"Vetenskapens sista tabu" idag 18:00
5 inlägg
• Sida 1 av 1
"Vetenskapens sista tabu" idag 18:00
På Kunskapskanalen idag lördag 18:00. Repris från igår.
Är vissa raser mer intelligenta än andra? Den brittiske tv-journalisten Rageh Omaar avråds att ta sig an detta laddade ämne. Utmaningen blir därför att faktiskt ställa de besvärliga frågorna. Med hjälp av svaren hoppas han kunna avslöja myter och kanske visa en verklighet som kan bli en lärdom för vårt samhälle.
Re: "Vetenskapens sista tabu" idag 18:00
Den frågan fick sin lösning genom den s.k. Jensen-debatten i slutet av 1960-talet.
Grundprincipen utgår från att den som ska testas ska jämföras med sin egen grupp.
T ex om man skapar ett test i Indien kommer en person från Falköping att hamna lite lågt.
Man strävar efter "rena intelligenstest". Men det är svårt att komma ifrån livserfarenheter och utbilding.
Jag disktuterar frågan ingående i min bok. Se http://psykopat.info
Grundprincipen utgår från att den som ska testas ska jämföras med sin egen grupp.
T ex om man skapar ett test i Indien kommer en person från Falköping att hamna lite lågt.
Man strävar efter "rena intelligenstest". Men det är svårt att komma ifrån livserfarenheter och utbilding.
- Sigvard Lingh
- Anslöt: 2011-04-23
Kollade inte på programmet och detta kanske var med?
http://iq-test.learninginfo.org/iq01.htmIt constituted a revolutionary approach to the assessment of individual mental ability. However, Binet himself cautioned against misuse of the scale or misunderstanding of its implications. According to Binet, the scale was designed with a single purpose in mind; it was to serve as a guide for identifying students who could benefit from extra help in school.
...
Few people realize that the tests being used today represent the end result of a historical process that has its origins in racial and cultural bigotry. Many of the founding fathers of the modern testing industry — including Goddard, Terman and Carl Brighan (the developer of the Scholastic Aptitude Test) — advocated eugenics. Eugenics is a movement concerned with the selective breeding of human beings. Selected human beings would be mated with each other in an attempt to obtain certain traits in their offspring, much the same way that animal breeders work with champion stock. The eventual goal of eugenics is to create a better human race.
...
As a result of his views on intelligence and society, Goddard lobbied for restrictive immigration laws. Upon his “discovery” that all immigrants except those from Northern Europe were of “surprisingly low intelligence;” such tight immigration laws were enacted in the 1920s. Testing caused him to conclude that, for example, 87 percent of Russian immigrants were morons. Of course it didn’t take into account that they were given a test in English, with questions based on American cultural assumptions, to people who could barely, if at all, speak English. Vast numbers of immigrants were deported in 1913 and 1914 because of this test.
Detta du syftar på? Vad har det för koppling till iq-test?Sigvard Lingh skrev:Man strävar efter "rena intelligenstest". Men det är svårt att komma ifrån livserfarenheter och utbilding.
bokens förord skrev:Jag diskuterar därför ingående könsmässiga, sociala, kulturella, etniska och religiösa faktorers
relation till psykopati och sociopati. Ibland kan tyvärr sådana faktorer bli direkt styrande för att inte säga
hämmande för forskning och vetenskap.
I Tanzania när jag var där fick de ett rör med vatten för att slippa gå så långt för att få friskt vatten. Första natten var någon där och plockade isär för att troligen sälja delarna. Är inte vatten mera viktigt? Jag såg även lerhyddor med platt-tv. Felprioritering? Tjocka personer (som jag) hetsäter. Felprioritering? Sitter på datorn i stället för promenader IRL, felprioritering?
Har man gått i skola lär man sig hur man ska tänka. Jag fick 115 på WAIS som drogs ned krafitigt av obefintligt arbetsminne och högre på internet-MENSA (jag vet det inte är ett giltigt mått, internettestet). Jag skulle förmodligen få mindre om jag var deprimerad och mer om jag gjort det under tiden då jag gick i gymnasiet och var "skärpt" van att plugga och åt mycket lax.
Nu känner jag att jag börjar sväva ut halvpsykotiskt så jag avslutar mitt inlägg här tror jag...
Har man gått i skola lär man sig hur man ska tänka. Jag fick 115 på WAIS som drogs ned krafitigt av obefintligt arbetsminne och högre på internet-MENSA (jag vet det inte är ett giltigt mått, internettestet). Jag skulle förmodligen få mindre om jag var deprimerad och mer om jag gjort det under tiden då jag gick i gymnasiet och var "skärpt" van att plugga och åt mycket lax.
Nu känner jag att jag börjar sväva ut halvpsykotiskt så jag avslutar mitt inlägg här tror jag...