Är kommersiell och populär musk automatisk dålig?
48 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Är kommersiell och populär musk automatisk dålig?
earlydayminer skrev:Nefarious skrev:earlydayminer skrev:Nu-metal, eller neo-metal, är det sämsta som hänt musikvärlden.
Varför tycker du så?
För att min hjärna uppfattat musiken, attityden, stilen som den sämsta. Det är på något sätt en trend som får ungdomars rebellinstinkt att sätta fart, men problemet är att det är 1. kommersiellt, 2. mainstream. Allt. Skapat enbart för att säljas som den trend det blev. Det blir så här, tyvärr. Det är vad jag anser, behöver ingen studiegrund eller särskild insyn i varenda låt vartenda band skapat för att se det. Det har blivit detsamma med melodic death metal, metalcore a la fashioncore (eller emo för okunniga), pop-punk (!).. mainstream-hiphop..
Även om individer ser det som bra musik, så tar de stora skivbolagen över med lovord om guld och gröna skogar. Detta leder naturligtvis till att mindre band blir större - med hjälp av etablerade producenter som dirigerar, skivbolagen promotar som FAN - cash flow - another broken band. MTV har en del med det att göra.
Låt mig upprepa, detta är vad jag anser från det jag uppfattat.
MEN! Nu-metal är värst av allt. Denna lortiga klädstil och "fuck the system"-attityden är ren hyckleri när de låter sony-gubbarna ta över. Så är det. MTV har sin andel. Se, jag har respekt för vad SONY och andra stora företag byggt upp, det är otroligt fascinerande. Men ger man sig in i affärer med dessa så är priset högt - gärna din själ.
Självklart finns det både principer och ideologiska åsikter bakom, det är inte enbart rent musikaliskt.
Fan, man skulle kunna skriva en bok om sådant här - för det ligger många olika förklaringar till saker och ting. Många frågor, många svar. Dock anser jag att det inte krävs en utveckling av min personliga åsikt. Den är värd lika mycket som din.
Väl talat!
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Re: Diskuter og post amerikansk punkrock
earlydayminer skrev:Nefarious skrev:Varför tycker du så?earlydayminer skrev:Nu-metal, eller neo-metal, är det sämsta som hänt musikvärlden.
Dock anser jag att det inte krävs en utveckling av min personliga åsikt. Den är värd lika mycket som din.
Förlåt, då ska jag inte fråga om din åsikt igen.
Skinny: Haha, först blev jag irriterad - men nu fnissar jag skeptiskt för mig själv. Alternativ? Sluta sura nu, det finns väl ingen anledning att bli puttinutt för att jag ger er min åsikt? Och knappast alternativ metal, deras senaste skiva känns som en naturlig väg att gå. Så länge principerna är fasta är RF intakt. Senaste skivan är den mest "metalifierade" RF gjort, och det lutar mer mot melodic hardcore punk.
Nefarious: Det är svagt "metalifierad" hardcore punk, Alexanders röst passar sig väldigt väl. Han klarar det förvånansvärt bra live. Nu börjar bandets medlemmar bli lite äldre och då blir det naturligtvis lugnare tempo och skrik. Men det är min åsikt.
Varför blir du sådan för? Det är väl hur bra som helst att du funnit din musik, det respekterar jag mer än du tror. Du frågade mig något och jag gav dig mitt svar, och nu är det tröttsamt att få svar?
Här misslyckas jag att förstå mänskligheten. VI suger på att ta emot sådant vi ber om. Tål ni inte att det kommer in en karaktär och rensar erat skitprat med kunskap - backa och tänk om!
Nu blir jag irriterad när jag förstår att ni inte har något annat att komma med än att ni surar för jag ganska rakt och tydligt förklarar vad som är vad. Ni enas och skriver nedlåtande för att ni själva inte kan något om det.
Jag gjorde det för att jag utgick ifrån att tråden handlade om punk rock, den scenen och allt närliggande.
Nefarious: Det är svagt "metalifierad" hardcore punk, Alexanders röst passar sig väldigt väl. Han klarar det förvånansvärt bra live. Nu börjar bandets medlemmar bli lite äldre och då blir det naturligtvis lugnare tempo och skrik. Men det är min åsikt.
