Aspergare och spermadonation?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav Alien » 2011-04-24 1:25:58

Ja, jag skulle inte velat sälja mina ägg, ens innan jag visste om min diagnos. Att jag var udda och inte accepterad av alla, visste jag iaf. Fördomsfullt nog trodde jag att det bara var kvinnor som s a s kunde känna ansvar för sina ägg, medan män spred sin säd hur som helst, och därför inte hade något emot att göra det mot betalning.

Försöker tänka mig något synnerligen hypotetiskt fall där jag kunde varit beredd att skänka bort ägg för att någon annan skulle få barn. Till en älskad syster kanske, då skulle jag också få veta att barnet fick det bra. Fast tänk om jag senare skulle tyckt att systern inte gjorde rätt ibland, skulle jag då blandat mig i och kritiserat hur hon behandlat "mitt" barn?

Fast så gör ju ofta unga kvinnor i t ex USA som blivit med barn av misstag. Att abortera känns omoraliskt, så i stället föder de barnet och låter adoptera bort det. (Jag skulle nog hellre gjort abort.) Såg slutet av filmen "Juno" i natt. Den 16-åriga huvudpersonen ville inte behålla sitt barn, så hon letade upp "det perfekta paret" att överlåta barnet till.

PS: Tyckte jag hade skrivit om det med äggdonation tidigare, och visst fanns det en sådan tråd: http:/ /www.aspergerforum.se/angaende-donationer-av-agg-sperma-t4621.html

Moderator atoms - bröt en länk som blivit föråldrad.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav segdeg » 2011-04-24 2:34:03

Zombie skrev:Försöker se framför mig vad det blir för barn av tapetklister (och vad deras störning ska kallas)...

Limin'NTiskt SyncronSpectracel?... :oops:

Mvh segdeg
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Mellanvärld » 2011-04-24 15:51:47

segdeg skrev:För övrigt måste konsumenternas intressen tillvaratas på en dylik marknad, risken för falsarium stor, tapetklister förekommer konstigt nog som en prishöjande ingrediens, lagligt att sälja och ofarligt att svälja.

mvh segdeg
Det är alltså så man tillverkar tapetklister... :wink:
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav Dagobert » 2011-04-25 23:53:34

-Vet du vad som händer om en bög tar fel på sperma och tapetklister?
-Nej.
-Tapeterna ramlar ner!

/Stefan & Krister
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-26 11:56:36

Jag läste på annan plats att TS hade önskat en mer seriös diskussion och vill därför be om ursäkt för mitt bidrag till den oseriösa tonen. Jag tycker att det är högst befogat att lyfta de frågor som TS gjorde, och det var därför jag läste tråden.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-26 21:24:25

Tintomara Ariadne skrev:Jag läste på annan plats att TS hade önskat en mer seriös diskussion och vill därför be om ursäkt för mitt bidrag till den oseriösa tonen. Jag tycker att det är högst befogat att lyfta de frågor som TS gjorde, och det var därför jag läste tråden.

Jag kan gott seconda dig där...
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Re: Angående donationer av ägg/sperma

Inläggav Alien » 2012-03-05 3:08:34

Det verkar varit ännu större krav på kvinnor som vill donera ägg, de har inte ens fått ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Ersättningen till äggdonatorer i Region Skåne höjs från 3.000 kronor till 11.000 kronor per äggdonator, enligt ett förslag från Region Skånes närsjukvårdsutskott. Anledningen är att ersättningen i dag inte täcker kostnaderna för donatorer, som till exempel förlorad arbetsinkomst, skriver Region Skåne i ett pressmeddelande.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/etiskt ... rganhandel
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Aspergare och spermadonator?

Inläggav KourosGould » 2014-05-18 19:47:51

Anser ni att det vore oansvarigt av en aspergare att bli spermadonator?

Jag tänker att det är fint om alla människor kan få barn om de nu så gärna vill. Det är brist på spermadonatorer och jag skulle kunna tänka mig ställa upp. Jag tror dock det är bäst för en aspergare att ha en förälder som kan förstå den, För det första: om jag inte är där och kan hjälpa till och några av barnen blir aspergare så kan deras liv bli ännu tuffare än det varit för mig.

För det andra vet jag inte om jag ens får bli spermadonator eftersom jag har en aspergerdiagnos, samtidigt så vore det i allra högsta grad provocerande om någon säger till mig att mina gener är undermåliga för reproduktion, det vore ju en form av eugenik. Är nyfiken på hur det fungerar med vilka som får bli spermadonatorer, kan man bli refuserad pga AS tror ni?

Slutligen: Är det oansvarigt av mig att sätta eventuella AS-barn till världen utan att kunna vara där och ge dem tips när livet är svårt på de sätt som det kan vara svårt för en aspergare?

atoms -

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
KourosGould

Anslöt: 2013-09-17

Inläggav Freddy Dreadful » 2014-05-18 20:21:05

Är det verkligen brist på spermadonatorer, med tanke på hur många som blir nekade? För det mesta inte för brott mot någon skriven regel, utan för att det helt enkelt inte finns någon efterfrågan av deras "material". Den fria marknadens spelregler gäller ju i högsta grad även där. Det räcker ju oftast med att någon är lite kortväxt för att den skall bli bortsållad. Man kan tycka vad man vill om en sådan biologisk elitism, men det är så det fungerar. En lite mer hårdragen socialdarwinism helt enkelt. Alla får ju inte ligga och potentiellt reproducera sig på det "naturliga" sättet heller.
Freddy Dreadful

Anslöt: 2010-09-13

Inläggav KourosGould » 2014-05-18 20:29:44

Freddy Dreadful skrev:Är det verkligen brist på spermadonatorer, med tanke på hur många som blir nekade? För det mesta inte för brott mot någon skriven regel, utan för att det helt enkelt inte finns någon efterfrågan av deras "material". Den fria marknadens spelregler gäller ju i högsta grad även där. Det räcker ju oftast med att någon är lite kortväxt för att den skall bli bortsållad. Man kan tycka vad man vill om en sådan biologisk elitism, men det är så det fungerar. En lite mer hårdragen socialdarwinism helt enkelt. Alla får ju inte ligga och potentiellt reproducera sig på det "naturliga" sättet heller.

Nja, jag tror du sätt för mycket amerikans film :P i sverige får de inte reda på någonting, bara längd, hårfärg, ögonfärg och lite sånt.
KourosGould

Anslöt: 2013-09-17

Inläggav Freddy Dreadful » 2014-05-18 20:58:18

KourosGould skrev:Nja, jag tror du sätt för mycket amerikans film :P i sverige får de inte reda på någonting, bara längd, hårfärg, ögonfärg och lite sånt.
Yrke, utbildning och utdrag från ens läkarjournaler känns väl ändå som obligatoriska uppgifter? Folk är ju något "petigare" vad gäller sådana val än om de köper en ny bil.
Freddy Dreadful

Inläggav slackern » 2014-05-18 21:01:54

Freddy Dreadful skrev:
KourosGould skrev:Nja, jag tror du sätt för mycket amerikans film :P i sverige får de inte reda på någonting, bara längd, hårfärg, ögonfärg och lite sånt.
Yrke, utbildning och utdrag från ens läkarjournaler känns väl ändå som obligatoriska uppgifter? Folk är ju något "petigare" vad gäller sådana val än om de köper en ny bil.

Bara att sätta igång och skaffa ett gäng ungar då. ;)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav iuftfy547s » 2014-05-19 19:06:36

Freddy Dreadful skrev:

Utdrag från läkarjournal? I /Sverige/? Good luck, chuck.
iuftfy547s

Anslöt: 2012-10-12

Inläggav Freddy Dreadful » 2014-05-19 19:25:58

iuftfy547s skrev:Utdrag från läkarjournal? I /Sverige/? Good luck, chuck.
Någonting annat skulle förvåna mig mycket. Det är ju frivilligt, det är ju inte som att bli inkallad till någon militärtjänstgöring eller liknande. Om du inte ger tillåtelse till dina journaler, får du heller inte donera. Det skulle väl isf vara enda landet i världen, kan jag tänka mig!
Freddy Dreadful

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-19 19:46:51

Det finns brist sedan det blev ändring i lagen - anonymiteten för donatorn röjdes - så, fap on, fap off.
Alltså. Om folk är så desperata efter avkomma, exempelvis singelmammor och/eller homofila kvinnor (singel som i par), så fråga en snubbe en känner väl och be han fappa i en kopp, för sedan in säden le manuellt. För vissa tycks detta ha funkat.

Sedan när det blir rabalder om vem som är den biologiska fadern, så kan en helt enkelt säga: "One night stand". <3
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav mikael » 2014-05-26 9:09:28

Föräldrarna lär upptäcka om dom får ett As barn och då går rycktet.
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav mikael » 2014-05-26 9:11:50

dasunbedingte skrev:Det finns brist sedan det blev ändring i lagen - anonymiteten för donatorn röjdes - så, fap on, fap off.
Alltså. Om folk är så desperata efter avkomma, exempelvis singelmammor och/eller homofila kvinnor (singel som i par), så fråga en snubbe en känner väl och be han fappa i en kopp, för sedan in säden le manuellt. För vissa tycks detta ha funkat.

Sedan när det blir rabalder om vem som är den biologiska fadern, så kan en helt enkelt säga: "One night stand". <3

Kvinnor raggar ju upp män på pubar och sedan försvinner.
Båda blir nöjda.
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-26 14:49:15

mikael skrev:
dasunbedingte skrev:Det finns brist sedan det blev ändring i lagen - anonymiteten för donatorn röjdes - så, fap on, fap off.

Sedan när det blir rabalder om vem som är den biologiska fadern, så kan en helt enkelt säga:"One night stand". <3

Kvinnor raggar ju upp män på pubar och sedan försvinner.
Båda blir nöjda.

Precis! Trygghet och Tradition!
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in