Känner fler tjejer som jag? (Mens och ägglossning)
70 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: Känner fler tjejer som jag?
Ta bort livmodern låter väldigt drastigt tycker jag så länge man inte prövat de behandlingar som faktiskt står till buds. Stora härdar kan man operera bort och sedan hindra återväxten med hormonbehandling som tar bort mensen under en tid.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Min syrra hade endometrios och har nyligen opererat bort allt där nere och det är verkligen en sista utväg. Jag har sett hur det hela har påverkat henne och jag rekommenderar inte folk att göra det innan de har testat allt.
Själv vet jag inte varför jag har haft så ont vid mens eftersom jag aldrig har gått till en gynekolog och vägrar göra det, men nu har jag ju inga problem med det då cerazette har tagit bort mensen helt för mig.
Själv vet jag inte varför jag har haft så ont vid mens eftersom jag aldrig har gått till en gynekolog och vägrar göra det, men nu har jag ju inga problem med det då cerazette har tagit bort mensen helt för mig.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
KaosPrinsessa skrev:eftersom jag aldrig har gått till en gynekolog och vägrar göra det
Samma här.
Banzai skrev: Jag har gått i samma tankar som du när det gällt att plocka bort livmodern, men det som hindrat mig är det faktumet att våra "kära" små hormoner skyddar mot kärlkramp och liknande
Jo precis då blir de väll hormon tabletter m.m istället...men en tablett om dagen med hormoner eller flera värktabletter mot smärta, hm
Neko-chan skrev:Jo precis då blir de väll hormon tabletter m.m istället...men en tablett om dagen med hormoner eller flera värktabletter mot smärta, hm
Min syrra tar sånna tabletter och visst minskar de åldrandet lite men hon kommer hamna i klimakteriet tidigare ändå, tex har hon haft sånna där svettsvallningar man kan få i klimakteriet trots hormontabletter. Sen kan du ju faktiskt ändra dig och vilja ha barn senare i livet även om du inte vill det nu.
- KaosPrinsessa
Neko-chan skrev:Men har ändå haft tankar på att ta bort livmodern då jag ändå inte vill ha barn nog för att åldrande och så börjar tidigare...Svårt val,
Menssmärtor och tråkigt liv pga menscykeln eller bli gammal i förtid...uch
Man hamnar inte i klimakteriet om man tar bort livmodern, men behåller äggstockarna. Man slipper mensen, men har kvar hormoncykeln. Jag fick ett nytt liv efter en sån operation. Det händer visserligen att jag känner av lite "mensvärk" ibland, men då oftast lindrigt. Igår fick jag en liten "påminnelse" om hur bra jag har det nu för tiden, men innan dess var det nog ett halvår sen, så jag har lyckats glömma vilket helvete jag hade förut...
Jag hade (har) fruktansvärda menssmärtor som inte är av denna planet. Fick vara hemma från skolan tre-fyra dagar varje månad, kunde varken sitta, stå eller ligga p.g.a. smärtan. Spydde så fort jag rörde mig. Ville bara dö... INGA värktabletter hjälpte, Diklofenak var som sockerpiller för mig. Vi snackar om smärta som knappt går bort med morfinpreparat. Jag äter nu Cerazette sedan nio år tillbaka, så jag har ingen mens längre.
Kimmelie skrev: Man hamnar inte i klimakteriet om man tar bort livmodern, men behåller äggstockarna. Man slipper mensen, men har kvar hormoncykeln. Jag fick ett nytt liv efter en sån operation. Det händer visserligen att jag känner av lite "mensvärk" ibland, men då oftast lindrigt. Igår fick jag en liten "påminnelse" om hur bra jag har det nu för tiden, men innan dess var det nog ett halvår sen, så jag har lyckats glömma vilket helvete jag hade förut...
Åh, de var ju bra att veta iallafall
Jag trodde faktiskt inte att Ceracette var tänkt att ta bort mensen helt och hållet utan att detta i så fall räknas som en biverkning? Jag behövde starkare gestagener för att ta bort min mens och det var tydligen jätteviktigt att man inte höll på med det för länge. Men så känner jag inte igen mig i det här helt och hållet. I mitt fall var aldrig menstruationerna det stora problemet utan ägglossningarna och de cystor jag fick som gav ägglossningsliknande värk.
