

Jag har svårt att se skilnaden faktiskt. Visst så är Jag tillbakadragen i Min egen värld hela tiden och trög gällande andras problem men det betyder nu inte att Jag är hjärtlös :-)003 .
SamiChief

Anslöt: 2011-03-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in