Spegelneuroner i icke-aspiesammanhang på Expressen
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Spegelneuroner i icke-aspiesammanhang på Expressen
http://www.expressen.se/halsa/1.983391/harmas-mera
"Härmas mera!
Härmapor är vi allihop!
Och det är bra.
Le mot någon och du får ett leende tillbaka."
Även NT behöver lära sig ibland.
"Härmas mera!
Härmapor är vi allihop!
Och det är bra.
Le mot någon och du får ett leende tillbaka."
Även NT behöver lära sig ibland.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
De flesta NT speglar varandra, dock gör de det omedvetet. Man kan se på långt håll vad för relation två personer har, utifrån graden/sättet de speglar varandra på. *kroppsspråksintresserad*
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
Finns en bok i ämnet om någon är intresserad.. - "Varför känner jag som du känner?"
Kan det inte vara så att vi med AS. har svårt/svårare med spegelneuroner? Och är det inte så att vi ofta är mer kritiskt granskande i positiv bemärkelse vad gäller val av vänner och partner?
Kan det inte vara så att vi med AS. har svårt/svårare med spegelneuroner? Och är det inte så att vi ofta är mer kritiskt granskande i positiv bemärkelse vad gäller val av vänner och partner?
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
- Anonymous
caroline78 skrev:Kan det inte vara så att vi med AS. har svårt/svårare med spegelneuroner? Och är det inte så att vi ofta är mer kritiskt granskande i positiv bemärkelse vad gäller val av vänner och partner?
Jo, en av de vanligaste teorierna om AS är just att spegelneuronerna fungerar sämre eller inte alls.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
Finns en relativt stor artikel om just spegelneuroner och autism i Illustrerad Vetenskap nr 10 / 2007. Hur vetenskaplig den verkligen är, vet jag inte...men intressant var den i all fall.
Senast redigerad av cyborg 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:caroline78 skrev:Kan det inte vara så att vi med AS. har svårt/svårare med spegelneuroner? Och är det inte så att vi ofta är mer kritiskt granskande i positiv bemärkelse vad gäller val av vänner och partner?
Jo, en av de vanligaste teorierna om AS är just att spegelneuronerna fungerar sämre eller inte alls.
Eller fungerar annorlunda.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Kvasir skrev:caroline78 skrev:Kan det inte vara så att vi med AS. har svårt/svårare med spegelneuroner? Och är det inte så att vi ofta är mer kritiskt granskande i positiv bemärkelse vad gäller val av vänner och partner?
Det är nog också en möjlighet, men frågan är om de då har någon annorlunda men ändå meningsfull funktion? I vart fall så är det ju bara en av flera teorier.
Kvasir skrev:Moggy skrev:
Det är nog också en möjlighet, men frågan är om de då har någon annorlunda men ändå meningsfull funktion? I vart fall så är det ju bara en av flera teorier.
Om det nu är så att alla med AS har en avvikande funktion hos dessa SN eller inte har dem alls, så är det frågan om man säga att de är nåt felaktigt.
Om en egenskap är spridd hos en grupp i populationen, en grupp som trots allt överlever och förökar sig så tycker jag att det är fel att säga att det är en felaktig egenskap. Naturen och evolutionen är blind och det finns ingen inbyggd egenskap i anlag som gör dem bra eller dåliga. De anlag som råkar överleva är de anlag som är "bra".
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Om det nu är så att alla med AS har en avvikande funktion hos dessa SN eller inte har dem alls, så är det frågan om man säga att de är nåt felaktigt.
Om en egenskap är spridd hos en grupp i populationen, en grupp som trots allt överlever och förökar sig så tycker jag att det är fel att säga att det är en felaktig egenskap. Naturen och evolutionen är blind och det finns ingen inbyggd egenskap i anlag som gör dem bra eller dåliga. De anlag som råkar överleva är de anlag som är "bra".
Ja ja, men nu är du inne på det vanliga semantiska tjafset som rdos brukar hålla på med. Det är ganska ointressant diskussion annat än möjligen för filosofer och politiker. Filosofi kan förvisso vara intressant, men i dessa frågor är jag mera intresserad av det som diskuteras än av hur vi benämner det.
cyborg skrev:Finns en relativt stor artikel om just spegelneuroner och autism i Illustrerad Vetenskap nr 10 / 2007. Hur vetenskaplig den verkligen är, vet jag inte...men intressant var den i all fall.
Har du nån länk? Eller måste man prenumerera för att få läsa den?
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:cyborg skrev:Finns en relativt stor artikel om just spegelneuroner och autism i Illustrerad Vetenskap nr 10 / 2007. Hur vetenskaplig den verkligen är, vet jag inte...men intressant var den i all fall.
/Barracuber
Kanske finns på deras hemsida
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:12:51, redigerad totalt 1 gång.
- Anonymous
barracuber skrev:cyborg skrev:Finns en relativt stor artikel om just spegelneuroner och autism i Illustrerad Vetenskap nr 10 / 2007. Hur vetenskaplig den verkligen är, vet jag inte...men intressant var den i all fall.
/Barracuber
Länk till artikeln:
http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=9911
Sök i arkivet på "autism" så finns det lite andra artiklar där också.