Udda klädstil

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Udda klädstil

Inläggav Sheyen » 2011-04-01 13:30:49

KrigarSjäl skrev:Med allround menar jag en stil jag kör jämt. Jag vare sig klär upp mig eller klär ut mig, har inget intresse av sånt.

Ah, okej. Jag gör likadant som du, gällande det. :)
Senast redigerad av Sheyen 2011-05-04 20:01:34, redigerad totalt 1 gång.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-01 14:01:57

KrigarSjäl skrev:
Män som sminkar sig är fjollor och brudar som inte rakar benen ser ut som ohygieniska ragator punkt slut.

Då ser jag ut som en ohygienisk ragata då ^^ Aldrig rakat benen för mina benhår syns typ inte. Små superljusa tunna fjun. Flera kompisar har blivit förvanade när jag sagt att jag inte rakar mig för de trodde det då mina hår inte syns :P
Senast redigerad av KaosPrinsessa 2011-05-04 20:01:34, redigerad totalt 1 gång.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Abbreviation » 2011-04-01 19:08:34

Jag tycker att människor som bryr sig om hur de ser ut slösar bort sin tid och energi. Jag har på mig kläder som är bekväma, praktiska och inte hindrar min rörelseförmåga. Därmed går alla klassiskt kvinnliga kläder bort. Jeans, t-shirt, hoodie, brukar det bli.
Senast redigerad av Abbreviation 2011-05-04 20:01:34, redigerad totalt 1 gång.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav ford » 2011-04-02 11:11:31

Jag har heller aldrig fattat poängen med kläder (och frisyrer) som är opraktiska, ömtåliga, eller kräver en massa onödigt extrajobb.

Undantaget är när man drar på sig en fin kostym och finskor vid mer representativa tillfällen, men där kan dessa kläder sägas utgöra en för situationen nödvändig funktion, så att säga.

Varför tjejer skall påtvingas en massa opraktiska/onödiga saker för att anses som kvinnliga begriper jag inte heller.

Det yttre skall enligt mig inte kräva mer anstränging än att man håller sig i fysiskt god form, samt sköter den dagliga hygienen, som jag ser det.
Med undantag av tvättning av kläder (som är ganska tråkigt, men dock nödvändigt) är det egentligen inte ens någon ansträngning eftersom det är skönt att duscha och roligt att träna/motionera.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 20:01:34, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Kristofer » 2011-04-02 11:14:58

Orakade ben på kvinnor är motbjudande.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 20:01:34, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav nallen » 2011-04-02 12:24:56

ford skrev:[... D]et [är] egentligen inte ens någon ansträngning eftersom det är [...] roligt att träna/motionera.

Nej. Det är verdervärdigt att bli svettig och andfådd.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 20:01:34, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav nallen » 2011-04-02 12:25:47

Kristofer skrev:Orakade ben på kvinnor är motbjudande.

Fegis! ;)
nallen

Inläggav treeman » 2011-04-02 13:11:44

Jag har några svarta tröjor/huvtröjor med tryck som jag har på mig ibland/sällan.

Folk reagerar helt annorlunda på mig då. Fast har man dödsskallar och människoben som tryck så undrar väl folk om man är kriminell eller nåt. Vad vet jag.

Ska ha dom på mig mer men har tvekat lite hehe.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 20:01:34, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Kristofer » 2011-04-02 13:16:49

nallen skrev:

Fegis! ;)

Nu får nog allt ludna nallen ta och utveckla sitt resonemang. Vad är det fega med att tycka att håriga kvinnoben är motbjudande?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 20:01:34, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Inläggav Abbreviation » 2011-04-02 18:24:00

ford skrev:Undantaget är när man drar på sig en fin kostym och finskor.

Haha, läste först "finskor" som i "finska kvinnor".

Grattis, du bidrar till att hålla uppe en bild av kvinnor som går rakt emot vår natur. Du hjälper till att få kvinnor att känna sig värdelösa och fula om de inte lägger ner massvis med tid och energi på att passa in i en mall som är obekväm, krånglig och förtryckande. Hoppas du trivs med det.

Själv tycker jag att sexistiska manschauvinister, som ser det naturligt feminina som någonting som ska korrigeras och fixas till för att duga, är riktigt jävla motbjudande.
Senast redigerad av Abbreviation 2011-05-04 20:01:34, redigerad totalt 1 gång.
Abbreviation

Inläggav nallen » 2011-04-02 18:37:05

Kristofer skrev:Vad är det fega med att tycka att håriga kvinnoben är motbjudande?

Nja, fegt är det väl inte per se. Jag glömde mig, "fegis!" är kanske internskämt, det är så gammalt att jag inte minns dess ursprung.
Nåväl, huruvida en tjej rakar benen eller ej tycker jag för det mesta är irrelevant; det finns nog dom som passar illa i lurv och de där helheten skulle bli konstig om de rakade sig.
nallen

Inläggav Nefarious » 2011-04-02 19:53:58

Abbreviation skrev:text

+1
Senast redigerad av Nefarious 2011-05-04 20:01:34, redigerad totalt 1 gång.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav MrWin » 2011-04-02 21:11:37

I enkelte land, bunad, kjent som 17. Mai kostymet;

[img]http://www.skole.trondheim.kommune.no/singsak/Landsdeler_08/sorlandet2/bunad_s_700x1946_thumb_37259.jpg[/img]
Senast redigerad av MrWin 2011-05-04 20:01:35, redigerad totalt 1 gång.
MrWin

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav Kristofer » 2011-04-03 0:36:34

Abbreviation skrev:

Grattis, du bidrar till att hålla uppe en bild av kvinnor som går rakt emot vår natur. Du hjälper till att få kvinnor att känna sig värdelösa och fula om de inte lägger ner massvis med tid och energi på att passa in i en mall som är obekväm, krånglig och förtryckande. Hoppas du trivs med det.

Själv tycker jag att sexistiska manschauvinister, som ser det naturligt feminina som någonting som ska korrigeras och fixas till för att duga, är riktigt jävla motbjudande.

Det har från kvinnors håll många gånger varit ett jävla tjat om att jag ska raka skägget varje morgon. Så det är väl onaturliga krav även från det hållet? :wink:

Jag gillar inte ludna damer, men ludna damer behöver inte ha samlag ikväll med mig så det är nog lugnt. Ludna damer får helt enkelt vara ludna, men jag gillar det inte. Precis som skäggfobinnorna inte behöver slaska mule med mig och mitt orakade nylle.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 20:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-03 2:46:10

Liksom Kaosprinsessa så har jag aldrig rakat benen, eller för den del armhålorna i hela mitt liv och det finns inte en gubbe som har sagt ett knäpp för det.

Att unga män som Krigarsjäl och Kristofer har haft det tveksamma nöjet att växa upp i ett årtionde då förkonstlingen hade gått så långt att det inte var tillåtet att låta bli att raka sig eller för den del skippa BH är inte deras fel.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Kristofer » 2011-04-03 9:18:50

Bjäbbmonstret skrev:Att unga män som Krigarsjäl och Kristofer har haft det tveksamma nöjet att växa upp i ett årtionde då förkonstlingen hade gått så långt att det inte var tillåtet att låta bli att raka sig eller för den del skippa BH är inte deras fel.

Ja tant allt var säkert bättre förr. Ur led är tiden! Ve och fasa och dekadent ungdom! Vi som växte upp på 80-talet äro förtappade och vilsna själar, riktiga offer hela bunten. Nu måste vi ringa Stefan Jarl och be honom göra en dokumentärfilm om oss stackars offer KrigarSjäl och Kristofer. Jag måste ställa en fråga till dig eftersom det nu redan har varit som bäst. Vilket år var det som allra bäst? År 1972? År 1968? År 1976? Kanske något annat?

Nä, dags för lite allvar. Jag tror du förstår min poäng. Det där med att det var bättre förr är inget nytt eller heller något speciellt konstruktivt. Inte heller är det konstukrivt eller vettigt att hävda att yngre generationer skulle vara sämre än ens egen generation. Det gnatar far min om också. Enligt honom var det som bäst att växa upp på 1950-talet.

Jag har redan poängterat i två inlägg att detta inte handlar om något tvång. Jag gillar bara inte håriga kvinnoben. Sen så får kvinnorna göra som de vill. Min smak/åsikt är inte någon lag. Jag brukar heller inte gå runt och säga detta till alla kvinnor jag träffar. Brukar du gå runt och kommentera män, deras skäggväxt och vad du föredrar där?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 20:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Inläggav Abbreviation » 2011-04-03 13:25:09

Det handlar om sättet man uttrycker sig, Kristofer. Visst, det är inte rätt att kvinnor dissar dig om du väljer att inte raka dig (även fast jag kan tänka mig att det där snarare handlar om att det är smärtsamt att kyssa en man med stubb), men att någon felat mot dig ger inte dig rätten att fela mot andra. Dessutom bör du tänka över vad dina ideal kommer från. De är knappast resultatet av någon individuell smak, utan snarare konsekvensen av att växa upp i ett samhälle där det naturligt kvinnliga är fult och måste döljas, fixas till och korrigeras för att kunna duga.

Vad man attraheras av är inte ett val, men man väljer huruvida man vill vara medveten om det och bidra till den fortsatta hetsen mot kvinnor. Väljer man att göra det genom att, som du, öppet säga att kvinnor som inte följer mallarna är motbjudande, så är man också ansvarig för pressen som finns mot kvinnor och allt det leder till. Vettiga människor tar sig tid att tänka igenom hur de vill att världen ska se ut, och anpassar sig således också efter detta. Vettiga människor väljer att se förbi sina indoktrinerade uppfattningar om skönhet och låter sig inte styras av detta.
Senast redigerad av Abbreviation 2011-05-04 20:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Abbreviation

Inläggav Miche » 2011-04-03 14:13:41

Naturligt är bäst tycker jag!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Moggy » 2011-04-03 18:19:34

Abbreviation skrev: Dessutom bör du tänka över vad dina ideal kommer från. De är knappast resultatet av någon individuell smak, utan snarare konsekvensen av att växa upp i ett samhälle där det naturligt kvinnliga är fult och måste döljas, fixas till och korrigeras för att kunna duga.

Det naturliga är smutsigt och skitigt om vi inte använder nåt konstgjort för att förbättra situationen.

Är det fel att kräva av andra att dom tvättar sig, borstar tänderna etc för att inte stinka? Om nån inte vill borsta tänderna med resultat att denna stinker som fan ur munnen och ser ut som en lodis och inte blir socialt accepterad pga av detta, är det fel av samhället att inte acceptera det?

Att nåt är en norm i samhället innebär inte att det är nåt dåligt som absolut måste bekämpas.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 20:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Abbreviation » 2011-04-03 19:01:10

Moggy skrev:Det naturliga är smutsigt och skitigt om vi inte använder nåt konstgjort för att förbättra situationen.

Är det fel att kräva av andra att dom tvättar sig, borstar tänderna etc för att inte stinka? Om nån inte vill borsta tänderna med resultat att denna stinker som fan ur munnen och ser ut som en lodis och inte blir socialt accepterad pga av detta, är det fel av samhället att inte acceptera det?

Att nåt är en norm i samhället innebär inte att det är nåt dåligt som absolut måste bekämpas.

Renlighet har en praktisk funktion och kan inte jämföras med rent ytliga idéer. Det finns ingen hygienaspekt gällande att kvinnor ska raka sina ben, operera sina bröst, sminka sig, klä sig i fotfarliga klackar eller någonting sådant. Nej, det är inte så att någonting måste bekämpas bara för att det är norm, det är inte vad det handlar om. Det handlar om att normen för kvinnors utseende är att vi ska täcka vårt utseende, klä oss i kläder och skor som är rörelsehindrande, opraktiska och ibland direkt farliga, och att vi är motbjudande och okvinnliga om vi inte gör det. Så här ser inte normen ut för män, vilket gör det till diskriminerande och förtryckande. Tänk hur det påverkar kvinnan och hennes personlighet i längden att inte kunna röra sig fritt eller sitta bekvämt.

Om du inte kan se skillnaden mellan att hålla någorlunda god hygien och spatsera i fotfarliga klackar, med korta, snäva kjolar, rakade ben, obekväma bh:ar och igensminkade ögon, så tycker jag att du ska klä dig som en kvinna en period och se hur det känns.
Senast redigerad av Abbreviation 2011-05-04 20:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Abbreviation

Inläggav Skinny » 2011-04-03 20:42:11

ford skrev:Jag anser att kläder skall vara praktiska och ändamålsenliga:

Slitstarka jeans och t-shirt/skjorta eller enfärgad collegetröja utan löjliga tryck på till vardags.

Träningsställ, ovan nämnda vardagskläder eller militärkläder i skogen.

Träningskläder (helst svarta adidas) när man tränar/motionerar

Blåställ när man jobbar.

Chinos och snygg skjorta vid "halvfina" tillfällen (krog- eller restaurang besök, anställningsintervju m.m.)

Kostym med slips vid riktigt fina tillfällen

-Hur konstigt skall det vara egentligen?

Slutligen: riktiga män varken sminkar sig eller rakar benen och kvinnor som håller på med sånt trams till vardags (inkl icke-motiverad batningshets)är bara jobbiga och bimboaktiga, om det ens behöver sägas.

Däremot: att hålla sig hel, ren och någorlunda vältränad upplevs som både sunt, fräscht och attraktivt oavsett vilket kön man tillhör.

Det var det dummaste jag hört! Men å andra sidan har mycket du skrivit här i forumet varit dumt, så jag kan inte påstå att jag är förvånad.
Du verkar jävligt snabb att döma andra människor.
Att det dessutom verkar bo en homofob i dej gör dej inte mer trevlig.

Admin

ford har rätt att tycka allt som nämns i listan ovanför och ingen behöver hålla med. Därifrån till att fara ut i personangrepp som ditt ovan är emellertid steget långt.

Du får en tillsägelse för detta eftersom det är första gången jag ser det här. Meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av Skinny 2011-05-04 20:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Skinny

Anslöt: 2011-02-27

Inläggav Sheyen » 2011-04-04 5:10:03

Skinny skrev:Det var det dummaste jag hört! Men å andra sidan har mycket du skrivit här i forumet varit dumt, så jag kan inte påstå att jag är förvånad.

Det skulle förvåna mig om det där inte bryter mot någon av forumets regler. Jag ska ta reda på det.
Senast redigerad av Sheyen 2011-05-04 20:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Nefarious » 2011-04-04 7:52:02

Skinny skrev:
ford skrev:Slutligen: riktiga män varken sminkar sig eller rakar benen och kvinnor som håller på med sånt trams till vardags (inkl icke-motiverad batningshets)är bara jobbiga och bimboaktiga, om det ens behöver sägas.

Däremot: att hålla sig hel, ren och någorlunda vältränad upplevs som både sunt, fräscht och attraktivt oavsett vilket kön man tillhör.

Det var det dummaste jag hört! Men å andra sidan har mycket du skrivit här i forumet varit dumt, så jag kan inte påstå att jag är förvånad.

Är nödgad att hålla med Skinny. Den här jävla listan med krav som måste uppfyllas för att man ska räknas som en Riktig Man/Kvinna är så otroligt tröttsam. Är det verkligen så viktigt att alla passar i samma mall?
Senast redigerad av Nefarious 2011-05-04 20:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav MrWin » 2011-04-04 8:26:08

Kongefamilien i bunad;

http://www.budstikka.no/polopoly_fs/274 ... 583025.jpg
Senast redigerad av MrWin 2011-05-04 20:01:35, redigerad totalt 1 gång.
MrWin

Anslöt: 2010-10-21

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in