Neuroleptika/Antiepileptika mot ångest
36 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Neuroleptika/Antiepileptika mot ångest
Jag undrar om det finns någon neuroleptika eller antiepileptika som fungerar bra mot ångest utan att döda alla känslor och får en sängliggande hela tiden?
Lyrica, Seroquel och Zyprexa går fetbort
Lyrica, Seroquel och Zyprexa går fetbort
Re: Neuroleptika/Antieptileptika mot ångest
Ja, jag får Haldol (neuroleptika), men det pga. paranoia. Sen får jag Iktorivil, som egentligen är avsett för epilepsi mot min ångest.
Jag får Lamictal som är avsett för epilepsi egentligen, men det får jag mot ADHD:n har jag för mig många år sedan jag fick det utskrivet, eller var det mot DAMP, en diagnos som ändrades till ADHD.
Vet Lamictal egentligen inte är till för det, men det har funkat för mig i typ 15 år så det är lika bra att fortsätta.
Vet Lamictal egentligen inte är till för det, men det har funkat för mig i typ 15 år så det är lika bra att fortsätta.
Richard, tack för tipset om Iktoviril, ska prata med min läkare om den.
marxisten, Lamictal har jag haft, fungerade tyvärr inte på mig.
marcooleo skrev:Richard, tack för tipset om Iktoviril, ska prata med min läkare om den.
Vet ej hur de funkar mot depressioner då jag aldrig blivit drabbad av sådant. Konstigt nog funkar de dock mot ADHD...
![Smilie :-)063](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/eusa_think.gif)
SSRI ska man prova i första hand, de ger minst biverkningar. Atarax är mild, Theralen är neuroleptikabesläktat, men då kan man bli sömnig.
MsTibbs, SSRI har jag provat de flesta den enda som fungerar någorlunda är Cipralex som jag har full dos av (20mg), dock hjälper den inte mot panikångest. Atarax funkar inte på mig. Det enda som fungerar mot panikångesten är Xanor men den får jag bara ha som behovsmedicin eftersom den är beroendeframkallande.
Så det jag söker är en egentlig ersättare för Xanor
Så det jag söker är en egentlig ersättare för Xanor
Jag har gått på en hel del neuroleptika, och jag tror inte att jag någonsin innan jag fick det uppvisade psykotiska symptom. - Vilket jag har gjort efter och under användning av dem.
Slutsatsen man skulle kunna dra är att om man ger neuroleptika till människor som inte är psykotiska, så kan det ha jävligt fel effekt.
(Förstår heller inte varför jag över huvud taget fick en massa neuroleptika, det känns som om det var rena lotteriet; "pröva massa antidepressiva av alla de slag, och om inte det hjälper måste ju människan vara psykotisk!"... Eller?)
Men nej, hjälpt mot någon ångest har det definitivt inte gjort.
Iktorivil som är antiepeleptisk benz har jag däremot gått på hästdoser av. Fungerade mycket bra tillsammans med SNRI, men Ikton fick jag egentligen ordinerad mot aggressioner, och inte ångest.
Iktorivil blir man ju dock fantastiskt trött av. Detta löste jag med energidryck, som jag inte ens kan dricka i opåverkat tillstånd, för det renderar ett smärre vansinne i huvudet på mig.
Ikto + energidryck funkar däremot fint.
![Sad :(](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_sad.gif)
Slutsatsen man skulle kunna dra är att om man ger neuroleptika till människor som inte är psykotiska, så kan det ha jävligt fel effekt.
(Förstår heller inte varför jag över huvud taget fick en massa neuroleptika, det känns som om det var rena lotteriet; "pröva massa antidepressiva av alla de slag, och om inte det hjälper måste ju människan vara psykotisk!"... Eller?)
Iktorivil som är antiepeleptisk benz har jag däremot gått på hästdoser av. Fungerade mycket bra tillsammans med SNRI, men Ikton fick jag egentligen ordinerad mot aggressioner, och inte ångest.
Iktorivil blir man ju dock fantastiskt trött av. Detta löste jag med energidryck, som jag inte ens kan dricka i opåverkat tillstånd, för det renderar ett smärre vansinne i huvudet på mig.
Zic skrev:Jag har gått på en hel del neuroleptika, och jag tror inte att jag någonsin innan jag fick det uppvisade psykotiska symptom. - Vilket jag har gjort efter och under användning av dem.![]()
Frågan är om det är värt att gå över från Xanor till Ikto då denna också är benso och beroendeframkallande? Nej jag kan inte heller dricka energidryck i opåverkat tillstånd då får jag panikångest. Däremot en Xanor+energidryck den ultmata kombinationen, ingen ångest och pigg och klar i huvudet
Re: Neuroleptika/Antiepileptika mot ångest
Jo, det är sant att Iktorivil är beroendeframkallande. Men jag kom på att jag haft Tegretol också, en epilepsimedicin. Den fick jag mot aggressivitet när jag var runt 16-17 år. Men har för mig att jag inte märkte nått av den. Men den skulle vara lugnande iaf.
Rent generellt tror jag man ska vara försiktig med neuroleptika mot annat än manier och psykoser (har för mig att SBU publicerat en rapport om just att det överförskrivs, bl.a. mot ångest – kan leta reda på om nån vill) där nytta/risk inte är värderat tillfyllest. Atypiska neuroleptika har ju en del mer eller mindre välstuderade effekter på ämnesomsättning, och de typiska/äldre har ju effekter på motorik. Om jag inte missminner mig är de vida indikationer som fanns på äldre neuroleptika därför bortplockade i stort sett.
Sedan är det ju en diskussion man ska ha med sin förskrivande läkare, men min personliga åsikt är att jag själv inte tar någon neuroleptikum-lik medicin i något annat syfte än mot eventuell psykos/liknande tillstånd, alternativt eventuell mani. Detta för att jag ibland haft noll effekt, men ofta allt i biverkningsväg, när jag fått sådana förskrivna för just ångest med mera. Men, alla är ju olika.
Sedan är det ju en diskussion man ska ha med sin förskrivande läkare, men min personliga åsikt är att jag själv inte tar någon neuroleptikum-lik medicin i något annat syfte än mot eventuell psykos/liknande tillstånd, alternativt eventuell mani. Detta för att jag ibland haft noll effekt, men ofta allt i biverkningsväg, när jag fått sådana förskrivna för just ångest med mera. Men, alla är ju olika.
Jag fick fluanxol mot ångest, 4 mg per dag. Fick dock en massa hål i tänderna på grund av muntorrhet.
Zic skrev:Jag har gått på en hel del neuroleptika, och jag tror inte att jag någonsin innan jag fick det uppvisade psykotiska symptom. - Vilket jag har gjort efter och under användning av dem.![]()
Såg det här inlägget först nu, och jag har tagit mig friheten att markera det jag vill kommentera på: "skulle kunna". Människor har en medfödd förmåga generellt att se samband, det är väl en av de saker som "vi med AS" kanske t.o.m. gör ännu bättre, men problemet är bara att det inte är säkert att A betyder B, även om A föregick B. I just det här fallet har jag ingen särskild ståndpunkt, dock. Korrelation är inte samma sak som kausalitet, för den som vill lära sig krångelspråk. Just a thought.
![Wink ;-)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Yes! Så är det. VARNING! Ät inte neuroleptika om du inte är psykotisk - för då kan du få psykossymptom! Jag har sett det med egna ögon och ägnat 5 år att få bort en icke-psykotisk person från neuroleptikafällan. Ju sämre han mådde desto mer psykosmedicin fick han och ju mer psykotisk blev han. När den medicinen gått ur kroppen efter ett år var han inte längre psykotisk och mådda avsevärt bättre.
Enligt SBU FÅR man inte skriva ut neuroleptika vid andra tillstånd än svårt psykotiska. I annat fall överväger biverkningarna och det blir ingen positiv effelt alls. (Zyprexa har hjälp vissa med panikångest. Men de avbryter oftast behandlingen efter ca 20 kilos viktuppgång)
Men vem ser till att dessa övergrepp inte fortsätter? Ingen vad jag vet.
Debbido skrev:Zic skrev:Jag har gått på en hel del neuroleptika, och jag tror inte att jag någonsin innan jag fick det uppvisade psykotiska symptom. - Vilket jag har gjort efter och under användning av dem.![]()
Bra skrivet. Jag är inte psykotisk så jag ska inte ha skiten heller
Yes! Så är det. VARNING! Ät inte neuroleptika om du inte är psykotisk - för då kan du få psykossymptom! Jag har sett det med egna ögon och ägnat 5 år att få bort en icke-psykotisk person från neuroleptikafällan. Ju sämre han mådde desto mer psykosmedicin fick han och ju mer psykotisk blev han. När den medicinen gått ur kroppen efter ett år var han inte längre psykotisk och mådda avsevärt bättre.
Enligt SBU FÅR man inte skriva ut neuroleptika vid andra tillstånd än svårt psykotiska. I annat fall överväger biverkningarna och det blir ingen positiv effelt alls. (Zyprexa har hjälp vissa med panikångest. Men de avbryter oftast behandlingen efter ca 20 kilos viktuppgång)
Debbido skrev:VARNING! Ät inte neuroleptika om du inte är psykotisk - för då kan du få psykossymptom!
Vart har du fått detta ifrån??
MsTibbs skrev:Debbido skrev:VARNING! Ät inte neuroleptika om du inte är psykotisk - för då kan du få psykossymptom!
Jag blev apatisk och fick förändrad verklighetsuppfattning av både Abilify och Seroquel och mådde jättedåligt av det och var livrädd. Det är alarmerande nog tycker jag
MsTibbs skrev:Debbido skrev:VARNING! Ät inte neuroleptika om du inte är psykotisk - för då kan du få psykossymptom!
Från den här sidan:
http://www.sbu.se/sv/Vetenskap--Praxis/ ... axis/2087/
samt från den praktiska kunskapen livet gett mig främst ifråga om det "femårsprojekt" jag nämnde. Jag insåg snart att medicineringen var fel men hur fel tog 6 år att inse. Efter neuroleptikan blev denna person en helt annan människa, aktiv och levande.
OM man har psykos ska man natuligtvis ta emot neuroleptika! Jag skulle inte vilja se/höra hemska hallicunationer. MEN mot ångest verkar neuroleptika inte ha någon större effekt? (Har sett Zyprexan funka mot ångest) Själv blir jag helt galen av neuroleptika, tappar alla verklighetskontakt och kontakt med mig sjäv.
marcooleo skrev:Jag blev apatisk och fick förändrad verklighetsuppfattning av både Abilify och Seroquel och mådde jättedåligt av det och var livrädd. Det är alarmerande nog tycker jag
AAhhh? Du med? Seroquel skickade ut mig i yttre rymden (utan rymddräkt) Att marknadsföra den som antiångestmedicin är falsk och farlig marknadsföring. Hoppas Läkemedelsbolaget får tillräckligt hårda straff för detta. Vi är inga försökskaniner. Tur att jag och katterna har 9 liv. Men det räcker inte till för obegränsade experiment från den galna pillerpsykiatrins sida.
Debbido skrev:Yes! Så är det. VARNING! Ät inte neuroleptika om du inte är psykotisk - för då kan du få psykossymptom! Jag har sett det med egna ögon och ägnat 5 år att få bort en icke-psykotisk person från neuroleptikafällan. Ju sämre han mådde desto mer psykosmedicin fick han och ju mer psykotisk blev han. När den medicinen gått ur kroppen efter ett år var han inte längre psykotisk och mådda avsevärt bättre.
SBU:s "bör" och "ska" är inte samma som läkarnas "får".
(ur SBU-länken du gav) Ove Eriksson, psykiatriöverläkare inom den integrerade öppen- och slutenvården i södra Stockholm skrev:- SBU-rapporten blir både en inspiration till bättre användning av neuroleptika i allmänhet och en bekräftelse på att man bör vara restriktiv med sådana mediciner i vissa patientgrupper.
Personligen är jag emot en överförskrivning, och vilken felaktig medicinering som helst kan ge de mest oanade konsekvenser, men ska man använda detta argument, jag gillar det själv, så får man istället fråga läkaren – som har så kallad "fri förskrivningsrätt" (att oavsett godkänd indikation använda ett medel vid valfritt tillstånd) – huruvida behandlingen går ut på EBM (evidensbaserad medicin). Det vill säga man måste fråga, kan han ge skäl som är starka nog att väga emot i varje enskilt fall om det är lämpligt att skriva ut medel X mot åkomma Y.
I annat fall är det ju kanske möjligt, "beroende på," att betrakta det som "brott mot vetenskap och beprövad erfarenhet" och då är det Socialstyrelsens bord.
Trots att jag vet att antipsykotika med många, många fler läkemedelsgrupper, kan ge konstiga fenomen av de mest skiftande och olikallvarliga slag, vet jag ändå en del som säger att ett visst medel har hjälpt dem mot något visst problem. Det jag är emot är slentrianen, och där måste man ifrågasätta men kanske inte problematisera i varje enskild situation.
En generell one-size-fits-all finns inte, tyvärr. (Sedan, att jag önskar att det gjorde det, men jag måste säga att Sverige har rätt kompetenta myndigheter numera, tänker då SBU, Socialstyrelsen, Läkemedelsverket, haft kontakt med samtliga på ett eller annat sätt).
[edit: puh, jag borde verkligen skriva färdigt mina inlägg utanför AF och sen klistra in dem istället, jag gör nog vem som helst förvirrad med mina edits...Tror jag är klar nu.
Debbido skrev:AAhhh? Du med? Seroquel skickade ut mig i yttre rymden (utan rymddräkt) Att marknadsföra den som antiångestmedicin är falsk och farlig marknadsföring. Hoppas Läkemedelsbolaget får tillräckligt hårda straff för detta. Vi är inga försökskaniner. Tur att jag och katterna har 9 liv. Men det räcker inte till för obegränsade experiment från den galna pillerpsykiatrins sida.
Marknadsföra det får de per lag inte göra, så det får vi hoppas att de inte gör. Däremot ståtar de att de är godkända vid bipolär depression, både som förstahandsalternativ och "add-on". Läkemedelsverket är i det fallet ansvarig myndighet, men har för mig att det finns ett branschrådgivande/dömande organ också som (förvånansvärt nog) fäller en del reklam. Fast det sker ju i efterhand som sagt.
Sedan finns det också en läkemedelsförsäkring om man har drabbats av bestående men, en patientskadeförsäkring om det är pga sjukvårdens sida, biverkningsrapportering öppen för allmänhet med mera, men då får man å andra sidan visa vad och hur det har gått fel.
Precis som "direktivet" vetenskap och beprövad erfarenhet, som "står ovanpå" den fria förskrivningsrätten, kräver att läkaren kan motivera en (ev. avsaknad av) behandling – men inte kan göra det på "rätt/fel-sättet", utan måste ha något att ta på; så är också din rätt att få ersättning för en viss skada, eller att din biverkan ska kunna "uttolkas", knuten till att du kan visa ett samband, fast inte heller du har möjligheten till lagbokstydligt "företräde".
Sedan kan man tycka vad man vill om huruvida detta fungerar idag eller undra om/hur det används, det gör jag iaf, men så ligger landet. Tur man har några instanser att vända sig till iaf.
…ber om ursäkt att jag lyckas krångla ur mig meningar som kräver bruket av ett semikolon (?!), men min tankeprocess är rätt mödosam. Och ibland svårläslig.
Men det ligger faktiskt lite tankar bakom. ![Smile :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
Ah: Neuroleptika – Frågor och svar (SBU genom Vanna Beckman)
Återgå till Aspergare och vården