- Bjäbbmonstret
Jag hade Cerazette förr. De hade en vecka med sockerpiller per karta och när man tog dem skulle mensen komma. Det gjorde den för mig.
Det är inte så farligt att gå till en gynekolog. Visst är det pinsamt när någon ska undersöka en "där nere", men det är definitivt värt det om man kan få hjälp att slippa sådana jobbiga symptom som vissa av er har.
Det är inte så farligt att gå till en gynekolog. Visst är det pinsamt när någon ska undersöka en "där nere", men det är definitivt värt det om man kan få hjälp att slippa sådana jobbiga symptom som vissa av er har.
- svartamolnet
- Anslöt: 2009-09-25
svartamolnet skrev:Jag hade Cerazette förr. De hade en vecka med sockerpiller per karta och när man tog dem skulle mensen komma. Det gjorde den för mig.
De Cerazette jag tar ska man ta hormonpillrena hela tiden utan paus och utan sockerpiller eftersom det är sk. minipiller.
- KaosPrinsessa
Nej Ceracette har inga sockerpiller. Minipiller ska tas hela tiden.
Tydligen inte så ovanligt förlora mensen:
"En nackdel är att blödningarna kan bli mer oregelbundna när man använder Cerazette. Det kan också hända att du inte får några blödningar alls."
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19971212000066&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Tydligen inte så ovanligt förlora mensen:
"En nackdel är att blödningarna kan bli mer oregelbundna när man använder Cerazette. Det kan också hända att du inte får några blödningar alls."
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19971212000066&DocTypeID=7&UserTypeID=2
- Bjäbbmonstret
Re: Känner fler tjejer som jag? (Mens och ägglossning)
Ni som har sådana helvetiska smärtor: Får ni något särskilt smärtstillande medel eller är det nån sorts allmänsmärtstillande?
Folk med migrän har vad jag vet speciell smärtstillande medicin för migrän. Det borde finnas samma sak för mensvärk. Annars tror jag jag blandar in patriarkatet i konspirationsteorin. Mannen som mall, alltså.
Folk med migrän har vad jag vet speciell smärtstillande medicin för migrän. Det borde finnas samma sak för mensvärk. Annars tror jag jag blandar in patriarkatet i konspirationsteorin. Mannen som mall, alltså.
Mens är naturligt. Migrän däremot uppstår pga. stress och vad vet jag. Minska stressen och öka det naturliga så blir det bättre.
First - man vet ännu inte vad som utlöser migrän. Visst, stress kan vara en bidragande orsak, men varför får inte alla människor som stressar migrän? Själva grundorsaken till att blodkärlen löper amok har inte klarlagts - att de drar ihop sig kan visa sig vara naturligt, det gör inte smärtan mindre.
På samma vis är mens naturligt men extremt svåra menssmärtor behöver inte vara det.
Mer on topic då.. personligen skulle jag helst se att kvinnor fick, vid en lämplig "tidigaste"-ålder eller när de redan fått barn, ges valet att ta bort hela skiten, dvs livmodern och livmodertappen. Eländet gör inget annat än ger oss cancer när vi inte längre vill ha fler barn/ha barn alls eller helt enkelt är för gamla för att skaffa barn. Fick jag välja skulle jag gladeligen plocka bort eländet - jag har ingen som helst nytta av den. Den kostar mig pengar, ger mig kraftiga hormonsvängningar samt värker som satan den första dagen av varje mensperiod.
På samma vis är mens naturligt men extremt svåra menssmärtor behöver inte vara det.
Mer on topic då.. personligen skulle jag helst se att kvinnor fick, vid en lämplig "tidigaste"-ålder eller när de redan fått barn, ges valet att ta bort hela skiten, dvs livmodern och livmodertappen. Eländet gör inget annat än ger oss cancer när vi inte längre vill ha fler barn/ha barn alls eller helt enkelt är för gamla för att skaffa barn. Fick jag välja skulle jag gladeligen plocka bort eländet - jag har ingen som helst nytta av den. Den kostar mig pengar, ger mig kraftiga hormonsvängningar samt värker som satan den första dagen av varje mensperiod.
Så enkel är inte verkligheten.tahlia skrev:varför får inte alla människor som stressar migrän?
Isf hade du brutit foten nästa gång du snubblar utanför krogen bara för att jag gjorde det en gång.
Men den största orsaken är väl att det inte hade blivit ett stressigt samhälle om de flesta hade fungerat dåligt i den.
Ser att det är tur du inte sitter i ngn bestämmande stol inom vården..
Parvlon skrev:
Ser att det är tur du inte sitter i ngn bestämmande stol inom vården.
Nej.. det vore ju oerhört dumt att ha människor som faktiskt ifrågasätter saker och till på köpet prioriterar patientens välmående på en sådan position.
Parvlon skrev:Så enkel är inte verkligheten.tahlia skrev:varför får inte alla människor som stressar migrän?
Isf hade du brutit foten nästa gång du snubblar utanför krogen bara för att jag gjorde det en gång.
Men den största orsaken är väl att det inte hade blivit ett stressigt samhälle om de flesta hade fungerat dåligt i den.
Ser att det är tur du inte sitter i ngn bestämmande stol inom vården..
Skulle du bara kunna hålla käften med din dumma ständigt kränkande mun någon gång.
mnordgren:
Se det här inlägget:
post555620.html#p555620
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Se det här inlägget:
post555620.html#p555620
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Välmående att stympa kroppen? Jo, det kan du försöka inbilla Di-progan. Jag kan inte garantera att han vågar säga emot dock.tahlia skrev:Parvlon skrev:
Nej.. det vore ju oerhört dumt att ha människor som faktiskt ifrågasätter saker och till på köpet prioriterar patientens välmående på en sådan position.
Det du ifrågasätter är specifika organs nytta i kroppen och för människans överlevnad och jag kan med ganska stor säkerhet säga att du inte har alla hästa hemma i denna fråga.
Du tycker kanske att skattepengar ska gå till att göra kvinnor ofruktbara. Anser du samtidigt att jorden är överbefolkad och att den mår bra av färre människor? Har dessa åsikter någon koppling till varandra?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-21 0:22:35, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Välmående att stympa kroppen? Jo, det kan du försöka inbilla Di-progan. Jag kan inte garantera att han vågar säga emot dock.tahlia skrev:Parvlon skrev:
Det du ifrågasätter är specifika organs nytta i kroppen och för människans överlevnad och jag kan med ganska stor säkerhet säga att du inte har alla hästa hemma i denna fråga.
Jag har garanterat människans överlevnad redan, jag har två barn. Vidare - det är min kropp och det torde således vara mitt beslut - inte vårdens och garanterat inte ditt.
Vidare kan jag påpeka att nämnda organ påverkar mitt mående negativt, något du (om du hade lite otur) skulle förstå hela innebörden av om du var kvinna.
Fast nu var det ju andras kroppar du tycker innehåller för många organ och, eller funktioner..tahlia skrev:Jag har garanterat människans överlevnad redan, jag har två barn. Vidare - det är min kropp och det torde således vara mitt beslut - inte vårdens och garanterat inte ditt.
Parvlon skrev:Fast nu var det ju andras kroppar du tycker innehåller för många organ.tahlia skrev:Jag har garanterat människans överlevnad redan, jag har två barn. Vidare - det är min kropp och det torde således vara mitt beslut - inte vårdens och garanterat inte ditt.
Gör jag? Tycker mig minnas att jag nämnde något om "val" och inte sa ett ord om "tvång". Det är således upp till var och en om de anser sig innehålla ett onödigt och ofta plågsamt organ.
Självklart kommer många välja att ta bort det "onda". Det är bara att kolla på förskrivningen av smärtstilllande som rusar med en så obetydlig sak som att apoteteket avmonopoliseras. Och vem ska betala? Skattebetalare tydligen. Eftersom skatt är direkt i proportion med antalet medborgare och inga tecken visar på att den blir lägre plus att folk vill ha så lite skatt som möjligt och send då att du vill göra så vi blir färre gör det till en omöjlig ekvation.tahlia skrev:Parvlon skrev:Fast nu var det ju andras kroppar du tycker innehåller för många organ.tahlia skrev:Jag har garanterat människans överlevnad redan, jag har två barn. Vidare - det är min kropp och det torde således vara mitt beslut - inte vårdens och garanterat inte ditt.
Gör jag? Tycker mig minnas att jag nämnde något om "val" och inte sa ett ord om "tvång". Det är således upp till var och en om de anser sig innehålla ett onödigt och ofta plågsamt organ.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor