Facebook och andra sociala medier

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Facebook och andra sociala medier

Inläggav treeman » 2011-05-02 21:17:01

En f-n på Facebook puffar mig nonstop. Nu dissade jag och "pöff ej tebax".

Vad betyder det när nån gör så?

Nu ska jag logga in på mitt "Fäsböök"...
:-)005
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav barracuber » 2011-05-02 21:50:17

barracuber skrev:Nu finns förresten en ny het socialsajt som heter netlog.com (svenskt undersajt sv.netlog.com). Jag blev värvad idag av en bekant på Twitter. Han är lite extrem och verkar vilja finnas precis ö-v-e-r-a-l-l-t - med sitt riktiga namn också - han kan nog inte vara riktigt klok, eller?? 8)

Detta var inte precis det smartaste jag har skrivit eller gjort. Netlog verkar inte alls ny. Dessutom har jag efter bara en dag fått ett mail från ett viss "mary love" som kallar mig för "käraste" och "hoppas vi kan flytta härifrån". Detta vill jag ju inte skylla på han som bjöd in mig - det kunde inte han vet skulle hända. Men lärdomen är ju att man inte ska förhasta sig när det gäller okända ställen.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2011-05-02 22:01:13

treeman skrev:En f-n på Facebook puffar mig nonstop. Nu dissade jag och "pöff ej tebax".

Vad betyder det när nån gör så?

Nu ska jag logga in på mitt "Fäsböök"...
:-)005

Poke på Facebook har jag alltid fattat som nån sorts jävla NT-ritual..Hey man what's cooking? You awake?

Dock lite lustigt att de faktiskt valde ordet Poke:
http://www.peevish.co.uk/slang/p.htm skrev:Poke
Verb. To have sex with. A male expression.
Noun. Speed or power, usually applied to vehicles. E.g."His new car has plenty of poke."
barracuber

Inläggav treeman » 2011-05-02 23:43:36

barracuber skrev:Poke på Facebook har jag alltid fattat som nån sorts jävla NT-ritual..Hey man what's cooking? You awake?

Dock lite lustigt att de faktiskt valde ordet Poke:
http://www.peevish.co.uk/slang/p.htm skrev:Poke
Verb. To have sex with. A male expression.
Noun. Speed or power, usually applied to vehicles. E.g."His new car has plenty of poke."

Ok. Lite, är du vaken. Jo det låter logiskt. Tack
En som kört poke på mig 5 gånger om dagen sista dagarna.
Den menade "är du vaken". Nu fattar jag. Dum jag är hehe.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav barracuber » 2011-05-03 17:58:36

WikiLeaks' Julian Assange: Facebook an 'appalling spying machine'

Wikileaks grundare Julian Assange säger detta om Facebook cirka 2 minuter in i intervjun:

länken skrev:Facebook is “the most appalling spying machine ever invented,” according to WikiLeaks founder Julian Assange, who recently spoke with Russia Today, while awaiting extradition from England to Sweden on sexual assault charges.

“Here we have the world’s most comprehensive database about people, their relationships, their names, their addresses, their locations, their communications with each other, and their relatives, all sitting within the United States, all accessible to US Intelligence,” said Assange during the interview.

Assange är heller inte nådig mot Google, Apple, Micrsosoft och Yahoo som han menar erbjuder färdiga interface till amerikanska underrättelsetjänsten (US intelligence).

länken skrev:Assange asserts that Google, Yahoo and other US-based technology companies are also complicit in the US government’s aims to keep watch over the world’s citizens.

“Facebook, Google, Yahoo, all these major US organizations have built-in infaces for US intelligence,” he said. “It’s not a matter of serving a subpoena, they have an interface they have developed for US Intelligence to use. Now, is the case that Facebook is run by US Intelligence? No, it’s not like that. It’s simply that US Intelligence is able to bring to bear legal and political pressure to them. It’s costly for them to hand out individual records, one by one, so they have automated the process.”
Assange goes on to say that anytime anyone adds information to their Facebook profile they “are doing free work for US intelligence agencies.”
barracuber

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-05-03 18:07:44

Jag brukar puffa folk som jag inte riktigt vet om jag ska skicka vänskapsinbjudan till i förhoppning att de ska ta initiativet om de är intresserade. Ibland blir jag puffad av folk som jag sällan eller aldrig pratar med. Jag tror att de vill visa mig att de har kollat på min sida eller nåt.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav barracuber » 2011-05-04 18:06:55

Facebook svarar på Assanges anklagelser: "Vi svarar inte på påtryckningar, bara på tvingande rättsprocesser"

Facebook fires back at Assange: “We don’t respond to pressure”
We don’t respond to pressure, we respond to compulsory legal process. There has never been a time we have been pressured to turn over data — we fight every time we believe the legal process is insufficient. The legal standards for compelling a company to turn over data are determined by the laws of the country, and we respect that standard.