Varför blir du sådan för? Det är väl hur bra som helst att du funnit din musik, det respekterar jag mer än du tror. Du frågade mig något och jag gav dig mitt svar, och nu är det tröttsamt att få svar?
Här misslyckas jag att förstå mänskligheten. VI suger på att ta emot sådant vi ber om. Tål ni inte att det kommer in en karaktär och rensar erat skitprat med kunskap - backa och tänk om!
Nu blir jag irriterad när jag förstår att ni inte har något annat att komma med än att ni surar för jag ganska rakt och tydligt förklarar vad som är vad. Ni enas och skriver nedlåtande för att ni själva inte kan något om det.
Jag gjorde det för att jag utgick ifrån att tråden handlade om punk rock, den scenen och allt närliggande.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
earlydayminer skrev:Nefarious: Det är svagt "metalifierad" hardcore punk, Alexanders röst passar sig väldigt väl. Han klarar det förvånansvärt bra live. Nu börjar bandets medlemmar bli lite äldre och då blir det naturligtvis lugnare tempo och skrik. Men det är min åsikt.
För det första, vad har jag skrivit som är nedlåtande, och varför säger du att jag snackar en massa skit? För det andra, jo, jag tycker att det är tröttsamt att alla alltid klagar på musiken andra lyssnar på med motiveringar som "de är mainstream och kommersiella och det är jättedåligt!" Ja, mycket av det som jag lyssnar på har gått på MTV på 80 och 90-talet, men innebär det direkt att det är dålig musik? Fan, då måste ju Björk också vara helt värdelös som musiker, hon säljer ju en massa skivor. Lugna ner dig lite nu, Earlydayminer, för jag har inga som helst intentioner att trycka ner dig eller på annat vis vara elak.
Jag är lugn, och ber om ursäkt ifall jag var otrevlig.
1. "Töntigt" = nedlåtande. Jag skrev något som du anser töntigt, med andra ord: Jag var töntig.
2. Jag anser att det ovan är att snacka skit.
Men du frågade ju mig, Nefarious. DU frågade mig om min åsikt, sedan pissa du på den. Du tycker 3 starka skäl är töntigt och tröttsamt:
* kommersiellt
* mainstream
* dåligt
Skälet till att jag frågade dig vad som var så bra med musiken, var att ge dig en ärlig chans till att förklara det istället för att jag bara kommer med min åsikt och dikterar. Du svarade kort och enkelt, men fortfarande ett svar. Sedan frågade du mig, jag gav dig ett svar och det svaret var inget för dig. Medan jag uppskattar din ärlighet, så anser jag att det var spydigt och nedlåtande att kalla det töntigt. I synnerhet för att du frågade om min åsikt.
Ja, jag anser att Björk har en av världens jobbigaste röster. Trivs inte med hennes musik överhuvudtaget. Det finns mycket som andra älskar som jag avskyr, och tvärtom.
1. "Töntigt" = nedlåtande. Jag skrev något som du anser töntigt, med andra ord: Jag var töntig.
Men du frågade ju mig, Nefarious. DU frågade mig om min åsikt, sedan pissa du på den. Du tycker 3 starka skäl är töntigt och tröttsamt:
* kommersiellt
* mainstream
* dåligt
Skälet till att jag frågade dig vad som var så bra med musiken, var att ge dig en ärlig chans till att förklara det istället för att jag bara kommer med min åsikt och dikterar. Du svarade kort och enkelt, men fortfarande ett svar. Sedan frågade du mig, jag gav dig ett svar och det svaret var inget för dig. Medan jag uppskattar din ärlighet, så anser jag att det var spydigt och nedlåtande att kalla det töntigt. I synnerhet för att du frågade om min åsikt.
Ja, jag anser att Björk har en av världens jobbigaste röster. Trivs inte med hennes musik överhuvudtaget. Det finns mycket som andra älskar som jag avskyr, och tvärtom.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Skinny: Haha, först blev jag irriterad - men nu fnissar jag skeptiskt för mig själv. Alternativ? Sluta sura nu, det finns väl ingen anledning att bli puttinutt för att jag ger er min åsikt? Och knappast alternativ metal, deras senaste skiva känns som en naturlig väg att gå. Så länge principerna är fasta är RF intakt. Senaste skivan är den mest "metalifierade" RF gjort, och det lutar mer mot melodic hardcore punk.
"Principer"? Vad skulle Raised Fist ha för principer?
Och vad är det för kunskap du menar att du besitter i det här fallet?
earlydayminer skrev:Jag är lugn, och ber om ursäkt ifall jag var otrevlig.
* kommersiellt
* mainstream
* dåligt
Ja, jag tycker att det är väldigt fånigt att ogilla musik bara för att den är kommersiell. Nästan all musik är ju kommersiell. Du kastar sten i glashus när du säger att nu metal är dåligt för att det är kommersiellt, samtidigt som du tycker att Raised fist är bra (de är ju också kommersiella.) Sen det här med mainstream - vad är mainstream för dig? Kan inte musik vara bra om den är mainstream?
Btw; vilken skräll att självutnämnda elitister dykt upp i den här tråden för att förklara för alla att dom har rätt och vi har fel. Eller inte...
"Forumträff 2011"? Skulle inte tro det.
"Forumträff 2011"? Skulle inte tro det.
Har aldrig förnekat min musikfascism. Men jag hoppas du förstår skillnaden mellan musikfascism och ideologisk fascism, och att det faktum att du kallar mig mini-Hitler inte hör hemma i en diskussion. Men, som med de flesta diskussioner så kommer Adolf in - på ett eller annat sätt. Du håller honom vid liv, inte jag.
Och du drar förhastade slutsatser och förolämpar mig, och det talar sitt tydliga språk det med.
Du har ingen värdig kritik att komma med, Skinny. Shit, redan från början har jag respekterat dig. Men det finns riktlinjer inom musik, det finns det. Du har alltid rätten att påverka, att ge ditt perspektiv. Istället utgår du med att, precis som Nefarious, kalla mig saker.
Inom vissa områden kommer första parten dominera, medan andra faller - och inom ett annat kommer andra parten dominera, medan den första faller.
Jag förstår inte varför du inte accepterar att jag skriver på mitt sätt, att jag använder det jag känner till i ett försöka att upplysa. Hur du tar det - det är ditt val. Hur du ser på det jag skriver - det är ditt val. Du har alltid rätten att skriva vad du tycker, och jag kommer alltid respektera det. Allt jag önskar är att du gör detsamma.
Jag är den enda som ursäktat mig för mitt beteende.
Och du drar förhastade slutsatser och förolämpar mig, och det talar sitt tydliga språk det med.
Du har ingen värdig kritik att komma med, Skinny. Shit, redan från början har jag respekterat dig. Men det finns riktlinjer inom musik, det finns det. Du har alltid rätten att påverka, att ge ditt perspektiv. Istället utgår du med att, precis som Nefarious, kalla mig saker.
Inom vissa områden kommer första parten dominera, medan andra faller - och inom ett annat kommer andra parten dominera, medan den första faller.
Jag förstår inte varför du inte accepterar att jag skriver på mitt sätt, att jag använder det jag känner till i ett försöka att upplysa. Hur du tar det - det är ditt val. Hur du ser på det jag skriver - det är ditt val. Du har alltid rätten att skriva vad du tycker, och jag kommer alltid respektera det. Allt jag önskar är att du gör detsamma.
- earlydayminer
Dålig musik?
Kommer snart ge mig ur "diskussionen" p g a jag ogillar när folk kallar mig saker, och samtidigt tror sig känna till mig och mitt. Men jag menar det här: Jag ville bara bidra med kunskap. Det var mina intentioner från första början och kommer så förbli.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Jag förstår inte varför du inte accepterar att jag skriver på mitt sätt, att jag använder det jag känner till i ett försöka att upplysa. Hur du tar det - det är ditt val. Hur du ser på det jag skriver - det är ditt val. Du har alltid rätten att skriva vad du tycker, och jag kommer alltid respektera det. Allt jag önskar är att du gör detsamma.
Fast grejen är ju att ditt försök att "upplysa" istället mottas som ett försök att trycka ned och förminska. Du har en väldigt nedlåtande ton i dina inlägg, och har uttrycker gång på gång att du vet allt och vi vet ingenting.
earlydayminer skrev:Kommer snart ge mig ur "diskussionen" p g a jag ogillar när folk kallar mig saker, och samtidigt tror sig känna till mig och mitt. Men jag menar det här: Jag ville bara bidra med kunskap. Det var mina intentioner från första början och kommer så förbli.
Då kanske det är bättre att köra med en vanlig approach. Den tanken har aldrig slagit dej? Att idiotförklara människor är nog inte rätt väg att gå ändock.
Ni har allt rätt till era åsikter.
"Det är ingen idé att ifrågasätta mig, om du inte håller med så är det bättre att motargumentera och förklara varför jag har fel. Har jag fel och ser det rationella i det du påstår, då erkänner jag mitt misstag - eller så anser jag att du har fel och förklarar vidare."
Hur är det inte självklart? Och angående första delen i citatet, vill du att någon grundlöst ifrågasätter dig och din kunskap? Jag menar inte att ni inte ska ifrågasätta mina argument, det kan ni göra "hej-vilt". Ska ni ifrågasätta mig och min kunskap så anser jag att ni behöver mer grund för att jag ska kunna ta emot det väl.
Jag ser ingen elitism i det. Jag försöker gång på gång påpeka att jag håller med om er rätt att uttrycka era åsikter, att argumentera emot, att komma med kunskap om att min kunskap är felaktig. Jag ser inget fel i det. Jag ser att det tas negativt, men ser inte hur det skulle vara mitt fel när jag försöker visa respekten ni förtjänar.
"Det är ingen idé att ifrågasätta mig, om du inte håller med så är det bättre att motargumentera och förklara varför jag har fel. Har jag fel och ser det rationella i det du påstår, då erkänner jag mitt misstag - eller så anser jag att du har fel och förklarar vidare."
Hur är det inte självklart? Och angående första delen i citatet, vill du att någon grundlöst ifrågasätter dig och din kunskap? Jag menar inte att ni inte ska ifrågasätta mina argument, det kan ni göra "hej-vilt". Ska ni ifrågasätta mig och min kunskap så anser jag att ni behöver mer grund för att jag ska kunna ta emot det väl.
Jag ser ingen elitism i det. Jag försöker gång på gång påpeka att jag håller med om er rätt att uttrycka era åsikter, att argumentera emot, att komma med kunskap om att min kunskap är felaktig. Jag ser inget fel i det. Jag ser att det tas negativt, men ser inte hur det skulle vara mitt fel när jag försöker visa respekten ni förtjänar.
- earlydayminer
Vad är en "vanlig approach"?
Idiotförklara? Kunskap och intelligens är två skilda begrepp, som delvis samarbetar.
Någon är alltid mer kunnig än någon annan, få är ärliga nog ett erkänna det.
Idiotförklara? Kunskap och intelligens är två skilda begrepp, som delvis samarbetar.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Vad är en "vanlig approach"?
Sorry, det skulle stått vänlig, inte vanlig.
Få är ärliga nog att erkänna att dom inte är särskilt ödmjuka...
Moderator atoms - reparerade ett trasigt citat.
earlydayminer skrev:Nefarious: Raised Fist är inte skapat för att vara kommersiella, och går inte att jämföra med band som Limp Bizkit, Korn, P.O.D., Papa Roach m fl. Raised Fist blev internationellt större efter 13 år i branschen. Raised Fist bibehåller sin ärliga, raka "stand up and fight"-attityd och menar det.
Visst går de att jämföra, Raised Fist säljer skivor, alltså är de kommseriella. Men spelar det verkligen någon roll?
earlydayminer skrev:Vad är en "vanlig approach"?
Fast du säger att alla nu metal-band är dåliga, kommersiella och mainstream. Det är inte kunskap. Det är åsikt.
Skinny: Jag vet. Jag kan dessvärre framstå som allt annat än ödmjuk, men det är därför jag ser upp till personer som är det. Det är en beundransvärd egenskap jag försöker, men misslyckas, att prestera fram.
Nefarious: Jag förstår att du letar efter allt du kan attackera nu, men det är fortfarande hur du uppfattar det och mitt dras ur sin kontext. Mina åsikter är drivna ur kunskap, och kunskapen att nu-metal är den sämsta fushion är jag inte ensam om att innehava. Det är ett kommersiellt jippo, inget mer - inget mindre.
Det är skillnad på att ge sig in i en kommersiell bransch och att vara skapad i kommersiellt syfte. Och Raised Fist promotar nedladdning av deras musik.
Jag är väl medveten om skillnaden mellan objektiv kunskap och personlig åsikt. Sluta förolämpa mig, tack.
Nefarious: Jag förstår att du letar efter allt du kan attackera nu, men det är fortfarande hur du uppfattar det och mitt dras ur sin kontext. Mina åsikter är drivna ur kunskap, och kunskapen att nu-metal är den sämsta fushion är jag inte ensam om att innehava. Det är ett kommersiellt jippo, inget mer - inget mindre.
Det är skillnad på att ge sig in i en kommersiell bransch och att vara skapad i kommersiellt syfte. Och Raised Fist promotar nedladdning av deras musik.
Jag är väl medveten om skillnaden mellan objektiv kunskap och personlig åsikt. Sluta förolämpa mig, tack.
- earlydayminer
Är ni ens med på att komma överens om att inte vara överens, eller häcklar ni mig? Min önskan är naturligtvis första, för att tro det eller ej - jag är inte mycket för personliga konflikter som resulterar i att man inte kommer överens inom något annat, bara för att man inte kommer överens om att tycka olika.
- earlydayminer
Kan du sluta vara så förbannat nedlåtande? Nej, ingenstans har jag försökt attackera eller förolämpa dig, men du förolämpar mig gång på gång. Och nej, dina åsikter är inte kunskap bara för att du och andra tycker att en genre är på ett visst sätt.
Jag förstår inte det här. Det är onekligen in absurdum.
Vi skyller på varandra och kommer ingenstans, med min rätt att så göra väljer jag att vända andra kinden till. Jag ber om ursäkt för att jag uppfattats som nedlåtande, mini-Hitler, förolämpande, elitist, förminskande, töntig, fånig o s v. Tråden är till ert förfogande och jag ser fram emot att se vad ni har att erbjuda.
Vi skyller på varandra och kommer ingenstans, med min rätt att så göra väljer jag att vända andra kinden till. Jag ber om ursäkt för att jag uppfattats som nedlåtande, mini-Hitler, förolämpande, elitist, förminskande, töntig, fånig o s v. Tråden är till ert förfogande och jag ser fram emot att se vad ni har att erbjuda.
- earlydayminer
Jag ber om ursäkt att jag uppfattats på ett ofördelaktigt sätt. Sen måste jag bara fråga hur du kan jämföra Korn och Papa Roach?! De är ju worlds apart!
earlydayminer skrev:Skinny: Jag vet. Jag kan dessvärre framstå som allt annat än ödmjuk, men det är därför jag ser upp till personer som är det. Det är en beundransvärd egenskap jag försöker, men misslyckas, att prestera fram.
Jaja, jag orkar inte fortsätta den här fruktlösa diskussionen. Det är nog bara att inse att vissa människor inte kan ta in en del saker.
Nefarious skrev:Och nej, dina åsikter är inte kunskap bara för att du och andra tycker att en genre är på ett visst sätt.
Men nu får du väl ge dig! Early har ju förklarat sig gång på gång och du bara tvärvägrar att förstå.
Det han säger om nu-metal är inte bara hans personliga åsikt utan även min - även om jag inte kan uttrycka det lika bra. Människor som är insatta i musik och uppskattar saker som budskap och integritet dissar nu-metalbanden.
Nu-metal är betydelselöst själlöst runk.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-04-13 22:45:23, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Återgå till Intressanta intressen