Vem försöker komma åt min dator?
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Vem försöker komma åt min dator?
Jag insåg slutligen att det kanske är bra att ha en brandvägg i alla fall, och installerade en. Jag har ställt in den så att den inte ska svara på nåt, så att de som försöker "pinga" mig ska tro att det inte finns nån dator på min IP-adress. Så jag känner mig inte orolig. Men jag kan ändå inte låta bli att undra, när jag ser all denna aktivitet...
De som det bara står IP-adresserna för, gick inte att visa genom att klicka på "slå upp värdnamn".
De som det bara står IP-adresserna för, gick inte att visa genom att klicka på "slå upp värdnamn".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vem försöker komma åt min dator?
"komma åt"
Nyss tog jag och googlade Ubuntu attacks. Det var iofs ett tag sedan jag körde Linux - just nu kör jag #Macbook OS X och Windoze när jag måste. Allt som fångar en publik är utsatt.
Nyss tog jag och googlade Ubuntu attacks. Det var iofs ett tag sedan jag körde Linux - just nu kör jag #Macbook OS X och Windoze när jag måste. Allt som fångar en publik är utsatt.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Hej!
Det finns alltid en mängd program som försöker komma ut på nätet. Det är inte alltid som det är något fuffens. Det bästa är nog om man blockerar allt, men tillåter de program man själv använder att komma ut på nätet.
Hälsningar
Lilla Gumman
Det finns alltid en mängd program som försöker komma ut på nätet. Det är inte alltid som det är något fuffens. Det bästa är nog om man blockerar allt, men tillåter de program man själv använder att komma ut på nätet.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Vad jag egentligen ville ha sagt med den här tråden var typ "Kolla vad många intrångsförsök man utsätts för hela tiden när man är uppkopplad på Internet!", men också lite undrande om det går att få reda på var olika IP-adresser kommer ifrån. Många verkar inte vara från Sverige. (På bilden såg jag en från Norge, .no ) Många IP-adresser är samma många gånger, så jag antar att de sitter med nåt script och söker på olika IP-adresser, för att se om de får napp nånstans.
Edit: Nu såg jag att jag har 105 "allvarliga händelser", alla från IP 178.162.190.150. Varannan gång på port 53 (tjänst DNS) och port 80 (tjänst HTTP).
Edit: Nu såg jag att jag har 105 "allvarliga händelser", alla från IP 178.162.190.150. Varannan gång på port 53 (tjänst DNS) och port 80 (tjänst HTTP).
Japp, lämnar man en uppkopplad dator helt utan skydd blir den kapad ganska fort.
Jag läste ett test där de medvetet lät en dator vara öppen för intrång (via DMZ på routern) och inom en timme var den kapad!
Jag läste ett test där de medvetet lät en dator vara öppen för intrång (via DMZ på routern) och inom en timme var den kapad!
Kimmelie skrev:men också lite undrande om det går att få reda på var olika IP-adresser kommer ifrån.
Här kan du söka.