Vem har personlig assistent?
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Vem har personlig assistent?
Är det någon som har blivit tillerkänd en personlig assistant genom LSS?
Vad jag förstått så är det tydligen väldigt svårt att få denna stöd när man har Asperger.
Vad jag förstått så är det tydligen väldigt svårt att få denna stöd när man har Asperger.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:13:21, redigerad totalt 1 gång.
Undrar om det ens förekommer? Aspergerproblematik i sig är väl inte direkt av den arten och graden att det är riktigt så omfattande hjälp som en personlig assistent man ska väntas behöva... Eller? Finns det någon här?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:13:21, redigerad totalt 1 gång.
Det var iofs en av de saker som LSS omedelbart påpekade att de kan hjälpa till med, men det måste kanske inte betyda att det skulle finns någon större chans i praktiken. För egen del ansåg jag mig inte ha något som helst sådant behov, så om erbjudandet betyder något i praktiken kommer jag sväva i ovisshet om.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:13:21, redigerad totalt 1 gång.
Re: Vem har personlig assistant?
lost skrev:Är det någon som har blivit tillerkänd en personlig assistant genom LSS?
Jag har en AS-vän som känner till ett fall där en AS-kille fått personlig assistent. Men det är ovanligt.
LSS bjuder ju annars också på ledsagare och kontaktperson. Det kan ju vara av intresse för somliga av oss. Tänkte själv be om endera insatsen. Om jag beviljas LSS-insatser så beviljas jag också grönt tandkort, vilket är livsnödvändigt för mig.
Man får ju vara strategisk om man ska överleva!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 11:13:21, redigerad totalt 1 gång.
Men där jävlas som sagt dina ansvariga och bryter mot lagen. Tandvårdskortet har du redan rätt till, och Västra Götalands landsting har lärt sig att det är vad lagen säger, så det är lokalt i Uddevalla de fuskar och obstruerar om de verkligen har sagt så till dig.
Kräv din rätt och ställ dem mot väggen med att du faktiskt har gjorts uppmärksam på vad lagen verkligen säger! Den som omfattas av LSS har rätt till kortet, inte den som har insatser enligt LSS!
Kräv din rätt och ställ dem mot väggen med att du faktiskt har gjorts uppmärksam på vad lagen verkligen säger! Den som omfattas av LSS har rätt till kortet, inte den som har insatser enligt LSS!
...men vänd dig direkt till Landstinget, vetja! Har man inga pågående insatser från sin kommun är det det man kan göra i stället. Västra Götalands landsting är alltså centralt väl medvetna om vad tandsvårdslagen säger, och är inte längre ett landsting som beordrar länets kommuner att obstruera lagen på det där sättet, om det än har varit det.
Icke förty skriver jag just ett mail till Uddevalla kommun och påtalar det här felet. De ska fan inte hålla på så här...
Icke förty skriver jag just ett mail till Uddevalla kommun och påtalar det här felet. De ska fan inte hålla på så här...
Debbido skrev:lost skrev:Är det någon som har blivit tillerkänd en personlig assistant genom LSS?
Jag har en AS-vän som känner till ett fall där en AS-kille fått personlig assistent. Men det är ovanligt.
LSS bjuder ju annars också på ledsagare och kontaktperson. Det kan ju vara av intresse för somliga av oss. Tänkte själv be om endera insatsen. Om jag beviljas LSS-insatser så beviljas jag också grönt tandkort, vilket är livsnödvändigt för mig.
Jag tänkte på en sak i ett inlägg nånstans här. Nämligen behovet av ett filter, eller en översättare, i kontakten med myndigheter. Tex sociala myndigheter.
Alltså någon som kan förklara eller moderera ens synpunkter gentemot handläggare. Synpunkter?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:13:21, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Jag tänkte på en sak i ett inlägg nånstans här. Nämligen behovet av ett filter, eller en översättare, i kontakten med myndigheter. Tex sociala myndigheter.
Alltså någon som kan förklara eller moderera ens synpunkter gentemot handläggare. Synpunkter?
En person som hjälper till vid kontakt med myndigheter hör också till de saker jag blev erbjuden av LSS (men inte heller hade något behov av).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:13:21, redigerad totalt 1 gång.
Debbido skrev:Jag har en AS-vän som känner till ett fall där en AS-kille fått personlig assistent. Men det är ovanligt.
En kontaktperson, som gärna känner till det juridiska och byråkratiska systemet, är något jag tror de flesta aspergarna skulle ha nytta av. Den skulle kunna hjälpa till både med att skaffa tandkort och annat. Och man skulle ju kunna komma överens med vederbörande att man bara träffades när man själv tog kontakt. Eller att h*n ringde en gång i månaden och frågade om man behövde hjälp med något. Inga nackdelar alls, tycker jag.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:13:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Men där jävlas som sagt dina ansvariga och bryter mot lagen. Tandvårdskortet har du redan rätt till, och Västra Götalands landsting har lärt sig att det är vad lagen säger, så det är lokalt i Uddevalla de fuskar och obstruerar om de verkligen har sagt så till dig.
Det här stör mig lite. Varför kan du inte tala om att det är Tandvårdslagen paragraf 8 som tillerkänner högkostnadsskydd (Upp till 900 kr får man pröjsa själv, sedan så är det gratis) för människor som omfattas av LSS. Ett tandvårdskort är typ som ett högkostnadskort som du alltid skall ha med dig vid tandvård.
Jag har själv hört detta nämnas men det var ju fan skitjobbigt att ta reda på exakt information, speciellt när man har telefonskräck och inte KAN ringa och fråga.
En enkel länk som denna hade ju hjälpt http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850125.HTM
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:13:23, redigerad totalt 1 gång.
lost skrev:Pemer skrev:Men där jävlas som sagt dina ansvariga och bryter mot lagen. Tandvårdskortet har du redan rätt till, och Västra Götalands landsting har lärt sig att det är vad lagen säger, så det är lokalt i Uddevalla de fuskar och obstruerar om de verkligen har sagt så till dig.
Det här stör mig lite. Varför kan du inte tala om att det är Tandvårdslagen paragraf 8 som tillerkänner högkostnadsskydd (Upp till 900 kr får man pröjsa själv, sedan så är det gratis) för människor som omfattas av LSS. Ett tandvårdskort är typ som ett högkostnadskort som du alltid skall ha med dig vid tandvård.
Jag har själv hört detta nämnas men det var ju fan skitjobbigt att ta reda på exakt information, speciellt när man har telefonskräck och inte KAN ringa och fråga.
En enkel länk som denna hade ju hjälpt http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850125.HTM
Ledsen att jag bara berörde det såpass i förbigående just här, ämnet har diskuterats i så himla många trådar sedan förut. Stor cred till dig som lade in länk nu, det har möjligen aldrig gjorts förr. Egentligen skulle den läggas in i en klistrad tråd...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:13:23, redigerad totalt 1 gång.
@Pemer
Ansulter till Pemer. Admin/moderator vänligen lägg till denna information samt övriga rättigheter som vi LSS berättigade har rätt till. Varför inte ha en klistrad tråd som beskriver rättigheter och länkar till information eller på annat sätt beskriver kontaktvägar och tillvägagångssätt.
har diskuterats i så himla många trådar sedan förut. Stor cred till dig som lade in länk nu, det har möjligen aldrig gjorts förr. Egentligen skulle den läggas in i en klistrad tråd...
Ansulter till Pemer. Admin/moderator vänligen lägg till denna information samt övriga rättigheter som vi LSS berättigade har rätt till. Varför inte ha en klistrad tråd som beskriver rättigheter och länkar till information eller på annat sätt beskriver kontaktvägar och tillvägagångssätt.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:13:23, redigerad totalt 1 gång.
Re: Vem har personlig assistent?
lost skrev:Är det någon som har blivit tillerkänd en personlig assistant genom LSS?
jag har jätte svårt att få den hjälpen jag behöver, ahr försökt med personlig asstient, de har sagt nej, nu letas behandlingshem o så...
Senast redigerad av Dimalim 2011-05-04 11:13:23, redigerad totalt 1 gång.
För mig är allt nytt! Men min kurator har nämnt tandvårdskort så jag får be henne hjälpa mig att få ett. Angående kontaktperson så är jag i behov av det. Jag och kuratorn ska ansöka om LSS nästa vecka då vi träffas.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-04 11:13:23, redigerad totalt 1 gång.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Jag vet någon/ra, som har både as och assistent. Vet inte om det är renodlad as i alla fallen. Någon minns jag hade minnesproblem också, typ nada korttidsminne, nån bodde på boende så det kan varit personal därifrån jag såg inte assistent.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 11:13:23, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Återgå till Att leva som Aspergare