Asperger o skolgympa, vad tyckte ni om idrotten? Omröstning
80 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
neutral
Tjena. Själv hade jag egenheten att faktiskt ha sport som ett special intresse när jag va yngre. Men jag tappade intresset och gillade inte lagsport med tiden...Allt som allt va jag neutral lite smått uttråkad av skol gympan
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:38:13, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Ser inget fel med mer skolgympa, bara eleverna får välja mer själva vad de vill göra. Om det däremot innebär att tvinga eleverna att spela fotboll stup i kvarten, och att låta eleverna själva dela in i lag, är jag emot.
Alla gillar inte lagsporter, och de borde få välja något individuellt.
Håller med.
Tanken på träning inom skolans ramar är i grunden bra, men gymnastiklärarna tror väl att de ska kunna träna fram nya OS-guldmedaljörer genom att prioritera lagsporter.
Resultatet blir ju att de som behöver skolgympan mest bara mår dåligt av den.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 10:38:13, redigerad totalt 1 gång.
Flawed skrev:KrigarSjäl skrev:Ser inget fel med mer skolgympa, bara eleverna får välja mer själva vad de vill göra. Om det däremot innebär att tvinga eleverna att spela fotboll stup i kvarten, och att låta eleverna själva dela in i lag, är jag emot.
Alla gillar inte lagsporter, och de borde få välja något individuellt.
Håller med.
Tanken på träning inom skolans ramar är i grunden bra, men gymnastiklärarna tror väl att de ska kunna träna fram nya OS-guldmedaljörer genom att prioritera lagsporter.
Resultatet blir ju att de som behöver skolgympan mest bara mår dåligt av den.
Sista meningen borde alla gympalärare få läsa och tvingas förstå.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:38:13, redigerad totalt 1 gång.
Jag mestadels hatade skolgympan. Så fort bad nämdes blev jag stel som en staty. Alldeles för mkt. lagsporter o. iom det riktas skolgympan för mkt. på killar eftersom de är de som oftast gillar lagsporter. Ofta valde eleverna lag själva, vilket är fel o. att bli sist vald gång efter annan stäker inte precis varken självkänsla eller självfötroende.. Nå`t grymt var oxå friidrotten, inte minst att stöta kula.
Mer GYMPA typ F&S., lite mer styrketräning, o. teori på gympalek., så elevervna förstår varför man ska röra på sig, vad som händer kroppen, ev. risker, osv. Mer gympa på schemat än idag, men roligare/lustfylldare, bättre planerat & varierat o. mer valbart. I dagens samhälle vore det inte fel att få prova på yoga, Pilates, Basal kroppskännedom, Qi gong o. dyl. Ev. massage. Mer bad/simning vid önskemål.
De första åren verkar skolgympna generellt vara ok, men se`n går det tyvärr ofta utför verkar det som.
Mer GYMPA typ F&S., lite mer styrketräning, o. teori på gympalek., så elevervna förstår varför man ska röra på sig, vad som händer kroppen, ev. risker, osv. Mer gympa på schemat än idag, men roligare/lustfylldare, bättre planerat & varierat o. mer valbart. I dagens samhälle vore det inte fel att få prova på yoga, Pilates, Basal kroppskännedom, Qi gong o. dyl. Ev. massage. Mer bad/simning vid önskemål.
De första åren verkar skolgympna generellt vara ok, men se`n går det tyvärr ofta utför verkar det som.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:38:13, redigerad totalt 1 gång.
Samtliga gruppaktiviteter haralltid valts bort.
PGA min vägran fick jag sitta själv och träna ett litet rum. Där satt jag, och filosoferade, ibland trampade jag en mil på trängingscykeln.
Men sen nån ggn på mellanstadiet, nej!
För mig att jagblev sextrakasserad, inte av ngn snygg lärarinna eller ngt som man läser om, nej, det var mina manliga klasskompisar som isade förpubertalt intresse för mitt penisområde okulärt.
PGA min vägran fick jag sitta själv och träna ett litet rum. Där satt jag, och filosoferade, ibland trampade jag en mil på trängingscykeln.
Men sen nån ggn på mellanstadiet, nej!
För mig att jagblev sextrakasserad, inte av ngn snygg lärarinna eller ngt som man läser om, nej, det var mina manliga klasskompisar som isade förpubertalt intresse för mitt penisområde okulärt.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:38:13, redigerad totalt 1 gång.
Jag brukade låtsas att jag var sjuk för att slippa skolan och främst skolgympan. Brukade planera in sjukdomar för att få med så många gympadagar som möjligt. De gånger jag tvingade mig själv att gå en gympadag så brukade jag ligga vaken hela natten och se klockan ticka iväg och skoldagen och skolgympan närma sig. Jag hade självklart en fruktansvärd ångest.
