Omöjligt att få skriva C-uppsats och få ut examen

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Omöjligt att få skriva C-uppsats och få ut examen

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2011-05-11 12:07:17

Hej.
Denna tråd startar jag för att jag är i akut behov av hjälp med att försöka få ut min kandidatexamen. Jag har Aspergers syndrom, har studerat på universitet sedan 2006 och började min nuvarande utbildning hösten 2008.

Hösten 2010 påbörjade jag C - kursen i mitt program, i början av 2011 flyttade jag hem igen och byte studieort. Hade då fått löfte om att jag skulle kunna räkna in den fristående univeriversitetskursen i mitt examensbevis.

angående C - uppsatsen så bad jag tidigt om att få byta handledare på grund av brist på klara instruktioner. Detta var inte möjligt, var då tvungen att behålla min ursprungliga handledare all vidare kommunikation mellan oss skedde sedan genom email. Till en början läste handledaren mitt arbete men denne slutade att höra av sig när jag flyttat därifrån och när jag som denne tyckte inte hade gjort ändrngar denna efterfrågade eller följt dennes instruktioner.

Vidare kan tilläggas att min handledare visserligen gett mig handledning vid felera tillfällen men denne har i praktiken inte hjälpt mig alls med C - uppsatsen. Har i stället fått ta hjälp av släktingar och bekanta.

Nyligen fick jag besked genom samordnaren för studenter med funktionshinder om att mina lärare helt enkelt struntade i att rätta mina inlämnade uppgifter då jag i deras tyckte inte följt deras instruktioner. Samordnaren gav mig ett alternativ då jag eventuellt skulle kunna få flytta över mina tidigare studier till en annan studieort där jag alltså skulle ha större möjligheter till den typ av handledning som jag behöver.

Jag är mest intresserad av att kunna få ut min kandidatexamen och nu spelar det inte längre någon roll från vilket lärosäte som jag skulle få ta ut den ifrån. Till saken hör även att jag har varit i kontakt med ett annat lärosäte som senare gav mig besked om att jag inte var behörig att läsa C- uppsatsen hos de utan att jag i så fall behövde lasa både A och B kursen innan jag kunde läsa C - uppsatsen.

Min C - uppsats är klar, allt material är redan insamlat och jag har låtit flertalet personer läsa denna och de har samtliga bedömt den som bra. Vill ogärna ge upp när jag i princip bara har en termin kvar eventuellt ett helt läsår. kan en handledare verkligen bestämma sig för att inte längre handleda en student på grund av att de bedömmer att man inte gjort ett skit ?

fortsätter i nytt inlägg...
Oimpulsivtimpulsiv

Anslöt: 2009-08-10

Re: omöjligt få skriva C - uppsats och få ut examen

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2011-05-11 12:15:23

Ledsen för eventuella grammatiska felskrivningar och starkt laddade ord...
Men jag känäer mig helt hjälplös nu när jag fått besked om varför jag inte hört något från mina ansvariga lärare och handledare.

Finns det någon som känner till om det kan tänkas finnas någon Asbergerförening som eventuellt skulle kunna vara intresserade av att hjälpa mig ?

Har alltså nu fått veta andledningen till varför mina lärare och handledare ej hört av sig, det beror på att jag enligt de inte har följt deras instruktioner och de har inte för avsikt att ens titta på mitt material.

Om jag har tur så återstår det endast en termin eller ett läsår innan jag kan få ut min kandidatexamen. Men vet inte hur det ska gå till i nuläget.. Kanske finns det någon medlem där ute som gått igenom en liknande erfarenhet eller som kan ge mig goda råd ?

Kanske inte behöver säga att jag har tagit CSN lån och spenderat 2,5 års tid på min nuvarande utbildning sammanlagt ca 4 år. Vill inte gärna att jag ska ha gjort allt detta för ingenting. Kännes som om jag hamnat mellan stolarna , jag vägras nu att få skriva C - uppsatsen på mitt ursprungliga lärosäte och på grund av min tidigare utbildning så har jag inte behörighet för att varken lägga upper läsa C - uppsatsen någon annanstans.

Moderator atoms - problemet som tas upp här är, enligt trådskaparen, löst.
Oimpulsivtimpulsiv

Anslöt: 2009-08-10

Inläggav pjask » 2011-05-11 23:38:36

Kanske kan studentkåren hjälpa dig? För att göra en lång historia kort så fick jag hjälp av dem att driva ett ärende. I princip, men ej i sak, liknande ditt. De var rätt pålästa om vilka regler som gällde och visste vilka de skulle tala med.
pjask

Anslöt: 2009-11-01

Inläggav Zombie » 2011-05-12 0:01:08

Vad jag har förstått ska också universiteten erbjuda särskilt stöd och hjälp till funktionshindrade, (neuro-)psykiskt likaväl som fysiskt. De är skyldiga att ordna likvärdiga studieförutsättningar för funktionshindrade och andra. Det kan gälla till exempel mentor bland lärarna, en kursare som hjälper en med att tillgodogöra sig föreläsningar eller vad som nu kan behövas, förmedlande kontakter med och förklaringar till okunniga och oförstående lärare. Hur det sedan fungerar i praktiken... sist jag hörde var de gravt överbelastade, och en viss metodisk valhänthet får man väl också vara beredd på; å andra sidan (?) var det rätt många år sedan nu.

I Uppsala kallar sig den instansen Studentstödet; både universitet och studentkår bör väl veta vad de heter på andra orter.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-05-12 12:29:02

Det där kan vara knepigt. Tycker lärosätet att de har gett dig erforderlig handledning redan så är de i princip inte skyldiga att hålla dig med en handledare. Däremot är de skyldiga att låta dig lägga fram den - med risk för att bli underkänd. Att flera personer har läst uppsatsen och tycker den är bra är ingen garanti. Institutionen kan ha åsikter om hur uppsatsen ska vara utformad och följer man inte dessa så är är det lätt att det uppstår låsningar. Vad man kan göra är att höra sig för vid flera institutioner där ämnet ges. Om de inte räknar dig som behörig där du bor kanske du kan göra det på distans?
När du kommer till en ny institution så tar de inte hänsyn till gammal handledning du fått utan tillsätter ny handledare. Givetvis kan även den nya handledaren anse att det är en massa som fattas i uppsatsen men då har du gjort ett försök.
Det är vad jag förstår ganska vanligt att tiden för handledning är sparsam och att folk tar hjälp av andra om de har möjlighet.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in