Hur ska jag berätta att jag inte är kär i honom?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ska jag berätta att jag inte är kär i honom?

Inläggav Superleni » 2011-05-15 13:39:26

Hej alla aspergare därute! Jag hoppas att ni kan hjälpa med mig med ett litet problem som jag har fått på halsen. Jag behöver nämligen lite råd.

Jag går på ett gymnasieprogram som är riktat till elever med AS. Jag trivs väldigt bra där; jag har fått många vänner som jag kan umgås med otvunget. Jag behöver aldrig känna mig annorlunda eller utstött - jag kan vara mig själv helt enkelt.

Då kommer vi till problemet som tråden ska kretsa kring. En kille som går på samma program som jag har på senare tid visat känslor för mig. Det hela började för någon månad eller två sedan, då jag noterade tack vare hans tydliga kroppsspråk att han blev blyg och nervös i min närhet. I början tyckte jag bara det var charmigt och blev -nästan- lite förtjust i honom själv. Det är väldigt, väldigt sällan killar visar känslor för mig, så det kändes stort. Vi hade kort innan hans blyga uppträdande utbytt mobilnummer, och börjat messa med varandra. Nu är han jättetydlig med sina känslor, både IRL och i sina SMS. Det verkar som om han inte kan kontrollera sina känslor längre.

Saken är den att jag inte "gillar" honom tillbaka. Jag kan erkänna att han ser väldigt bra ut, och han har god hygien. Han är trevlig umgås med, men han är inte "pojkvänsmaterial" i mina ögon. Jag har dessutom lite dåligt samvete, för jag har skrivit SMS till honom som kan tolkas på ett flirtigt sätt. Men det var inte meningen från början; jag trodde att de flesta skrev såna saker till honom på skoj, för han är sån. En gång jämförde jag hans utseende med en kändis t.ex., och skrev att kändisen i fråga var snygg. Men det är ju sånt man skriver till en tuff kille med bra självförtroende, utan att få för sig att det är en flirtgest?

Tycker ni att det är mitt "fel" att han är kär i mig? Hur ska jag berätta för honom att jag inte gillar honom på det sättet utan att göra honom sårad? =/ Förlåt för mycket text, jag försökte korta ned det för er skull.
Superleni
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-05-03

Re: Hur ska jag berätta att jag inte är kär i honom?

Inläggav nallen » 2011-05-15 14:16:12

Superleni skrev:Hur ska jag berätta för honom att jag inte gillar honom på det sättet utan att göra honom sårad?

Det kan du förmodligen inte. Det enda du kan är att göra pinan så kort som möjligt genom att vara rak och direkt och sen acceptera att han efteråt antagligen inte orkar ha mer med dig att göra.
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Hur ska jag berätta att jag inte är kär i honom?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-05-15 14:26:04

Nu var det ju så att han gillade dig från början, eller hur? Visst kan det tolkas som uppmuntran men det du inte har sagt har du inte sagt. Vad du gör - du bör ge honom en möjlighet att reagera och säga vad han tycker och ställa ev frågor. Därför skulle jag rekommendera IRL eller telefon men jag är ju å andra sidan inte aspergare.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Hur ska jag berätta att jag inte är kär i honom?

Inläggav Moggy » 2011-05-15 14:33:41

Superleni skrev:för jag har skrivit SMS till honom som kan tolkas på ett flirtigt sätt. Men det var inte meningen från början; jag trodde att de flesta skrev såna saker till honom på skoj, för han är sån. En gång jämförde jag hans utseende med en kändis t.ex., och skrev att kändisen i fråga var snygg. Men det är ju sånt man skriver till en tuff kille med bra självförtroende, utan att få för sig att det är en flirtgest?

Tycker ni att det är mitt "fel" att han är kär i mig? Hur ska jag berätta för honom att jag inte gillar honom på det sättet utan att göra honom sårad? =/ Förlåt för mycket text, jag försökte korta ned det för er skull.



Det blir svårt att lösa det utan att såra honom.

Han kommer att tycka att dina SMS menade att du visade intresse tillbaka och han kommer anse att du lurades och lekte med honom. Tvivlar på att ni kommer att kunna vara vänner efteråt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Hur ska jag berätta att jag inte är kär i honom?

Inläggav treeman » 2011-05-15 16:38:33

Var rak mot honom. Han kommer med största sannolikhet bli sårad hur du än gör.
Säg som det är till honom. Ungefär alla blir sårade i livet.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur ska jag berätta att jag inte är kär i honom?

Inläggav Banzai » 2011-05-15 17:10:27

Jag håller med nallen, Moggy och treeman, var rak, tydlig och ärlig. Han kommer bli sårad, det är oundvikligt men dra inte ut på det för det är ännu värre gentemot honom.

Lycka till!
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in