Behöver inte denna sida piffas upp lite?
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Behöver inte denna sida piffas upp lite?
Jag vet inte , jag tycker att denna sida är grymt bra , en annan version av flashback fast för Asperger's patienter dock tycker jag att utseendet kunnat/kan vara/bli bättre . Är det bara jag som stör mig på att sidan ser urtråkig ut och tycker att det kan förbättras?
Moderator mnordgren: ändrade rubriken lite.
Moderator mnordgren: ändrade rubriken lite.
- liiindstrom
- Ny medlem
- Anslöt: 2011-03-26
Forumet använder gammal programvara som tillverkaren inte stöder längre. Det har skolat uppgraderas i ett par år, men ingen har haft tid. När det sker blir det väl dags att slåss om hur det ska se ut också.
Ett par trådar om det:
http://www.aspergerforum.se/nya-onskemal-t10521.html
http://www.aspergerforum.se/synpunkter- ... 18468.html
Ett par trådar om det:
http://www.aspergerforum.se/nya-onskemal-t10521.html
http://www.aspergerforum.se/synpunkter- ... 18468.html
Zombie : Tack för svaret och trådarna ska kolla upp dom , har lite svårt att hitta här haha
DIProgan : Nej jag menar inte innehållet , jag menade sidan och lite utav utseendet. Flashback = En sida för anonym yttrandefrihet , Aspergerforum = Ett forum för Aspergers patienter. Fattar du hur jag menar ?
DIProgan : Nej jag menar inte innehållet , jag menade sidan och lite utav utseendet. Flashback = En sida för anonym yttrandefrihet , Aspergerforum = Ett forum för Aspergers patienter. Fattar du hur jag menar ?
- liiindstrom
- Ny medlem
- Anslöt: 2011-03-26
tahlia skrev:liiindstrom skrev:Ett forum för Aspergers patienter.
Du förutsätter att vi alla är under någon sorts behandling eller en del av vårdsystemet? Lite fördomsfullt kan tyckas.
Eller vanlig okunnighet. Man behöver ju inte förutsätta det värsta.
Wikipedia har inte alltid rätt, men den beskrivning den just nu har av patient är väl rätt bra. Och asperger är ingen sjukdom, det är... ja, det är vi väl inte riktigt ense om: ett knippe sätt att vara "annorlunda" på, som medför funktionsnedsättningar hos många av oss, som lätt skapar funktionshinder i det samhälle vi lever i... typ, ungefär. Korrekt ord i förhållande till vården är väl klient, tror jag, fast vårdfolk säger ofta brukare också. Annars brukar det gå bra att kalla oss aspergare.
Admin
Forumet har en medvetet avskalad och enkel design för att göra det mer tillgängligt. Vi vet att många aspergare har svårt att filtrera intryck av olika slag och det gör att vi valt att göra den utan alltför mycket bilder, animationer, färger, dekor och annat som kan göra det mer ansträngande att vistas här och hitta det man söker.
Belastar vi forumet med pynt av olika slag gör vi det svårare för många aspergare att kunna ta det till sig och orka vara här.
De olika önskemål som finns om förbättrade funktioner vill vi gärna tillgodose i den mån vi har möjlighet men vi kommer aldrig att ge avkall på den avskalade och enkla designen.
Forumet har en medvetet avskalad och enkel design för att göra det mer tillgängligt. Vi vet att många aspergare har svårt att filtrera intryck av olika slag och det gör att vi valt att göra den utan alltför mycket bilder, animationer, färger, dekor och annat som kan göra det mer ansträngande att vistas här och hitta det man söker.
Belastar vi forumet med pynt av olika slag gör vi det svårare för många aspergare att kunna ta det till sig och orka vara här.
De olika önskemål som finns om förbättrade funktioner vill vi gärna tillgodose i den mån vi har möjlighet men vi kommer aldrig att ge avkall på den avskalade och enkla designen.
Vill bara påpeka att även "enkelt och avskalat" kan se ut på olika sätt. Nuvarande färgsättning, till exempel, lär ha fått vissa att lämna forumet (på samma sätt som den gamla givetvis kan ha stött bort andra). Bara så det blir påpekat.
Sedan vet jag att vissa fora erbjuder olika utseenden som medlemmarna kan välja bland, men vad sådant kräver att genomföra vet andra mer om än jag. (Tror det har nämnts här någonstans förresten.)
Sedan vet jag att vissa fora erbjuder olika utseenden som medlemmarna kan välja bland, men vad sådant kräver att genomföra vet andra mer om än jag. (Tror det har nämnts här någonstans förresten.)
Jag tycker detta forumet är välgörande fritt från "flashiga" färger, typsnitt, mönster som inte är till för annat än att se "häftigt" ut.
Just när det gäller ett Aspergerforum anser jag att innehållet är mycket mycket viktigare än formen. Hoppas ingen missförstår mig nu? Jag håller med Titti, att en "avskalad" färgskala (förlåt vitsen ) gör det väldigt mycket behagligare att vara inne här och titta.
Just när det gäller ett Aspergerforum anser jag att innehållet är mycket mycket viktigare än formen. Hoppas ingen missförstår mig nu? Jag håller med Titti, att en "avskalad" färgskala (förlåt vitsen ) gör det väldigt mycket behagligare att vara inne här och titta.
Forumet är visuellt fint tycker jag, med tydliga och bra sektionsindelningar. Hoppas att det inte kommer att ändras på alltför mycket.
tillägg. En sak dock, som jag tycker kunde var värd en fundering, är att göra det som aspergerkontakt, d.v.s. ett låst forum för dom som inte är medlemmar. Det skulle kännas tryggare på så sätt.
tillägg. En sak dock, som jag tycker kunde var värd en fundering, är att göra det som aspergerkontakt, d.v.s. ett låst forum för dom som inte är medlemmar. Det skulle kännas tryggare på så sätt.
- internettt
- Anslöt: 2010-12-12
Re: Behöver inte denna sida piffas upp lite?
Nej, forumet behöver inte "piffas upp".
Forumet handlar om Asperger, inte om webdesign. Många här har svårt för störande intryck, jag är en av dem, och trivs bäst när det är avskalat och lättöverskådligt. Vill man hålla på med webdesign, photoshop och allt vad det heter finns det speciella forum för sånt, här är det den kommunicerande texten som är bärande.
Det ska inte se ut som ett flipperspel eller en virtuell fritidsgård.
Forumet handlar om Asperger, inte om webdesign. Många här har svårt för störande intryck, jag är en av dem, och trivs bäst när det är avskalat och lättöverskådligt. Vill man hålla på med webdesign, photoshop och allt vad det heter finns det speciella forum för sånt, här är det den kommunicerande texten som är bärande.
Det ska inte se ut som ett flipperspel eller en virtuell fritidsgård.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Håller med om det Krigis skrev.
Bra webdesign SKA vara avskalad (inte se ut som amerikanska sajter från 1999). Just för att designen inte ska distrahera från texten o övrigt innehåll.
Sedan finns det naturligtvis massvis med andra aspekter på det hela. T ex jag själv tycker den grå bakgrunden är skitjobbig - jag tycker det ser ut som kommentarer alltsammans. Tycker som flera sagt att vit bakgrund ger bäst läsbarhet. Varannan vit, varannan grå funkar på exceldata - inte på textinlägg.
Bra webdesign SKA vara avskalad (inte se ut som amerikanska sajter från 1999). Just för att designen inte ska distrahera från texten o övrigt innehåll.
Sedan finns det naturligtvis massvis med andra aspekter på det hela. T ex jag själv tycker den grå bakgrunden är skitjobbig - jag tycker det ser ut som kommentarer alltsammans. Tycker som flera sagt att vit bakgrund ger bäst läsbarhet. Varannan vit, varannan grå funkar på exceldata - inte på textinlägg.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
För övrigt är vi inte 'patienter' bara för att vi är aspergare. Att automatiskt kalla oss 'aspergerpatienter' ser jag som förolämpande, jag har nämligen inte rymt från något dårhus.
Patient är jag bara när jag bryter ben och hamnar på sjukan.
Patient är jag bara när jag bryter ben och hamnar på sjukan.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Försöker väl sammanfatta mitt inlägg som hackades bort:
Eftersom så många av oss aspergare (med eller utan tilläggsproblem) både är så känsliga och är det på så olika sätt, även helt motstridiga sådana, skulle det kanske vara idé att erbjuda flera layouter och färgskalor redan inom området för det avskalade — förutom kanske några av icke avskalad standardtyp för dem som tycker det avskalade blir för kalt eller så.
Ty, som jag skrev där, även om jag inte kan lämna ut vilka det var så finns det folk som lämnade forumet för att de rent fysiskt inte tålde den nya färgskalan sist den böts, och så kommer det säkert att vara vilket utseende man än skulle välja så länge det bara blir ett enda.
Allt förutsatt att det blir en rimlig arbetsbörda för dem som ska fixa det. (Och för den datalekman som sedan ska välja.) Kanske kan ledningen få hjälp om någon kunnig medlem är intresserad, vet inte hur sådant kan funka?
Eftersom så många av oss aspergare (med eller utan tilläggsproblem) både är så känsliga och är det på så olika sätt, även helt motstridiga sådana, skulle det kanske vara idé att erbjuda flera layouter och färgskalor redan inom området för det avskalade — förutom kanske några av icke avskalad standardtyp för dem som tycker det avskalade blir för kalt eller så.
Ty, som jag skrev där, även om jag inte kan lämna ut vilka det var så finns det folk som lämnade forumet för att de rent fysiskt inte tålde den nya färgskalan sist den böts, och så kommer det säkert att vara vilket utseende man än skulle välja så länge det bara blir ett enda.
Allt förutsatt att det blir en rimlig arbetsbörda för dem som ska fixa det. (Och för den datalekman som sedan ska välja.) Kanske kan ledningen få hjälp om någon kunnig medlem är intresserad, vet inte hur sådant kan funka?
Forumets utseende diskuteras nu på två ställen — här en tråd från efter hackningen:
ar-det-har-forumets-nya-utseende-t19788.html
ar-det-har-forumets-nya-utseende-t19788.html
Admin
Jag låser den här tråden eftersom forumet hackades strax efter inlägget ovan och vi därefter gjorde om det ganska ordentligt med framförallt en övergång från phpbb2 till phpbb3. Tidigare i denna tråd finns länkar till lämpliga trådar att fortsätta diskussionen om forumets utseende i.
Jag låser den här tråden eftersom forumet hackades strax efter inlägget ovan och vi därefter gjorde om det ganska ordentligt med framförallt en övergång från phpbb2 till phpbb3. Tidigare i denna tråd finns länkar till lämpliga trådar att fortsätta diskussionen om forumets utseende i.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter