Vad har hänt med min Gmail?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Vad har hänt med min Gmail?
Jag blev lite misstänksam idag, när jag plötsligt inte kunde logga in på min ena gmailadress, lösenordet var felaktigt. Jag kollar mailen varje dag, genom Evolution (mailprogram i datorn), där jag har sparat lösenordet, så det här har alltså hänt idag. Mitt andra gmailkonto funkar som vanligt.
Jag lyckades i alla fall logga in genom en kod jag fick skickat till mobilen. Allt såg ut som vanligt, så det verkar inte vara hackat. Nån som förstår vad som kan ha hänt? Kan jag ändra tillbaka till samma lösenord jag hade förut? Det var 13 tecken långt, stora och små bokstäver, siffror och specialtecken i en salig blandning...
Jag blev också förvånad när det stod att Facebook hade tillgång till mina kontakter, jag använder inte ens den mailadressen på Facebook...
Jag lyckades i alla fall logga in genom en kod jag fick skickat till mobilen. Allt såg ut som vanligt, så det verkar inte vara hackat. Nån som förstår vad som kan ha hänt? Kan jag ändra tillbaka till samma lösenord jag hade förut? Det var 13 tecken långt, stora och små bokstäver, siffror och specialtecken i en salig blandning...
Jag blev också förvånad när det stod att Facebook hade tillgång till mina kontakter, jag använder inte ens den mailadressen på Facebook...
Re: Vad har hänt med min Gmail?
Om jag var du skulle jag logga in genom mail.google.com (skriv det själv i webläsaren.. lita inte på länkar) och logga in... byt till ett helt nytt password. Därefter kolla ditt fbkonto. Byt lösen. Se om det finns nåt om gmailintegration i inställningarna på fb. Stäng av om du ej vill ha det. Du verkar köra linux och därför tror jag inte riktigt på trojan men möjligheteb finns såklart. Man måste btw inte ha samma mail för att integrera kpntaktlistan från gmail... men man måste godkänna det och ange sitt gmaillösen. Kanske det var någon illvillig fb-app?
Jag loggade in på gmail på webben, och bytte lösenord. Det var då jag såg att det var länkat till fb. Men jag har för länge sen stängt av alla appar på fb, har inte varit inloggad där på länge, och det verkade inte som att det var hackat heller. Jag har inte godkänt fb att använda kontakterna i den mailadressen (inte den andra mailadressen heller). Jag har inte heller fått mail om att nån försökt logga in på mitt fbkonto med nån annan dator, så det verkar konstigt om nån skulle varit inne där.
Jag kör ubuntu, och har dolt alla portar i brandväggen, så jag tror inte heller att jag skulle kunnat fått nån trojan...
Jag kör ubuntu, och har dolt alla portar i brandväggen, så jag tror inte heller att jag skulle kunnat fått nån trojan...
Låter som om någon har lyckats återställa ditt lösenord, och sedan använt detta för att registrera ett fejsböök-konto.
Kan du ta reda på vilket konto den är kopplad till?Kimmelie skrev:jag använder inte ens den mailadressen på Facebook
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
Mellanvärld skrev:Låter som om någon har lyckats återställa ditt lösenord, och sedan använt detta för att registrera ett fejsböök-konto.Kan du ta reda på vilket konto den är kopplad till?Kimmelie skrev:jag använder inte ens den mailadressen på Facebook
Hur kan jag kolla upp det? Jag tog bort det från gmail när jag såg det.
Du kan kolla i GMail varifrån den senaste aktiviteten på kontot kommit ifrån.
Längst ned i GMail står det (ungefär) "Last account activity: 13 hours ago on this computer. Details". Klicka på "Details" så får du upp en lista på de IP-adresser som använt ditt konto, samt vilken tidpunkt det skedde.
Längst ned i GMail står det (ungefär) "Last account activity: 13 hours ago on this computer. Details". Klicka på "Details" så får du upp en lista på de IP-adresser som använt ditt konto, samt vilken tidpunkt det skedde.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Ju mer jag tänker på det desto konstigare verkar det... Jag tror inte att någon skulle kunnat gissa sig till lösenordet, inte ens med hjälp av nåt script som testar alla tänkbara lösenord. Det var alltså 13 tecken långt, både stora och små bokstäver, siffror och specialtecken i en salig blandning. Och om nån skulle ha kapa min dator, hur har den då hittat lösenordet? Jag såg det ingenstans bland inställningarna i Evolution, så det måste finnas sparat nån annanstans i krypterad form.
Kom på efter att jag stängt av datorn igår, att jag hade kört Bodhi Linux tidigare under dan, men jag antar att det måste finnas nån brandvägg där också. Jag hade bara lagt in min ena mailadress i Evolution, och trodde att jag inte hade ändrat sen jag bytte lösenord på den. (Har inte kört Bodhi på ett tag.) Jag orkade inte krångla med inställningarna, som jag då trodde det handlade om, för jag var för trött, och det var den andra mailen jag ville kolla, så jag bara la till den andra mailen, och den funkade. Så det var först när jag startat upp Ubuntu, och fick samma fråga om lösenord för den mailen, som jag förstod att det var nåt fel, och försökte logga in på webben istället.
Och om nån ändå skulle ha hackat mailen, och bytt lösenordet, så är det ju konstigt att den då inte raderade mitt mobilnr. som jag använde för att få en inloggningskod...
Kan det vara google som haft nåt tekniskt fel, och slarvat bort mitt lösenord? Men min andra gmailadress funkar utan problem.
Kom på efter att jag stängt av datorn igår, att jag hade kört Bodhi Linux tidigare under dan, men jag antar att det måste finnas nån brandvägg där också. Jag hade bara lagt in min ena mailadress i Evolution, och trodde att jag inte hade ändrat sen jag bytte lösenord på den. (Har inte kört Bodhi på ett tag.) Jag orkade inte krångla med inställningarna, som jag då trodde det handlade om, för jag var för trött, och det var den andra mailen jag ville kolla, så jag bara la till den andra mailen, och den funkade. Så det var först när jag startat upp Ubuntu, och fick samma fråga om lösenord för den mailen, som jag förstod att det var nåt fel, och försökte logga in på webben istället.
Och om nån ändå skulle ha hackat mailen, och bytt lösenordet, så är det ju konstigt att den då inte raderade mitt mobilnr. som jag använde för att få en inloggningskod...
Kan det vara google som haft nåt tekniskt fel, och slarvat bort mitt lösenord? Men min andra gmailadress funkar utan problem.
Sammelsurium skrev:Du kan kolla i GMail varifrån den senaste aktiviteten på kontot kommit ifrån.
Det ser bara ut att vara jag som använt den. En aktivitet från igår på webbläsaren, och 3 från i förrgår på IMAP. Olika ip-nummer, men jag har mobilt bredband och får olika ip-nummer varje gång jag kopplar upp mig.
Det verkar orimligt att den skulle vara hackad, så jag tror mer på att det måste varit nåt fel hos google.
Skriv in din e-postadress här:https://www.facebook.com/recover.php.Kimmelie skrev:Hur kan jag kolla upp det? Jag tog bort det från gmail när jag såg det.
Någon skulle dock kunnat gissa din "säkerhetsfråga". (vet tyvärr inte hur man ska inaktivera detta säkerhetshål. )Kimmelie skrev:Jag tror inte att någon skulle kunnat gissa sig till lösenordet, inte ens med hjälp av nåt script som testar alla tänkbara lösenord. Det var alltså 13 tecken långt, både stora och små bokstäver, siffror och specialtecken i en salig blandning.
Att resten verkar orört verkar dock skumt.
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
Mellanvärld skrev:Skriv in din e-postadress här:https://www.facebook.com/recover.php.Kimmelie skrev:Hur kan jag kolla upp det? Jag tog bort det från gmail när jag såg det.
Jag testade och skrev in mitt lösenord, och den hittade mitt facebookkonto, fast jag har uppgett en annan mailadress. Hur kunde den göra det???