Hus i helvete...va?
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Hus i helvete...va?
Varför säger man "nu tar det hus i helvete"? Tar eld i helvetet eller tar fyr i helvetet hade jag förstått, men "ta hus"? Hur tar man hus? Och vad är det som tar?
Re: Hus i helvete...va?
Kan det komma från ordet husera= uppträda på ett våldsamt eller hänsynslöst sätt, fara hårt eller vilt fram; om krigsfolk o. dyl.: härja och plundra; även: uppträda bullersamt, väsnas, "rumstera"; även bildligt; förr även i uttrycket "husera illa"
Pojkarna fick husera fritt i kuddrummet. (här används ordet husera i bibetydelsen härja)
Pojkarna fick husera fritt i kuddrummet. (här används ordet husera i bibetydelsen härja)
Såvitt jag vet på rak arm: man tar hus där man går in i ett hus, eller i överförd bemärkelse där man hamnar, tar sin tillflykt, tar husly, tar skydd. Som man också kan ta landkänning till sjöss, tar rygg på någon man förföljer och kanske flera fall. En användning av verbet ta som kanske var mer levande förr.
Aha. Så lustigt - jag funderade över precis samma sak igår kväll. Och jag hann inte ens fråga.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Ja, ibland ligger saker i luften... eller vad de nu gör.
Ser att jag missade en sak:
Skeendet som löper en ur händerna, vad jag förstår? "Nu tar det hus i helvete med att [vad det nu är]".
Ser att jag missade en sak:
Kahlokatt skrev:Och vad är det som tar?
Skeendet som löper en ur händerna, vad jag förstår? "Nu tar det hus i helvete med att [vad det nu är]".
Så här skriver SAO.
c) (vard.) bildl. i uttr. ta hus, bära hän; särsk. (starkt vard.) i det allittererande uttr. det tar hus i helvete l. helsike o. d.; det "går åt helvete" (jfr HELVETE 2 b), det gåi rent galet; stundom äv. i uttr. det bär hus i helvete o. d. Hvart skall det här ta hus. STASNELIUS (SVS) 4: 293 (1823). Detta . . tog, för att tala med ett lågt ordspråk, hus i helvete. KULLBERG Mem. 3: 51 (1836). Tag .. alltsammans och husera dermed, så det bär hus i helvetet. BLANCHE Tafl. 353 (1845). Hvar skall detta taga hus. MEURMAN (1846). HÖGBERG Baggböl. 1: 212 (1911).
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
c) (vard.) bildl. i uttr. ta hus, bära hän; särsk. (starkt vard.) i det allittererande uttr. det tar hus i helvete l. helsike o. d.; det "går åt helvete" (jfr HELVETE 2 b), det gåi rent galet; stundom äv. i uttr. det bär hus i helvete o. d. Hvart skall det här ta hus. STASNELIUS (SVS) 4: 293 (1823). Detta . . tog, för att tala med ett lågt ordspråk, hus i helvete. KULLBERG Mem. 3: 51 (1836). Tag .. alltsammans och husera dermed, så det bär hus i helvetet. BLANCHE Tafl. 353 (1845). Hvar skall detta taga hus. MEURMAN (1846). HÖGBERG Baggböl. 1: 212 (1911).
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Åh, detta var mycket informativt. Tack!
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Jag visade min glada nuna och det tog hus i helvete direkt. Speciellt "Bjarne" blev "fly förbannad".
Hur som helst ett konstigt uttryck.
Fast tack för eran förklaring.
Hur som helst ett konstigt uttryck.
Fast tack för eran förklaring.