Samband mellan motviljan att duscha och brist på D-vitamin?
30 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Samband mellan motviljan att duscha och brist på D-vitam
Jag duschar cirka två till tre gånger i veckan.
Parvlon skrev:Märkte att topic kanske är onödigt komplicerad. Kan göras enklare genom att att undra om det finns något samband mellan att duscha [varje/varannan dag] och d-vitamin brist.
Det var inte riktigt vad jag trodde att du menade, men nu vet jag.
Inlagd för att du befann dig på svältgränsen? Du behöver inte svara såklart men jag tycker det verkar intressant.KaosPrinsessa skrev:Parvlon skrev:Ok, jag antar att symptomen syns på din hud iaf. Solbränna på ansiktet ska vara svårare att få och du täcker väl knappast det ändå, så du får säkerligen i dig d-vitamin där.
Finns mycket nyttigheter i mjölken så det kan ju vara för att du hoppar en väldans massa annars i din kost som du ser dig som beroende. Man mår ofta dåligt om man inte får i sig de vitaminer osv man behöver. Jag tror inte att din Läkare har utrett din kropps förmåga att ta upp vitaminer eller har en realistisk syn på hur dina kostrutiner ser ut. De brukar nämligen inte gå in allt för djupt i hur ens vanor ser ut och om de gör det så riskerar man att ge dem en felaktig bild.
F.ö ang. solskyddskrämer så tycker jag de är skräp. Går det inte att dricka så ska det inte vara på huden någon längre tid.
Näe men jag är inte ute så mkt på sommaren pga att jag blir bränd så snabbt och har helst sun block på mig.
Jodå det har han. Jag var inlaggd på grund av det en längre tid.
Det finns iofs. olika hudtyper men det sägs att man ska kunna få en brunare färg enklare utan att gå genom solbrännan om man är ute oftare under kortare tidsperioder, vet inte om solbränna är nyttigt för någon. Har själv lätt för att bli brun, men varit solbränd ett par gånger och tror att det stämmer bra in på de år jag varit ute mycket med en gång, eller rättare sagt varit inne mycket på våren. Mitt minne behöver inte stämma, inbillat mig att det är så iaf.
Parvlon skrev:Inlagd för att du befann dig på svältgränsen? Du behöver inte svara såklart men jag tycker det verkar intressant.
Det finns iofs. olika hudtyper men det sägs att man ska kunna få en brunare färg enklare utan att gå genom solbrännan om man är ute oftare under kortare tidsperioder, vet inte om solbränna är nyttigt för någon. Har själv lätt för att bli brun, men varit solbränd ett par gånger och tror att det stämmer bra in på de år jag varit ute mycket med en gång, eller rättare sagt varit inne mycket på våren. Mitt minne behöver inte stämma, inbillat mig att det är så iaf.
Jag var inlagd pga dåligt immunförsvar, de trodde först jag hade leukemi men sen vidsade det sig att det hade med näringsupptaget att göra. Långt och krångligt och inget jag orkar eller vill gå in närmare på.
Jag blir bränd, får stora utslag och sen blåsor :/ Ett tag på våren är då jag brukar passa på att njuta av solen.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Ett indirekt samband via gemensamma orsaken autism till exempel - vanligen lågförbrukare av både sol och dusch - är inte svårt att belägga.
Men du vill hitta motsatt samband, storduschare med D-vitaminbrist?
D-vitaminbrist – vems ansvar? skrev:En annan högriskgrupp är personer med psykiatriska problem som sällan vistas ute i solen. Hos personer med psykossjukdom, autismspektrumtillstånd (inkluderar Aspergers syndrom och autism) [3, 4] och hos utvecklingsstörda med allvarliga beteendestörningar är värdena mycket låga, enligt sammanställningar från Sverige och Norge.
Men du vill hitta motsatt samband, storduschare med D-vitaminbrist?
Vet inget om det i HI, men vill bara säga att jag älskar att duscha och gör det varje dag. Bada i badkar gillar jag inte, men i sjön/havet däremot. Är det många med AS som inte gillar att duscha?
Återgå till Att leva som Aspergare