Är det här forumets nya utseende?
Re: Är det här forumets nya utseende?
Varför avatarer till höger? Jag kan bara tänka mig klåfingrighet. Ett stort forum (vof.se) försökte med det vid uppgradering men fick snabbt ändra tillbaka.
Varför överhuvudtaget egen design? Den förra hade sina poänger, den här verkar helt ha missat sitt syfte. Ser mer rörig ut än det mesta jag sett. Vad är det för fel på subsilver standard som på http://hagaviken.d2g.com/xrv/index.php ? Nu har de avatarer på trådämnena, det behöver inte vi. Gå in och kolla på trådarn, och se, de är snyggt och prydligt uppspaltade, ingen info som "flyter omkring", inga tveksamheter om vem som skrivit vad, eller vad som hör till inlägget.
Jag repeterar, jag hoppas ni kommer att installera åtminstone subsilver så användarna kan väljs utseende.
Varför överhuvudtaget egen design? Den förra hade sina poänger, den här verkar helt ha missat sitt syfte. Ser mer rörig ut än det mesta jag sett. Vad är det för fel på subsilver standard som på http://hagaviken.d2g.com/xrv/index.php ? Nu har de avatarer på trådämnena, det behöver inte vi. Gå in och kolla på trådarn, och se, de är snyggt och prydligt uppspaltade, ingen info som "flyter omkring", inga tveksamheter om vem som skrivit vad, eller vad som hör till inlägget.
Jag repeterar, jag hoppas ni kommer att installera åtminstone subsilver så användarna kan väljs utseende.
En egen design lyfter naturligtvis forumets särart och individualitet. Personligen kan jag inte tänka mig något mer anonymt än standarddesignen som används på otaliga sajter. Dessutom använder standardmallarna dynamisk bredd som visserligen fyller ut hela skärmen men samtidigt sträcker ut inlägg över breda svårlästa rader på högupplösta widescreen-skärmar. Den viktigaste invändningen mot flera valbara stilar är dock att det blir mer underhållsarbete vid uppdateringar vilket jag vill undvika. Den som verkligen vill anpassa forumet har dock möjlighet att göra så via tillägg till vissa webbläsare om jag förstått saken rätt. Det kan säkert andra tipsa om.
Som jag sa tidigare kommer dock justeringar av designen. Den här är framhastad och knappast optimal.
Som jag sa tidigare kommer dock justeringar av designen. Den här är framhastad och knappast optimal.
Nej, usch, det här är jättejobbigt. Ingenting ligger där det ska vara. Jag har ingenting emot att avatarerna är på höger, hänger på ett annat forum som också ändrade till det och det vande jag mig snabbt vid. Däremot vill jag ha "visa nya inlägg" och sådana länkar överst som det var förut. Fattar inte varför spalten till vänster ska vara så stor.
Och snälla, kan ni inte skriva Aspergerforum med stor bokstav? Det ser så otroligt töntigt ut nu.
Och snälla, kan ni inte skriva Aspergerforum med stor bokstav? Det ser så otroligt töntigt ut nu.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Liebert skrev:En egen design lyfter naturligtvis forumets särart och individualitet. Personligen kan jag inte tänka mig något mer anonymt än standarddesignen som används på otaliga sajter. Dessutom använder standardmallarna dynamisk bredd som visserligen fyller ut hela skärmen men samtidigt sträcker ut inlägg över breda svårlästa rader på högupplösta widescreen-skärmar. Den viktigaste invändningen mot flera valbara stilar är dock att det blir mer underhållsarbete vid uppdateringar vilket jag vill undvika. Den som verkligen vill anpassa forumet har dock möjlighet att göra så via tillägg till vissa webbläsare om jag förstått saken rätt. Det kan säkert andra tipsa om.
Är ett ovanligt forumets ovanliga utseende och ovanliga funktionella design i målgruppens intresse? Om nu målgruppen har svårt att anpassa sig så gör man dem väl en tjänst genom att använda det vanligast förekommande forumutseendet, så de kan läsa andra forum med samma utseende utan problem. Du kanske tycker standard är tråkigt, själv tycker jag funktionellt är vackert, och subsilver är utan tvekan funktionellt.
Finessen med dynamisk bredd är att de fyller ut hela fönstret, utan att man behöver scrolla, och man kan genom att göra fönstret smalare få hur korta rader man vill (nästan). Om det fyller hela skärmen får man skylla sig själv, det finns ingen anledning att köra i fullskärm, vilket du tycks förutsätta att vi gör.
Om nu valbara stilar är ett problem vid uppgradering, så tror jag väl inte att den modden krånglar till det mer än alla andra moddar ni har, men det är en gissning. F.ö sker det ju inte så ofta.
Senast redigerad av Dagobert 2011-03-30 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
jag gillar att det är en egen design.
nu för tiden markeras inte inlägg som lästa när man loggar ut... finns det ett smidigt sätt att markera alla inlägg?
edit: hittade att man kunde markera hela kategorierna som lästa... då är det ju inte så jobbigt
nu för tiden markeras inte inlägg som lästa när man loggar ut... finns det ett smidigt sätt att markera alla inlägg?
edit: hittade att man kunde markera hela kategorierna som lästa... då är det ju inte så jobbigt
Dagobert skrev:Är särart i målgruppens intresse? Om nu målgruppen har svårt att anpassa sig så gör man dem väl en tjänst genom att använda det vanligast förekommande forumutseendet, så de kan läsa andra forum med samma utseende. Du kanske tycker standard är tråkigt, själv tycker jag funktionellt är vackert, och subsilver är utan tvekan funktionellt.
Det skulle innebära större krav på anpassning att gå från den gamla designen till Subsilver än till den här som är aktuell nu. Hurvida standard är tråkigt eller ej finns det inget universiellt svar på, men jag tror inte jag är ensam i den uppfattningen iaf.
Dagobert skrev:Finessen med dynamisk bredd är att de fyller ut hela fönstret, utan att man behöver scrolla, och man kan genom att göra fönstret smalare få hur korta rader man vill (nästan). Om det fyller hela skärmen får man skylla sig själv, det finns ingen anledning att köra i fullskärm, vilket du tycks förutsätta att vi gör.
Om nu valbara stilar är ett problem vid uppgradering, så tror jag väl inte att den modden krånglar till det mer än alla andra moddar ni har, men det är en gissning. F.ö sker det ju inte så ofta.
Jag vill inte att alla som inte har samma förutsättningar som exempelvis du ska behöva "skylla sig själv".
Liebert skrev:Jag vill inte att alla som inte har samma förutsättningar som exempelvis du ska behöva "skylla sig själv".
Det där var lågt. Jag tror att alla har förutsättningar att minska på fönsterbredden.
Dagobert skrev:Liebert skrev:Jag vill inte att alla som inte har samma förutsättningar som exempelvis du ska behöva "skylla sig själv".
Det där var lågt. Jag tror att alla har förutsättningar att minska på fönsterbredden.
jag gillar att mitt inlägg ser lika dant ut hos den som läser det som det gör för mig
Fenren skrev:jag gillar att mitt inlägg ser lika dant ut hos den som läser det som det gör för mig
De är inte vad du tycker som räknas i det faller, det är läsaren.
Dagobert skrev:Det där var lågt. Jag tror att alla har förutsättningar att minska på fönsterbredden.
Varför var det lågt att citera dig? Förutsättningarna finns alldeles säkert där men frågan är hur många som verkligen inser att det är möjligt och testar? Jag tror inte att de är i majoritet.
Det är viktigt att komma ihåg att nuvarande version är framhastad i en akutsituation, för att så snabbt som möjligt ha ett forum i drift igen. Forumledningen agerade föredömligt snabbt när jag och några andra forumister ungefär samtidigt noterade att forumet började bete sig konstigt i söndags kväll, och påtalade saken. Jag vet att de har jobbat hårt och under tidspress för att få upp någonting som i alla fall fungerar och är tillräckligt säkert för att släppa. Att få till en bra layout och liknande var knappast högsta prioritet.
