Lilla Gummans dator trasig

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Lilla Gummans dator trasig

Inläggav Parvlon » 2011-04-15 0:27:26

Tror fortfarande på kondingar, mycket mer än en brytare. En artikel om detta. Värt att försöka, men jag tror inte det blir enklare att låta datorn starta sig själv via BIOS oftast.

Hårddisk och skärm brukar gå att sätta i viloläge. Gå in i skärmsläckar/displayegenskaper och kolla. Sen om det verkligen är så stor skillnad i energiförbrukning vågar jag inte svara på. Borde stå i manualen.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Miche » 2011-04-15 9:47:56

Det som kan hända med LCD-skärmar (och en del andra) är att pixlar dör, men det tror jag knappast har något med att göra vad som visats på skärmen. Jag misstänker att det kanske kan vara spikar i elnätet som är orsaken (vilket i så fall skulle kunna undvikas med en UPS eller annan form av nätstabilisator).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav geocache » 2011-04-15 12:17:09

Hallå Miche!

Spikar i elnätet... strömstötar... "kortslutning" inuti strömbrytaren... kan det vara så att det kan bli glappkontakt i själva strömbrytaren om man råkar trycka för hårt på själva knappen till strömbrytaren så att de små metallblecken inuti strömbrytaren inte kommer i kontakt(!) med varandra? Det är ju knappast(!!) "militärstandard" på kommersiella datorer... och det räcker ju med att de där kontaktblecken lossnar eller böjs lite.

För övrigt verkar det inte vara plötsliga förändringar i nätspänningen som är anledningen, eftersom min dator (som ju är av samma modell som Lilla Gummans) går att starta utan problem.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Mellanvärld » 2011-04-15 16:49:13

geocache skrev:För övrigt verkar det inte vara plötsliga förändringar i nätspänningen som är anledningen, eftersom min dator (som ju är av samma modell som Lilla Gummans) går att starta utan problem.
Strömstötar kan dock orsaka permanenta skador.
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav geocache » 2011-04-15 20:14:44

Hallå Mellanvärld.

Kanske det är det som har hänt... det kan ju vara väldigt tunt material i de där kontaktblecken inuti strömbrytaren, så tunna att de inte tål annat än försiktig hantering. Sådant anser jag vara "medaljens baksida" när det gäller miniatyrisering av elektroniska komponenter.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-15 22:14:29

Hej!

Miche skrev:Hur man kommer in i setup syns bara en liten stund i uppstartsögonblicket (dvs en liten stund efter att startknappen har startat datorn, men det går även att se den om man väljer Starta om från Windows.

Miche, jag är en idiot. Giveetvis vet jag vad Setup är. Jag virrade till det i stunden bara. Förr hette det BIOS. Japp, där har jag varit inne och mixtrat ett antal gånger. Jag kan ju starta om Windows vid tillfälle och gå in och kolla.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-15 22:19:42

Hej!

Parvlon skrev:Tror fortfarande på kondingar, mycket mer än en brytare. En artikel om detta. Värt att försöka, men jag tror inte det blir enklare att låta datorn starta sig själv via BIOS oftast.

Hårddisk och skärm brukar gå att sätta i viloläge. Gå in i skärmsläckar/displayegenskaper och kolla. Sen om det verkligen är så stor skillnad i energiförbrukning vågar jag inte svara på. Borde stå i manualen.

När datorn går ner i energisparläge måste man trycka på startknappen för att få igång datorn. Det är startknappen jag har problem med. Alltså gick jag in och valde att datorn aldrig skulle gå ner i energisparläge, ens när skärmen fälls ner. Energisparläget sparar ju både ström och batteri. Som det nu är, står datorn på jämt för att jag ska vara säker på att alltid kunna komma in och använda den.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Återgå till IT-forum

Logga in