Har jag asperger?
36 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Har jag asperger?
Har din pappa aspiga drag? Det kan vara en pusselbit till att förstå dina egna drag ytterligare.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Har din pappa aspiga drag? Det kan vara en pusselbit till att förstå dina egna drag ytterligare.
Nej, han är väldigt bra på att va social. Jobbar som säljare.
- gothbarbie
- Ny medlem
- Anslöt: 2011-05-13
gothbarbie skrev:Nej, han är väldigt bra på att va social. Jobbar som säljare.
Önskar min farsa var sån. Kunde jag lärt mig lite. Imitation.
Hehe.
Av det jag orkat läsa så känner jag igen mig mycket och det låter som att du skulle kunna ha asperger och kanske ADD också.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
En del av det som diagnosticeras som ADD skulle lika gärna kunna vara "bara" AS. Är det något som inte är ens specialintresse så tappar man lätt fokus, vilket skulle kunna tolkas som ADD... "Äkta" ADD blir det nog bara om man tappar fokus även när man pysslar med saker man gillar extremt mkt.
Samma sak med igångsättningssvårigheter som ibland räknas in under ADD, ibland inte. Har man svårt att sätta igång med något som ointresserar en eller har man svårt att sätta igång med ALLT?
Exempel:
1) Tycker man matlagning är jätteskojsigt och intressant och spännande och man inte har några som helst problem att stå vid spisen och kocka ihop nya exotiska maträtter så har man egentligen inte de igångsättningssvårigheter som ibland tolkas in under begreppet ADD.
2) Om man däremot tycker matlagning är jätteskojsigt och intressant och spännande men man ändå inte riktigt tar sej för att sätta igång ett storkok, då har man tydligen (enligt vissa psykiatriker) en "äkta" ADD.
I fallet 1) så handlar det alltså om igångsättningssvårigheter som har med intresse/ointresse att göra. Då skulle det enligt denna tolkning "bara" vara AS. I fallet 2) är igångsättningssvårigheterna konstanta vilket skulle kvalificera för en "äkta" ADD-diagnos.