Hjärnforskare vill att skolan tänker om

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjärnforskare vill att skolan tänker om

Inläggav barracuber » 2011-03-31 16:19:39

SvD: Hjärnforskare vill att skolan tänker om

Torkel Klingberg i artikeln skrev:Arbetsminnesträning: Det har visat sig att många barn med koncentrationssvårigheter, till exempel de med ADHD eller ADD, har nedsatt arbetsminne. Detta kan förklara symtom som att inte komma ihåg instruktioner och att lätt bli störd.
Personer med hög arbetsminneskapacitet är bättre på både problemlösning och på att ignorera distraktion.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: SvD: Hjärnforskare vill att skolan tänker o

Inläggav Miche » 2011-03-31 21:14:49

barracuber skrev:
artikeln skrev:Personer med hög arbetsminneskapacitet är bättre på både problemlösning och på att ignorera distraktion.

Mysko? Jag fick dåligt resultat på arbetsminnet under utredningen, men jag har bra problemlösningsförmåga och klarar av distraktioner (och även om jag tillåter mig att bli distraherad så fortsätter problemlösningen och blir ofta snabbare och bättre)...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: SvD: Hjärnforskare vill att skolan tänker o

Inläggav barracuber » 2011-03-31 23:43:25

Miche skrev:
barracuber skrev:
artikeln skrev:Personer med hög arbetsminneskapacitet är bättre på både problemlösning och på att ignorera distraktion.

Mysko? Jag fick dåligt resultat på arbetsminnet under utredningen, men jag har bra problemlösningsförmåga och klarar av distraktioner (och även om jag tillåter mig att bli distraherad så fortsätter problemlösningen och blir ofta snabbare och bättre)...


Svårt det där med utredningar. Jag sade alldeles efter nån test när jag uppnått ett bra resultat att jag mådde relativt sett hyfsat bra för tillfället och att i annat fall kunde resultatet blivit sämre. Men utredaren höll inte med. Han hade sett folk i depression (även djup sådan) som ändå presterade bra på tester. Jag tyckte det lät osannolikt.

Jag ser bara elände med distraktioner. Min förmåga till "problemlösning" blir inte bättre av distraktioner, snarare sämre. Många kan inte "tillåta" sig att välja bort eller släppa på distraktioner (man kanske sitter fast i t ex ett landskap?).

Vad finns det egentligen för någon fördel med distraktioner?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: SvD: Hjärnforskare vill att skolan tänker om

Inläggav segdeg » 2011-04-01 1:11:41

:) Intressanta frågeställningar och erfarenheter från såväl Miche som barracuber.

Föralldel även hjärnforskningen bidrar, på sitt eget insnöade vis,Problemlösning som en del av ett välfungerande Arbetsminne ? Tror själv att Hjärnan är större än så.Och outforskad på det området.

Strategierna för att kompensera ett sämre Arbetsminne är nog individuellt anpassade för en god överlevnad
och pedagogiken i skolan för fyrkantig, kanske en del NPFutredare och forskare är produkten
av en dylik korvstoppningsanstallt.

Håller med barracuber, det är mycket svårt med prestation och problemlösning vid Depression, resultaten kan inte tänkas vara jämförerliga över tid eller för att en diagnos rättvist skall ställas mellan individer.

Håller med Miche Distraktion och ett sämre Arbetsminne behöver inte vara ivägen för att i en problemlösning, ge plats för, den Kreativa Fantasin kan nog vara en metod (det finns säkert fler Strategier).

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: SvD: Hjärnforskare vill att skolan tänker o

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-01 7:46:45

barracuber skrev:Svårt det där med utredningar. Jag sade alldeles efter nån test när jag uppnått ett bra resultat att jag mådde relativt sett hyfsat bra för tillfället och att i annat fall kunde resultatet blivit sämre. Men utredaren höll inte med. Han hade sett folk i depression (även djup sådan) som ändå presterade bra på tester. Jag tyckte det lät osannolikt.

Jasså, min utredare förklarade vissa dåliga resultat som "kanske beroende på trötthet". Det tog en minut för mig att svara på vad som var felet med en groda som saknade ett framben. Och det är ju liksom osannolikt att man fungerar så, men sedan klarar svårare likadana tester. Då måste en ansvarsfull utredare väga ihop saker. Inte bara räkna ihop en total där totala blir "mycket dåligt" för att personen satt en minut och inte fattade vad man skulle göra med den enklaste uppgiften. Likadant tänkte de med IQ-testet. Jag hade ett fel på matriserna, men det var på de första enklaste, varpå utredaren sade att det var ett slarvfel, och inte alls visade på ett snäpp lägre IQ än om alla var rätt. Hade felet varit bland de svåraste, så hade det varit en annan sak.

Men är man övertygad om att inget kan påverka testerna, så är det upplagt för feltolkningar när folk:
- inte fattar uppgifter i början
- gör slarvfel
- presterar sämre under trötthet, depression, svält (bevisat i andra sammanhang vad jag vet)
- är ointresserade av tester och samarbetar inte alls (en del ungdomar)
- blir hyperintresserade för att de gillar sådant där, och därför presterar långt över hur de fungerar i vardagen.
- presterar bra för att man testar förmågor isolerade från sitt vardagliga normala sammansatta sammanhang där det inte fungerar alls.

Alla som påstår något tvärsäkert och att det skulle förekomma i 100 % av alla fall (eller så ofta att man uppmuntrar till att bortse från de 20 % som inte fungerar så), bör man vara skeptisk till enligt mig. Farligt att vara blind för felkällor.

Den där utredaren kanske skulle kunna svara på varför folk i högre grad blir feldiagnostiserade när de är påverkade av psykisk sjukdom vid utredandet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: SvD: Hjärnforskare vill att skolan tänker om

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-01 8:07:25

Jag har dåligt arbetsminne, men god problemlösningsförmåga (lite beroende på vad för problem det handlar om, men den är tillräckligt god för att folk ska påpeka det). Problemlösningsförmågan dalar ordentligt om jag blir för distraherad.

Jag misstänker att det kan handla dels om olika slags problemlösning, hur ens problemlkösningsförmåga är konstruerad (kräver den mönstertänkande, kräver den arbetsminne, kräver den logisk förmåga, kräver den social förmåga).

Jag misstänker också att arbetsminne inte är helt enkelt förklarat. Som med allt annat. Kanske olika slags förmågor stöttar arbetsminnet, eller att olika förmågor hjälper till att kompensera när något i arbetsminnet sviker.

Arbetsminnet kanske också fungerar helt olika för folk med bildtänk, verbalt tänk, mönstertänk.

Jag önskar att psykfolk vore mer ödmjuka inför sådant. Speciellt som det gång på gång visar sig att saker är just så komplicerade, om inte mer, som ovan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: SvD: Hjärnforskare vill att skolan tänker om

Inläggav barracuber » 2011-04-01 9:17:18

Lysande sammanfattningar! Vad vore vi utan dig, BD? Väldigt mycket fattigare skulle jag säga.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: SvD: Hjärnforskare vill att skolan tänker om

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-01 14:18:44

Hoppas att det gick att förstå vad jag skrev, hade lite bråttom.

Det där med grodan som jag inte fattade, det var att jag faktiskt var trött, och bara satt och glodde i ngt slags stillestånd där jag funderade över varför man frågade om något så enkelt (p.g.a. tröttheten och stressen som testet gav innan vi kom igång riktigt, så fastnade jag i det där). Så jag fick resultat på den frågan som vore jag förståndshandikappad. Enda sämre resultat vore kanske om jag hade svarat att jag inte såg något fel. :D

Eftersom det gick på tid, så spelade det ju in att det tog lång tid att se en sådan enkel sak. Fast de vet ju egentligen inte hur lång tid det tog eftersom de inte vet att jag i huvudet såg det direkt, men inget sade.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: SvD: Hjärnforskare vill att skolan tänker om

Inläggav Inger » 2011-04-01 14:23:57

barracuber skrev:Lysande sammanfattningar! Vad vore vi utan dig, BD? Väldigt mycket fattigare skulle jag säga.

+1

Jag har svårt att fatta instruktioner så jag får ofta en massa klantfel i början av tester och t ex nya hjärnövningar på nätet. När jag väl fattat galoppen brukar det gå bättre. Samma med ny teknik.

Känner även igen det där med att få tillfälligt hjärnsläpp och bara sitta och glo när jag blir trött. När jag är riktigt trött eller minsta lilla krasslig kan jag bli som stenad, så att det tar ett bra tag för verkligheten att ö h t tränga igenom hjärndimman. Om jag skulle testas en sådan dag skulle jag nog verka närmast utvecklingsstörd. Medan när jag är utvilad och hjärnan i topptrim kan jag bli förvånad själv över vad den kan prestera. Tyvärr händer det inte så ofta numera. :(
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: SvD: Hjärnforskare vill att skolan tänker om

Inläggav barracuber » 2011-04-01 14:35:19

Inger skrev:Medan när jag är utvilad och hjärnan i topptrim kan jag bli förvånad själv över vad den kan prestera. Tyvärr händer det inte så ofta numera. :(


Beror det på att NPF bryter ner en?

Eller något annat?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Skolan borde lära av hjärnforskningen

Inläggav Alien » 2011-05-16 23:08:25

En artikel i DN från i söndags:

På Vetenskapsfestivalen i Göteborg i veckan var ett av huvudnumren den amerikenske psykologen Kurt Fischer. Han har länge förespråkat att skolan bör använda sig av nya rön från hjärnforskningen.

– Men det ska vara sund och bra hjärnforskning, inte myter där folk bara påstår ogrundade saker om hjärnan, underströk Kurt Fischer när han talade i Sveriges riksdag i onsdags.

Den svenske hjärnforskaren Torkel Klingberg på Karolinska institutet är inne på samma linje. Han skriver i sin nyutkomna bok ”Den lärande hjärnan” om hur skolan enligt hans mening har styrts alltför mycket av politiska åsikter och pedagogiska modenycker. I stället förespråkar han vetenskapliga metoder och randomiserade studier.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-vill-hjarnforskarna-andra-skolan

Här står om två studier. Bl a den amarikanske psyklogen Jeffrey Karpickes studie. Efter en veckas olika slags inlärning fick eleverna göra ett prov. De som hade fått skriva små uppsatser om vad de läst var mest pessimistiska, men det gick bäst för dem.

Tyvärr används inte hjärnforsknngens resultat så mycket i verkligheten.

Karin Bojs kommenterar: "Vi vet idag hur nya nervceller och nya kontakter i hjärnan gynnas av vissa faktorer, såsom berikande miljö, trevligt sällskap och konditionsträning. Medan andra faktorer, som stress, bokstavligen dödar de små grå."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47725
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in