För och emot träffar i AAF:s (förr FA) el Attentions regi

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2009-11-18 15:33:06

Det är bara under första halvtimmen man umgås med icke-aspergare. Man riskerar att bli hälsad på och utfrågad av välmenande "funktionärer", men man kan ju sätta sig bland andra aspergare. Man kan också komma först vid 19-tiden när vi aspergare går in i separat rum. Fast då riskerar man att behöva fråga var de är.

Hur som helst ses vi kanske den 25:e då! :) En annan forumist brukar också vara med på cafékvällarna.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Flia » 2009-11-18 15:51:17

Alien skrev:Det är bara under första halvtimmen man umgås med icke-aspergare. Man riskerar att bli hälsad på och utfrågad av välmenande "funktionärer", men man kan ju sätta sig bland andra aspergare. Man kan också komma först vid 19-tiden när vi aspergare går in i separat rum. Fast då riskerar man att behöva fråga var de är.

Hur som helst ses vi kanske den 25:e då! :) En annan forumist brukar också vara med på cafékvällarna.


Titta gärna efter en tjocktant med rullator (ser ut som en baglady ibland :oops: )
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav tvilling99 » 2009-11-18 17:32:32

serpentin skrev:
Micke2 skrev:Vem är det som som skall påverka politikerna till att fatta lagar som förhindrar att bland annat personer med AS utsätts för rena övergrepp av myndigheterna för att de felaktigt stämplats som arbetsskygga.


Vi som har diagnosen. Genom att organisera oss kan vi skapa en gemensam stark och trovärdig röst. Då är OA (Organiserade Aspergare) en mycket bra idé. Ju större föreningen blir dvs ju fler medlemmar desto högre blir såväl vår röst som vår trovärdighet.

Min utopi är att OA ska bli något som media, s.k experter m fl vänder sig till för att ta reda på fakta och för att höra vår uppfattning och vår gemensamma åsikt i frågor som rör Aspergers syndrom.

Vi skulle kunna diskutera om OA på julfesten.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8612
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav sommar » 2009-11-18 18:09:45

rdos skrev:
sommar skrev:Så kan man se det men går man på julfest eller annan aktivitet på något anses man nog stå "bakom dem" (även fast man själv inte tänkt så långt.) Står man helt eller så nemas problemas och står man delvis bakom det må det vara hänt någon gång men är man totalt anti något man går på deras aktiviteter tycker jag man är dum mot sig själv ger stöd till något man själv inte gillar och de som står bakom det tror att man gillar det om man inte sagt annat förstås. Fast då lär det vara pinsamt för en själv och vara med på aktiviteterna.


Håller inte med. Hade någon person ifrån föreningen föreläst om föreningens attityder till sin målgrupp, eller autismforskningen så skulle jag (möjligen) tänka två gånger innan jag gått dit, men som det nu är så är det en helt vanlig julfest, där dessutom personer med AS/autism medverkar, så då finns inga betänkligheter alls.

Okej, jag förstår hur du menar. Jag skrev i generella termer men Rfa inkluderat hur jag ser på det här med att medverka på aktiviteter hos föreningar, whatever. Antar att du förstod det men ändå ville ge din syn på saken. :wink:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav rdos » 2009-11-18 18:53:22

serpentin skrev:Min utopi är att OA ska bli något som media, s.k experter m fl vänder sig till för att ta reda på fakta och för att höra vår uppfattning och vår gemensamma åsikt i frågor som rör Aspergers syndrom.


Jo, det vore ju väldigt bra, men jag tror det ska mycket mer till än en förening för att experter ska lyssna. Den enda mötesplatsen mellan experter och aspergare jag vet är awares-konferensen. Där är det ändå mycket enkelriktad kommunikation, men kanske att en del tar till sig synpunkter ändå? Enda sättet att få experter att lyssna är att publicera i deras journaler, det är jag övertygad om.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alien » 2009-11-18 20:15:12

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Det här säger väl allt?
http://shop.autism.se/?contentpage=show ... ri=5&id=61


På vilket sätt säger det "allt"? Dessa kort kan vara bra för dem som är mer lågfungerande el som lider av selektiv mutism. Bara för att vi här på AF är mer högfungerade, betyder det inte att de andra inte också existerar.

Korten visar med all önskvärd tydlighet att det är en förening som inte för min talan. Jag är aspergare men inte någon lallande idiot, och de framställer aspergare som lallande idioter. Jag ställer därför inte upp på den vinklingen.

Bara för att man lider av selektiv mutism är man ingen idiot. Du vet inte så mycket om selektiv mutism, men du är kvick att håna.

Dessutom, på vilket sätt förhindrar det ena det andra? Om någon organisation vill hjälpa lågfungerande, så kan den inte också företräda högfungerande? Det sänker de senares status eller vad? :roll:

Jag ser ingen principiell motsättning alls. Däremot kan jag tänka mig att resurserna inte räcker till, och då koncentrerar de sig på de mest behövande, som inte själva kan föra sin talan.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pemer » 2009-11-18 20:39:18

barracuber skrev:Enligt min åsikt har så här långt OA varit allför otydliga. Jag kan inte sammanfatta OA på 30 sekunder i hissen.

En anledning är nog att en förening inte kan bli framgångsrik ifall medlemmarna och styrelsen inte har klart för sig vad man vill jobba med. Hittills tycker jag det har varit lite av varje.

Min egen åsikt är att det behövs en förening som jobbar specifikt med arbetsmarknadsfrågan för högfungerande aspergare.

Försöker man jaga flera kaniner fångar man ingen.

Ah! Här har vi den här märkliga grundinställningen så många har. Att vara en samlande förening för gruppen aspergare skulle alltså vara ett för brett syfte, man ska ha en massa konkreta linjer och frågor, och det dessutom alltså redan innan aspergerkollektivet går med och kan påverka vad föreningen ska driva för konkreta linjer och frågor.

Var är logiken i det, i extremfallet skulle det ju i förlängningen innebära att olika smågrupper skulle förväntas starta var sina föreningar och att folk skulle börja behöva välja mellan olika föreningar eller gå med i en drös olika föreningar för aspergare??? Och sedan skulle man i bästa fall gå samman i en enda förening så småningom?

"Pja, jag vill vara med i Barracubers förening Aspergare på arbetsmarknaden och så de här OA som är för (vad nu vi skulle välja som vår fråga), och så den där rdos-föreningen för ditten och Mannes förening för datten?"

Hur kan grundidén *intresseförening för aspergare* vara fel? Grundades RFA och Attention på några andra sätt? Tror jag knappast.

Nej, den här linjen har inte jag förstått.

Själv kan jag sammanfatta OA på 30 sekunder i hissen. "En förening för aspergare, bildad av aspergare, drivs av aspergare. Vill arrangera gemensamma aktiviteter, driva aspergerfrågor och bli en självklar remissinstans. Vara aspergares röst i debatten."

Det är det som behövs. En bred förening för själva gruppen som sådan, där alla frågor som dyker upp får lov att betas av varefter de dyker upp till behandling. Om många är aktuella samtidigt får man styra upp i vilken ordning man betar av dem.

barracuber skrev:Ok att folk kan vara rädda för eget ansvar (jag lägger inget nedvärderande i det).


Nej, jag menade inget nedvärderande i det heller, det kunde jag kanske varit tydligare med.

barracuber skrev:Men det är ju därför man har en styrelse. Det enda ansvar medlemmarna har är att fundera på hur man vill ha det, vad man vill förändra och påverka och komma med motioner till styrelsen.


Fast detta förstår ju enorma delar av vanligt folk inte idag. Man får ständigt höra "nej, jag har inte tid att engagera mig i en förening" som argument för att inte ens gå med som medlem. :roll:

barracuber skrev:Har man bara målen klara för sig (eller som jag helst vill ha det: målet) tror jag engagemanget kommer av sig självt. Då kan man själv inse om någonting verkar realistiskt.


Ja, det tycker jag vi har. De stora målen. Enskilda konkreta frågor... ja, jag ser som sagt inte poängen med att man ska liksom välja vilka som är aktuella att driva just nu, så att man lockar medlemmar bland dem som tycker det är rätt val och stöter bort andra som skulle ha föredragit att vi drev andra linjer.

barracuber skrev:* gillar att en tråd om andra föreningar "tas över" av en diskussion om OA.... *

:)


Ja, det var väl rätt elementärt egentligen, ämnet var ju "föreningar som säger sig företräda oss" (aspergare), så då var ju diskussionen rätt skev när den behandlade föreningar som såvitt jag vet aldrig har sagt just det. :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav rdos » 2009-11-18 21:12:57

Alien skrev:Bara för att man lider av selektiv mutism är man ingen idiot. Du vet inte så mycket om selektiv mutism, men du är kvick att håna.


Nej, det vet han verkligen inte. Jag hade selektiv mutism i 7-8 år, och jag är uppenbart mer högfungerande än KS. :twisted:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-11-18 21:15:51

Pemer skrev:Var är logiken i det, i extremfallet skulle det ju i förlängningen innebära att olika smågrupper skulle förväntas starta var sina föreningar och att folk skulle börja behöva välja mellan olika föreningar eller gå med i en drös olika föreningar för aspergare??? Och sedan skulle man i bästa fall gå samman i en enda förening så småningom?


Håller med. Det är helt ologiskt att skapa en förening per intresseområde.

Pemer skrev:och så den där rdos-föreningen för ditten


Det blir nog svårt. Jag ämnar inte starta några föreningar. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Pemer » 2009-11-18 21:19:34

"Bara ett exempel, Helge, bara ett exempel..." ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Träff i Lund 9 april

Inläggav atoms » 2011-04-15 15:06:45

KrigarSjäl skrev:Även kallat Föräldraföreningen.


Utan ironi!

Autism & AspergerFöreningen i Skåne har 3 lokalavdelningar; Malmö, Lund och Kristianstad. Jag föreslår KrigarSjäl att göra skäl för sitt namn och bli medlem, gå på möten och förhoppningsvis göra nytta inifrån istället för att stå på utsidan och gasta.


Moderator Alien:
Dessa och följande 11 inlägg är flyttade från: traff-i-lund-9-april-t19777.html
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18284
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Träff i Lund 9 april

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-15 15:11:35

Har du läst deras tidning Ögonblick någon gång?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Träff i Lund 9 april

Inläggav atoms » 2011-04-15 15:20:38

KrigarSjäl skrev:Har du läst deras tidning Ögonblick någon gång?


Ja, men man måste inte gilla den; särskilt inte omslag och layout. För övrigt är det förbundets tidning.

Ang. pusselbiten; jag gillar inte heller den men jag dör ju inte av den.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18284
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Träff i Lund 9 april

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-15 17:28:31

Läser man den tidningen ser man deras attityd till aspergare.
Eftersom jag inte delar eller vill vara del av vårdideologins attityd bojkottar jag föreningen.
Därmed inte sagt att allt de gör är av ondo, för autistiska barn och deras föräldrar gör de alldeles säkert en viktig insats, men i egenskap av vuxen aspergare känner jag att föreningen inte är för mig. Jag kan inte identifiera mig i deras matriser helt enkelt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Träff i Lund 9 april

Inläggav Micke2 » 2011-04-16 16:27:52

Så länge som AAF fortsätter att gå i högerns ledband mot de utsatta grupperna i samhället finns det ingen som helst anledning för dem som har egen diagnos att stödja den föreningen. De företräder endast höginkomstföräldrarna.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Re: Träff i Lund 9 april

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-16 16:54:29

Vad menar du med det där sista Micke2? Nu blir jag nyfiken.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Träff i Lund 9 april

Inläggav Micke2 » 2011-04-16 23:26:03

Bjäbbmonstret skrev:Vad menar du med det där sista Micke2? Nu blir jag nyfiken.


AAF är inte det minsta intresserade av vilka konsekvenser högerpolitiken får för personer med egen diagnos. Att personer med AS stämplas som arbetsskygga element som utlämnas åt inkompetenta handläggares godtycke, riskerar att ställas på gatan och inte ens har rätt att överklaga till domstol är tydligen helt OK så länge som skatterna sänks för höginkomstföräldrarna. AAF är högervridet så det stinker lång väg.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Re: Träff i Lund 9 april

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-16 23:48:46

@Micke2 Vilken typ av krav jobbar man för då?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:39:51, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Träff i Lund 9 april

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-17 8:40:31

Det handlar mest om autistisk barn & ungdoms rättigheter rörande LSS, rätt till assistans och fortbildning av diverse personalkategorier. Oroliga föräldrar till autister som får info om vilken avlastning de kan få av kommunen. Nya pedagogiska modeller som det vurmas för av optimistiska medelklasspedagogkvinnor med pottfrisyr & foträta skor.
Ungefär så ser det ut.

-Vad fan ska jag där att göra?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:39:57, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Träff i Lund 9 april

Inläggav rdos » 2011-04-17 9:56:51

Vad har det med högerpolitik eller välbestälda föräldrar att göra? De flesta insatser som finns är sådana som välbeställda föräldrar inte är speciellt intresserade av.

Är det förresten någon som tänker se filmen idag?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:39:57, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Träff i Lund 9 april

Inläggav rdos » 2011-04-17 9:59:29

Micke2 skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Vad menar du med det där sista Micke2? Nu blir jag nyfiken.


AAF är inte det minsta intresserade av vilka konsekvenser högerpolitiken får för personer med egen diagnos. Att personer med AS stämplas som arbetsskygga element som utlämnas åt inkompetenta handläggares godtycke, riskerar att ställas på gatan och inte ens har rätt att överklaga till domstol är tydligen helt OK så länge som skatterna sänks för höginkomstföräldrarna. AAF är högervridet så det stinker lång väg.


Säger en som anser att andra (= AAF) ska lösa dina problem så att du själv slipper. Det fungerar inte så, och det har inget med AAFs policy eller deras eventuella "högervridning" att göra.

Har OA ställt upp och löst alla dina problem åt dig måntro?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:39:57, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Träff i Lund 9 april

Inläggav Micke2 » 2011-04-17 16:41:27

Jag har inte sagt att AAF skall lösa mina problem; det kan de naturligtvis inte göra. Däremot borde borde de arbeta för att dem som fått hela sin barn- och ungdomstid förstörd på grund av AS ges möjlighet få rätsida på sina liv och och inte bara tilldelas den ena fascistsparken efter den andra av de bortskämda rikemansbarn som sitter i högerregeringen.

Föräldrarna i AAF anser dock att deras egna krav på ökade sociala klyftor är viktigare och ser därför åt ett annat håll när regeringen attackerar de grupper som de säger sig företräda. Varför i helvete skall man vara med i en sådan förening?
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 22:39:58, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Re: För och emot träffar i AAF:s (förr FA) el Attentions reg

Inläggav Titti » 2011-04-18 15:25:25

Micke2 skrev:Föräldrarna i AAF anser dock att deras egna krav på ökade sociala klyftor är viktigare och ser därför åt ett annat håll när regeringen attackerar de grupper som de säger sig företräda.


Jag förstår inte vad du menar. Nu är jag inte medlem varken där eller i någon annan förening för varken barn, vuxna, föräldrar, andra anhöriga eller något annat med anknytning till NPF. Jag har både egen aspergerdiagnos, barn med aspergerdiagnos och andra anhöriga med aspergerdiagnos, såväl som med adhddiagnos.

Ibland har jag funderat över vad de olika föreningarna står för och gör resp vill göra men inte lyckats reda ut och förstå det. Mina behov som vuxen aspergare ser inte likadana ut som mina behov som förälder till aspergerbarn eller som deras egna behov men de påverkar varandra i allra högsta grad - ibland åt samma håll, ibland direkt motsatt.

Kan du inte förklara vad du menar istället för att skriva som du gör? Jag vill förstå och veta och du kanske vet något jag inte vet - berätta och förklara!
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:39:58, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: För och emot träffar i AAF:s (förr FA) el Attentions reg

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-18 16:29:11

Förklarat har han ju gjort gång på gång, möjligen kan det vara intressant med exemplifieringar, att skriva ned samtal, allmän jargong och attityder man mötts av.
Gör det, Micke2!

Inte för att jag misstror det han säger, det är ju bara att titta i deras medlemstidning så ser man deras attityd. Det är mer än tydligt vilka som getts tolkningsföreträde.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:39:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Träffar



Logga in