Doftsinnet
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Doftsinnet
Letade efter annan info och fann det här. Intressant läsning.
http://www.shenet.se/referens/lukt.html
http://www.shenet.se/referens/lukt.html
Re: Doftsinnet
Luktsinne heter det väl. Blommor luktar/doftar och vi luktar på dem. "Jag doftade på blomman" säger fina damen som förknippar ordet lukt med nåt obehagligt, även luktsinnet, och ger det ett finare namn.
Shenet ska visst ge rätt bra information, enl. Forumet för vetenskap och folkbildning.
Shenet ska visst ge rätt bra information, enl. Forumet för vetenskap och folkbildning.
Jag som finner Hundens sinne för lukter, dofter och odörer, oslagbart och feronomenalt vet ändå med mig, att det människan förlorat i evolutionen är inte endast Hundarnas specialintresse av informationsinsamling, människan har även förlorat förmågan att skilja på skit och oskit.
Kan inte annat än avundas Hundarnas värld, vilka underbara landskap dem betraktar i jämförelse med vårt ofta onaturligt inlärda sätt, att se på vad som är nyttigt och bra för oss.
Tack emer2 för länken, håller med Dagobert att Shenet verkar bra på information(har bara läst den här artikeln)
Mvh segdeg
Kan inte annat än avundas Hundarnas värld, vilka underbara landskap dem betraktar i jämförelse med vårt ofta onaturligt inlärda sätt, att se på vad som är nyttigt och bra för oss.
Tack emer2 för länken, håller med Dagobert att Shenet verkar bra på information(har bara läst den här artikeln)
Mvh segdeg
Jag har alltid haft ett väldigt känsligt luktsinne. När jag var liten kunde jag känna på lukten om vi hade besök av mina kusiner redan när jag öppnade porten nere i trappen, trots att vi bodde i en lägenhet på tredje våningen. När jag var gravid eskalerade det. Då kände jag verkligen individuella doftspår utomhus. Jag skulle utan problem ha kunnat spåra för mig okända människor genom att använda luktsinnet. Jag kunde känna precis var de hade svängt eller gått över till andra sidan av vägen. Tyvärr luktade de flesta ganska illa då.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Tintomara Ariadne skrev:Tyvärr luktade de flesta ganska illa då.
Det gör vi nu med, det är du som blivit avtrubbad.
Dagobert skrev:Tintomara Ariadne skrev:Tyvärr luktade de flesta ganska illa då.
Det gör vi nu med, det är du som blivit avtrubbad.
*fniss* Det är då för väl i så fall. Men allvarligt talat tycker jag nog att de flesta luktar ganska gott så länge de inte invaderar mig. Samhället luktar däremot illa: syntetiska doftämnen i sköljmedel, deodoranter, hudcremer, rengöringsmedel, schampon...; avgaser, snabbmatos, reningsverk, cigarettrök, ruttna sopor, gummidäck, infektioner... och allt i en enda salig blandning. Tacka vet jag skog och fuktig mossa, regn, havsvindar, och vattendrag i tallmark (tills det kommer en överparfymerad joggare och flåsar förbi ).
- Tintomara Ariadne
Har folk rätt så nära inpå på jobbet, och den märkligaste människodoften hitintills har varit, våt lera!? Som i krukmakarlera. Inte obehagligt, men lite märkligt.
Ruttnande tänder och kemikalier är nog värst.
Nämnde under AS-utredningen att jag en optimal dag kan känna lukten av hormoner. Det senare möttes med en viss skepsis.
Då undrade jag lite stillsamt vad dom tänkte att hypersensoriskt skulle begränsas till
Ruttnande tänder och kemikalier är nog värst.
Nämnde under AS-utredningen att jag en optimal dag kan känna lukten av hormoner. Det senare möttes med en viss skepsis.
Då undrade jag lite stillsamt vad dom tänkte att hypersensoriskt skulle begränsas till
Tintomara Ariadne skrev: När jag var gravid eskalerade det. Då kände jag verkligen individuella doftspår utomhus.
Det låter som en fantastisk förmåga! Personligen klarar jag ofta inte ens av att avgöra vilken individ på bussen som orsakar att det blir tjockt i halsen eller sticker i ögonen på mig förrän jag hamnar precis inpå. Men en annan intressant sak förutom era osannolika förmågor som jag finner det väldigt svårt att tro på ... är om doftsinnet skärps av gravidititet och alltså påverkas starkt av hormonförändringar i kroppen.
Jag har lagt märke till två saker i den riktningen som folk jag pratar med känner sig skeptiska till. Dels har jag betydligt bättre rytmkänsla vid menstruation och drabbas dessutom ofta av lust att trumma på saker som jag inte har annars. Dels så har jag varit mindre disträ när jag tagit minipiller och andra läkemedel med gestagen. Hoppas därför på att övergångsåldern kommer att göra mig mindre glömsk.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Jag har lagt märke till två saker i den riktningen som folk jag pratar med känner sig skeptiska till. Dels har jag betydligt bättre rytmkänsla vid menstruation och drabbas dessutom ofta av lust att trumma på saker som jag inte har annars. Dels så har jag varit mindre disträ när jag tagit minipiller och andra läkemedel med gestagen. Hoppas därför på att övergångsåldern kommer att göra mig mindre glömsk.
Nu är vi off topic, men jag finner det inte alls svårt att tro på dig. När jag inte äter p-piller är jag rena rama hormonmonstret och går från löpande katt till olyckligast i världen och vidare till ilsken best. Just nu har jag tabbat mig med pillren. Inte bra. Motoriken, som väl kan relateras till att trumma på saker och kunna hålla rytm (?), påverkas något enormt för min del. När jag har pms välter jag allting runtomkring mig och slår mig på saker hela tiden.
Man kan säkert vara olika känslig för hormonpåverkan. Jag är överkänslig mot koffein, histaminer, antihistaminer, deiverse mediciner, irritanter - så varför inte även mot hormoner? Därför tycker jag inte att det är ett dugg konstigt om luktsinnet skärps under en graviditet, t.ex. Det handlar ju om överlevnad - att man inte skall äta eller andas in något som är skadligt för fostret. En teori om Tourette är att dessa personer (som jag då) har ett mer raffinerat alarmsystem.
Nu låter jag ju som värsta biologisten. Det är jag inte. Jag tror att väldigt mycket är socialt konstruerat. Jag är en nyanserad person.
- Tintomara Ariadne