Dalabygden: Artikel om AS

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dalabygden: Artikel om AS

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-02 14:23:46

Hej!

I Dalabygden den här veckan (nummer 13) finns det en artikel om AS med rubriken Normala men ett annat sätt att tänka. Det går inte att läsa på nätet, annat än om man är prenumerant och knappar in sitt kundnummer.

Det står bland annat att AS inte är en sjukdom, äntligen börjar journalisterna lära sig något. Längst ner på sidan står det:

Kan förekomma vid Aspergers syndrom

  • Förändringar kan vara jobbiga för personen med Asperger, eller att kunna föreställa sig nya möjligheter och vara flexibel.
  • De kan ha svårt att kommunicera kring sina tankar och känslor.
  • De kan ha svårt att veta vad andra förväntar sig av dem och vad de själva kan förvänta sig av andra. Umgänget med andra kan vara mycket tröttande.
  • De har svårt med planering och organisering, men behov av rutiner.
  • De har ett konkret tänkande. Uppfattar saker bokstavligen.
  • Förmågan att se sammanhang kan vara nedsatt.
  • Talet kan vara avvikande pedantiskt och kan uppfattas som monotont, mekaniskt eller formellt.
  • De kan ibland använda ord på ett egensinnigt sätt och kan utveckla en särskild fallenhet för humoristiska vitsar och ordlekar.
  • De har ibland ett stort intresse för systematiska saker som siffror, telefonkataloger och uppslagsverk.
  • Nedsättningar i kroppshållning och kroppsrörelser kan förekomma. Udda gångstil och tvångsmässigs rörelser/vridningar i fingrar, händer, armar och ben. Dålig handstil.
  • De kan ha en oförmåga att känna signaler som hunger eller mättnad.

Styrkorna är:
  • Ärlighet.
  • Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar.
  • Informationssamling.
  • Starkt logiskt tänkande.
  • Mönsteridentifiering.
  • Målmedvetenhet och envishet. (Men dåligt tålamod utanför sina intressen.)
  • De är ofta en tillgång inom yrken som kräver hög nivå av noggrannhet. De kan utmärka sig inom områden som inte är beroende av social interaktion: Inom matematik, musik, skriftspråk och vetenskap.

Behandling:
  • Teknikerna kan inte bota Asperger, utan är avsedda att hjälpa personen att fungera bättre i samhället.
  • Medveten träning i social kompetens.
  • Kognitiv beteendeterapi, KBT, för att bättre hantera känslor och för att minska tvångsmässiga intressen.
  • Medicinering görs inte på grund av Asperger, men däremot på grund av depression, ångest, sömnproblem oc ADHD som kan förekomma samtidigt.
  • Näringslära.
  • Arbetsterapi och sjukgymnastik.
  • Rådgivning till person med Asperger samt personer i omgivningen.


Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Dalabygden: Artikel om AS

Inläggav segdeg » 2011-04-02 14:59:06

Tack @ Lilla Gumman

Hade jag läst det igår ...

Men undantaget bekräftar regeln!

Hoppas att Redaktionerna lär sig snart, att inte sensationslystet hänga ut Diagnoser, så fort det hänt nå't för Löpsedelsknarkarna .

Den här typen av artiklar kan göra mycket gott :D

Varför känner jag mig så tacksam, nästan ödmjukt betraktande, bäst jag skyndar mig ut med Hunden, innan det är över :D

Tack Lilla Gumman

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Dalabygden: Artikel om AS

Inläggav Miche » 2011-04-03 11:58:40

Det hade inte skadat med några till kan i artikeln, men trots detta väldigt bra skrivet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Dalabygden: Artikel om AS

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-03 13:12:04

Hej!

