Vilken planet kommer läkare från?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Vilken planet kommer läkare från?

Inläggav Essgarde » 2011-03-24 22:57:29

I december träffade jag min läkare här i staden jag bor i, då jag vill utredas för Asperger. Min sambo var med mig som stöd och vi båda vet att hon sa att hon skulle skicka remiss till psyk och att jag skulle få en kallelse när det var dags. Vi båda mins också att hon sa "du kommer nog dock inte få komma in innan jul".

Jag har inte fått en kallelse och när jag i tisdags äntligen tog tag i att ringa till psyk och frågade hur länge till det skulle dröja så har de inte fått någon remiss från läkaren. Jag blev arg och ledsen då jag alltså har väntat fyra månader helt i onödan, så jag ringer till sjukhuset och ber om att få prata med min läkare. "Hon ringer upp dig i eftermiddag." Idag, torsdag ringde jag sjukhuset igen då läkaren inte hört av sig till mig. "Du står på hennes lista så hon kommer att ringa dig" sa de. "Men i tisdags sa ni att hon skulle ringa på eftermiddagen och idag är det torsdag!" förklarade jag och kvinnan i telefonen sa då att hon skulle sätta en stjärna på mitt samtal så att det blir högstprioriterat. Så i tre dagar har jag suttit och väntat på att läkaren ska ringa och ännu har hon inte gjort det.

Får läkare bete sig så här? Får de strunta i att skicka remiss när de säger att de ska göra det? Jag frågade ju specifikt hur det gick till och hon förklarade att hon skickar remiss till psyk och att jag sedan får en kallelse från dem. Att det sen inte går att få tag på henne och höra vad hon har att säga om saken gör mig vansinnig.

Som tur är så har jag en snäll mamma som jobbar inom sjukvården och som kommer att ringa sjukhuset imorgon, då brukar det åtminstone hända lite. Men jag vet inte hur många gånger mamma har fått ringa och skälla på läkare för att de bara är nonchalanta och okompetenta.
Essgarde

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Parvlon » 2011-03-24 23:02:55

Han kanske letar efter remissen. Har du väntat flera månader så kan du väl vänta en till?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Zombie » 2011-03-24 23:09:25

Har hört maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaassssor av sådant här. :(

(Såpass mycket att det kanske är bäst att påpeka att det händer att de sköter sig också, till och med om man inte har anhöriga inom sjukvården. Fast det underlättar att ha det.)
Senast redigerad av Zombie 2011-03-24 23:11:12, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2011-03-24 23:11:00

Läkare kommer från planeten "där det finns mycket att göra" eller "där man inte sitter i telefonen hela dagen".
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Essgarde » 2011-03-24 23:14:46

Klart att läkare har mycket att göra, men om de har så mycket att göra att det tar över fyra månader att skicka iväg en remiss så är det något som är allvarligt fel
Essgarde

Inläggav Zombie » 2011-03-24 23:17:54

Parvlon skrev:Läkare kommer från planeten "där det finns mycket att göra" eller "där man inte sitter i telefonen hela dagen".

Det är ingen förklaring till att det inte funkar i den här omfattningen och på den här nivån.

En del av förklaringen tycks vara en medveten strypning av tillgången på läkare för att hålla deras löner uppe, se i den här tråden; annat kanske också står där (orkar inte kolla); mycket kan i alla fall stavas politiska nedskärningar sedan redan innan den nyliberala revolutionen i mitten på åttiotalet. Vi har helt enkelt vant oss vid en sjukvård som går på kryckor permanent, och antagligen vid den utgiftsfördelning det medför, såsom orealistiskt låga direkta kostnader, men högre ohälsa och annat som kostar bakvägen.
Zombie

Inläggav geocache » 2011-03-24 23:20:07

Essgarde skrev:Klart att läkare har mycket att göra, men om de har så mycket att göra att det tar över fyra månader att skicka iväg en remiss så är det något som är allvarligt fel

Hej Essgarde!

Jag håller med dig helt! Och jag önskar dig massor lycka till med remiss och med andra kontakter med läkare och annan vårdpersonal.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Essgarde » 2011-03-24 23:21:49

Tack så mycket geocache, förhoppningsvis får jag göra min utredningen någon gång inom de närmsta tio åren
Essgarde

Inläggav Parvlon » 2011-03-24 23:24:41

Zombie skrev:
Parvlon skrev:Läkare kommer från planeten "där det finns mycket att göra" eller "där man inte sitter i telefonen hela dagen".

Det är ingen förklaring till att det inte funkar i den här omfattningen och på den här nivån.
Det finns för lite information för att ens spekulera i orsaken egentligen. Att han skulle leta efter remissen är något man kan inbilla sig i brist på annat.

Systemfel tror jag inte på och dina länkar kommer knappast att ändra min uppfattning i det. Kommunikationsfel låter närmare verkligheten.

Får väl även jag önska lycka till då, även om jag inte tror det gör någon skillnad.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav geocache » 2011-03-24 23:26:39

Essgarde skrev:Tack så mycket geocache, förhoppningsvis får jag göra min utredningen någon gång inom de närmsta tio åren

Varsågod så mycket! Och jag hoppas massor att du inte behöver vänta så länge.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Zombie » 2011-03-24 23:28:57

Parvlon, naturligtvis kan just det här fallet ha den helt oskyldiga orsaken "osannolik otur". Så (motsvarande) kan det alltid vara med ungefär allt. Dock liknar det, så som TS har beskrivit det, en sådan väldig massa andra fall som inte har den orsaken att det är enklare att gissa att fallet hör dit. Och det är inga obskyra foliehatterier jag skriver om.

Även jag önskar Essgarde lycka till. (Tänkte det naturligtvis, men man kommer ju inte alltid ihåg att skriva allt...)
Zombie

Inläggav Essgarde » 2011-03-24 23:32:03

tack för lyckönskningarna ;)
Essgarde

Inläggav emer2 » 2011-03-25 1:23:40

Välkommen till svensk sjukvård.
Bekräftar tyvärr vad många här redan erfarit.
Och lycka till förstås.
emer2

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Fröken Fräken » 2011-03-25 2:09:57

Har tyvärr varit med om samma sak mer än en gång. Såpass att jag nu börjat ringa till mottagaren av remissen för att kolla att den kommit fram. Så att jag vet att jag inte väntar flera månader i onödan.
Fröken Fräken

Anslöt: 2011-01-20

Inläggav Essgarde » 2011-03-25 11:38:37

Idag ringde min mamma till vårdcentralen. Hon fick inte prata med läkaren, men hon fick veta att läkaren skickade in remissen till psyk i tisdags, strax efter att jag ringde dit.

Varför skickades inte remissen in för fyra månader sedan? Och varför kan hon inte ens ringa mig och be om ursäkt för att hon betett sig som ett svin?

Nu är jag sur och tänker antagligen skriva till tidningen
Essgarde

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-03-25 12:28:08

Hm...det verkar som vissa typer av remisser inte skickas förrän patienten efterfrågat dem på det ställe där remissen ska ha skickats?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Essgarde » 2011-03-25 12:42:41

fast jag frågade specifikt om jag behövde kontakta psyk och det skulle jag inte göra för läkaren skulle skicka remissen på en gång och jag skulle sedan bli kontaktad av psyk
Essgarde

Inläggav Zombie » 2011-03-25 15:21:04

Undrar om Bjäbbis kan mena att det går till så rent informellt? Faktum är ju att det hjälper både att ha kontakter och att bråka (så mycket som nu något hjälper). Det är visserligen inte samma sak som pengar under bordet (ännu?), men ändå sådan korruption som jag är uppvuxen med att "vi inte har i Sverige", och den kan ju inte rimligen ske utan att några andra åker ännu längre ner i kön istället. (Till exempel man själv innan man kom på att de måste ha "glömt" ens remiss, eller vad det nu gällde.) Psykiaterbristen är ökänd sedan länge och jag vet ingen politisk åtgärd mot den, ingen som har verkat allvarligt menad i alla fall.

Essgarde skrev:Nu är jag sur och tänker antagligen skriva till tidningen

Gud vad roligt att läsa sådant här! (Inte anledningen alltså, men att någon orkar och kanske gör det...) Ingenting verkar ju kunna bli bättre på annat sätt. Lycka till med det också.
Zombie

Inläggav treeman » 2011-03-25 17:59:34

Jag har alltid ringt läkare och "mottagningar" efter en viss tid för att kolla så det händer nåt. Enligt min erfarenhet verkar man vara tvungen att ringa och "ställa dom mot väggen" för att nåt ska hända. Och det är förjävligt.

Men sen får de eld i baken.

Sjukt man ska behöva bli smått bråkig för att få det man har rätt till inom vården.

Du kan ju ringa Patientnämnden också och lämna in klagomål.

Hoppas du får din utredning snart. Lycka till!!
:)
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Parvlon » 2011-03-25 22:45:32

Det bästa är att inte lita på vad folk lovar och dubbelkolla allting viktigt. Det kan finnas miljoner anledningar att inte löften hålls. Jag har själv missat en viktig sak förra året pga. att jag litade på vad en person sa. Det hade räckt med ett telefonsamtal och jag hade sparat en hel del, inte minst tid.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Miche » 2011-03-25 23:48:43

EssGarde, du kan begära förtur för att läkaren klantat sig, det lyckades jag med när en läkare klantade sig med en remiss som skickades till fel ställe och därmed blev försenad med några månader.

Se till att läkaren verifierar att remissen borde skickats tidigare.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Aspergare och vården

Logga in