Undrar just vad Google, Apple, Microsoft och Yahoo kommer att svara.

barracuber skrev:WikiLeaks' Julian Assange: Facebook an 'appalling spying machine'

Wikileaks grundare Julian Assange säger detta om Facebook cirka 2 minuter in i intervjun:

länken skrev:Facebook is “the most appalling spying machine ever invented,” according to WikiLeaks founder Julian Assange, who recently spoke with Russia Today, while awaiting extradition from England to Sweden on sexual assault charges.

“Here we have the world’s most comprehensive database about people, their relationships, their names, their addresses, their locations, their communications with each other, and their relatives, all sitting within the United States, all accessible to US Intelligence,” said Assange during the interview.

...
barracuber

Inläggav Peace » 2011-05-04 18:35:59

Orkar ej ha facebook. Jag skulle dessutom inte ha någon som helst nytta av det.
Peace

Anslöt: 2009-06-27

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-08-26 1:50:45

Är medlem på fb men skriver i princip aldrig, tycker inte folk har med mitt privatliv att göra. Har även funderat på att sluta använda facebook.
DefinitivtInteAnonym

Anslöt: 2009-11-29

Inläggav Chrilleb » 2011-08-26 9:24:15

Jag har facebook sedan några år tillbaks ( om jag minns rätt ) . Har fått flera vänner via sång och musik där , och är med i klubbar gällande karaoke och Tommy Körberg med mera.
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav kullan » 2011-08-26 9:36:46

Jag har facebook och MSN.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Zirre » 2011-08-26 10:49:59

Facebook är helt okej men jag tycker många är allt för personliga där.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav kullan » 2011-08-26 11:00:13

Zirre skrev:Facebook är helt okej men jag tycker många är allt för personliga där.

Det väljer man väl själv.
kullan

Inläggav Yoshi » 2011-08-31 12:20:30

Jag skaffade Facebook för 1,5 år sen ungefär, för att se vad mina klasskamrater gjorde där, (nästan det enda dom pratade om på skolan, var Facebook... :P
Tycker att det är lite småroligt att kunna skicka meddelanden till både nuvarande klasskamrater och f.d. klasskamrater, men så har jag min äldsta brorsa och andra vänner till familjen också.. :wink:
Ja, visst kan Facebook vara lite konstigt då och då, men jag har inte skrivit så mycket om mig där så det ska inte vara nån fara... men alla gör på sitt sätt! :D
Yoshi
Ny medlem

Anslöt: 2011-08-08

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-06 1:39:54

Facebook är en källa till negativa tankar.
Varje gång jag ser någon kompis skriva att dom köpt ny dator, fått jobb eller då dom visar upp något kreativt så mår jag dåligt. Det är inte avundsjuka - utan det handlar snarare om att jag tycker illa om mig själv som inte kommer någonstans i livet, inte har råd med någonting och aldrig gör något roligt och/eller nytt och spännande.

Jag känner mig inlåst i ett glasfängelse med facebook...
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Wine » 2011-09-06 14:32:05

Deadly_Nightshade skrev:Jag känner mig inlåst i ett glasfängelse med facebook...

Kan du inte bara strunta i Facebook? Går det inte att avregistrera sig?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav xayide » 2011-09-06 14:32:14

hrm jag tog ett annat namn på Facebook, tycker det är en bra lösning att fortsätta vara anonym även där, då kan man skriva vad man vill, tycka vad man vill och bara ha kontakt med sina närmaste vänner
xayide

Anslöt: 2011-08-19

Inläggav xlnt » 2011-09-06 15:54:45

snuttedrutt skrev:Usch jag avskyr facebook och liknande sidor......folk skriver ju bara om ytligt larv som vanligt....."vad har du gjort idag då"...."jo jag har vattnat blommorna och sedan läst en bok"........."jaha ja det låter ju spännande"......"själv har jag rastat hunden och tvättat kläder"........snark och urk, aldeles för ytligt för min smak!

Precis som boring bloggar där man berättar vad man har haft för sig under dagen, visar upp vad man ätit etc.

Känner igen mig mkt i ovanstående text. Precis som jag tror att de flesta andra aspies gör.
Men man får också tänka på att det som aspies kan tycka vara "ytligt" och meningslöst faktiskt kan fylla viktiga sociala funktioner för de som skriver/säger dessa "ytliga" saker.
T.ex. kan dessa sociala funktioner vara att knyta an, få bekräftelse, behålla/höja status i den sociala rangen, men framförallt att vinna stöd (som för övrigt nästan all kommunikation går ut på mer eller mindre).

När man som Aspergare inte känner av samma behov av att knyta an och vinna andras stöd är det såklart lätt att bara avfärda det "ytliga" kallpratet som meningslöst.

Vi Aspergare vill hellre diskutera än att ha en social pratstund, och vår definition av djup är att studera saker på djupet (konkretisera), medans andras defnition av djup snarare är att ha djupa relationer.

Något som några NT's snackar om kan alltså för Aspergare verka ytligt, när det i själva verket kan vara väldigt djupt för dessa NT's, men ytligt för oss Aspergare eftersom vi inte kan se något annat än ytan på den konversationen.
xlnt

Anslöt: 2009-01-27

Inläggav Inger » 2011-09-12 0:54:55

Får jag ställa en jättedum fråga? På TV pratar de hela tiden om hur revolutioner mm startar på facebook och twitter. Men hur fabian hittar folk dessa grupper - och varandra? Om man söker på facebook groups (vilket jag nu provade av nyfikenhet) så får man bara upp en sökruta. Man kan alltså bara hitta grupper om man redan vet vad de heter? Hur ska man veta att något existerar som man inte vet om det existerar? :? Det finns inte någon sida som listar alla grupper?
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Miche » 2011-09-12 5:05:29

Jag tror inte att det är någon vits med att ha en lista då sidan blir totalt omöjlig att överblicka med kanske en miljon grupper.

Sök på ex.vis Libyen eller kolla vilka grupper dina vänner är med i.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2011-09-12 8:12:44

Inger skrev:Får jag ställa en jättedum fråga? På TV pratar de hela tiden om hur revolutioner mm startar på facebook och twitter. Men hur fabian hittar folk dessa grupper - och varandra? Om man söker på facebook groups (vilket jag nu provade av nyfikenhet) så får man bara upp en sökruta. Man kan alltså bara hitta grupper om man redan vet vad de heter? Hur ska man veta att något existerar som man inte vet om det existerar? :? Det finns inte någon sida som listar alla grupper?

Miche skrev:Jag tror inte att det är någon vits med att ha en lista då sidan blir totalt omöjlig att överblicka med kanske en miljon grupper.

http://www.askdavetaylor.com/how_to_fin ... group.html

FWIW :)
barracuber

Inläggav kullan » 2011-09-12 11:27:03

Man startar en facebookgrupp och sedan bjuder man in dom personer man anser skulle vara intresserade av ämnet som gruppen tar upp.

Tex. om jag startade en grupp med temat Asperger så skulle jag bjuda in alla jag hade på facebook från detta forumet till denna grupp.
kullan

Inläggav kullan » 2011-09-12 18:22:48

Nåt jag funderar över är kan man om man önskar stänga av chatten på facebook? Ifall man inte vill chatta utan ha kontakt på annat vis via facebook.
kullan

Inläggav Inger » 2011-09-12 18:49:44

barracuber skrev:
Inger skrev:Får jag ställa en jättedum fråga? På TV pratar de hela tiden om hur revolutioner mm startar på facebook och twitter. Men hur fabian hittar folk dessa grupper - och varandra? Om man söker på facebook groups (vilket jag nu provade av nyfikenhet) så får man bara upp en sökruta. Man kan alltså bara hitta grupper om man redan vet vad de heter? Hur ska man veta att något existerar som man inte vet om det existerar? :? Det finns inte någon sida som listar alla grupper?

Miche skrev:Jag tror inte att det är någon vits med att ha en lista då sidan blir totalt omöjlig att överblicka med kanske en miljon grupper.

http://www.askdavetaylor.com/how_to_fin ... group.html

FWIW :)

Tack. Man måste söka alltså. Och veta vad man söker. OK. Då fattar jag fortfarande inte hur folk hittar andras grupper om de inte vet att dessa existerar. *Kommer nog aldrig riktigt förstå mig på den här sortens nätverkande.*

Myspace verkar ännu mer begränsat, där har man bara någon sorts hemsida som folk kan kommentera på. Hur kan det räknas som ett socialt medium, det känns inte bråkdelen så socialt som ett forum t ex.

Twitter har jag inte ens brytt mig om att försöka titta på än, hur funkar det?
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in