Udda fordon och farkoster
Udda fordon och farkoster
TgBil m/39 köpes in från Tyskland och levererades innan kriget.
Fordonet användes som dragare till 37mm pansarvärnskanon m/39. Pvkanon m/39 var även den inköpt från Tyskland, där gick den under benämningen PAK 36. Den svenska versionen av G1200 var förlängd för att kunna transportera sex personer inklusive föraren.
TgBil m/43 var under större delen av beredskapstiden den enda terrängpersonbilen som fanns i svenska försvaret.
Bilen var utrustad med en tvåcylindrig motor fram och en bak, styrningen kunde ske med två eller fyra hjul.
Textkälla: http://hem.bredband.net/b126074/modelle ... tgbm39.htm
Moderator: Justerade några bilder i tråden samt reparerade YouTube-länkar. Slog senare ihop med en annan tråd och ändrade därmed rubriken något.
Det här kan bli en kul tråd!
Unbelievably, in 1937 the French military thought that they might need some motorcycles that were also half tanks as well. And one of these very rare 350cc engined half-track Merciers actually still exists as a museum piece.
Strangely, this technological mess even featured front wheel drive. But like all crazy half-track designs, this vehicle sacrifices the speed and maneuverability of motorcycles as well as the true off-road ability of a real tank, offering the best of neither design.
Unbelievably, in 1937 the French military thought that they might need some motorcycles that were also half tanks as well. And one of these very rare 350cc engined half-track Merciers actually still exists as a museum piece.
Strangely, this technological mess even featured front wheel drive. But like all crazy half-track designs, this vehicle sacrifices the speed and maneuverability of motorcycles as well as the true off-road ability of a real tank, offering the best of neither design.
Hej Zombie, och tack tack så mycket!
Ja, jag tycker själv den där "Skvader"-bussen ser lite underlig ut, med en Mercedes-stjärna i grillen. Kanske den firman som byggde om bussen "ville" att den skulle "se ut" som en Mercedesbuss. Men Scanias och Mercedes "halvgammla" bussar ser ju helt olika ut:
Ja, jag tycker själv den där "Skvader"-bussen ser lite underlig ut, med en Mercedes-stjärna i grillen. Kanske den firman som byggde om bussen "ville" att den skulle "se ut" som en Mercedesbuss. Men Scanias och Mercedes "halvgammla" bussar ser ju helt olika ut:
Zombie skrev:Och geocache, vad i fridens namn är det för Merçaskvader med grill och strålkastarhus från Scania Vabis nyare än resten av karossen (?)...?
Jag skippade källor, för jag mindes "hojarna" sen tidigare och hittade dem nu på bloggar eller nåt. Jag är inte tillräckligt nördig på detta för att leta fram ovedersägliga fakta, men finns det nåt som verkar sant så tar jag med det. Men lite roliga fordon hoppas jag kunna bidra med. Bildadresserna ger väl lite ledning, sen får gärna geocache eller nån snoka upp fakta.
Men den här vet jag: http://www.theriotwheel.com/
Men den här vet jag: http://www.theriotwheel.com/
Här http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=23796.0 kan man läsa om hur det kommer sig att Skvaderbussen ser ut så där.
Böhmerland. Vilken tomgång, det låter som om det var en tretaktsmotor!
The three-seater "long-touring" motorcycle was manufactured by Böhmerland/Cechie in Northern Bohemia at Krásná Lípa. (Now Czechoslovakia) This was just one of their models. The company existed from 1925 to 1939, being brought down by the Second World War. Böhmerland is German for Bohemia; Cechie is a colloquial Czech word for the same area.
This machine was designed by Albin Liebisch, who also designed the OHV 598cc single-cylinder engine. (600ccm is written on the black box by the back wheel) The disc wheels were made of light alloy. There were two cylindrical petrol tanks on either side of the rear wheel, supplementing the usual tank at the front. There was no rear suspension. If you felt the seating was inadequate, you could add a sidecar, so you could carry as many people as in a motorcar.
Påhängsmotor:
Båda från http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/ ... rcycle.htm
The three-seater "long-touring" motorcycle was manufactured by Böhmerland/Cechie in Northern Bohemia at Krásná Lípa. (Now Czechoslovakia) This was just one of their models. The company existed from 1925 to 1939, being brought down by the Second World War. Böhmerland is German for Bohemia; Cechie is a colloquial Czech word for the same area.
This machine was designed by Albin Liebisch, who also designed the OHV 598cc single-cylinder engine. (600ccm is written on the black box by the back wheel) The disc wheels were made of light alloy. There were two cylindrical petrol tanks on either side of the rear wheel, supplementing the usual tank at the front. There was no rear suspension. If you felt the seating was inadequate, you could add a sidecar, so you could carry as many people as in a motorcar.
Påhängsmotor:
Båda från http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/ ... rcycle.htm
Dagobert skrev:Böhmerland. Vilken tomgång, det låter som om det var en tretaktsmotor!
Vad kan det vara för motor, den låter nästan som min gamla grannes fyrcylindriga motorcykel (det var en bilmotor i den) som användes under kriget för att bogsera bilar. Har tyvärr ingen bild på den och inte heller någon aning om eventuellt namn.
Miche skrev:Vad kan det vara för motor, den låter nästan som min gamla grannes fyrcylindriga motorcykel (det var en bilmotor i den) som användes under kriget för att bogsera bilar. Har tyvärr ingen bild på den och inte heller någon aning om eventuellt namn.
Dagobert skrev:OHV 598cc single-cylinder engine.
Fyrcylindrig under kriget, det skulle kunna vara den danska hojen [WikiSve]Nimbus (mc)[/WikiSve] med längsställd fyra. Om det inte verkligen var en bilmotor förstås, isf vet jag inte. Men Nimbus är inget udda fordon, bara en fin och bra veteranhoj.
Dagobert skrev:Fyrcylindrig under kriget, det skulle kunna vara den danska hojen [WikiSve]Nimbus (mc)[/WikiSve] med längsställd fyra. Om det inte verkligen var en bilmotor förstås, isf vet jag inte. Men Nimbus är inget udda fordon, bara en fin och bra veteranhoj.
Tack!
Nu var det många år sen jag såg den, men den påminner en hel del om Nimbus 1922.
geocache skrev:Kanske den firman som byggde om bussen "ville" att den skulle "se ut" som en Mercedesbuss.
Kan inte det bero på att det faktiskt är en Mercedes?
- Le_inimitable
- Inlägg: 1044
- Anslöt: 2008-10-26
Återgå till Intressanta intressen