Hur ligger det till med lokalsinnet?
59 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: Hur ligger det till med lokalsinnet?
ca skrev:Jag vet sällan exakt var jag är, men har någon sorts inbyggd kompass som gör att jag går i rätt riktning och hamnar vid mitt mål ändå. Det är lite konstigt.
Känner igen mig. Har också nån slags inbyggd kompass. Kan dock gå fel ibland såklart.
Så "kompassen" funkar inte till 100%.
Jag brukar säga att jag skulle kunna gå vilse i en skokartong, men det stämmer inte riktigt.
Ofta har jag en bra "känsla" av var jag befinner mig och platsens relation till andra platser, men bara om jag går/kör själv. Har jag följt med andra som hittar har jag svårt att komma ihåg vägen, eftersom jag går på autopilot då och inte reflekterar över hur jag går.
Jag har också extremt svårt att komma ihåg gatunamn och liknande. Muntliga vägbeskrivningar går inte fram över huvud taget.
Ofta har jag en bra "känsla" av var jag befinner mig och platsens relation till andra platser, men bara om jag går/kör själv. Har jag följt med andra som hittar har jag svårt att komma ihåg vägen, eftersom jag går på autopilot då och inte reflekterar över hur jag går.
Jag har också extremt svårt att komma ihåg gatunamn och liknande. Muntliga vägbeskrivningar går inte fram över huvud taget.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Jag har en känsla av att det är ett ADHD-drag att inte ha lokalsinne. Jag har noll.
Trots att jag har ADHD bland mina diagnoser så är det definitivt inget fel på lokalsinnet, men det kanske inte gäller alla med ADHD.
Mitt lokalsinne är inte mycket att skryta med. Brukar gå bra om jag har en karta dock.
Jag kan mycket väl irra runt i affärer som ICA Maxi eller COOP och ha stora problem att hitta till kassorna. Lyckligtvis går jag sällan och handlar ensam eftersom affärer är väldigt stressfyllda ställen för mig.
Numera hittar jag riktigt bra i stora delar av Nyköping men när jag var nyyinflyttad fick jag ofta ringa Bonussyrran från mobilen för guidning.
Jag kan dessutom inte skilja på höger och vänster utan måste kolla mina händer för att vara säker. Jag har nämligen en liten grå prick i höger handflata där jag lyckades köra in en blyertspenna i min barndom. Nedskrivna vägbeskrivningar fungerar. Muntliga är bortkastade på mig, jag kommer inte ihåg dem tillräckligt länge och det underlättas inte av att jag måste fundera så mycket över höger och vänster. "Sen tar du vänster vid punkt x" innebär att jag måste stanna upp och lista vilket håll som är vänster.
Jag har dålig rumsuppfattning och går ofta emot dörrhandtag och väggar. Men samtidigt kan jag ofta utan problem avgöra om saker får plats i ett utrymme till exempel eller vrida en tredimensionell figur i huvudet och avgöra hur den ser ut då. Jag trodde det hängde ihop.
Jag kan mycket väl irra runt i affärer som ICA Maxi eller COOP och ha stora problem att hitta till kassorna. Lyckligtvis går jag sällan och handlar ensam eftersom affärer är väldigt stressfyllda ställen för mig.
Numera hittar jag riktigt bra i stora delar av Nyköping men när jag var nyyinflyttad fick jag ofta ringa Bonussyrran från mobilen för guidning.
Jag kan dessutom inte skilja på höger och vänster utan måste kolla mina händer för att vara säker. Jag har nämligen en liten grå prick i höger handflata där jag lyckades köra in en blyertspenna i min barndom. Nedskrivna vägbeskrivningar fungerar. Muntliga är bortkastade på mig, jag kommer inte ihåg dem tillräckligt länge och det underlättas inte av att jag måste fundera så mycket över höger och vänster. "Sen tar du vänster vid punkt x" innebär att jag måste stanna upp och lista vilket håll som är vänster.
Jag har dålig rumsuppfattning och går ofta emot dörrhandtag och väggar. Men samtidigt kan jag ofta utan problem avgöra om saker får plats i ett utrymme till exempel eller vrida en tredimensionell figur i huvudet och avgöra hur den ser ut då. Jag trodde det hängde ihop.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
VeganGeekGirl skrev:Jag har dålig rumsuppfattning och går ofta emot dörrhandtag och väggar. Men samtidigt kan jag ofta utan problem avgöra om saker får plats i ett utrymme till exempel eller vrida en tredimensionell figur i huvudet och avgöra hur den ser ut då. Jag trodde det hängde ihop.
Samma här, hatar att röra mig i trånga utrymmen, slår jämt i!
Går man efter karta så är det ju inte lokalsinnet man går efter.
Miche skrev:Samma här, hatar att röra mig i trånga utrymmen, slår jämt i!
Ja usch ja - det är ju helt hopplöst!
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Miche skrev:Samma här, hatar att röra mig i trånga utrymmen, slår jämt i!VeganGeekGirl skrev:Jag har dålig rumsuppfattning och går ofta emot dörrhandtag och väggar. Men samtidigt kan jag ofta utan problem avgöra om saker får plats i ett utrymme till exempel eller vrida en tredimensionell figur i huvudet och avgöra hur den ser ut då. Jag trodde det hängde ihop.
Bordshörn och dörrhandtag är jämt ivägen
kullan skrev:Miche skrev:Samma här, hatar att röra mig i trånga utrymmen, slår jämt i!VeganGeekGirl skrev:Jag har dålig rumsuppfattning och går ofta emot dörrhandtag och väggar. Men samtidigt kan jag ofta utan problem avgöra om saker får plats i ett utrymme till exempel eller vrida en tredimensionell figur i huvudet och avgöra hur den ser ut då. Jag trodde det hängde ihop.
Bordshörn och dörrhandtag är jämt ivägen
Inte nog med att de är i vägen de är hårda och otäcka också! Tur att jag inte tillhör dem som har lätt att få blåmärken. Det hade sett för bedrövligt ut.
- VeganGeekGirl
- Anslöt: 2010-04-03
Återgå till Övriga Aspergerfrågor