Posta bilder från egna samlingen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Posta bilder från egna samlingen

Inläggav Kahlokatt » 2011-04-11 22:06:11

Kan jag posta bilder ur min egna samling på datorn och lägga dem på en internetsida utan att först ladda upp dem i Photobucket? Hur går jag i sådana fall tillväga?
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Re: Posta bilder från egna samlingen

Inläggav Parvlon » 2011-04-11 22:50:09

Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav HGJ » 2011-04-11 22:52:06

Kahlokatt skrev:Kan jag posta bilder ur min egna samling på datorn och lägga dem på en internetsida utan att först ladda upp dem i Photobucket? Hur går jag i sådana fall tillväga?

Det beror väl på vilken sida det gäller. Om att bifoga bilder här på forumet:

posta-bilder-t19787.html
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Miche » 2011-04-11 23:11:57

Ska du posta bilder på nätet så måste du antingen sätta upp din egna dator som server på nätet (vilket knappast är att rekommendera) eller så laddar du upp bilderna någonstans på nätet.

Ett enkelt sätt är att använda sig av dropbox där du skapar en mapp på din dator dit du kopierar bilderna och som kopplas till ditt dropbox-konto. Programmet som du hämtar på dropbox ser då till att överföra bilderna så att de hamnar på dropbox, vilket du kan ha som ett album som vem som helst som har adressen till ditt dropbox-konto kan se eller så länkar du dit från den sida du lägger upp så att bilderna blir synliga.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2011-04-11 23:41:08

Miche

Tänkte bara på en grej. Måste man inte lägga bilderna i den mappen som heter public då, i dropbox alltså? För att den är den enda mappen som är publik utåt? Har för mig att dropbox fungerar så. Eller så har de ändrat på det nyligen..?

EDIT: ett alternativ till dropbox för Kahlo skulle kunna vara gallerisajter som Picasa Web Album eller Flickr. För att länka till egna bilder alltså. Men nu vet jag ju inte ifall du Kahlo är intressad av att lägga upp fotogallerier - du kanske bara helt enkelt vill visa bilderna här på forumet ?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Miche » 2011-04-11 23:44:02

Jo, det stämmer, men det innebär inte att vem som helst kan se bilderna, bara den som har url'en till bilden, om man nu inte lagt bilden i photos-mappen då det räcker att ha adressen till den mappen då det skapas ett automatiskt album.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2011-04-12 0:26:53

Skriver detta igen:

Ett alternativ till dropbox för Kahlo
skulle kunna vara gallerisajter som Picasa
Web Album eller Flickr. För att länka till
egna bilder alltså. Men nu vet jag ju inte
ifall du Kahlo är intressad av att lägga upp
fotogallerier - du kanske bara helt enkelt vill visa bilderna här på forumet (och inte ha fotogallerier nån annanstans?) - isf skulle ju dropbox räcka.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Återgå till IT-forum

Logga in