Min enorma frånvaro i skolan p.g.a. ren och skär SKRÄCK var självklart ett problem. Men jag är evigt tacksam för de försök till ingripande som har gjorts för att få mig att må bättre. Tack gubbjävel till lärare för att du tog mig undan och pratade om min frånvaro och påtalade vikten av att jag gick till skolan för att annars skulle sociala myndigheterna bli inkopplade. Jag var livrädd för i princip allt och bara trygg hemma och jag blev belönad med ytterligare en sak att vara rädd för, jag var tvungen att dra upp takten av självplågande genom att vistas i skolan för att inte bli soc-ifierad. Tack kurator-jävel för att du i egenskap av att vara otroligt skarpsynt försökte utröna vad som var fel med mig och som första anhalt i utforskandet av mina problem frågade om jag tog droger.
Min enorma frånvaro i skolan p.g.a. ren och skär SKRÄCK var självklart ett problem. Men jag är evigt tacksam för de försök till ingripande som har gjorts för att få mig att må bättre. Tack gubbjävel till lärare för att du tog mig undan och pratade om min frånvaro och påtalade vikten av att jag gick till skolan för att annars skulle sociala myndigheterna bli inkopplade. Jag var livrädd för i princip allt och bara trygg hemma och jag blev belönad med ytterligare en sak att vara rädd för, jag var tvungen att dra upp takten av självplågande genom att vistas i skolan för att inte bli soc-ifierad. Tack kurator-jävel för att du i egenskap av att vara otroligt skarpsynt försökte utröna vad som var fel med mig och som första anhalt i utforskandet av mina problem frågade om jag tog droger.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 10:38:13, redigerad totalt 1 gång.
Heh, ja det hade mina manliga klasskamrater gillat, ännu en chans att dra mig i blygdläpparna, köra in handen i arselranan och klämma på pattarna . Och lesbian-negern hon hade väl passat på hon med.sommar skrev:Ev. massage.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:38:13, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Idrott i sig självt är kul ibland, men hatade dte på skolan, mest pga alla kringgrejjer. Främst har jag alltid varit mullig mer eller mindre. Sen är jag närsynt och i lägre skolår var jag i princip blind på ett öga, så jag har noll 3d-uppfattning, alltså kasst bollsinne, då jag ej vet hur långt bort den är och kan beräkna när jag måste stänga händerna för att bollen ska stanna hos mig. Sen var jag först med att få mensen i min klass, så detdär med att tvingas duscha i gemensamma utrymmen var en pina, innan jag kom på bra knep för det där (vår jumpalärare var dessutom manlig, så kunde ju inte prata med läraren). Sen dedär vanliga bieffekterna av asperger, mobboffer, taskig självkänsla, alltid bli sist vald, alltid få glåpord då jag missar mål, men grattades aldrig när jag gjorde mål, folk som kommenterade negativt om mina jumpakläder, som spottade i mina skor som stod i omklädnigsrummet under lektion, la handduken och vanliga kläderna i duschen, så jag inte kunde duscha efter jumpan, idrottsläraren gav betyg efter hur snabbt vi spran och hur högt/långt vi hoppade, vilket gjorde att tjockklumpiga jag inte ens tjänade på att försöka eftersom kraven var ouppnåeliga...
Järnspikars vad skönt i gymnasiet då vi inte hade idrott sista året(?)!!!
Järnspikars vad skönt i gymnasiet då vi inte hade idrott sista året(?)!!!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:38:13, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern skrev:Heh, ja det hade mina manliga klasskamrater gillat, ännu en chans att dra mig i blygdläpparna, köra in handen i arselranan och klämma på pattarna . Och lesbian-negern hon hade väl passat på hon med.sommar skrev:Ev. massage.
Jag menade INTE att eleverna skulle utöva det på varandra o. inte heller få det av läraren utan få massage av någon utomstående.
Även jag försökte undvika skolgympan så gott jag kunde. Lågstadiet minns jag inte helt o. hållet, men resten var mer eller minrdre pest. På gymnasiet var jag o. min kompis ofta i styrekträningsrummet. Läraren var rätt schysst med det, men påpekade att var man där varje fick man IG, så vi fick snällt ta mod till oss o. delta på lite annat oxå.Fick en bättre gympalärare i 9:an. En kvinnlig! Dock lönade det sig inte med eget skrivna lappar i mellanstadiet då det fanns exrakläder att låna.
I grundskolan skulle eg. föräldrarna skriva lappar då man inte kunde delta, men jag skrev egna. Tur att gympaläraren i 9:an var lite schysst o. såg mellan fingrarna o. satte merän 1:a i betyg. Å andra sidan hade en reaktion på ett bra sätt inte varit fel.
