Uppsala kommun har fått på tafsen! (Om LSS)
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Uppsala kommun har fått på tafsen! (Om LSS)
Riksföreningen Autism skrev:Olagliga LSS-riktlinjer
2009-12-10
Länsrätten i Uppsala län har upphävt Uppsala kommuns riktlinjer om omsorg och stöd enligt LSS och SoL.
De upphävda riktlinjerna innehöll begränsningar av de rättigheter som den enskilde har enligt LSS och SoL. Bland annat skulle samtliga beslut begränsas i tid och ha omprövningsklausul. Semesterresor skulle inte få göras oftare än var 4-5.e år för att berättiga till stöd. Länsrätten ansåg att dessa och andra skrivningar begränsar den individuella prövning som alltid ska göras enligt LSS och SoL. Riktlinjerna var därför olagliga och upphävdes. Domen, meddelad den 27 november 2009 i mål nr 723-09, kan beställas direkt från länsrätten, tel. 018-16 73 00.
http://www.autism.se/news.asp?nodeid=34741
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:16:15, redigerad totalt 1 gång.
Det där kände jag inte ens till! Va' fan, semester har man ju lagstadgad rätt till!
Tur att det inte stod någon i frihamnen och förhörde folk när jag skulle till Estland häromåret: "Autist? Nehej, då är du välkommen ombord! Autist? Jaha, fram med plankan, mannar!"
Tur att det inte stod någon i frihamnen och förhörde folk när jag skulle till Estland häromåret: "Autist? Nehej, då är du välkommen ombord! Autist? Jaha, fram med plankan, mannar!"
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 23:16:15, redigerad totalt 1 gång.
Mig med! Det där med LSS påstod de att jag fick uttömmande information om i samband med att jag diagnosticerades! Ingen har ens tänkt på att följa upp det under kontakterna sedan dess. Har de ens behövt det där direktivet för att "spara in" mycket mer pengar än vad det har medfört?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:16:15, redigerad totalt 1 gång.
Semester, är det samma sak som "korttidsvistelse utanför egna hemmet"?
Så jag kan få korttidsvistelse hemifrån för att få ombyte och min man få avlastning i sin omvårdnad av mig. Nja, känns inte riktigt tilllämpligt. Semester hos annan familj, verkar gälla barn.
Korttidsvistelse utanför det egna hemmet. Syftet med denna insats är dels att den funktionshindrade personen själv skall erbjudas miljöombyte och rekreation, dels att anhöriga därigenom får avlösning i omvårdnadsarbetet. Korttidsvistelsen kan förläggas i korttidshem eller i annan familj. Insatsen kan ges såväl regelbundet som en lösning vid akuta behov.
Så jag kan få korttidsvistelse hemifrån för att få ombyte och min man få avlastning i sin omvårdnad av mig. Nja, känns inte riktigt tilllämpligt. Semester hos annan familj, verkar gälla barn.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:16:15, redigerad totalt 1 gång.
Re: Uppsala kommun har fått på tafsen!
Det gäller att överklaga och stå i:
http://www.unt.se/uppsala/uppsalapar-fick-pusselbit-1333413.aspxUppsalaborna Birgitta och Göran Anér har tilldelats utmärkelsen Årets Pusselbit för sina insatser för personer med autism och Asperbergers (sic!) syndrom.
---
Nu får de utmärkelsen Årets Pusselbit från Autism- och Aspergerförbundet för att ”med djup kunskap och brett engagemang framgångsrikt arbetat för att försvara rättigheter och förbättra villkor för personer med autism, Aspergers syndrom och andra autismliknande tillstånd”.
– Frustration och engagemang är det som har drivit oss. Vi har ju en bra lag i botten, LSS. Då är det otroligt frustrerande att politiker och tjänstemän som ska se till att lagen blir verklighet i stället skapar hemsnickrade regler som begränsar lagen, säger Birgitta Anér i en kommentar till utmärkelsen.
Re: Uppsala kommun har fått på tafsen!
Alien skrev:Då är det otroligt frustrerande att politiker och tjänstemän som ska se till att lagen blir verklighet i stället skapar hemsnickrade regler som begränsar lagen, säger Birgitta Anér i en kommentar till utmärkelsen.
Återigen: det kan inte bli på annat sätt i ett klimat för offentlig verksamhet där permanent nedskärning av direkt synliga kostnader är det första och överordnade budet. Oavsett hur lagen lyder. Allt som kan hända vid ett bakslag är att de laddar om och myglar effektivare nästa gång.
Detta inte sagt mot de hjältar som sliter ut sig i sisyfosarbetet för de drabbade. Tvärtom.