Koffein

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Koffein och belöningssystemet

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-10 10:14:10

Tintomara: Jo alltså både jag och min familj tror att jag har både ADHD och AS (fast det där om jag har as eller ej varierar beroende på humör eftersom diagnosen fortfarande skrämmer mig). Men enligt min utredningspsykolog så har jag det inte, men hon kan inte så mkt om npf... lång komplicerad historia.

slackern: aha, det är därför en kompis jag har med adhd dricker rätt mkt kaffe :P
Senast redigerad av KaosPrinsessa 2011-05-05 1:27:21, redigerad totalt 1 gång.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Koffein och belöningssystemet

Inläggav slackern » 2011-04-10 10:36:23

KaosPrinsessa skrev:slackern: aha, det är därför en kompis jag har med adhd dricker rätt mkt kaffe :P


Jag drack kopiösa mängder med kaffe och cola innan jag började medicinera min ADD.
Senast redigerad av slackern 2011-05-05 1:27:21, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 44047
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Koffein och belöningssystemet

Inläggav Mellanvärld » 2011-04-10 14:17:03

Kimmelie skrev:
Firkraag skrev: vad behöver man kaffe för?!


Att vakna...
Har aldrig behövt kaffe för detta.
Senast redigerad av Mellanvärld 2011-05-05 1:27:21, redigerad totalt 1 gång.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Koffein och belöningssystemet

Inläggav Kimmelie » 2011-04-10 18:13:58

slackern skrev:
KaosPrinsessa skrev:slackern: aha, det är därför en kompis jag har med adhd dricker rätt mkt kaffe :P


Jag drack kopiösa mängder med kaffe och cola innan jag började medicinera min ADD.


Det påminner mig om en som berättade om en gång när hon var barnvakt åt sitt barnbarn. Killen kom på morgonen, och sa att han glömt att ta sin medicin, "men ge mig 12 koppar kaffe så blir jag lugn." Hon blev helt chockad, men bryggde en kanna kaffe, vet inte hur mycket han drack, men han hade iaf. blivit lugn av det...


Själv skulle jag behöva ca 2 muggar starkt kaffe varje dag för att fungera bättre, men tyvärr så tål inte min mage det. Lyx de dagar jag för ovanlighetens skull kan dricka kaffe. Metamina enbart räcker inte, för jag blir "konstig" (avskärmad, mer autistisk) om jag tar så mycket som jag skulle behöva för att vakna till. En lägre dos Metamina, kompletterat med kaffe skulle vara det bästa för mig. Och så är ju kaffe, med mycket mjölk och socker, så jävla gott!!!
Bild
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-05 1:27:21, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Koffein och belöningssystemet

Inläggav slackern » 2011-04-10 18:21:22

Kimmelie skrev:
slackern skrev:
KaosPrinsessa skrev:slackern: aha, det är därför en kompis jag har med adhd dricker rätt mkt kaffe :P


Jag drack kopiösa mängder med kaffe och cola innan jag började medicinera min ADD.


Det påminner mig om en som berättade om en gång när hon var barnvakt åt sitt barnbarn. Killen kom på morgonen, och sa att han glömt att ta sin medicin, "men ge mig 12 koppar kaffe så blir jag lugn." Hon blev helt chockad, men bryggde en kanna kaffe, vet inte hur mycket han drack, men han hade iaf. blivit lugn av det...


Själv skulle jag behöva ca 2 muggar starkt kaffe varje dag för att fungera bättre, men tyvärr så tål inte min mage det. Lyx de dagar jag för ovanlighetens skull kan dricka kaffe. Metamina enbart räcker inte, för jag blir "konstig" (avskärmad, mer autistisk) om jag tar så mycket som jag skulle behöva för att vakna till. En lägre dos Metamina, kompletterat med kaffe skulle vara det bästa för mig. Och så är ju kaffe, med mycket mjölk och socker, så jävla gott!!!
Bild


Aha det är förjävligt att inte kunna dricka kaffe. Jag drack kopiösa mängder kaffe förut men magen paja fick värsta halsbrännan och fick cellförändringar i min matstrupe PGA att jag hade ett magmunsbråck som jag har opererats för blivit mycket bättre.

Så jag kan förstå ditt dilemma att inte få dricka kaffe. Har du kollat upp din mage om du har något fel som man kan göra något åt?
slackern
 
Inlägg: 44047
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Koffein och belöningssystemet

Inläggav neuroLogiskt » 2011-06-15 13:50:43

Jag har inte läst hela tråden och vet inte om följande redan skrivits men det finns receptfria koffeintabletter på Apoteket. Livräddare för mig som inte tål kaffe för magen. Jag får stark oro/katastroftänk av vanligt drickkaffe, så blir det inte med koffeintabletterna.

Man får prova sig fram till vilken dos som passar, börja lågt. Jag klarar mig på endast 3 per dag, bäst effekt har morgontabletten som jag tar direkt när jag vaknar, sedan ligger jag kvar och snoozar en stund och under tiden skingras morgonångesten och initiativförmågan startar, livet blir lite lättare...
neuroLogiskt
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2011-01-31

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in