Jag vägrade mer eller mindre att gå på extragympan i lågstadiet. Jag var enda tjejen o. jag blev ibland retad innan läraren kom. För att slippa slängde jag gympapåsen på marken på väg till skolan. Enda gången jag inte vågade smita undan var när tillsynsläraren (ja på den tiden hade vi sådan på skolan där jag gick) kom o. sa till mig att jag skulle gå dit.
En sak var kul på gympan i mellanstadiet; en lek som hette Jägarboll. Det var det enda som ALLA eleverna i klassen gillade o. en av de ggr. man inte fick pikar på gympan av vissa klasskamrater.
Ombyte var oxå hemskt. Jag brukar hata att klä av mig bland andra, så när jag tränade på F&S som vuxen fixade jag oftast ombytet hemma.
I grundskolan skulle eg. föräldrarna skriva lappar då man inte kunde delta, men jag skrev egna. Tur att gympaläraren i 9:an var lite schysst o. såg mellan fingrarna o. satte merän 1:a i betyg. Å andra sidan hade en reaktion på ett bra sätt inte varit fel.
Jag vägrade mer eller mindre att gå på extragympan i lågstadiet. Jag var enda tjejen o. jag blev ibland retad innan läraren kom. För att slippa slängde jag gympapåsen på marken på väg till skolan. Enda gången jag inte vågade smita undan var när tillsynsläraren (ja på den tiden hade vi sådan på skolan där jag gick) kom o. sa till mig att jag skulle gå dit.
En sak var kul på gympan i mellanstadiet; en lek som hette Jägarboll. Det var det enda som ALLA eleverna i klassen gillade o. en av de ggr. man inte fick pikar på gympan av vissa klasskamrater.
Ombyte var oxå hemskt. Jag brukar hata att klä av mig bland andra, så när jag tränade på F&S som vuxen fixade jag oftast ombytet hemma.
Jag har alltid gillat att röra på mig tex, gå på promenader, cykla, springa omkring på tå, hoppa omkring lite planlöst och flaxa med armarna.
Men gympan var det värsta jag visste (jämför med mobbingen som jag inte kommer ihåg något om). Jag kände mig alltid som en stel pinne och förstog inte vad jag skulle göra på lektionerna. Allt hände så snabbt omkring mig att jag alldrig han med och blev alltid vilsen och förvirrad. Har nog alldrig känt mig så dum som jag kände mig under den tiden.
Det var extra plågsamt att alla skrek och pratade med varandra (det gör mig yr och gör ont i öronen) och värre blev det när det ekade i det kaklade dusch och omklädningsrummet.
I en skola så tvingades man att dansa på lektionerna, fy det var extremt hemskt.
Gympan resulterade ofta i att jag bröt ihop i tårar och skolkade så mycket jag vågade.
Det var nog den värsta tortyr som jag har tvingats utstå i mitt liv
Men gympan var det värsta jag visste (jämför med mobbingen som jag inte kommer ihåg något om). Jag kände mig alltid som en stel pinne och förstog inte vad jag skulle göra på lektionerna. Allt hände så snabbt omkring mig att jag alldrig han med och blev alltid vilsen och förvirrad. Har nog alldrig känt mig så dum som jag kände mig under den tiden.
Det var extra plågsamt att alla skrek och pratade med varandra (det gör mig yr och gör ont i öronen) och värre blev det när det ekade i det kaklade dusch och omklädningsrummet.
I en skola så tvingades man att dansa på lektionerna, fy det var extremt hemskt.
Gympan resulterade ofta i att jag bröt ihop i tårar och skolkade så mycket jag vågade.
Det var nog den värsta tortyr som jag har tvingats utstå i mitt liv
Senast redigerad av mixpippi 2011-05-04 10:38:14, redigerad totalt 1 gång.
Varför kan jag inte rösta fast jag är inloggad? Jag kan se resultatet och inläggen men det finns ingentans att klicka för att rösta själv. "Om du är registrerad och du fortfarande inte kan rösta så har du förmodligen inte tillåtelse att rösta" står det på en av sitens hjälpsidor. Varför har jag i så fall inte det. Jag har röstat någon gång tidigare. Kan det bero på datorn man sitter vid?
Senast redigerad av Tallerger 2011-05-04 10:38:14, redigerad totalt 1 gång.
Tallerger skrev:Varför kan jag inte rösta fast jag är inloggad? Jag kan se resultatet och inläggen men det finns ingentans att klicka för att rösta själv. "Om du är registrerad och du fortfarande inte kan rösta så har du förmodligen inte tillåtelse att rösta" står det på en av sitens hjälpsidor. Varför har jag i så fall inte det. Jag har röstat någon gång tidigare. Kan det bero på datorn man sitter vid?
Hmmm, det är inte så att du redan röstat i denhär frågan, fasst för längesen så du glömt att du gjort det? *spontan tanke*
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:38:14, redigerad totalt 1 gång.
Re: Asperger och skolgympa, vad tyckte ni om idrotten?
Jag "knuffar upp" den här tråden. Den är intressant.
Senast redigerad av Laika 2011-05-04 10:38:14, redigerad totalt 1 gång.
12 års schemalagd förnedring... men jag tycker ändå att den är viktig under rätt förutsättningar. Den skulle kunna göra så oerhört mycket om den fokuserade på att hjälpa alla att hitta någon motionsform som de trivs med och grundlägga goda vanor som får en att må bra.
Senast redigerad av Tintomara Ariadne 2011-05-04 10:38:14, redigerad totalt 1 gång.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Varken eller. Skulle nog varit bättre utan, kan inbilla sig att det är hälsosamt annars. Jag gick istället för att springa nästan alltid ända fram tills jag började högstadiet. Samma med den jävla fotbollen, jag springer inte efter saker i onödan.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:38:14, redigerad totalt 1 gång.
Tintomara Ariadne skrev:12 års schemalagd förnedring... men jag tycker ändå att den är viktig under rätt förutsättningar. Den skulle kunna göra så oerhört mycket om den fokuserade på att hjälpa alla att hitta någon motionsform som de trivs med och grundlägga goda vanor som får en att må bra.
Tanken är väl god, men på mig hade skolidrotten motsatt effekt. Den fick mig att avsky allt som har med sport och träning att göra. Fram till för bara ett par år sedan trodde jag att jag aldrig frivilligt skulle träna eftersom jag som en av Pavlovs dreglande hundar associerade träning med förnedring och allmänt lidande. Nu har jag insett att det är stor skillnad mellan frivillig sportutövning och skolidrott.
Senast redigerad av Laika 2011-05-04 10:38:14, redigerad totalt 1 gång.
Jag förstod inte lagsporter alls och hade noll bollsinne. Sen lärde jag aldrig mig att stå på händer, vilket oroade min idrottslärare på mellanstadiet enormt. I efterhand funderar jag på om hon snappade upp någon sorts motorikproblem. Hon involverade mina föräldrar, som inte brydde sig det minsta och tyckte hon var tramsig (liksom jag själv gjorde).
Högstadiets idrott tillbringade jag i materialrummet eller med att göra annat, med eller utan lärarens medgivande. Tror jag tyckte mindre och mindre om det ju mer tävlingsinslag som fanns med. Jag har fortfarande ingen tävlingsinstinkt, vilket får anses abnormt då jag är man.
Högstadiets idrott tillbringade jag i materialrummet eller med att göra annat, med eller utan lärarens medgivande. Tror jag tyckte mindre och mindre om det ju mer tävlingsinslag som fanns med. Jag har fortfarande ingen tävlingsinstinkt, vilket får anses abnormt då jag är man.
ca skrev:... vilket får anses abnormt då jag är man.
Abnormt är ett väldigt starkt ord. Var bara glad att du inte är en stereotyp.
Laika skrev:Tintomara Ariadne skrev:12 års schemalagd förnedring... men jag tycker ändå att den är viktig under rätt förutsättningar. Den skulle kunna göra så oerhört mycket om den fokuserade på att hjälpa alla att hitta någon motionsform som de trivs med och grundlägga goda vanor som får en att må bra.
Tanken är väl god, men på mig hade skolidrotten motsatt effekt. Den fick mig att avsky allt som har med sport och träning att göra. Fram till för bara ett par år sedan trodde jag att jag aldrig frivilligt skulle träna eftersom jag som en av Pavlovs dreglande hundar associerade träning med förnedring och allmänt lidande. Nu har jag insett att det är stor skillnad mellan frivillig sportutövning och skolidrott.
Igenkänning... Jag tror att det tog 10 år innan bara ordet konditionstest slutade att ge mig hög puls. Men hade jag inte haft skolidrotten är jag rädd att jag inte hade rört mig alls de där åren. För dem som inte är intresserade av att bli bra på idrott borde det vara möjligt att ägna de där timmarna åt någon motionsform som man gillar istället.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Laika skrev:ca skrev:... vilket får anses abnormt då jag är man.
Abnormt är ett väldigt starkt ord. Var bara glad att du inte är en stereotyp.
Jo jag vet. Hårt ord. Min poäng var mer att just tävlingsinstinkten är den mänskliga drivkraften bakom så mycket.. inte bara idrott. Men men.. jag är rätt nöjd med den jag är trots det. Antar att min drivkraft är att "ställa tillrätta" snarare än "försöka bräda konkurrenterna". Finner lycka i mönster, tillstånd, varande.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor