"lagom"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

"lagom"

Inläggav prick » 2011-04-15 21:30:26

ofta känns det som om jag saknar en...inre "kompass", en känsla för vad som är just "lagom". jag undrar hur ni tänker kring dessa ämnen. några exempel:

1. jag har svårt att avgöra hur mycket jag ska äta, eftersom jag inte känner mej "mätt" förrän gränsen till illamående är nådd. detta leder till att jag mäter och väger samtliga livsmedel för att vara säker på att inte överäta. detta har tyvärr lett till stor viktminskning (överstyr).

2. jag tränar varje dag, för jag känner mej stark nog att klara det. promenerar även en timme om dagen. mina vänner/anhöriga säger att jag rör mej för mycket, men elitidrottare tränar ju flera timmar om dan! jag förstår inte. jag mår bra när jag rör mej, och uppfattar det inte som om jag går över "lagom"-gränsen. vad är "lagom" i träningssammanhang på amatörnivå?

3. och så var det det här med att umgås; hur länge måste man till exempel sitta på ett fik med en kompis innan man kan säga att man vill gå? vad är "lagom" helt enkelt? jag frågar därför att jag vill visa mina vänner att jag bryr mej om dom och vill dela min tid med dom, men misstänker att jag känner mej "nöjd" och vill bryta alldeles för tidigt.

4. sen undrar jag hur ofta ni andra tvättar kläder/hår/duschar. jag håller på med en inventering av mina vanor och uppskattar all feedback jag kan få!

sorry att det blev lite långt :oops:
prick

Anslöt: 2010-08-29

Re: "lagom"

Inläggav Alien » 2011-04-16 2:38:33

1. Jag har svårt att känna mig hungrid "i tid" så när jag väl upptäcker det är jag vrålhungrig. Då blir det lätt att jag äter för mycket, detta eftersom det tar ca 30 min innan signalen når hjärnan att det räcker nu. På den tiden hinner man äta mycket ...

2. Att promenera en timme varje dag kan inte vara för mycket (tänk på alla hundägare). Men om du tränar hårt dessutom varje dag, så får inte musklerna chans att vila och bygga upp sig, det är vad jag hört. Och elitidrottare är inget ideal tycker jag, de skadar sig ofta.

3. Det har jag ingen aning om. Det beror både på hur mycket tid man har och hur mycket man har att prata om. Man kan bestämma i förväg t ex en timme (skylla på att man ska göra något efter den tiden). Verkar kompisen nöjd med det så är det väl ok.

4. Ska jag träffa utomstående så duschar jag alltid den morgonen. En del duschar varje morgon, men min hud är för torr för att tåla det. När det gäller tvätten så beror det på om man tvättar allt i samma temperatur. Jag tvättar en del i 60 grader och en del i 40, och därför blir det minst en gång i veckan.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Fröken Fräken » 2011-04-16 23:21:01

1. Jag har också mycket problem med att tolka hunger-/mättnadskänslor och med överätning, har inte direkt hittat någon lösning på det, tyvärr.

2. Jag tränar 6 dagar i veckan, men nuförtiden är det inte alls någon hård träning, som det var när jag var yngre (jag är 31). Jag anser att kroppen behöver (minst) en dag per vecka utan träning. Är man underviktig så kan det dock vara skadligt att träna mycket, kanske är det därför dina vänner reagerar?

3. Ingen aning. Jag tenderar ibland till att stanna för länge, så jag har lärt mig att efter ett tag fråga personen jag är med om den vill gå.

4. Eftersom jag tränar varje dag så duschar jag varje dag. Tvättar håret gör jag ca varannan dag. Jag tvättar ca 2 tvättar i veckan.
Fröken Fräken

Anslöt: 2011-01-20

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-17 11:37:30

Hej!

Det är bra att röra sig. När du säger att du tränar varje dag, menar du då att du går till ett gym förutom din timslånga promenad? Kroppen mår inte bra av att man tränar styrketräning eller håller på med hantlar/vikter varje dag. Musklerna behöver vila. Varannan dag kan man gå till gymmet, hålla på med hantlar/vikter etc. Varannan dag bör träningen vara något annat, som cykling, dans eller promenader.

Röra sig kan man inte göra för mycket. Det är just när man tränar musklerna med vikter som man ska tänka på återhämtning. Vid mycket träning ska man också tänka på att äta ordentligt. Köp nån protein-bar eller liknande om du tränar mycket. Då får kroppen energi att träna, och du behöver inte väga maten.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav aspiemelly » 2011-04-17 21:22:19

ang. nr2)

Har en släkting som är elitidrottare och h*n tränar normalt 60min 3ggr/vecka (medel tempo) samt 90min intensivt 1-2ggr per vecka(kondition/teknik) och några dagar detta plus 60min gym + stretch 30min. Det är alltid lika många vilodagar som "intensiva" pass per vecka. Kosten är också hårt reglerad.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav gemini » 2011-04-18 9:16:25

1. Åt jämt för mycket när jag var yngre och var således överviktig. Numera äter jag ofta, cirka var tredje timma och vet ungefär hur mycker jag ska äta för att det ska bli lagom.

2. Har också fått höra av folk att jag tränar för mycket, jag vill också träna varje dag, helst två gånger.

3. Ingen aning.

4. Duschar gör jag vanligtvis en gång per dag. Tvättar gör jag när det behövs, vanligtvis en gång i veckan ungefär.
gemini

Anslöt: 2010-12-11

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in