Jag skrev inte av hela artikeln. Det tror jag inte att jag får göra. Längst ner, under artikeln, fanns det som jag skrev av i citatet. Hela artikeln kan man bara läsa genom att köpa Dalabygden.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Dalabygden: Artikel om AS

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-04 17:11:36

Artikeln innehåller inga nyheter eller intressanta perspektiv alls och till karaktären liknar den en varudeklaration, eller en text på zoo som beskriver djuret ifråga. Som journalistisk gärning betraktat är det inte mycket att hänga i gran. Det stinker lättja om det.

Stör mig också på formuleringen de är.
Det är precis den här typen av stel medicinsk beskrivning som skapar fördomar skulle jag vilja säga. Folk ser en text betitlad info, läser det som står under som vore det hugget i sten och tror sig därefter veta exakt vad AS är för någonting. Folk tror att de känner mig och vet vem jag är för att de läst en text i en broschyr.

Far åt helvete era inkrökta landsortsmurvlar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Dalabygden: Artikel om AS

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-04 23:15:41

Hej!

KrigarSjäl skrev:Artikeln innehåller inga nyheter eller intressanta perspektiv alls och till karaktären liknar den en varudeklaration, eller en text på zoo som beskriver djuret ifråga. Som journalistisk gärning betraktat är det inte mycket att hänga i gran. Det stinker lättja om det.

Stör mig också på formuleringen de är.
Det är precis den här typen av stel medicinsk beskrivning som skapar fördomar skulle jag vilja säga. Folk ser en text betitlad info, läser det som står under som vore det hugget i sten och tror sig därefter veta exakt vad AS är för någonting. Folk tror att de känner mig och vet vem jag är för att de läst en text i en broschyr.

Far åt helvete era inkrökta landsortsmurvlar.


Det var alltså en hel artikel skriven, som jag inte kan återge här. Under artikeln fanns en beskrivning om vad AS är för något. Själva artikeln var bra skriven. Tyvärr går den inte att hitta på nätet, annat än om man prenumererar på Dalabygden. Och då finns den bara som pdf, och det går inte att kopiera. Jag orkade inte skriva av hela artikeln, det var bara förklaringen jag skrev av och ville ha synpunkter på.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Dalabygden: Artikel om AS

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-04 23:39:07

Ok, my bad, det är alltså beskrivningen och inte hela artikeln jag har synpunkter på.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Dalabygden: Artikel om AS

Inläggav Alien » 2011-04-14 3:17:09

Jag tyckte det stämde, även om inte allt stämmer för alla, och det varierar mycket från person till person.

Sen frågar jag mig vem som avgör vad som är "tvångsmässiga intressen" kontra vanliga intressen. Är specialintressen automatiskt tvångsmässiga?

Och jag saknade något om perceptionsstörningar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46589
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Dalabygden: Artikel om AS

Inläggav segdeg » 2011-04-14 4:53:59

Det jag personligen tycker är bra med den här typen av allmänt hållna artiklar, är att det i min värld är en hyfsat god upplysning i jämförelse med vad som annars sprids i media.

Om jag läser om andra diagnoser och syndrom, är det för mig omöjligt att jämföra och se vad som eventuellt är rätt eller fel, men får förlita mig på att det stämmer tills jag kommer över mer fakta, det viktigaste är ju att det inte är missvisande och fördomsfullt skadligt.

Just vad det gäller NPF känner jag till mer om AS AST ADHD ADD etc. än vad många andra gör i min närmiljö, om jag någon gång försöker föra mina egna tankar om mig själv, som på tal i förtroende så är det dömt att misslyckas, om inte personen jag anförtror mig till har egna på djupet förvärvade kunskaper. Vad som sägs bakom min rygg är inget jag behöver fundera på, då folk i allmänhet har fullt upp med sig själva.

Men i mina ögon borde allehanda funktionshinder snart tillhöra allmänbildningen,... :-)004
...snart=inte under min livstid.

Men tillsvidare kanske ändå informationen, kunde nå ut så pass att det inte blev så traumatiskt, för dem som anar eller anat, att det kan vara det här som vi vet för lite om men känner igen. Annars är det väl "bara" dem gravt Funktionshindrade som inte kan förnekas.

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in