Hur göra punktlista?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur göra punktlista?

Inläggav sirap » 2011-04-29 15:30:14

Jag försökte mig på att göra en punktlista så här:
Kod: Markera allt
Min fina lista:
[list]
[*] Punkt ett
[*] Punkt två
[/list]

…men det blev så här:

Min fina lista:
  • Punkt ett
  • Punkt två

Vad gjorde jag fel, om något?
sirap

Anslöt: 2010-06-18

Re: Hur göra punktlista?

Inläggav Lilla Gumman » 2011-05-01 22:57:51

Jag har haft samma problem.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Liebert » 2011-05-02 23:39:26

sirap skrev:Min fina lista:
  • Punkt ett
  • Punkt två

Fixat, som synes..
Liebert
Grundare

Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Zombie » 2011-05-02 23:44:42

Inte i min dator (Mac, Safari, senaste versioner), eller också är jag för dum för att fatta vad det ska vara för skillnad mellan en enkel radbrytning med eller utan listtaggar. Skrev om det här och neråt också.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2011-05-02 23:50:53

Liebert skrev:
  • Punkt ett
  • Punkt två

Fixat, som synes..

Hurra!

Skriv så här:
Kod: Markera allt
[list]
[*] Punkt ett
[*] Punkt två[/list]
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zombie » 2011-05-02 23:58:28

Nu syns listningen även i siraps och Lieberts inlägg. Det gjorde den inte för några minuter sedan, och jag har aldrig sett tråden förut, det vill säga inte haft den i cachen. Vet inte om du gjorde något med kodningen, Miche.

Men som jag skrev i tråden jag länkade till, i phpbb2 funkade det här utan att man gjorde egna extrataggar runt listpunkterna (som väl varje ny medlem som inte är datanörd måste ha information från djungeltelegrafen för att lära sig). Innehåller phpbb3 verkligen en sådan mängd försämringar som det ser ut som? Eller var det Liebert &co. som med tiden hade micklat fram så många förbättringar i phpbb2-motorn?
Zombie

Inläggav Miche » 2011-05-03 0:08:20

Zombie skrev:Nu syns listningen även i siraps och Lieberts inlägg. Det gjorde den inte för några minuter sedan, och jag har aldrig sett tråden förut, det vill säga inte haft den i cachen. Vet inte om du gjorde något med kodningen, Miche.

Nix, det kan vara en cache i din vävläsare som inte hanterade det rätt direkt efter Lieberts rättning!
Miche

Inläggav Zombie » 2011-05-03 1:49:44

Jaha. En cache har alltså genvägar för instruktioner i sidor, så även om en sida är ny kan man inte vara säker på att den återges rätt på en gång? Borde man förstås ha räknat ut. Kanske förklarar en del det med...
Zombie

Inläggav Miche » 2011-05-03 1:59:54

Zombie skrev:Jaha. En cache har alltså genvägar för instruktioner i sidor, så även om en sida är ny kan man inte vara säker på att den återges rätt på en gång?

Nu var det ju inte själva sidan som var ny, utan någon annan fil som i sig inte har information om texten på sidan, utan en beskrivning av grafiken på sidan.

Vävläsare försöker bedöma vilka filer som ska laddas hem varje gång för att snabba upp, ibland görs det felaktiga bedömningar och användare ser därmed inte genomförda förändringar.
Miche

Inläggav sirap » 2011-05-03 11:49:08

I Safari på Mac räcker det att ladda om sidan ("cirkelpilen" i adressfältet eller trycka på knapparna ⌘-R (cmd-R ifall det inte visas korrekt)), så söker den av eventuella ändringar i CSS-filer och annat "osynligt".

Tack för fixen! Edit: Fast den inte är helt klar än, om man i ett inlägg utan citatrutor runt gör en punktlista klipper den halva punkten (det blir en halvmåne) ifall punkten råkar hamna i "vänstermarginalen". Justera ev. indrag bara så är det också fixat. :)
sirap

Inläggav sirap » 2011-05-03 12:01:45

Zombie skrev:Jaha. En cache har alltså genvägar för instruktioner i sidor, så även om en sida är ny kan man inte vara säker på att den återges rätt på en gång? Borde man förstås ha räknat ut. Kanske förklarar en del det med...

Många webbsidor är designade så numera att instruktionerna för fetstil, marginaler, bakgrunder med mera ligger utanför själva innehållet, precis som en del funktionalitet tillhandahållen via t.ex. JavaScript eller huga) Flash ofta ligger i separata filer. Då innehåller själva dokumentet bara "pekare" till filerna som innehåller dessa filer, vilket ger vinster såsom:

1. färre filer att hämta efter första inläsningen av ett dokument på webbplatsen
  2. lättläsligare källkod, dvs man kan öppna dokumentet och se vad det innehåller rent tekniskt utan att drunkna i "form-och-färg-kod"
  3. innehållet är separerat från formen (vilket var huvudtanken bakom att CSS skapades), så att man kan ändra design utan att behöva ändra varenda dokument för sig.
(I det här fallet är dokument ungefär detsamma som foruminläggen, fast vill man grotta ner sig i det ännu mer kan man säga att phpBB tar en text ur en databas och manglar den genom sina filter, för att sen spotta ur sig den tillsammans med de övriga i tråden i ett och samma dokument. Men det är överkurs. ;-))

En sak som retar mig lite dock är att om man citerar, eller som ovan gör en lista, och sedan gör en tom rad så tolkas det som ett tomt stycke och det blir dubbelt radavstånd mellan eventuella citat, listor etc. Å andra sidan, gör man inte tomraden blir BB-koden "hopkörd" och svårläst. Vet inte om detta ligger i phpBB eller i CSS:en för forumet (inte tid att luska just nu, ska försöka slita mig från AF, fastnat lite...), men rent teoretiskt har jag för mig att det i CSS3 och uppåt går att göra någon form av conditional formatting för stycke-efter-ruta, stycke-utan-innehåll-följt-av-nytt-stycke och annan "svart magi".

Edit: la till blankrad före listan, uppenbarligen är det <p>-taggen som har en marginal nedåt, medan listan inte har en marginal uppåt såsom citatrutorna har. Det blir lite inkonsekvent att veta när man ska sätta in blankrader så det blir lättläsligt och lagom luftigt.)
sirap

Inläggav sirap » 2011-05-03 12:36:14

Höll på att redigera inlägget, sedan rebootades servern :) Kom på det att man måste lägga in blankrad före <list> men inte efter, så att texten blir ihopkörd med koden. Det gäller alltså även listor, utöver citat. Det blir tättskrivet och svårläst även i BB-kod, tyvärr.

Dock, om man kunde få lite indrag på punktlistan ungefär som på sifferlistan, fast kanske aningens mindre, så vore det bra. Så slipper man halvmånar. :)
sirap

Inläggav Lilla Gumman » 2011-05-08 13:34:20

Hej!

Liebert skrev:
  • Punkt ett
  • Punkt två

Fixat, som synes..

Toppen!

Lilla Gumman