Nu vet jag inte i vilken mån nuvarande utseende är tänkt att i huvudsak bestå och i vilken mån det är en temporär akutlösning. Det kanske Liebert kan klargöra.
Att påpeka problem med och uttrycka åsikter om hur forumet ser ut och fungerar just nu är inte oviktigt, men bortsett från akuta problem kanske det är bättre att avvakta lite tills vi vet bättre vad som är temporärt och vad som är tänkt att bestå.
Nu vet jag inte i vilken mån nuvarande utseende är tänkt att i huvudsak bestå och i vilken mån det är en temporär akutlösning. Det kanske Liebert kan klargöra.
Att påpeka problem med och uttrycka åsikter om hur forumet ser ut och fungerar just nu är inte oviktigt, men bortsett från akuta problem kanske det är bättre att avvakta lite tills vi vet bättre vad som är temporärt och vad som är tänkt att bestå.
Fenren skrev:jag gillar att mitt inlägg ser lika dant ut hos den som läser det som det gör för mig
Men det går emot hela tanken hur webben är tänkt att fungera.
Jag kan garantera att det inte kommer att se likadant ut hos mig som hos dig oavsett vilken forumdesign som är vald.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Jaha, men detta går tydligen bra:
Jag bryr mig inte mer nu, gör vad ni vill.
Liebert skrev:Den som verkligen vill anpassa forumet har dock möjlighet att göra så via tillägg till vissa webbläsare om jag förstått saken rätt. Det kan säkert andra tipsa om.
Jag bryr mig inte mer nu, gör vad ni vill.
Alien skrev:Privata avd finns kvar och man ansöker här: vill-du-skriva-i-den-privata-avdelningen-anmal-dig-har-t6418.html
Länken i det inlägget funkar inte...
Moderator: Problemet är åtgärdat och därför är detta inlägg inaktuellt
Liebert skrev:Dessutom använder standardmallarna dynamisk bredd som visserligen fyller ut hela skärmen men samtidigt sträcker ut inlägg över breda svårlästa rader på högupplösta widescreen-skärmar.
Men det finns det ju en enkel CSS-lösning för att skydda mot:
.nånting {max-width: 50Em;}
Så enkel och nyttig att jag blir förvånad om den inte finns med i nån av standardmallarna. Eller jag kanske inte ska bli förvånad utan besviken?
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
En del forum har en väldigt trevlig citat-funktion som jag saknar här, när man klickar på citat-knappen hamnar citatet direkt i skrivrutan nertill så att man kan citera flera inlägg enkelt. Jag hittar inget exempel just nu, men någon annan kanske kan hitta ett.
När det gäller signaturer, skulle det vara möjligt att ställa in i sin profil om man vill se signaturer eller inte?
När det gäller signaturer, skulle det vara möjligt att ställa in i sin profil om man vill se signaturer eller inte?
L'inimitable skrev:Fenren skrev:jag gillar att mitt inlägg ser lika dant ut hos den som läser det som det gör för mig
Men det går emot hela tanken hur webben är tänkt att fungera.
Jag kan garantera att det inte kommer att se likadant ut hos mig som hos dig oavsett vilken forumdesign som är vald.
Precis, man kan tycka vad man vill om det, men hela HTML-konceptet bygger på principen om dynamisk layout.
Filformat som postscript och pdf har som syfte att skribenten ska ha full kontroll över hur texten ser ut hos läsaren, men de är också i första hand tänkta för utskrift på papper. Papper och skrivare är förhållandevis väldefinierade och förutsägbara i dagsläget. Även en billig bläckstråleskrivare har tillräckligt bra upplösning för att skriva ut en pdf med acceptabel kvalitet.
Med text som ska läsas på skärm förhåller det sig annorlunda. Läsarna har högst varierande skärmar, ifråga om upplösning och bildkvalitet, och det går inte på samma sätt att förutsäga hur det kommer att se ut hos läsaren. Lägg därtill att läsaren kan behöva zooma texten för att läsa den. Dessutom varierar det hur man gör med sina fönster. Somliga kanske alltid har webbläsaren i helskärm när de jobbar med den. Andra kanske har den i ett måttligt stort fönster för att kunna se, och kanske även samtidigt jobba i, andra fönster.
Ingendera av de två principerna är optimal. Jag kan ibland ha svårt att läsa utskrivna pdf om det är litet typsnitt, och skulle kunna önska en större version. Det är dock svårt att göra på ett bra sätt utan att skriva ut på större papper. Likaså skulle jag ibland vilja kunna typsätta text på ett mera väldefinierat sätt i foruminlägg, utan alltför mycket besvär, men det skulle då vara enligt principen att går det så går det, dvs. webbläsaren försöker få det att se ut som jag specificerat, men bryter mot det om det inte går.
Miche skrev:En del forum har en väldigt trevlig citat-funktion som jag saknar här, när man klickar på citat-knappen hamnar citatet direkt i skrivrutan nertill så att man kan citera flera inlägg enkelt. Jag hittar inget exempel just nu, men någon annan kanske kan hitta ett.
Hm, det låter bekant från ett annat forum jag inte har besökt på ganska länge. Jag har för mig att det där fungerade så att det fanns en citera-knapp för det inlägg man skriver, snarare än för de enskilda inläggen i tråden. De sistnämnda hade däremot en kryssruta så man kunde markera vilka inlägg man ville citera. Det fungerade dock bara inom en sida.
Är ni öppna för förslag till justering av nyanserna?
Eller kommer det finnas möjlighet att välja egna teman?
Eller kommer det finnas möjlighet att välja egna teman?
Dagobert skrev:Varför avatarer till höger? Jag kan bara tänka mig klåfingrighet. Ett stort forum (vof.se) försökte med det vid uppgradering men fick snabbt ändra tillbaka.
+1
Subsilver är funktionellt, enkelt å snyggt. Håller även med om att avatarer på trådämnena (i ditt exempel) är överflödiga, å skulle personligen vilja påpeka att det där fula systemet med "ett visst antal skiftnycklar beroende på antal skrivna inlägg" är rent trams. Det får moderatorerna gärna hoppa över, om det är så att subsilver installeras.
Forumtekniker
Vill hänvisa till post527039.html#p527039 men samtidigt betona vikten av att diskussioner om funktionaliteten fortsätter att hållas i den här och övriga relevanta trådar.
Vill hänvisa till post527039.html#p527039 men samtidigt betona vikten av att diskussioner om funktionaliteten fortsätter att hållas i den här och övriga relevanta trådar.
Går dte att göra så att trådarna ser ut som innan? Att annanvart inlägg är vitt och varannan mörkt grå funkar inte i min hjärna, det är ansträngande att behöva "ställa om" hjärnan på varje inlägg.
Alien skrev:Alla mina bokmärken utom ett har försvunnit.
För mig har alla försvunnit. Finns de kvar någonstans i databasen vore det bra om de kunde tas fram igen, det var ett snabbsök till viktiga saker.
Någon exportknapp för sparade meddelanden har jag inte sett, men den kanske står på att-göra-listan.
Att inläggen växlar i färg känns faktiskt överskådligare och snabbare att hantera än att de inte gör det, fast även mina ögon har svårt att stanna där det inte längre finns några avgränsningslinjer. Sistnämnda kan dock vara vanan, får se.
MsTibbs skrev:Att annanvart inlägg är vitt och varannan mörkt grå funkar inte i min hjärna, det är ansträngande att behöva "ställa om" hjärnan på varje inlägg.
Även mina ögon är — åtminstone — ovana vid det. Men behåller man färgväxlingen kanske det räcker med en bra mycket mindre nyansskillnad.
Senast redigerad av Zombie 2011-03-30 13:38:56, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter