Hur gör ni för att kunna sova / hantera sömnsvårigheter?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav DIProgan » 2011-05-02 8:06:31

Stänger av alla sinnesstörande apparater, vrider o vänder som en tok innan det känns bra och sjunker in :P

Om jag mot förmodan skulle ha svårt att somna läser jag en bok en stund då blir jag garanterat trött.
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Xolanda » 2011-05-02 8:57:51

Använder talbok på band,CD eller mp3. Skall vara fantasy/sci-fi inläst av en äldre kvinna eller man med långsam monoton "sagoröst". Volymen så lågt att det bara precis hörs.
Xolanda
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-01-31
Ort: Umeå

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Miche » 2011-05-02 9:58:46

När jag lagt mig så tar jag mobilen eller surfplattan och pysslar med något som inte är alltför roligt tills jag är så trött att jag inte orkar längre hålla upp ögonen, somnar därefter snabbt.

Problemet jag har är att jag oftast inte lägger mig innan jag är riktigt trött och det inträffar väldigt ofta väldigt sent (eller tidigt på morgonen dagen efter)... Vissa kvällar lägger jag mig faktiskt tidigt och "sover ifatt" (ett begrepp som sömnforskare diskuterat länge om det är möjligt eller inte, jag skiter i vilket, jag gör det ändå).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Sarch » 2011-05-06 14:34:29

1000 fåglar satt i ett träd en flög iväg, då var det bara 1, 2, 3, 4, 5....999 fåglar kvar.
999 fåglar satt i ett träd, en flög iväg, då var det bara 1, 2, 3, 4, 5.....998 fåglar kvar.
998 fåglar satt i ett träd...osv

Annars har jag massa ritualer och scenarion som jag spelar upp. Ex, bli skjuten på en bakgata och dö... funkar nästan jämt.
Sarch
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-05-06

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Hundralappen » 2011-05-07 12:20:35

Jag placerar huvudet på kudden. Vänder den några gånger. Vänder huvudet ibland. Sen sommnar jag.
Hundralappen
 
Inlägg: 2043
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav treeman » 2011-05-07 22:47:33

Hundralappen skrev:Jag placerar huvudet på kudden. Vänder den några gånger. Vänder huvudet ibland. Sen sommnar jag.


Genialt!!!
:-)018

Ska jag testa!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav NJ » 2011-05-07 22:59:16

Jag brukar duscha innan jag går och lägger mig. Om jag inte gör det brukar det vara svårare att somna. Brukar också försöka vara lagom mätt.
NJ
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-01-13

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav blyger » 2011-05-08 12:32:55

sussi83 skrev:
blyger skrev:Ibland kan jag när jag i hyperaktivitetsläge, då brukar det funka ok om sambon tittar på någon film med mycket stök, snabba klipp, mycket våld och skit samtidigt som vi ligger i sängen :P


Ha ha...jag trackar också när jag ser på film och mister tråden, då flyttas fokus på den som e med. Inte alltid så uppskattat.

trackar? förlåt nu är jag trög och fattar inte vad det betyder? :oops:
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav blyger » 2011-05-08 12:34:07

Kan ju säga vad som man ska undvika ialla fall jag, man ska inte ha en Pärluggla som sitter utanför sovrummet och hojtar konstant :evil:
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav treeman » 2011-05-08 12:35:38

blyger skrev:Kan ju säga vad som man ska undvika ialla fall jag, man ska inte ha en Pärluggla som sitter utanför sovrummet och hojtar konstant :evil:


Fan va gulligt. Nu kanske jag råkar fixa en sån.

OT
Man kan byta sovplats till soffan i värsta fall. Lättare att somna då.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav blyger » 2011-05-08 12:52:31

treeman skrev:
blyger skrev:Kan ju säga vad som man ska undvika ialla fall jag, man ska inte ha en Pärluggla som sitter utanför sovrummet och hojtar konstant :evil:


Fan va gulligt. Nu kanske jag råkar fixa en sån.

OT
Man kan byta sovplats till soffan i värsta fall. Lättare att somna då.

eller möjligen ligga med fötterna i huvudänden av sängen :lol:

Nej fy böveln för (o)ljudet från Pärluggla vareviga j-a natt månader i rad.
Jag må va djurvän men där höll det på att brinna för mig totalt :lol:
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Miche » 2011-05-08 13:03:29

blyger skrev:Nej fy böveln för (o)ljudet från Pärluggla vareviga j-a natt månader i rad.
Jag må va djurvän men där höll det på att brinna för mig totalt :lol:

Jag förstår dig, vi hade en uggeljävel som hojtade varje kväll och natt flera timmar utanför i några veckor.

Vet inte vad som hände med den, kanske någon granne som kroknade och sköt den, vad vet jag?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Petronius » 2011-05-08 14:57:26

Jag har enorma problem med dygnsrytmen samt en kraftig ljuskänslighet under vår och sommar (dvs. i nuläget), så jag får melatonin utskrivet för att motverka dessa problem. Det är också vanligtvis något lättare att somna när jag tagit 2-3 melatonintabletter (min vanliga dos), men jag har ofta en extremt stark ångest eller ihållande oro som gör det väldigt svårt att somna in. Jag brukar ligga och vrida mig i flera timmar innan jag kan somna, och hjärnan bara maler och maler. Samma ihållande tankar, relaterade till och födda ur denna underliggande oro, kommer tillbaka gång på gång, och jag kan inte sluta att älta dem. Jag brukar somna i slutändan, men ibland kan det ta så mycket som en 3-4 timmar för mig att somna in. Å andra sidan kan jag vissa gånger somna på mindre än en kvart. Det beror på hur pass orolig jag är, och hur stark ångest jag har för tillfället.

Vad som hjälper mig att somna in? Hmm. Alkohol, kanske? Att dricka mig riktigt full brukar vara det enda som verkligen fungerar när jag gått i flera dagar utan sömn pga. ihållande ångest. Någon i den här tråden rekommenderade cannabis, vilket kanske också vore en idé. Jag vet inte. Men, som sagt, melatonin brukar också ha en viss effekt. Om inte annat får det mig att sova mycket djupare, och således ha mycket svårare att vakna. Men först måste man naturligtvis lyckas somna till att börja med...

Flera nämner att de måste ha det tyst för att kunna sova. Det måste jag också. Öronproppar är numera ett måste. Jag brukar också ha en fläkt på i bakgrunden, för att kunna fokusera på ljudet från denna och slippa höra exempelvis grannarna som klampar omkring i sina lägenheter. Men det är ångesten som är det stora problemet, och de irrationella fantasier eller vanföreställningar som uppkommer ur denna som jag brukar få ligga och tampas med när jag försöker att sova.
Petronius
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2011-01-04

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav sussi83 » 2011-05-09 20:41:28

Petronius skrev:Jag har enorma problem med dygnsrytmen samt en kraftig ljuskänslighet under vår och sommar (dvs. i nuläget), så jag får melatonin utskrivet för att motverka dessa problem. Det är också vanligtvis något lättare att somna när jag tagit 2-3 melatonintabletter (min vanliga dos), men jag har ofta en extremt stark ångest eller ihållande oro som gör det väldigt svårt att somna in. Jag brukar ligga och vrida mig i flera timmar innan jag kan somna, och hjärnan bara maler och maler. Samma ihållande tankar, relaterade till och födda ur denna underliggande oro, kommer tillbaka gång på gång, och jag kan inte sluta att älta dem. Jag brukar somna i slutändan, men ibland kan det ta så mycket som en 3-4 timmar för mig att somna in. Å andra sidan kan jag vissa gånger somna på mindre än en kvart. Det beror på hur pass orolig jag är, och hur stark ångest jag har för tillfället.

Vad som hjälper mig att somna in? Hmm. Alkohol, kanske? Att dricka mig riktigt full brukar vara det enda som verkligen fungerar när jag gått i flera dagar utan sömn pga. ihållande ångest. Någon i den här tråden rekommenderade cannabis, vilket kanske också vore en idé. Jag vet inte. Men, som sagt, melatonin brukar också ha en viss effekt. Om inte annat får det mig att sova mycket djupare, och således ha mycket svårare att vakna. Men först måste man naturligtvis lyckas somna till att börja med...

Flera nämner att de måste ha det tyst för att kunna sova. Det måste jag också. Öronproppar är numera ett måste. Jag brukar också ha en fläkt på i bakgrunden, för att kunna fokusera på ljudet från denna och slippa höra exempelvis grannarna som klampar omkring i sina lägenheter. Men det är ångesten som är det stora problemet, och de irrationella fantasier eller vanföreställningar som uppkommer ur denna som jag brukar få ligga och tampas med när jag försöker att sova.


Jag håller helt med vad gäller oro, jag bara ältar och ältar saker och kommer inte till ro. Jag går igenom om och om igen saker som behöver göras, även fast det är en läng tid kvar innan jag baehöver ta tag i saker.
Jag tar bara sömntabletter i perioder så att man inte måste öka dosen hela tiden. Men det där Melantoninet, funkar det? Kanske man ska testa.

Ps. Fåglar är ett helvwete när de sätter igång så fort det blir ljust. Hade lust att ta fram hagelbrakaren en morgon när det var en jäkel som pep utanför mitt fönster. Jag tycker om fåglar men jag tycker om mig mer....
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav slackern » 2011-05-09 20:50:33

sussi83 skrev:
Jag håller helt med vad gäller oro, jag bara ältar och ältar saker och kommer inte till ro. Jag går igenom om och om igen saker som behöver göras, även fast det är en läng tid kvar innan jag baehöver ta tag i saker.
Jag tar bara sömntabletter i perioder så att man inte måste öka dosen hela tiden. Men det där Melantoninet, funkar det? Kanske man ska testa.

Ps. Fåglar är ett helvwete när de sätter igång så fort det blir ljust. Hade lust att ta fram hagelbrakaren en morgon när det var en jäkel som pep utanför mitt fönster. Jag tycker om fåglar men jag tycker om mig mer....


Kan inte mer än att håla med jag har exakt samma problem och det där med fåglarna är så stor igenkäningsfaktor när jag har nämnt mina tankar om fåglar som stör mej med hagelbrakare brukar folk stirra konstigt på mej.

För mej funkar melatoninkappslarna ok mycket bättre än Cirkadintabbleterna jag prövade först som innehåller helatonin med men de var i depåform. Och sen jag började med dom tar jag nästan aldrig Imovane bara om det verkligen inte går att somna.
slackern
 
Inlägg: 44026
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav HGJ » 2011-06-25 23:10:31

Banzai skrev:
MolkomAnnor skrev:Vad sysslar du med om nätterna, försöker du att sova?
Har du skola, jobb eller är du arbetslös?

+1

Jag har haft problem att sova av och till i mitt liv, främst p.g.a. stress, men jag har alltid haft någon form av yttre påverkan som sett till att jag haft en vettig dygnsrytm (skola, jobb, mamma). Nu däremot, när jag läser Engelska på universitet och vi endast är inne två dagar i veckan så har dygnsrytmen blivit helt störd. Jag ska göra ett schema och se om jag kan få ordning på mig själv. Jag som inbillat mig att jag minsann inte behöver några fasta rutiner... :P

För vissa är det tvärtom så att yttre påverkan i form av jobb omöjliggör en vettig dygnsrytm.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5450
Anslöt: 2007-06-02

sömn

Inläggav lhollo » 2011-08-22 8:15:32

är inte riktigt säker på om det här är rätt men men...
sömnproblem, hur vanligt är det?
jag vaknar klockan 4 varje morgon och går och lägger mig vid 11 - 12 tiden. och under den tiden sover jag väldigt oroligt. så jag måste erkänna att jag tar piller för att kunna sova, och ändå kan jag inte sova.
Så jag undrar, hur många här har sömnrubbningar/sömnproblem?

mnordgren:

Slog ihop med en liknande tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
lhollo
 
Inlägg: 298
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Trollhättan

Re: sömn

Inläggav Magnus » 2011-08-22 8:29:13

Jag har dom, men försöker lägga mig tidigare för att jag har märkt att jag sover bättre då och inte bara längre!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: sömn

Inläggav Wine » 2011-08-22 9:17:14

lhollo, sitter du mycket framför datorn? Ljuset från datorskärmar påverkar produktionen av melatonin. Om man sitter framför en datorskärm eller en tv flera timmar innan man ska lägga sig så hämmas den naturliga produktionen av melatonin och det kan bli mycket svårt att sova.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: sömn

Inläggav lhollo » 2011-08-22 15:19:09

nopp sitter inte så mycket vid datorn, jag sover bara oroligt
lhollo
 
Inlägg: 298
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Trollhättan

Re: sömn

Inläggav Richard » 2011-08-22 19:30:56

Jag har också svåra sömnproblem, trots att jag alltid överdoserar min dos Theralen, som jag får för att sova bättre. Jag sover mycket, nästan alltid minst 12 timmar. Sen är jag uppe o röker minst 4-5 ggr per natt.

Egentligen klarar jag mig på 5-6 timmar, men iom. jag inte har nått att göra under dagarna, så blir det till att sova till typ 10-11 på förmiddagen.

När jag jobbade, så jobbade jag skift, ena veckan började jag kl. 05:00, men det var bara till att tvinga sig upp. När jag jobbade eftermiddag så sov jag till typ 10. Men det bästa var när jag jobbade natt. Normalt jobbade vi inte natt på min avdelning, men eftersom min chef litade på mig, så fick jag jobba natt helt själv under några månader. Men även fast jag kom hem kl. 07:00, så sov jag ibörjan till typ 12:00, men senare sträcktes det ut till 15-16 tiden.


Men jag somnar numera oftast vid 22-tiden o sover till 10. Men det händer att jag vaknar vid 04-05 o inte kan somna om.
Richard
 
Inlägg: 3744
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: sömn

Inläggav Parvlon » 2011-08-22 20:11:11

Tror det är vanligt att få sömnproblem om man är arbetslös.

Richard skrev:Jag har också svåra sömnproblem, trots att jag alltid överdoserar..
...uppe o röker minst 4-5 ggr per natt.
Mycket konstigt..

Själv tar jag inga som helst mediciner för att sova - tror inte det är vettigt i längden. Bästa sömnen får jag generellt när jag är mycket ute på dagarna.
Senast redigerad av Parvlon 2011-08-22 20:23:18, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: sömn

Inläggav Richard » 2011-08-22 20:22:26

Parvlon skrev:Tror det är vanligt att få sömnproblem om man är arbetslös.

Richard skrev:Jag har också svåra sömnproblem, trots att jag alltid överdoserar..
lol

Vavade för kul med det då?
Richard
 
Inlägg: 3744
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: sömn

Inläggav Parvlon » 2011-08-22 20:25:59

Richard skrev:Vavade för kul med det då?
Givetvis är det inte kul att ha svårt med att sova, men man har sig själv att skylla oftast.

Läst en bok om sömn och har tips om olika tankefällor osv. Heter något med sömn och KBT men hittar den inte nu, rekas.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in