När flyttade ni hemifrån?
Idag läser jag att svenska ungdomar flyttar hemifrån tidigast:
Iofs tycker jag inte att 31,5 år är "långt över 30 år".
Jag antar att det beror både på kulturella orsaker och hög välfärd att ungdomar flyttar hemifrån så tidigt i Sverige.
http://www.hemhyra.se/Sidor/ungdomsflytt.aspxSvenska ungdomar flyttar hemifrån tidigast i Europa, visar statistik från EU och Statistiska centralbyrån. Men i Bulgarien och Slovakien är männen långt över 30 år när de lämnar föräldrahemmet.
Svenska ungdomar flyttar hemifrån vid 21 års ålder, enligt Statistiska centralbyrån. Situationen har inte förändrats de senaste decennierna och kvinnorna flyttar ut tidigare än männen.
21 år kan tyckas vara en evighet för otåliga tonåringar, men sett ur ett internationellt perspektiv är det rekordtidigt.
Iofs tycker jag inte att 31,5 år är "långt över 30 år".
Jag antar att det beror både på kulturella orsaker och hög välfärd att ungdomar flyttar hemifrån så tidigt i Sverige.
Anledningarna till ungdomarnas sena flytt är många. Främst är det ekonomiska skäl, men även bristen på billiga bostäder och bekvämlighet spelar roll. I Bulgarien, Cypern och Danmark uppger var fjärde ungdom bekvämlighet som främsta skäl till varför de fortfarande bor hemma, enligt Eurostat.
Första gången vid 17, bodde på internat i Västernorrland,
sedan flyttade jag in där uppe med en tjejkompis.
Sen så kunde vi inte längre bo ihop pg.a meningsskiljaktigheter osv,
bodde med en tjejkompis nere i Stockholm sen också, men hon var jobbigt pedantisk.
Då flyttade jag hem igen, men då hade mamma bestämt sig för att flytta till mindre, fick ej längre eget rum, detta blev mycket påfrestande.
Har hoppat lite mellan familjehem och inneboende.
Nu bor jag i ett stödboende och är på väg till Dalarna :>
sedan flyttade jag in där uppe med en tjejkompis.
Sen så kunde vi inte längre bo ihop pg.a meningsskiljaktigheter osv,
bodde med en tjejkompis nere i Stockholm sen också, men hon var jobbigt pedantisk.
Då flyttade jag hem igen, men då hade mamma bestämt sig för att flytta till mindre, fick ej längre eget rum, detta blev mycket påfrestande.
Har hoppat lite mellan familjehem och inneboende.
Nu bor jag i ett stödboende och är på väg till Dalarna :>
- Vaniljflickan
- Anslöt: 2011-02-01
Lakrits skrev:Jag bor fortfarande hemma. Jag har flyttat några gånger, men alltid till ett nytt hem. Men om jag någon gång blir hemlös, så skall jag meddela min ålder vid tidpunkten för vräkningen i den här tråden.
Gör jag också. "Wherever I lay my hat..." Jag har flyttat (alltför) många gånger men alltid haft känslan av att "bo hemma" - eller ingenstans.
Att utveckla det mer blir OT men jag lämnade mina föräldrars hem när jag var femton.
Re: När flyttade ni hemifrån?
När jag var 23 flyttade jag till en studentkorridor. Pluggade då musikvetenskap och tog CSN-lån för att ha råd med bostad. Trivdes dock inte alls, det var högljutt och de andra i korridoren var påträngande och jobbiga. Usch, gillar inte att tänka tillbaka på den tiden... Efter cirka ett halvår flyttade jag hem till min mormor och bodde där i några år, och när jag precis fyllt 27 blev jag inneboende i en villa men fick flytta därifrån när det blev översvämning och nu är jag 28 och bor i inackorderingshem. Det här med boende har varit en enorm stress och en aldrig sinande källa till ångest alla dessa år. Har aldrig känt mig riktigt trygg någonstans och aldrig haft ro att bygga upp mina egna rutiner.
Cathy skrev:När jag var 23 flyttade jag till en studentkorridor. Pluggade då musikvetenskap och tog CSN-lån för att ha råd med bostad. Trivdes dock inte alls, det var högljutt och de andra i korridoren var påträngande och jobbiga.
Bodde i studentkorridor i Skövde 2 år. Jobbigt när man har Asperger. Jag vantrivdes så pass, så jag fattar inte jag stod ut. Papp-väggar mellan rummen ungefär. Ljud från alla håll.
Är tjej och "flyttade hemifrån" när jag var tjugoett. Flyttade då till ett internat på en folkhögskola så bodde halvt hemma så att säga. Bodde där på helgerna och även på de lov vi fick lov att stanna. Träffade min pojkvän där som nu är min sambo och vi flyttade ihop förra sommaren när jag var 23 och han 19. Även han har AS och flyttade till skolan när han var sjutton.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor