13k i bidrag för autistiskt barn. Är det så här?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

13k i bidrag för autistiskt barn. Är det så här?

Inläggav Moggy » 2011-05-12 0:52:02

Får folk ut 13000 i månaden för att dom får ett barn som har autism?

http://www.familjeliv.se/Forum-4-188/m58879045.html

Så nu till saken, kommunen där de bor ger ut någon form av bidrag just för att sonen har fått diagnosen. Vilket är jättebra och generöst tycker jag OM det nu är så att pengarna verkligen behövs. Det är meningen att de extra pengarna ska gå till saker sonen har sönder och som ersättning för om de skulle behöva hjälp med någon avlastningsperson som sonen kan umgås med om föräldrarna inte orkar med vad jag förstått. Alltså väldigt omtänksamt och generöst! MEN nu till summan, som för det första är rätt rejält tilltagen; 13 000 kr (brutto, rakt in i familjekassan) får nu familjen varje månad!! Men till vad?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Re: 13k i bidrag för autistiskt barn. Är det så här?

Inläggav Zima33 » 2011-05-12 14:17:28

Det är inte vårdbidrag då? För att pojken måste ha extra tillsyn och hjälp dygnet runt eller så?
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav segdeg » 2011-05-12 14:35:25

Familjelivs inlägg i dem socioekonomiska debatterna får nog tas för vad det är, oseriöst och snaskigt skvaller passande Aftonbladets Löpsedlar, i det här fallet som ett slagträ mot godtyckliga osynliga diagnoser av NPF karaktär. Om familjen får ersättning så är det säkert behovsprövat och utrett.

Men allmänhetens vän av ordning kräver pappren på bordet då dem kan för lite / inte sätter sig in i behov som inte är egna.

Vill helst inte skriva den skiten men gör det ändå, Fy f :evil: n för familjekiv.

Mvh segdeg
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-05-12 16:36:28

Eh, nej det får man inte. Helt vårdbidrag är ca 6000 efter skatt. Det är svårt att heltidsjobba med ett autistiskt barn, mycket tid går åt både i vardagen och i kontakten med habiliteringen, kommunen, skola, träning hemma, talpedagoger etc. Många får inte heller helt vårdbidrag. Om man vid barnets födelse skaffat extraförsäkringar ovanpå liv och olycksfall kan man få viss ersättning därifrån. För att få 13k i månaden måste man ha minst två barn med diagnos och dessutom måste man kunna bevisa den extra arbetsbördan. Lycka till med en karriär då säger jag. Sen kan man med mycket tur få viss ersättning om barnet har sönder mycket saker, men det är svårt. Min kompis barn tömde en hel badbalja i hallen. Det kostade 100k, men de fick inget alls.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Zima33 » 2011-05-12 18:04:56

Angelic Fruitcake skrev: Min kompis barn tömde en hel badbalja i hallen. Det kostade 100k, men de fick inget alls.

Det borde väl gå på hemförsäkringen?
Zima33

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-05-12 18:24:19

Mina föräldrar fick helt vårdbidrag för min autistiska lillebror. Jag vet inte vad summan var, men det var inget vi blev rika på så mycket vet jag.

Mamma träffade på en familj där barnet slog sönder saker för tusentals kronor. Typ tvättställ, toalett och sådana saker. De fick inte ett öre på försäkringen eftersom de "släppt in honom godvilligt"
VeganGeekGirl

Anslöt: 2010-04-03

Inläggav Nefarious » 2011-05-12 18:49:26

Angelic Fruitcake skrev:För att få 13k i månaden måste man ha minst två barn med diagnos och dessutom måste man kunna bevisa den extra arbetsbördan.

Som mest kan man väl bara få just 6000 i månaden, dvs helt bidrag för ett barn eller t ex 1/4 för ett barn och 3/4 för det andra.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-12 19:44:30

"Får folk ut..."

Gillar inte den formuleringen riktigt. Ska inte autistiska barn och deras föräldrar ha rätt till extra stöd eller vad?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav wuwei » 2011-05-12 20:32:48

Helt vårdbidrag är som flera skrivit ungefär 6000 netto per månad. Dessutom kan man få ersättning för saker som slits onormalt mycket men det måste man kunna styrka.
Från fk.se
Merkostnader kan till exempel vara kostnader för hälsa, vård, tvätt och slitage av kläder. Det kan också vara utgifter för hjälpmedel, särskild mat eller resor av olika slag.
Att t ex min ena dotter när hon var mindre ständigt bet hål på kläder och lakan räckte inte, då det inte kostade tillräckligt mycket för att få ersättning. Man måste över en årskostnad på 7 704 kr för att få ersättning för merkostnader och det högsta belopp man kan får per månad 2 461 kr. Så några 13 000 kommer man inte upp i om man inte får pengar från någon annan försäkring.

Källa: http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/fn_4094_vardbidrag.pdf
wuwei

Anslöt: 2010-09-08

Inläggav wuwei » 2011-05-12 20:56:10

Nu verkar det även så att fk i allt större utsträckning räknar efter antal timmar man lägger ner, dvs för att få helt vårdbidrag vilket ger ca 6200 kr/månad efter skatt (ja, det är bidrag som räknas som beskattningsbar inkomst) kräver att man lägger runt 40 timmar extra mot vad som kan anses "normalt" på sitt funktionshindrade barn. Ingen direkt fantastisk lön för ett heltidsarbete.
wuwei

Anslöt: 2010-09-08

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-05-13 9:57:53

Om man har tur med handläggningen och flera barn med funktionshinder kan man få ett för varje. Vanligtvis blir det inte ett helt dock. Min vän verkar får 3/4 vardera för sina 2 autistiska barn. Men det blir allt svårare att få helt vårdbidrag.

Hemförsäkringen täckte inte vattenskadan eftersom badbaljor inte ska vara i hallen, bara i badrummet. De sa att om ungarna tagit en hammare och slagit sönder toaletten och därmed fått vattenskador i hallen skulle försäkringen täckt det, men inte nu. Och då hade de ändå drulleförsäkring.

Varning för försäkringsbolag! Även vid en heltäckande olycksfall och invaliditetsförsäkring får man inget vid neuropsykiatriska störningar. Om du får ett barn med t ex cp-skada och får helt vårdbidrag från FK, då kan försäkringsbolaget gå in och matcha det, så att det blir dubbelt så mycket. För autism får man ingenting om man inte tecknat extraförsäkringar, och detta måste ske innan barnet börjat visa några symptom öht, helst när de är alldeles nykläckta.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Zima33 » 2011-05-13 11:56:41

Angelic Fruitcake skrev:Hemförsäkringen täckte inte vattenskadan eftersom badbaljor inte ska vara i hallen, bara i badrummet.

Jo men det är ju rätt iofs.
Zima33

Inläggav Fenren » 2011-05-14 12:56:00

Angelic Fruitcake skrev:Varning för försäkringsbolag! Även vid en heltäckande olycksfall och invaliditetsförsäkring får man inget vid neuropsykiatriska störningar. Om du får ett barn med t ex cp-skada och får helt vårdbidrag från FK, då kan försäkringsbolaget gå in och matcha det, så att det blir dubbelt så mycket. För autism får man ingenting om man inte tecknat extraförsäkringar, och detta måste ske innan barnet börjat visa några symptom öht, helst när de är alldeles nykläckta.

så det finns sådana tilläggsförsäkringar? kan vara bra att tänka på om båda föräldrarna har liknande diagnoser (eller en för den delen)
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in