Tankar om alla oss här och alla andra
36 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Tankar om alla oss här och alla andra
Jag såg en för mig relativt ovanlig tråd på forumet i dag och kunde inte annat än att slås av aspergerdiagnosens variation. Några av oss letar hoppfullt gemensamna nämnare medan andra vi kan kalla oss luttrade gärna talar om samma sak men kallar det istället skiljelinjer. Bra människor, dåliga människor.
Men...
Vilka människor finns egentligen här? Jo vi har elitisterna, bimbosarna, de religiösa, tv-spelsnördarna, samlarna, matematikerna, vetenskapsdyrkarna, de svårt sjuka, sexgalningarna, självmedicinerarna, de mentalt handikappade, muskelbyggarna, emosarna, de metrosexuella, de homosexuella och övriga sexuella. De ambitiösa, de empatiska, de tungt kriminella, de vanliga okomplicerade människorna som bara vill leva på sin plats i lugn och ro med sina nära och kära. De bottenlöst ensamna och kärlekstörstande. De lyckliga paren och alla de andra.
Det är en sannerligen stor variationsrikedom på oss som vi kallar Aspergare, i och utanför forumet. Låt oss vara olika och minnas hur en diagnos inte behöver säga särskilt mycket om vem vi har framför oss just nu oavsett vilka bokstäver någon av oss bär på. Den bestämmer varken kärlek, identitet eller hat - om vi inte vill. Just another piece of the puzzle.
Men...
Vilka människor finns egentligen här? Jo vi har elitisterna, bimbosarna, de religiösa, tv-spelsnördarna, samlarna, matematikerna, vetenskapsdyrkarna, de svårt sjuka, sexgalningarna, självmedicinerarna, de mentalt handikappade, muskelbyggarna, emosarna, de metrosexuella, de homosexuella och övriga sexuella. De ambitiösa, de empatiska, de tungt kriminella, de vanliga okomplicerade människorna som bara vill leva på sin plats i lugn och ro med sina nära och kära. De bottenlöst ensamna och kärlekstörstande. De lyckliga paren och alla de andra.
Det är en sannerligen stor variationsrikedom på oss som vi kallar Aspergare, i och utanför forumet. Låt oss vara olika och minnas hur en diagnos inte behöver säga särskilt mycket om vem vi har framför oss just nu oavsett vilka bokstäver någon av oss bär på. Den bestämmer varken kärlek, identitet eller hat - om vi inte vill. Just another piece of the puzzle.
Re: Tankar om alla oss här och alla andra
Delar din uppfattning och tycker du säger det på ett bra sätt - men den där pusselbiten är något Föräldraföreningen (AAF) hittat på och kan därför inte ses som ett uttryck för självständigt tänkande aspies.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Blev visst något fel, signaturen nedan är inte min.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Delar din uppfattning och tycker du säger det på ett bra sätt - men den där pusselbiten är något Föräldraföreningen (AAF) hittat på och kan därför inte ses som ett uttryck för självständigt tänkande aspies.
Jo jag ångrade mig om den. Bättre o va helt symbollös för att uttrycka mig neutralt.
Håller också med i allt! Bra skrivet
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Men varför då ha Aspergerdiagnos öht om den säger nada om vem man är/hurdan man är? Den är helt överflödig, fattar inte varför den finns. Fattar inte varför jag har den.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Tack @ DIProgan
Från en av alla dem andra, utan diagnos t.v
Mvh segdeg
Från en av alla dem andra, utan diagnos t.v
Mvh segdeg
Instämmer till fullo.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
sugrövmanövern skrev:Men varför då ha Aspergerdiagnos öht om den säger nada om vem man är/hurdan man är? Den är helt överflödig, fattar inte varför den finns. Fattar inte varför jag har den.
Människor är inga papper man bara sätter in i en pärm och sen är det bra.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
sugrövmanövern skrev:Men varför då ha Aspergerdiagnos öht om den säger nada om vem man är/hurdan man är?
Nada har ingen sagt att den säger. Aspergerdrag-från-noll-till-hundra är ett knippe egenskapsaxlar bland många gånger fler som vi alla har. Och som precis som många av dem — säg hårfärg eller benägenhet för cancer — rymmer alla möjliga personlighetsdrag, eftersom de aldrig kommer i konflikt med axlarna för dessa.
Mycket bra skrivet!
Diagnosen talar i slutändan endast om vilka svaga sidor man har till följd av AS och mycket litet om allt det andra personspecifika.
Fast tyvärr får man inte alltid hjälp att stävja eller kringå sina svaga sidor ändå.
Eller mer sällan än vad som borde vara fallet.
Därmed uppstår frågan tidvis även hos mig vad diagnosen i slutändan egentligen är bra för.
Diagnosen talar i slutändan endast om vilka svaga sidor man har till följd av AS och mycket litet om allt det andra personspecifika.
Fast tyvärr får man inte alltid hjälp att stävja eller kringå sina svaga sidor ändå.
Eller mer sällan än vad som borde vara fallet.
Därmed uppstår frågan tidvis även hos mig vad diagnosen i slutändan egentligen är bra för.
Att säga att alla aspergare skulle vara likadana är för mig likvärdigt med att t.ex. säga att alla rullstolsbundna skulle vara likadana.
Men människor vill så gärna vara fördomsfulla
Men människor vill så gärna vara fördomsfulla
- temporary21
- Anslöt: 2009-10-20
temporary21 skrev:Att säga att alla aspergare skulle vara likadana är för mig likvärdigt med att t.ex. säga att alla rullstolsbundna skulle vara likadana.
Allihopa går på hjul.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Och alla rättdiagnosticerade aspergare, plus ett okänt antal andra, uppfyller aspergerkriterierna.
Lika genomgripande i alla andra delar av personligheten som det är att gå på hjul.
Lika genomgripande i alla andra delar av personligheten som det är att gå på hjul.
DIProgan skrev:Jag såg en för mig relativt ovanlig tråd på forumet i dag och kunde inte annat än att slås av aspergerdiagnosens variation. Några av oss letar hoppfullt gemensamna nämnare medan andra vi kan kalla oss luttrade gärna talar om samma sak men kallar det istället skiljelinjer. Bra människor, dåliga människor.
Men...
Jag tror jag förstår budskapet med tråden men skulle du ändå vilja ge en kommentar till hur du tänkt? Kortfattat, själva kärnan? Jag ifrågasätter ingenting jag är bara nyfiken. Och ibland när jag läser en text men inte kan koka ner den till själva kärnan blir jag frustrerad. Vad menar du med:
"Några av oss letar hoppfullt gemensamna nämnare medan andra vi kan kalla oss luttrade gärna talar om samma sak men kallar det istället skiljelinjer. Bra människor, dåliga människor."
Vilka är "oss luttrade"? Varför skiljelinjer iställetför gemensamma nämnare? Jag ser de gemensamma nämnarna som en trygghet. Jag vet att jag inte är ensam om alla mina tillkortakommanden, det finns en orsak till dem (min Asperger bl.a) och andra har dem också.
- kakmonstret
- Anslöt: 2008-10-14
Zombie skrev:Och alla rättdiagnosticerade aspergare, plus ett okänt antal andra, uppfyller aspergerkriterierna.
Menar du att det finns ett antal aspiesar som fått sin diagnos på felaktiga grunder? Att vissa aspiesar är mer "rätt" än andra? Återigen jag ifrågasätter inget men är nyfiken.Vad menar du med den sista raden i ditt inlägg? Jag kan inte förstå vad du menar där.
- kakmonstret
- Anslöt: 2008-10-14
Nej. Jag har visat i andra trådar att jag önskar den sortens teser åt helvete. Orkar inte leta fram dem igen.* Men om inte jag skriver "rättdiagnosticerade" kan någon av dem som förfäktar de teserna dra dem ett varv till på den enkla grunden att det rent sakligt naturligtvis finns en och annan som blir feldiagnosticerad åt det hållet också.
Beträffande hjulen var inlägget ett svar på det ovanför.
------------
* edit: eller okej, kör tre länkar jag har kört förut:
dela-upp-as-i-lag-och-hogfungerande-t18072.html
min-lakare-sager-att-han-inte-tror-jag-har-asperger-for-t19426.html
utredning-igen-t19429.html
Beträffande hjulen var inlägget ett svar på det ovanför.
------------
* edit: eller okej, kör tre länkar jag har kört förut:
dela-upp-as-i-lag-och-hogfungerande-t18072.html
min-lakare-sager-att-han-inte-tror-jag-har-asperger-for-t19426.html
utredning-igen-t19429.html
Återgå till Att leva som Aspergare