Neuropsykiatrisk utredning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Neuropsykiatrisk utredning

Inläggav Wine » 2011-05-06 21:53:31

mar0der skrev:Well.. Om man ser till ADDH så är ju ett av kriterierna för att få diagnosen att ingen annan psykiatrisk störning kan förklara symtomen bättre och ser man ur behandlingssynpunkt är det ytterst viktigt att särskilja mellan olika diagnoser trots liknande symtom, framför allt vid farmakologisk behandling.
Det blir dock lätt att man fastnar i ett 'absolut' tänkande att när man har en majoriteten av symtom för en viss diagnos är man övertygad att man hittat 'svaret' och den övertygelsen kan vara problematisk ibland att handskas med som behandlare, men oerhört viktig att man inte viker för.

Vilka andra psykiatriska tillstånd/störningar kan likna ADHD (symptom) eller vara svåra att särskilja från ADHD? Undrar också om det är möjligt för personal som arbetar inom öppenpsykiatrin att särskilja neuropsykiatriska tillstånd från andra psykiatriska tillstånd/störningar om en patient söker för något. Kan man t.ex. upptäcka en narcissist?
Senast redigerad av Wine 2011-05-06 21:59:36, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Wine » 2011-05-06 21:57:46

mar0der skrev:Well.. Om man ser till ADDH så är ju ett av kriterierna för att få diagnosen att ingen annan psykiatrisk störning kan förklara symtomen bättre och ser man ur behandlingssynpunkt är det ytterst viktigt att särskilja mellan olika diagnoser trots liknande symtom, framför allt vid farmakologisk behandling.
Det blir dock lätt att man fastnar i ett 'absolut' tänkande att när man har en majoriteten av symtom för en viss diagnos är man övertygad att man hittat 'svaret' och den övertygelsen kan vara problematisk ibland att handskas med som behandlare, men oerhört viktig att man inte viker för.

Är det så att antalet personer som diagnostiseras med ADHD har ökat de senaste åren?
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Peace » 2011-05-06 22:18:01

Varför ska du göra tester efter du har fått diagnosen?
Peace

Anslöt: 2009-06-27

Inläggav marcooleo » 2011-05-07 20:18:00

Har varit i kontakt med neuropsyk ett par gånger nu, väntetiden är till årsskiftet. Jag sa till dem att jag ville utnyttja vårdgarantin och få tid inom tre månader. De sa till mig att de hade inget avtal med andra vårdgivare som kunde ge mig tid snabbare, utan att jag själv skulle ringa runt och fråga. Sen sa de också att det är väldigt mycket krångel med vårdgarantin och mycket fylla i papper om motivering till snabbare vård och att man kan få vänta i ett år på ersättning för eventuella resor, de poängterade också att Uddevalla neuropsyk är en av de bästa klinikerna i Sverige och tyckte det var bäst att jag skulle gå till dem..
Så nu undrar jag, vad ska jag göra i detta läge, är det värt mödan att ens använda sig av vårdgarantin, och stämmer det som Neuropsyk i Uddevalla säger?
Vill ha utredningen gjord så fort som möjligt men är det för mycket krångel så får det vara
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav mar0der » 2011-05-09 8:38:06

Wine skrev: Vilka andra psykiatriska tillstånd/störningar kan likna ADHD (symptom) eller vara svåra att särskilja från ADHD? Undrar också om det är möjligt för personal som arbetar inom öppenpsykiatrin att särskilja neuropsykiatriska tillstånd från andra psykiatriska tillstånd/störningar om en patient söker för något. Kan man t.ex. upptäcka en narcissist?

De som ofta förväxlas med neuropsykiatrisk problematik är personlighetsstörning, framförallt borderline/emotionell instabil personlighetsstörning och förstämningssyndrom bipolär sjukdom. Men sen är symtomen koncentrationssvårigheter, minnessvårigheter, svårigheter att strukturera osv vanliga vid de flesta ångestsyndrom och depressionstillstånd och även olika hjärnskador eller utvecklingsrelaterade störningar så om man tror att detta är en enkel vetenskap så har man nog missuppfattat vad ADHD kliniskt faktiskt innebär.

De som enligt min uppfattning och erfarenhet har bäst kompetens att 'upptäcka' neuropsykiatriska funktionshinder idag och kunna särskilja dem från andra störningar är vissa psykiatriker och psykologer. Det finns en kompetensbrist som dock håller på att täppas igen med utbildningar och det ökade kravet på att allmänpsykiatriska mottagningar skall ha det primära ansvaret för utredningar och till viss del behandlingar av npf.

Vet inte riktigt hur du kopplar narcissist till inlägget men om du menar att upptäcka en personlighetsstörning generellt är den komptensen hög i psykiatrin idag. Men man fokuserar alltid på helheten, alltså hur utredningar kan tillföra något till en behandling eller ej. Att bara konstatera att det finns ex. en narcissistisk pers störning kanske inte alltid kan vara hjälpsamt, förutom för den som behandlar ex i terapi.
mar0der

Anslöt: 2011-04-29

Inläggav mar0der » 2011-05-09 8:39:15

Wine skrev:Är det så att antalet personer som diagnostiseras med ADHD har ökat de senaste åren?

Ja. Det betyder dock inte att fler människor föds eller har ADHD i sig, men i takt med att kunskapen ökat och forskningen breddats så har man kunna upptäcka allt fler, allt tidigare. Så man vet egentligen inte om de alltid funnits i samma antal, bara att nu kan vi 'upptäcka dem' eller om det är ett samhällsfenomen också..
mar0der

Inläggav Wine » 2011-05-10 20:06:46

mar0der skrev:De som ofta förväxlas med neuropsykiatrisk problematik är personlighetsstörning, framförallt borderline/emotionell instabil personlighetsstörning och förstämningssyndrom bipolär sjukdom. Men sen är symtomen koncentrationssvårigheter, minnessvårigheter, svårigheter att strukturera osv vanliga vid de flesta ångestsyndrom och depressionstillstånd och även olika hjärnskador eller utvecklingsrelaterade störningar så om man tror att detta är en enkel vetenskap så har man nog missuppfattat vad ADHD kliniskt faktiskt innebär.

De som enligt min uppfattning och erfarenhet har bäst kompetens att 'upptäcka' neuropsykiatriska funktionshinder idag och kunna särskilja dem från andra störningar är vissa psykiatriker och psykologer. Det finns en kompetensbrist som dock håller på att täppas igen med utbildningar och det ökade kravet på att allmänpsykiatriska mottagningar skall ha det primära ansvaret för utredningar och till viss del behandlingar av npf.

Vet inte riktigt hur du kopplar narcissist till inlägget men om du menar att upptäcka en personlighetsstörning generellt är den komptensen hög i psykiatrin idag. Men man fokuserar alltid på helheten, alltså hur utredningar kan tillföra något till en behandling eller ej. Att bara konstatera att det finns ex. en narcissistisk pers störning kanske inte alltid kan vara hjälpsamt, förutom för den som behandlar ex i terapi.

Tack för svaren.

Vad gäller ADHD så har jag uppfattat det som att det är just väldigt knepigt att diagnostisera korrekt och därför undrar jag över om personal som arbetar på en öppenpsykiatrisk mottagning kan särskilja en felaktigt ställd ADHD diagnos från något annat psykiatriskt tillstånd/störning i efterhand om diagnosen ADHD skulle vara fel.

Hur "hittar" man t.ex. borderline hos en patient? Kan det inte också vara svårt att diagnostisera t.ex. borderline eller något annat psykiatriskt tillstånd/störning om det samtidigt finns en hos patienten redan ställd, men kanske felaktig ADHD-diagnos?

Det verkar ju som att alla inte blir utredda av NPF-team så det gör mig fundersam över själva diagnostiseringen. Har läst om utredningar som verkar väl korta samt att "bara" en person utreder och ställer diagnos bl.a. Det verkar heller inte vara så att anhörig/anhöriga eller annan person som observerat/känt patienten sen barndomen alltid är involverade vid utredning av neuropsykiatriska tillstånd och det undrar jag över då jag trodde det var i princip ett måste för att man ska kunna bekräfta att tillståndet har funnits med sedan barndomen.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav mar0der » 2011-05-11 13:22:38

Wine skrev:Tack för svaren.

Vad gäller ADHD så har jag uppfattat det som att det är just väldigt knepigt att diagnostisera korrekt och därför undrar jag över om personal som arbetar på en öppenpsykiatrisk mottagning kan särskilja en felaktigt ställd ADHD diagnos från något annat psykiatriskt tillstånd/störning i efterhand om diagnosen ADHD skulle vara fel.

Ja, och man reviderar diagnoser när det finns anledning till det. Exempelvis om patienten själv känner att diagnosen inte stämmer, eller om det finns andra anledningar i behandling/insatser som befogar en genomgång av utredningen för att se om andra psykiatriska tillstånd förklarar symtomen bättre.

Wine skrev:
Hur "hittar" man t.ex. borderline hos en patient? Kan det inte också vara svårt att diagnostisera t.ex. borderline eller något annat psykiatriskt tillstånd/störning om det samtidigt finns en hos patienten redan ställd, men kanske felaktig ADHD-diagnos?

Jo, det är därför man gör utredningar :o . Men det ena utesluter aldrig det andra. Många har antingen både och, eller drag av det ena eller andra och man måste se till vad som förklarar symtomen bäst och vad som kan hjälpa patienten bäst.

Wine skrev:
Det verkar ju som att alla inte blir utredda av NPF-team så det gör mig fundersam över själva diagnostiseringen. Har läst om utredningar som verkar väl korta samt att "bara" en person utreder och ställer diagnos bl.a. Det verkar heller inte vara så att anhörig/anhöriga eller annan person som observerat/känt patienten sen barndomen alltid är involverade vid utredning av neuropsykiatriska tillstånd och det undrar jag över då jag trodde det var i princip ett måste för att man ska kunna bekräfta att tillståndet har funnits med sedan barndomen.

Arbetsgången för hur utredningar skall gå till i allmänpsykiatrin är omdiskuterat och håller i dagsläget på att förankras på allt fler mottagningar. Därför ser utredningarna väldigt olika ut idag under all kritik, men man måste förstå att trots att allmänpsykiatrin skall ha det yttersta ansvaret att utreda npf, så är organisationen en långsam maskin och det tar tid att skapa de förutsättningar som behövs för att bedriva kvalitativa och effektiva utredningar
på det sätt som är önskvärt. Och ja ett av kritierierna bland annat i ADHD är att symtomen måste funnits i barndom. Sen är ju 'bekräfta detta' en bedömning varje utredare/utredande team själv(a) får ta ställning till.
mar0der

Inläggav Mirai » 2011-05-16 23:53:25

Richard skrev:Jag fick genomgå en massa skriftliga test hos min psykolog, samt, CT-scanning (en typ röntgen av hjärnan), samt ett EEG, dvs. att de fäster ett 50-tal sladdar i huvudet o man får ligga o titta på en blinkande lampa.
Jag fick göra CT innan utredningen påbörjade (står i kö i dagsläget), berättade de för dig vad det var till för? Fick bara veta att det såg "helt normalt ut". Känns som de väntar sig att se nån predemens eller annat skumt.
Mirai

