talgdank, anyone?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: talgdank, anyone?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-13 1:04:07

Jag håller med både nallen och Zombie här. I det här specifika fallet fanns inget skäl att använda något annat än det svenska ordet (om man inte tycker att ordet "onomatopoetiskt" är vackert; det råkar jag göra). Däremot finns det i vetenskapliga sammanhang många vardagliga ord som är så fyllda av värderingar och associationer att det kan finnas en poäng att välja en annan term som man kan ge en mer precis definition, även om ordet rent språkligt råkar betyda samma sak.

Tyvärr brukar det inte dröja så lång tid innan det nya begreppet fylls med en massa olika innebörder beroende på hur teorier tolkas... Då kan det istället finnas en poäng att gå tillbaka till det vardagliga ordet och säga att man använder det metaforiskt, eller uppfinna en ny term... Och snart har man en mängd termer som överlappar varandra, och det bildas olika skolor med olika åsikter om hur de olika begreppen skiljer sig åt... Och sedan tolkar folk namnen på dessa skolor på olika sätt, och genast blir även de bgreppen laddade med disparata innebörder. Och så sätter någon nya ettiketter på dem...

Låter som Gardells - eller var det Levengood rentav??? tror det - beskrivning av vad det egentligen beror på att alla bygger ut sina hus hela tiden. Det vore fint med en veranda. Vore inte så dumt att glasa in den. Kanske skulle isolera den så har man ju änu ett rum. Det vore fint med en veranda. Man kanske skulle glasa in den... etc.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Miche » 2011-05-13 10:10:23

Dagobert skrev:Varför inte ta citatet och starta en ny tråd istället för att dra iväg så där?

Kanske skulle sitta på sin plats att göra en anmälan istället för att klaga i tråden.

Själv är håller jag med Tinto, onomatopoetiskt är ett vackert ord, det är väldigt poetiskt.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Dagobert » 2011-05-13 12:01:29

Miche skrev:Kanske skulle sitta på sin plats att göra en anmälan istället för att klaga i tråden.

Hittills har mina anmälningar om offtopic i diverse trådar varit resultatlösa.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Flia » 2011-05-13 12:16:04

Zombie skrev: I den här tråden har vi några misstänkta exempel som jag råkade stöta på igår.

I vilken tråd sadu?
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Zombie » 2011-05-14 14:22:59

Den jag länkade till. Tryck på de understrukna blå orden. Eller menar du något annat? :?
"Restless legs" genomgående utom hos de gamla stötarna Alien och mig; möjligen hör också dit att "myrkryp" skrevs inom citationstecken (myrkrypningar var ett etablerat uttryck förr).
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Flia » 2011-05-14 14:59:34

Zombie skrev:Den jag länkade till. Tryck på de understrukna blå orden. Eller menar du något annat? :?
"Restless legs" genomgående utom hos de gamla stötarna Alien och mig; möjligen hör också dit att "myrkryp" skrevs inom citationstecken (myrkrypningar var ett etablerat uttryck förr).

Aha, kopplade inte sammanhanget lixom.. :oops:
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav segdeg » 2011-05-14 15:06:09

Talgdankar smörja för geniknölar och osmorda rastlösa ben, provat någon?

Mvh segleg
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Zombie » 2011-05-14 15:22:17

:idea: — fan, borde efterlysa en talgdankssmiley :lol:
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Språket

Logga in