Nationellt prov i svenska B - snubblar på detaljer

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Nationellt prov i svenska B - snubblar på detaljer

Inläggav rhod » 2011-05-10 15:34:45

Gjorde omprov på den skriftliga delen av det nationella provet i Svenska B, och när jag kom hem så upptäckte jag att några påståenden i referatet som var fel. Blir hela provet underkänt på grund av detta?

Jag tror läraren dock kommer att se att jag varit mera flitig vid det andra tillfället då jag vid det första saknade både referat och källhänvisningar. Men det är första gången jag åker på en uppgift som är så otroligt noga. Tror att det blir värre på högskolan dock...

I diagnoskriterierna för ADHD på sidan (web4health.info)

står det att

Är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter
(http://web4health.info/sv/answers/adhd-diagn-dsm.htm )

Det känns som att jag verkligen försöker vara så noggran som möjjligt men det är svårt att få alla detaljer att sitta exakt där dem ska vara. Jag har aldrig mött ett skolarbete förut där detaljer och reglerna är så otroligt spetsade.

Vet inte hur mycket man applicera detta på provet i och med att jag har diagnos. Resultatet har inte kommit men vid eventuell prickning får jag skicka länken till min rektor.
rhod

Anslöt: 2009-04-13

Re: Nationellt prov i svenska B - snubblar på detaljer

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-15 18:04:38

Det har blivit så himla populärt att kalla allt för ADHD nu för tiden.

Och inte bara ADHD. I en amerikansk undersökning nyligen menade man att vart femte förskolebarn lider av någon psykiatrisk störning. (Carter m fl 2010. ”approximately one in five (21.6 %) will have a psychiatric disorder with impairment.”)
Sigvard Lingh

Anslöt: 2011-04-23

Re: Nationellt prov i svenska B - snubblar på detaljer

Inläggav Miche » 2011-05-15 22:57:42

Det är inte bara ADHD som är modediagnos, även Asperger och en del andra NPF-relaterade som bygger på bedömningar och svåra att mäta vetenskapligt verkar moderelaterade...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in