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-17 1:17:31

De metoder som för närvarande står till buds för mätning av hjärnan, s.k. hjärnavbildningar, är enligt min uppfattning till sin natur oprecisa; jämförbara med försök att medelst en värmekamera utanför en kontorsbyggnad försöka utläsa innehållet i de samtal som pågår i olika rum. Jag utgår i min kritik från vad Jean-Pierre Falret, en av Esquirols elever, påpekade 1819 när han framhöll att hjärnan fungerar som ett helt, integrerat system. Jag ger inte exemplet med värmekameran bara för att vara skämtsam. Glenn och Raine (2009) har framhållit att hjärnavbildningstekniker för närvarande saknar diagnostisk och prediktiv validitet (giltighet). Det kan vara värt att påpeka att Adrian Raine är en av forskningsfältets mest aktade. Det kan förvisso vara både intressant och i viss mån upplysande att betrakta sådana bilder.
Sigvard Lingh

Anslöt: 2011-04-23

Inläggav Juddy » 2011-05-17 5:28:32

Richard skrev:Jag fick genomgå en massa skriftliga test hos min psykolog, samt, CT-scanning (en typ röntgen av hjärnan), samt ett EEG, dvs. att de fäster ett 50-tal sladdar i huvudet o man får ligga o titta på en blinkande lampa.

EEG och CT:n är för att utesluta (synbara) neurologiska skador och/eller sjukdomar som hjärnskador eller epilepsi.
Jag genomgick ingen men jag vet en hel del som har gjort det. Genom det utesluter man andra orsaker.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Mirai » 2011-05-17 11:11:22

Juddy skrev:ch CT:n är för att utesluta (synbara) neurologiska skador och/eller sju
Typ CP-skador? Tourettes och sånt? Hade ju varit bra om de berättade något, har liksom aldrig fått tillfälle att fråga.
Mirai

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-17 13:18:58

Jag har inte trängt in i frågan om Asperger & hjärnstörningar. Ska göra det nu.

Jag sökte i Google Scholar på +Asperger +frontotemporal -Mind -dementia från 2008 - 2011.

Där fick jag bara svepande texter om scanning, mm. Dvs. man får se färgglada bilder från diverse hjärnavbildningar.

Men inga mätningar på förändringar i Limbiska systemet (hypofysen, amygdala, septum, cingulum, frontotemporala loberna, etc.)

Tips?

Har någon av er tittat in på den frågan?
Sigvard Lingh

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-17 14:12:10

Nu har jag kollat själv. Jag läste en handfull artiklar i ämnet. De är fulla av försiktiga uttalanden som "kan vara", ser ut som", etc.

I en artikel av Yu, K. K. m fl (2011) "Can Asperger syndrome be distinguished from autism? An anatomic likelihood meta-analysis of MRI studies." J Psychiatry Neurosci. 2011 Apr 1;36(2):100138. doi: 10.1503/jpn.100138. [Epub ahead of print]

skrivs på ett övergripande sätt:

Frågan om Aspergers syndrom kan särskiljas från autism har rönt stor debatt och kan kanske till och med medföra fördröjning av diagnostiken och interventioner.

Följaktligen har det funnits ett förslag om Aspergers syndrom som skall falla under autism i den kommande DSM-manualen över psykiska sjukdomar, femte upplagan år 2013.

I Aspergers syndrom antyds lägre volymer grå hjärnsubstans i (diverse hjärnområden).
Sigvard Lingh

Inläggav vallesmamma » 2011-09-02 13:46:55

kapuni skrev:Hur gick det till när du fick din AS-dignos? Behövde du inte göra neuropsykiatrisk utredning då? Ska de kanske kolla om du har något mer än AS?

När jag gjorde min utredning fick jag göra en massa olika tester, först fick jag svara på frågor om mitt liv, vilka svårigheter jag har osv. Sedan fick jag göra olika tester. Bl.a. olika minnestester, återberätta historier, koordinationstest, koncentrationsförmåga, lägga olika pussel för att se hur man tänker i sin logik, uppmärksamhetsförmåga, titta på en bild med olika mönster och sedan rita en likadan bild, först fick man titta på bilden samtidigt som man ritar, sedan togs bilden bort och man skulle rita den en gång till.
De gör även begåvningstest.
Ett annat test var hur man tolkar ansiktsuttryck genom att titta på olika människors ögon.
Jag kommer inte ihåg alla tester men det är en hel del man får göra. Fast utredningen ser inte precis lika dan ut för alla.
För att få en så noggrann utredning som möjligt pratar utredaren med ens anhöriga och i mitt fall även lärare från lågstadiet.
Sedan får man göra en somatisk undersökning.

Sedan kommer det mest intressanta, resultatet, man går igenom test för test och man får veta sina svagheter och styrkor. Och ev. framtida hjälp.
Det tar mycket energi men det var det värt.
Jag fick inte göra någon somatisk undersökning. Vad undersöker dem då?
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav barracuber » 2011-09-02 14:11:01

vallesmamma skrev:
kapuni skrev:...
Jag fick inte göra någon somatisk undersökning. Vad undersöker dem då?

Kroppen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Somatisk
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

NPF-utredning

Inläggav Rikardfvs » 2012-04-02 19:58:47

Hej!

Jag ska precis påbörja en NPF-utredning, var idag iväg för att lämna ett otal blodprov. Utredningen kommer utföras i Uppsala, är det någon som genomgått en utredning där, eller någon annanstans och kan berätta lite mer för mig vad den kommer att bestå i?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om NPF-utredning.
Rikardfvs
Ny medlem

Anslöt: 2012-04-02

Re: NPF-utredning

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 20:01:56

Blodprov?

Nåja, en del av min utredning bestod i gamla test som jag gjorde med en annan läkare, innan det blev aktuellt med aspergers, så jag antar att jag inte har bra svar, men... blodprov? Vad ska de mäta?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Corpse Bride » 2012-04-02 20:25:16

Vad ska mätas i blodproven?
Själv är jag mitt i en utredning och har hittills haft en del samtal och gjort ett QB-test, snart ska det göras en del tester och en anhörigintervju med förälder.
Jag bor inte i Uppsala men tror inte det skiljer sig allt för mycket mellan platserna.
Corpse Bride

Anslöt: 2012-01-20

Inläggav edion » 2012-04-02 20:52:41

Har själv haft mitt första möte på NPF och ska väl börja göra tester snart så kommer följa denna tråd med stort intresse hoppas det går bra för dig och som tidigare har funderat på vad ska dom med blodproven till?
edion

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Rikardfvs » 2012-04-02 21:46:53

Hej!

Blodproven skulle tydligen dels utesluta att jag har något fysiskt problem (som kan förklara min ångest etc), dels kontrollera att jag inte missbrukar alkohol eller andra droger. Det var flera olika prov, en sänka, ett njurfunktionsprov, ett drogtest och ett sköldkörtelprov om jag minns rätt. QB-test har jag hört talas om men inte gjort än. De test jag gjort tidigare (på NPF-portalen i Uppsala) är motsvarande AQ:

http://www.wired.com/wired/archive/9.12/aqtest.html

samt något liknande ADHD-test.

Tack för svar förresten!
Rikardfvs
Ny medlem

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 21:51:24

Låter vettigt.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Red and green » 2012-04-02 21:57:00

Jag ska också följa denna tråden med stort intresse. Ska också utredas troligen under hösten :-)154
Äntligen !

Kul att få följa hur ni upplever utredningsprocessen. :-)Happy

Uppdatera tråden gärna och ofta.

Själv har jag inte kommit längre än att jag har testats för droger.

Är inte knarkare, tydligen :wink:

:-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav Rikardfvs » 2012-04-02 22:15:18

Hej!

Har inget i mot att berätta mer senare. Första utredningsdagen är nästa vecka så jag kan återkomma. Känns bra att kunna diskutera med andra i samma eller liknande situation.
Rikardfvs
Ny medlem

Återgå till Aspergare och vården

Logga in