Vita rocken-syndromet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2011-03-25 23:31:28

Selma skrev:Du skrev "Faktum är att alla får mer eller mindre ökat blodtryck när det mäts av sjukvårdspersonal."

Vi gjorde ett test på min ex när hon fått vårt andra gemensamma barn, om jag höll henne i handen var blodtrycket normalt annars blev det lågt...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Xolanda » 2011-03-26 0:20:15

Selma skrev:
Xolanda skrev:Alla "regler" har undantag. Poängen är att vårdpersonal är väl medvetna om fenomenet och tar hänsyn till det vid mätning.

Du skrev "Faktum är att alla får mer eller mindre ökat blodtryck när det mäts av sjukvårdspersonal."
Alla? Om det finns undantag kanske det hade varit bättre att du skrivit "De flesta får..."
Skriver du alla så utgår jag ifrån att du verkligen menar alla.

Jag skrev alla - men jag skrev också mer eller mindre. Där mindre kan vara nästan ner till noll.
Xolanda

Anslöt: 2011-01-31

Inläggav Alien » 2011-03-26 2:25:12

Dark_Solitude skrev:
Alien skrev:Detta syndrom är inte medfött och obotligt som Aspergers syndrom. Det kommer av stress helt enkelt. Och stressen kan variera. Ibland kanske det också kommer av överdriven respekt för läkaren (hos äldre).

http://mens-health.health-cares.net/whi ... ndrome.php
Länk. Om du tänker tjafsa och inte lita på mina citat.

"White coat syndrome is a situation where patients have high blood pressure in the doctor's office but nowhere else.

Often the patient has occasional episodes where the blood pressure is high when taken at home, but it is reliably high when taken in the physician's office.

The patient does not feel the slightest bit of apprehension when coming to the doctor, or even in the office when the blood pressure is high. The mechanism appears to occur at a subconscious level."

Det handlar inte om nervositet, då patienten inte känner det, som jag sa, när den sitter där med 204 i puls. Det är inget man kan styra själv, eller påverka, eller skapa själv, då det är subconsious, som det står i citatet.

Jag bryr mig inte om vad det står på engelska. Jag har läst vad svenska läkare skrivit och de menar att det kommer av stress. Menar du att det inte skulle kunna förekomma "vitarockssyndromet" om man vet att man är stressad av situationen?

Jag har inte skrivit att man kan skapa det själv utan att man kan få det om man är stressad, oroad el har för stor respekt för doktorn. Läkarna är väl förtrogna med fenomenet.

Det är möjligt att du har en särskilt svår variant, men för den skull betyder det inte att de som har lindringare varianter inte har det alls.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav nano » 2011-03-26 5:38:38

Jag blir mer stressad av att inget händer, tex om någon försöker prata lugnt o säga att det kommer o ordna sig istället för att försöka göra kloka saker.

Jag hade egentligen tänkt lägga mig för en stund sedan skrev jag i ett annat inlägg men läste denna tråd och har just varit ute o mött massor med uniformer.
jag fick tom dirigera dem till en brand.
Dessbättre dog ingen för det var bara i trapphuset.

Och så pratade jag med fotograferna för en tidning som heter blåljus.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Re: Vita rocken-syndromet

Inläggav KrigarSjäl » 2011-03-31 0:11:27

Man kan vänja sig av med fobier och obehagskänslor. Själv är jag helt botad från sjukhusskräck tycks det, nu är det en promenad i parken att åka in på operation.
Man vet vad som kommer att hända och vad de kommer att göra, man vet hur det kommer kännas och man vet deras rutiner något sånär och blir på så vis mentalt förberedd.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Aspergare och vården

Logga in