Flash Programmering
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Flash Programmering
Hej.
Jag är nyfiken på Flashprogrammering och skulle vilja ha lite tips på
länkar till bra tutorials, bra litteratur samt tips om lämplig editor/programvara...
Har tänkt konstruera enkla 2D och 3D spel och lite annat...
länkar till bra tutorials, bra litteratur samt tips om lämplig editor/programvara...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:12:26, redigerad totalt 1 gång.
5:an, frågan passar bättre i IT-forumet.
Snygg avatar förresten.
God forts!
/Barracuber
Snygg avatar förresten.
God forts!
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:12:26, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Ja, detta hör väl hemma i IT-forumet men här är några sajter som jag tycker är bra:
Flash Developer Center
Flash Kit
Kirupa
ActionScript
Angående program så har jag bara jobbat med Macromedias numera Adobes.
Flash Developer Center
Flash Kit
Kirupa
ActionScript
Angående program så har jag bara jobbat med Macromedias numera Adobes.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:12:26, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:5:an, frågan passar bättre i IT-forumet.
Snygg avatar förresten.
God forts!
/Barracuber
Kanske du har rätt, men jag gissar att det finns en överrepresentation av datafantaster här att hjälpa en vilsen matematiker som bara behärskar 3 programmerings språk, väl.

Men jag välkomnar naturligtvis schyssta IT-länkar likväl.
Apropå min avatar. Tack! visst e hon fin?

Tack Karl för länkarna!
God forts!
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:12:26, redigerad totalt 3 gånger.
vetej skrev:Du är matematiker... det är lite konstigt att du inte klarar av att googla. ;P
Jag tänkte du skulle göra det åt mej, vetej, så jag kan ägna min tid åt kaffe och MacMahon's planära partitions formler istället för trivialt googlande.

Re: Flash Programmering
uniqueNr5 skrev:Hej.
Det sägs att många "kod-orienterade" (i brist på bättre ord) programmerare hade svårt att lära sig utveckla i Macromedia (numera Adobe) Flash pga det visuella sättet att jobba. Och att det är därför som Adobe har skapat Flex, som just är till för oss "kod-orienterade" "icke-visuella" typer. I Flex ska man alltså kunna skapa Flash apps mha kod (actionscript t ex).
Men då pratar jag om Flash-applikationer i meningen RIA = Rich Interface Appications, dvs ett rikare interface som bjuder användaren på större möjligheter och upplevelser än vad HTML kan erbjuda. Observera att nu finns ju Ajax vilket ger HTML just de här möjligheterna den tidigare saknat. Om man både vill utveckla med Flash och Ajax i samma miljö och dessutom gratis finns OpenLazlo. Sedan har ju Microsoft sin RIA-variant som kallas Expression (tidigare WPF??).
Men som sagt RIA är tänkt för moderna avancerade apps typ mashups, kartapplikationer där webbapplikationerna ska börja närma sig vanliga desktop apps så att gränsen suddas ut.
När det gäller vad som är bäst för spelutveckling däremot, där är jag totalt lost.....
Karl, jag minns den där animerade grunkan som driver med felstavningar på ordet "asperger" som du har gjort...är den gjort i Flash? kan du inte ge oss länken till den igen?
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:12:26, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
uniqueNr5 skrev:vetej skrev:Du är matematiker... det är lite konstigt att du inte klarar av att googla. ;P
Jag tänkte du skulle göra det åt mej, vetej, så jag kan ägna min tid åt kaffe och MacMahon's planära partitions formler istället för trivialt googlande.
Jag skulle gärna vilja ge ett roligt svar till det där, men min humor är kodad av en jäkla idiot. En massa buggar och fulhack. Tyvärr.

Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:12:26, redigerad totalt 1 gång.
vetej skrev:uniqueNr5 skrev:vetej skrev:Du är matematiker... det är lite konstigt att du inte klarar av att googla. ;P
Jag skulle gärna vilja ge ett roligt svar till det där, men min humor är kodad av en jäkla idiot. En massa buggar och fulhack. Tyvärr.
Det e lungt. Jag försöker fortfarande hämta mig från skrattsalvorna av ditt första svar

uniqueNr5 skrev:vetej skrev:Anar jag en elitist, eller vad var det som var så roligt? :P
Nej, du anar en defensiv aspergare med humor. :wink:
Alright! Är det inte ovanligt med matematiker som har humor? :P
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:12:26, redigerad totalt 1 gång.
vetej skrev:uniqueNr5 skrev:vetej skrev:Anar jag en elitist, eller vad var det som var så roligt?
Nej, du anar en defensiv aspergare med humor.
Alright! Är det inte ovanligt med matematiker som har humor?
Tja, det kan väl hända.