Aspergare och spermadonation?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav Miche » 2011-04-23 11:49:26

Ballskatt...

Troligen ett uttryck för framtida underhåll (som för närvarande är fastställt till 1273:- per månad fram tills barnet fyllt 18 eller gått ut gymnasiet vilket som inträffar sist, men har man ingen inkomst går Försäkringskassan in och betalar så det kanske inte kostar något ändå).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav weasley » 2011-04-23 14:09:17

Alien skrev:Först 900 kr i språngavgift och sedan 900 kr/levande avkomma. Fast det gäller ju hundar. :P

Vilken hane som helst duger inte heller, den ska helst ha meriter (jakt, vallning el utställning).

Ja, spermadonatorer måste bli godkända på obligatorisk vallningskurs. Annars blir det inga pengar vare sej i handen eller under bordet...
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-23 14:23:16

...Och idag läste jag rubriken som Konsten att svälja sin sperma. Jesus.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav prodge64 » 2011-04-23 14:43:12

Miche skrev:Ballskatt...

Troligen ett uttryck för framtida underhåll (som för närvarande är fastställt till 1273:- per månad fram tills barnet fyllt 18 eller gått ut gymnasiet vilket som inträffar sist, men har man ingen inkomst går Försäkringskassan in och betalar så det kanske inte kostar något ändå).

Det är möjligt, men låter mycket märkligt. I så fall är det ytterligare ett skäl till varför jag inte vill "donera" sperma. Om en kvinna vill bli ensamstående förälder (eller är tillsammans med en steril man?) så ska väl inte donatorn belastas ekonomiskt för att han ger en främmande människa möjlighet att bli med barn. Jävla idiotsamhälle i så fall!

..Fastnade med att googla lite efter att jag hade skrivit det där. Orkade inte leta så länge med hittade i alla fall det här:
Du som donator har dock inga som helst skyldigheter gentemot de avkommor du kan tänkas ge upphov till.
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav Alien » 2011-04-23 14:50:44

weasley skrev:
Alien skrev:Först 900 kr i språngavgift och sedan 900 kr/levande avkomma. Fast det gäller ju hundar. :P

Vilken hane som helst duger inte heller, den ska helst ha meriter (jakt, vallning el utställning).

Ja, spermadonatorer måste bli godkända på obligatorisk vallningskurs. Annars blir det inga pengar vare sej i handen eller under bordet...

De flesta är dock bara för sällskap, så det räcker med goda resultat från utställning.

Fast viktigast är ju mentalitetstestet:
Mentaltesten innehåller delar såsom samarbete, social själv-säkerhet, rädslor etc.
http://www.sbk.nu/templates/Page.aspx?id=643
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Parvlon » 2011-04-23 14:53:02

Är inte rasen det viktigaste?

Tydligen handlar det om husdjur nu. Människoraser finns inte.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Alien » 2011-04-23 15:03:21

Ja, Kennelklkubben skulle inte gilla om man lät sina hundar para sig med andra raser. Så samma ras är en grundförutsättning.

När det gäller att köpa sperma på en klinik är förstås rasen (el vad man kallar det) också viktig; kvinnan/paren väljer en donator av samma ras som hon/de har. Ofta också en donator som har samma hår- och ögonfärg som mannen. (Har ju ingen betydelse om det är en ensamstående mamma el ett lesbiskt par som köper.)

Mentaliteten är allra viktigast tycker jag, både för hundar och män. För bägge gäller att inte vara rädd, osäker, aggressiv, samarbetsovillig. (Min hund skulle inte klara det, och inte jag heller.)
Alien
Moderator

Inläggav jorand » 2011-04-23 15:04:04

alfapetsmamma skrev:...Och idag läste jag rubriken som Konsten att svälja sin sperma. Jesus.

Skönt att man inte är ensam. :D
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav Parvlon » 2011-04-23 15:07:53

Alien skrev:Mentaliteten är allra viktigast tycker jag, både för hundar och män. För bägge gäller att inte vara rädd, osäker, aggressiv, samarbetsovillig. (Min hund skulle inte klara det, och inte jag heller.)
Detta har dock mest med miljöfaktorer och uppväxten att göra.

Jag litar på naturen. När två människor finner tycke för varandra och har sex, då kan man vara så säker man kan bli på att ens gener passar ihop. Självklart blir det fel ibland, men att människan kan gå in och styra så att det inte lika ofta blir fel, är rena tokerierna. Människans teknologi kommer aldrig vara bättre än naturen i längden. De flesta felaktigheterna med det som topic inte handlar om torde dessutom oftast bero pga. alkoholinblandning.
Senast redigerad av Parvlon 2011-04-23 15:14:42, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-23 15:14:06

jorand skrev:
alfapetsmamma skrev:...Och idag läste jag rubriken som Konsten att svälja sin sperma. Jesus.

Själv trodde jag att tråden om att köpa sperma skulle handla om någonting kinky. :lol:
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav LordNelson » 2011-04-23 15:56:53

Tintomara Ariadne skrev:

Själv trodde jag att tråden om att köpa sperma skulle handla om någonting kinky. :lol:

Troligen bara önsketänkande från er!
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav ufo » 2011-04-23 16:19:44

Miche skrev:Ballskatt...

