Behövs skärmsläckare
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Behövs skärmsläckare
Jag har fått lära mig att man inte ska låta samma skärmbild visas för länge, för att den då kan "brännas" fast i skärmen. Gäller det även för nyare skärmar (LCD)? Hur länge kan man låta skärmen visas, innan skärmsläckaren aktiveras?
Jag känner inte till den övre gränsen, om det ens finns någon längre. Men du kan ha en stillastående bild i åtminstone en timme eller två utan att behöva oroa dig. Dock skulle jag inte välja någon grafisk "skärmsläckare", utan faktiskt ställa in så att skärmen inte får någon signal alls efter en bestämd tid.
Re: Behövs skärmsläckare
Moderna LCD/LED-skärmar (som de flesta plattskärmar till datorer är) behöver inte använda skärmsläckare. Däremot så kan det ju vara kul att ha en som visar lite trevliga bilder, väderprognos, klocka eller nått. Om du vill hålla energiförbrukningen nere så är det bästa ställa in skärmen så att den går ned i strömsparläge efter ett tag.
- Juggernawt
- Anslöt: 2011-04-14
Re: Behövs skärmsläckare
Däremot plasma-skärmar behöver det.
Det är många som fått erfara att den stora fina, några år gamla, plasmaskärmen visar favoritkanalens logga i ena hörnet även när de tittar på andra kanaler...
Det är många som fått erfara att den stora fina, några år gamla, plasmaskärmen visar favoritkanalens logga i ena hörnet även när de tittar på andra kanaler...