Vilken anti-depressiva fungerar bäst för dig?
31 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Vilken anti-depressiva fungerar bäst för dig?
Nu har jag inte provat Cymbalta, men Citalopram, Sertralin, Efexor och Escitalopram (Cipralex) Och för mig har Cipralex fungerat bäst mot ångest och depression. Citalopram (Cipramil) var den sämsta av dessa mediciner och insättningen gav fruktansvärda biverkningar precis som Efexor.
Lustigt nog är escitalopram och citalopram ungefär samma sak, det är bara det att precis som människor har en vänsterhand och en högerhand, så kan molekyler vara "vänster- eller högervridna", för att göra en enkel förklaring. Escitalopram är ena handen av citalopram, som är båda händerna. Men där ser man hur mycket en sådan liten sak kan göra, ofta har de olika "molekylhänderna" olika effekter i kroppen.
Sedan vet jag inte om du prövade dem i ungefär samma ålder - jag vet att jag sparkade bakut på sertralin när jag var femton (ohejdbara gråt-och-skratt-anfall som var konstanta), men nu när jag är äldre och tar den nu så funkar den mycket bra för mig.
Sedan vet jag inte om du prövade dem i ungefär samma ålder - jag vet att jag sparkade bakut på sertralin när jag var femton (ohejdbara gråt-och-skratt-anfall som var konstanta), men nu när jag är äldre och tar den nu så funkar den mycket bra för mig.
Jag har bara provat en sort; Fluoxetin och den funkar bra.
sirap skrev:Lustigt nog är escitalopram och citalopram ungefär samma sak, det är bara det att precis som människor har en vänsterhand och en högerhand, så kan molekyler vara "vänster- eller högervridna", för att göra en enkel förklaring. Escitalopram är ena handen av citalopram, som är båda händerna. Men där ser man hur mycket en sådan liten sak kan göra, ofta har de olika "molekylhänderna" olika effekter i kroppen.
Enligt jämförelse är Escitalopram dubbelt så potent som Citalopram, tyvärr hittar jag inte källan till det
Inga av de mediciner jag har testat har hjälpt på mig (har bla testat seroquel, mirtazapin, cipramil & cipralex). Det enda som har hjälpt nått öht är theralen, men då mot ångest och sömnsvårigheter.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Använde Zoloft för 9 år sedan. Fungerade jättebra (mot OCD i och för sig) och nästan inga biverkningar. Provade igen nyligen och fick hemska bröstsmärtor!
Återgå till Aspergare och vården