Problem med att att äta viss mat?
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Problem med att att äta viss mat?
Hur många mer har problem att äta något? utan någon logisk anledning, själv har jag svårt att äta köttbitar, typ stek och sånt, men kan äta köttfärsås, hamburgare på tex mcdonalds och korv. Men just bitar, små som stora går inte, bacon har jag fått svårt för nu med...
Moderator: Förtydligade rubriken.
Moderator: Förtydligade rubriken.
Re: Mat?
Jag äter inte kött på grund av konsistens på det,, samt att jag inte gillar lukten när man steker kött, gör mig illamående, kyckling kan funka men bara det vita köttet typ kyckling bröst.
- chibibotto
- Anslöt: 2011-01-25
Jag äter inte fisk. Jag fick lära mig att jag var allergisk mot det när jag var liten, så det äcklar mig. I själva verket är det bara vissa sorter jag inte tål, men det visste inte mina föräldrar. Jag försöker lära mig att äta det för att det är nyttigt, men det går väl sådär.
Är också äcklad av inälvsmat, så det äter jag inte. Skulle heller aldrig kunna tänka mig att äta gräshoppor, larver, spindlar, grodor eller sniglar som de gör i vissa andra länder.
Viltkött är jag inte van vid från uppväxten, så det gillar jag inte smaken av heller.
Räkor och annat krafs med skelettet på utsidan äter jag inte pga allergi, fast jag tycker de är läskiga också. Påminner mig för mycket om insekter. Musslor och ostron påminner för mycket om sniglar.
Ärtor, majs och paprika blandat och fryst, blä, det får jag rysningar av! Mamma försökte alltid att få oss att äta det, men jag tycker det smakar pyton. Var och en för sig är alla ingredienserna fullt ätliga tycker jag. Det är blandningen som gör det.
Laktosintolerant är jag också, så jag undviker det mesta som innehåller för mycket laktos, men det är inte för att det är äckligt, utan av hälsoskäl. Likaså jordnötter, som jag är allergisk mot.
Är också äcklad av inälvsmat, så det äter jag inte. Skulle heller aldrig kunna tänka mig att äta gräshoppor, larver, spindlar, grodor eller sniglar som de gör i vissa andra länder.
Viltkött är jag inte van vid från uppväxten, så det gillar jag inte smaken av heller.
Räkor och annat krafs med skelettet på utsidan äter jag inte pga allergi, fast jag tycker de är läskiga också. Påminner mig för mycket om insekter. Musslor och ostron påminner för mycket om sniglar.
Ärtor, majs och paprika blandat och fryst, blä, det får jag rysningar av! Mamma försökte alltid att få oss att äta det, men jag tycker det smakar pyton. Var och en för sig är alla ingredienserna fullt ätliga tycker jag. Det är blandningen som gör det.
Laktosintolerant är jag också, så jag undviker det mesta som innehåller för mycket laktos, men det är inte för att det är äckligt, utan av hälsoskäl. Likaså jordnötter, som jag är allergisk mot.
- svartamolnet
- Anslöt: 2009-09-25
Jag äter inte svamp på grund av konsistensen (sladdrigt, gummiaktigt), tomat (huuu, kan inte ens beskriva känslan) eller lök (vidrig smak och udda konsistens). Dricker inte rent vatten, då jag tycker att det smakar metalliskt. Jag har spytt av vattensmak ända sedan jag var spädbarn.
Håller med om svamp. Det har alltid varit ett gissel för mig varför folk plockar dem i skogen och lägger på tallriken. Ska kanske testa nån gång men då ska jag torka dem och smula ner till pulver först.biologic skrev:Jag äter inte svamp på grund av konsistensen (sladdrigt, gummiaktigt), tomat (huuu, kan inte ens beskriva känslan) eller lök (vidrig smak och udda konsistens).
Om du lägger några sockerbitar i vattenglaset då?biologic skrev:Dricker inte rent vatten, då jag tycker att det smakar metalliskt. Jag har spytt av vattensmak ända sedan jag var spädbarn.
Själv har jag salt och citron i mina vattenflaskor som jag tar med mig när jag t.ex ska cykla. Dricka köper jag väldigt sällan, samma med källvatten - smakar visserligen godare än kranvatten men nästan samma slöseri som vanlig dricka. Vatten är elementärt för liv som vi känner till det.
Äter mycket chili annars.
Parvlon skrev:Om du lägger några sockerbitar i vattenglaset då?biologic skrev:Dricker inte rent vatten, då jag tycker att det smakar metalliskt. Jag har spytt av vattensmak ända sedan jag var spädbarn.
Själv har jag salt och citron i mina vattenflaskor som jag tar med mig när jag t.ex ska cykla. Dricka köper jag väldigt sällan, samma med källvatten - smakar visserligen godare än kranvatten men nästan samma slöseri som vanlig dricka. Vatten är elementärt för liv som vi känner till det.
Hehe, jag önskar att jag kunde vara normal och dricka vatten som alla andra, men tro mig, jag har försökt med allt, inklusive köpevatten. Känn dig lycklig!

Citron i vattnet tycker jag är gott. Har du provat det?
- svartamolnet
- Anslöt: 2009-09-25
Personer som säger att de har försökt allt har alltid fel enligt min erfarenhet, anledningen att ni säger så är för att ni inte vill testa något nytt. Du bör se det som att du ska lära dig dricka vatten, för någon allergisk reaktion är jag 100 % säker på att du inte får. Det är dina smaklökar som blivit lurade av något, exakt varför är lite svårt att veta såklart, men det mesta torde du ha inbillat dig pga. att du druckit för lite rent vatten. Du kanske tom. har druckit förorenat vatten för länge sedan.biologic skrev:Hehe, jag önskar att jag kunde vara normal och dricka vatten som alla andra, men tro mig, jag har försökt med allt, inklusive köpevatten. Känn dig lycklig!
Eller så har du inte varit riktig törstig någon gång?
Har väl inga större problem med mat. Äter det mesta.
Fast vissa saker går bara inte: makaroner, ketchup, vitlök, ostfyllningar, burkchampinjoner, nudlar. Vegomat som qorn, sojabiffar och falafel går också bort.
Grönsaker: gärna och mycket, men det ska serveras på aptitligt sätt. Ingen tråkig isbergssallad med gurkbitar i. Ingen sallad a la långvård. Ös på med svartpeppar, olivolja, rucola, oliver, tomater etc.
Fast vissa saker går bara inte: makaroner, ketchup, vitlök, ostfyllningar, burkchampinjoner, nudlar. Vegomat som qorn, sojabiffar och falafel går också bort.
Grönsaker: gärna och mycket, men det ska serveras på aptitligt sätt. Ingen tråkig isbergssallad med gurkbitar i. Ingen sallad a la långvård. Ös på med svartpeppar, olivolja, rucola, oliver, tomater etc.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag har avårt med en hel del pga konsistensen, tex. kött, kräm, gröt, yoghurt (spädd med vatten går dock bra).
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Återgå till Övriga Aspergerfrågor