En korrekt bedömning.

prodge64 skrev:Om en kvinna vill bli ensamstående förälder (eller är tillsammans med en steril man?) så ska väl inte donatorn belastas ekonomiskt för att han ger en främmande människa möjlighet att bli med barn.
Jo, vid privat donation blir man straffad.
Nyttjas sk spermabanker finns det ett visst skydd. Men långt ifrån heltäckande.

prodge64 skrev:Jävla idiotsamhälle i så fall!
ja, ungefär så.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav ufo » 2011-04-23 16:26:03

Kennelklkubben...hundar...män... de är alla djur som bör avrättas

Själv tar jag en paus ifrån detta tramseri.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Arkimedes » 2011-04-23 17:27:28

Alien skrev:(Har ju ingen betydelse om det är en ensamstående mamma el ett lesbiskt par som köper.)

Ett lesbiskt par brukar välja en donator som är så lik som möjligt den andra parten, för att barnet ska se ut som deras gemensamma barn.
Arkimedes

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Arkimedes » 2011-04-23 17:30:03

ufo skrev:
Kennelklkubben...hundar...män... de är alla djur som bör avrättas

Vem citerar du?
Arkimedes

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav geocache » 2011-04-23 18:55:02

När jag först läste rubriken tyckte jag det stod "svälja" :roll: :-)059 :-)198. Det gäller att inte läsa för fort :wink:...
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav lasseivägen » 2011-04-23 19:33:19

Skulle aldrig i livet våga sälja min sperma, för det första straffskaten (ballavgiften)

Dessutom ett stort skadestånd, efter några år på grund av det usla genetiska påbråt.
Dessutom är jag för gammal, risken att få en mongoloid är ganska stor med sådant sekunda utsäde.

Hörde om en bög som hjälpte ett par flator med sperma. När dom tröttnade på varandra, åkte han på en faderskapsavgift, stackars korkade sate.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav LordNelson » 2011-04-23 20:52:16

Tänkte inte nödvändigtvis att du var involverad i själva handlingen, bara att alfapetsmamma och Tintomara Ariadne kanske har en undermedveten dragning till snusk.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Alien » 2011-04-23 21:12:41

ufo skrev:
prodge64 skrev:Om en kvinna vill bli ensamstående förälder (eller är tillsammans med en steril man?) så ska väl inte donatorn belastas ekonomiskt för att han ger en främmande människa möjlighet att bli med barn.
Jo, vid privat donation blir man straffad.
Nyttjas sk spermabanker finns det ett visst skydd. Men långt ifrån heltäckande.

Har du något belägg för att skyddet inte är heltäckande vid spermadonation via kliniker? Dels så är donatorn oftast anonym, kvinnan/paret får inte veta vem det är. I det fall det gäller en "öppen donation" får endast barnet veta när det fyllt 18 år, alltså när det är myndigt.

Jag har läst om ett enda fall, där donatorn åkte på underhåll och det var en privatdonation. När den andra partnern tröttnade och stack, så begärde väl modern underhåll och då krävde väl FK att hon uppgav faderns namn, antar jag. Antar att de inte fixat det juridiska innan.
Alien
Moderator

Inläggav segdeg » 2011-04-23 21:58:03

jorand skrev:

Medhåll då det ibland är dem små pinsamma detaljerna som kan vara nog så svåra att förklara IRL men vem vet vilka konster vi skall upplysas om härnäst.

För övrigt måste konsumenternas intressen tillvaratas på en dylik marknad, risken för falsarium stor, tapetklister förekommer konstigt nog som en prishöjande ingrediens, lagligt att sälja och ofarligt att svälja.

mvh segdeg
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav weasley » 2011-04-24 0:01:23

segdeg skrev:För övrigt måste konsumenternas intressen tillvaratas på en dylik marknad, risken för falsarium stor, tapetklister förekommer konstigt nog som en prishöjande ingrediens, lagligt att sälja och ofarligt att svälja.

mvh segdeg

ROTFL
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-24 0:17:25

LordNelson skrev:Tänkte inte nödvändigtvis att du var involverad i själva handlingen, bara att alfapetsmamma och Tintomara Ariadne kanske har en undermedveten dragning till snusk.

Inte alls undermedveten. Högst medveten. Men jag läste alltså fel på riktigt. Fast det händer även med sånt som inte kan snusk-relateras. Jag har nån slags läser för snabbt-dyslexi ibland.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-24 0:19:34

alfapetsmamma skrev:
LordNelson skrev:Tänkte inte nödvändigtvis att du var involverad i själva handlingen, bara att alfapetsmamma och Tintomara Ariadne kanske har en undermedveten dragning till snusk.

Inte alls undermedveten. Högst medveten. Men jag läste alltså fel på riktigt. Fast det händer även med sånt som inte kan snusk-relateras. Jag har nån slags läser för snabbt-dyslexi ibland.

Precis vad jag tänkte: "Vadå undermedveten?" :lol:
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Zombie » 2011-04-24 0:55:46

Försöker se framför mig vad det blir för barn av tapetklister (och vad deras störning ska kallas)...

Vad jag inte kan se är hur jag skulle kunna ha hjärta eller samvete att ge min säd* och sedan inte vilja bry mig om barnet. Kanske det är naivt av mig, livet har tvingat mig till mycket jag inte är stolt eller glad över, men iallafall (eftersom det här är svårare att bli tvingad till).

------------------------
* "Sälja", tillämpat på sådant här, känns inte som det har någon innebörd för mig.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in