Hur viktigt är trohet för aspergare? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur viktigt är trohet?

Omröstningen slutade 2008-01-19 0:23:40

1) Trohet är mycket viktigt, jag förväntar mig det av mig själv och min partner
37
86%
2) Trohet är inte viktigt, vi har ett fritt förhållande
2
5%
3) Jag vill själv vara trogen men accepterar om min partner är otrogen
0
Inga röster
4) Jag är gärna själv otrogen men accepterar inte att min partner är det
3
7%
5) Jag har aldrig funderat på frågan/har ingen bestämd åsikt
1
2%
 
Antal röster : 43

Hur viktigt är trohet för aspergare? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2007-12-20 0:23:40

Jag undrar om aspergare är mer el mindre trogna än NT. För mer trohet talar att aspergare ofta har "love of sameness", alltså behöver inte så mycket omväxling. Emot talar att många struntar i samhällets regler och konventioner. NT brukar hålla troheten högt i princip men ofta bryta mot den i praktiken.

Tror jag har tagit med alla tänkbara alternativ. Alt 3 kan ju passa den som inte själv är så intresserad av omväxling (el sex!) men gärna unnar sin partner det. Alt 4 har jag läst om flera killar som gillar (t ex på FB).
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-20 0:40:04

Ja jag saknar alternativet vi strävar efter att vi ska vara någotsånär trogna men det är mänskligt att fela ibland...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:11:13, redigerad totalt 2 gånger.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav sugrövmanövern » 2007-12-20 0:40:10

Otrohet finns inte i min begreppsvärld. Finns inte en chans att jag skulle acceptera ett så kallat snedsteg från partnern. Jag är så mycket hellre ensam än tillsammans med någon som är i behov av partnerbyte.

Man hör ju ofta att oooh, men kärleken övervinner allt, man kan komma över en otrohet. Nej tack, inte i min verklighet, där är det oförlåtligt. Det är ju ett ohyggligt stort svek som med största sannolikhet gör det omöjligt att tycka om personen längre, det är vedervärdigt.

Det är liksom inte jämförbart med att glömma köpa mjölk på hemvägen om man säger så.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:11:13, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav sugrövmanövern » 2007-12-20 0:44:18

Bjäbbmonstret skrev:Ja jag saknar alternativet vi strävar efter att vi ska vara någotsånär trogna men det är mänskligt att fela ibland...
Det är just det som äcklar mig med mänskligheten. Det är uppenbarligen okej att knulla runt litegrann. Mobba litegrann. Håna litegrann etc.

"Det är ju lätt hänt att man råkar tappa självkontrollen". Ibland när man bråkar kanske man säger arga elaka saker, man kanske smäller igen dörren, man kanske raggar upp en ny karl och låter könen sammansmälta i ett eldigt bekräftelsemöte och...NEJ vänta nu, det där efter att smälla igen dörren är lite väl planerat för att få vara med i självkontrollstappandet :evil: .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:11:13, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Alien » 2007-12-20 0:52:42

Bjäbbmonstret skrev:Ja jag saknar alternativet vi strävar efter att vi ska vara någotsånär trogna men det är mänskligt att fela ibland...


Ja, nu är det för sent att lägga till NT-alternativet "Jag håller på trohet i princip men felar ibland". Tänkte inte på det. Men det här är ju också en omröstning för aspergare.

Jag tänkte nog typiskt aspigt att vill man vara trogen så är man det. Det är ju bara att låta bli. Har man lätt att bli frestad, så undviker man tillfällen till otrohet (typ blöta firmafester). Och om man upptäcker att man inte kan vara trogen så ändrar man åsikt. Men det är kanske för rationellt tänkt?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Cyrus » 2007-12-20 0:56:09

Otrohet är förräderi, det är min åsikt. Jag kan inte vara kompis efteråt med en partner som svikit en och sedan hoppat av. Det alternativet finns inte.

Fast så är jag inte diagnosticerad.
Senast redigerad av Cyrus 2011-05-04 11:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Cyrus
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2007-12-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-20 0:56:12

sugrövmanövern skrev:Det är just det som äcklar mig med mänskligheten. Det är uppenbarligen okej att knulla runt litegrann. Mobba litegrann. Håna litegrann etc.

"Det är ju lätt hänt att man råkar tappa självkontrollen". Ibland när man bråkar kanske man säger arga elaka saker, man kanske smäller igen dörren, man kanske raggar upp en ny karl och låter könen sammansmälta i ett eldigt bekräftelsemöte och...NEJ vänta nu, det där efter att smälla igen dörren är lite väl planerat för att få vara med i självkontrollstappandet :evil: .


Du tror att folk är otrogna i affekt för att de vill hämnas på sin partner?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-20 1:01:53

Jag röstar upplysningsvis inte. Men min intryck är att aspergare är om möjligt ännu mer rigida än andra på den där punkten.

Alltså har man en överenskommelse så har man en överenskommelse. Men trohet kan vara många olika saker och den viktigaste formen av lojalitet är inte alltid den sexuella troheten.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Parvlon » 2007-12-20 1:04:23

'det man inte vet, har man inte ont av' -har jag hört ett par gånger som dålig ursäkt.
Jag är emot allt som har med otrohet att göra,o äcklas när jag hör sånt.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Moggy » 2007-12-20 1:05:24

För mig är trohet självklart, det respekten ska man kunna ge varann.

Kan tänka mig att ens inställning till det där beror på hur lätt man har för sig på den marknaden. Jag har rätt svårt att få kontakt och bli ihop med en tjej och då värderar jag förhållandet högt.

En del killar har hur lätt som helt att få tjejer och då är det väl lättare att vara otrogen eftersom det ändå finns fler objekt på marknaden ifall ett förhållande tar slut.


En annan sak, tycker mig märka att kvinnor har olika syn på otrohet beroende på om det är mannen eller kvinnan som gör det. Om en kvinna har en väninna vars man är otrogen så är han ett jävla kräk, men om det är kvinnan som varit otrogen så heter det att det beror på att mannen inte gett henne den uppmärksamhet hon vill ha och att det i slutändan ändå är mannens fel.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-20 1:07:58

Parvlon skrev:'det man inte vet, har man inte ont av' -har jag hört ett par gånger som dålig ursäkt.
Jag är emot allt som har med otrohet att göra,o äcklas när jag hör sånt.


Nej det är ett jävla fegt svepskäl. Och hemligheter av det slaget urholkar förhållandet och det förtroende man vill ha för varandra. Är man otrogen tycker jag att man ska berätta det förr eller senare.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Pemer » 2007-12-20 1:36:39

Ettan solklart.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2007-12-20 1:39:32

Moggy skrev:För mig är trohet självklart, det respekten ska man kunna ge varann.

Kan tänka mig att ens inställning till det där beror på hur lätt man har för sig på den marknaden. Jag har rätt svårt att få kontakt och bli ihop med en tjej och då värderar jag förhållandet högt.

En del killar har hur lätt som helt att få tjejer och då är det väl lättare att vara otrogen eftersom det ändå finns fler objekt på marknaden ifall ett förhållande tar slut.


Jag skulle kunna tänka mig motsatsen också. Alltså alt. 3, eftersom man längtar efter en partner att ha sex med/umgås med/bo ihop med. Och eftersom man har så svårt att hitta en partner vill man inte riskera det med att absolut kräva trohet, om partnern inte vill det.

Medan den som har lätt att få en partner däremot kan ställa höga krav på trohet, om h*n vill och inte behöver kompromissa.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sugrövmanövern » 2007-12-20 1:49:05

Bjäbbmonstret skrev:
sugrövmanövern skrev:Det är just det som äcklar mig med mänskligheten. Det är uppenbarligen okej att knulla runt litegrann. Mobba litegrann. Håna litegrann etc.

"Det är ju lätt hänt att man råkar tappa självkontrollen". Ibland när man bråkar kanske man säger arga elaka saker, man kanske smäller igen dörren, man kanske raggar upp en ny karl och låter könen sammansmälta i ett eldigt bekräftelsemöte och...NEJ vänta nu, det där efter att smälla igen dörren är lite väl planerat för att få vara med i självkontrollstappandet :evil: .

Du tror att folk är otrogna i affekt för att de vill hämnas på sin partner?
Det vanligaste är att det är bekräftelsetörstande horor och horbockar som ej anser sig ha fått tillräckligt med uppmärksamhet av sin partner. Många har väldigt låga affekter, nästintill psykopatiska förhållningssätt till sin partner. De ser inte den andre som en människa, utan som ett redskap för försörjning, sex, sällskap och vad det nu må vara. Därför tänker de inte på att den andre har känslor, och som tröst efter ett bråk kan man då söka bekräftelse i en annans famn. Så nej, inte hämnd kanske, men bekräftelse och tröst.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:11:15, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-20 1:52:43

sugrövmanövern skrev:Det vanligaste är att det är bekräftelsetörstande horor och horbockar som ej anser sig ha fått tillräckligt med uppmärksamhet av sin partner. Många har väldigt låga affekter, nästintill psykopatiska förhållningssätt till sin partner. De ser inte den andre som en människa, utan som ett redskap för försörjning, sex, sällskap och vad det nu må vara. Därför tänker de inte på att den andre har känslor, och som tröst efter ett bråk kan man då söka bekräftelse i en annans famn. Så nej, inte hämnd kanske, men bekräftelse och tröst.


Det där låter orimligt. Bekräftelsetörstande, ja. Men få är väl otrogna med gott samvete?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:11:15, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav ufo » 2007-12-20 1:54:18

Vad är trohet?
Gäller det bara det sexuella?
Eller handlar det mer om vem man tänker på om dagarna?
Får man fantisera om andra?
Får man titta på porr/erotiskt material?
Är det otrohet om man har en "överenskommelse"?
Hur blir det med trekanter?

Är jag otrogen när sambon börjar bli svartsjuk på min dator?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:11:15, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-20 2:07:39

Misslyckades med redigeringen...nytt försök

Säger vad jag tror igen:

ufo skrev:Vad är trohet?
Gäller det bara det sexuella?
Eller handlar det mer om vem man tänker på om dagarna?

"Jag bekänner inför dig evige Gud att jag ofta har syndat i tankar, ord och gärningar" föreställningen om synd i tanken är fast rotad i vår kultur. Nej det gäller inte bara det sexuella men man kan inte vara otrogen i tanken. Den som aldrig funderar över och ifrågasätter sitt förhållande kan heller inte fördjupa sin relation. Det är normalt att fundera över om man har valt rätt i livet.

Dessutom tycker jag att bristande ärlighet och bristande generell lojalitet är värre än tillfälliga sexuella snedsteg.

ufo skrev:Får man fantisera om andra?

Ja det är oundvikligt ibland men det är inte bra om det blir för mycket. Det kan urholka förhållandet

ufo skrev:Får man titta på porr/erotiskt material?

Självfallet. Även om porr är kass är det inte otrohet.

ufo skrev:Är det otrohet om man har en "överenskommelse"?

Det viktigaste är inte vad man har för uttalad överenskommelse utan hänsynen till partnern och hur relationen de-facto ser ut. Exempelvis kan någon ha gått med på en överenskommelse som han eller hon inte kan leva upp till och då är det partnerns känslor som avgör om man är otrogen eller inte, inte vad man har sagt ska gälla.

ufo skrev:Hur blir det med trekanter?

Tar man in en person till i den sexuella relationen så är det inte otrohet så länge inte någon av de ursprungliga parterna börjar träffa den tredje separat och utan den andres vetskap. Sånt har hänt...

ufo skrev:Är jag otrogen när sambon börjar bli svartsjuk på min dator?

Nej...eller nja. Det beror väl på vad du använder den till....
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:11:15, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Alien » 2007-12-20 2:09:36

Moggy skrev:En annan sak, tycker mig märka att kvinnor har olika syn på otrohet beroende på om det är mannen eller kvinnan som gör det. Om en kvinna har en väninna vars man är otrogen så är han ett jävla kräk, men om det är kvinnan som varit otrogen så heter det att det beror på att mannen inte gett henne den uppmärksamhet hon vill ha och att det i slutändan ändå är mannens fel.


Den kära gamla dubbelmoralen! Kvinnor identifierar sig med andra kvinnor och hittar därför ursäkter. Allt under mottot "Om min partner är otrogen så är han ett svin, men om jag är otrogen är det en helt annan sak".

Män är rätt duktiga på det också. Vet inte hur många inlägg jag läst på FB om att killen givetvis ska "dumpa horan" om hon är otrogen. Samtidigt som många killar menar "det man inte vet har man inget ont av" när det gäller deras egen otrohet. Plus att om de har ångest efteråt är det inte pga skuldkänslor och dåligt samvete utan för att de är rädda att flickvännen/sambon/frun ska få veta det. Typiskt manligt? Typiskt NT? Typiskt psykopatbeteende?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:11:15, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav MsTibbs » 2007-12-20 2:22:00

Bjäbbmonstret skrev:
sugrövmanövern skrev:självkontrollstappandet :evil: .
Du tror att folk är otrogna i affekt för att de vill hämnas på sin partner?

Jag tror hon menar då folk är otrogna då de tappat självkontroll; exempelvis att de blir frestade på firmafesten och gör övertramp. Att "tappa självkontroll" är ingen ursäkt. Om jag i affekt skulle misshandla någon till döds, skulle jag självklart fortfarande straffas. Samma med otrohet.

Otrohet är fan det värsta man kan utsätta sin partner för. Ett förhållande bygger på närhet, förtroende, respekt för den andre osv. Vissa säger att de har väldigt svårt att komma över att deras ex gjorde slut, men jag tror det skulle skada ännu mer om exet inte gjort slut, utan knullat runt ändå och sedan DESSUTOM ljugit om det.

Om man känner att man är en sån som "inte kan" vara trogen, så tycker jag att det hör till den grundläggande respekten att gör varje ny partner uppmärksam på att man kommer vara otrogen, så den personen har en möjlighet att välja om den vill acceptera beteendet eller inte. Då undviker man att göra folk illa. INGEN har rätt att göra folk illa på grund av sitt eget egoistiska beteende.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:11:15, redigerad totalt 2 gånger.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2007-12-20 2:26:28

ufo skrev:Är jag otrogen när sambon börjar bli svartsjuk på min dator?


Vad som man rent tekniskt räknar in i begreppet otrohet är individuellt för varje person. För vissa går gränsen vid att pussa någon, andra vid kyss, en tredje vid sex, en fjärde tycker det är otrohet om frun går utanför dörren utan mannens tillstånd...

Min definition på otrohet är:
"Otrohet är när någondera part i ett förhållande, har brutit mot någon av de regler som gäller för just det förhållandet."

Alltså; det är klokt att göra varandra uppmärksamma på vart man står i exempelvis denna frågan, ju förr ju bättre. Då har varje person möjlighet att välja om han/hon vill acceptera varandras krav, eller om de hellre då vill gå skilda vägar.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:11:15, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-20 2:58:08

En sak är att anse att otrohet är fel, en annan sak är den fruktansvärda moraliska upprördheten som folk ägnar sig åt så fort det blir tal om otrohet. Det är precis som det vore fråga om våldtäkt eller något.

Det finns flera bitar i det här:

1. Det handlar om att inte svika ett förtroende eller motsvara någons förväntningar. Det kan jag förstå.

2. Det handlar om att man tycker sig vilja äga någon slags exklusiv rätt till den andres sexualitet. Det är mest egoism.

Har man ett avtal så har man ett avtal. Men det är skillnad på otrohet och otrohet. När ena parten i ett förhållandet börjar söka sex utanför förhållandet så är det ett symptom på något och då tror jag att man ska försöka lära sig av det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:11:15, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav sugrövmanövern » 2007-12-20 3:10:32

Bjäbbmonstret skrev: Men det är skillnad på otrohet och otrohet. När ena parten i ett förhållandet börjar söka sex utanför förhållandet så är det ett symptom på något och då tror jag att man ska försöka lära sig av det.
Och diagnosen är: hor, det är symptom på hor.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:11:15, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-20 3:12:57

sugrövmanövern skrev:
Bjäbbmonstret skrev: Men det är skillnad på otrohet och otrohet. När ena parten i ett förhållandet börjar söka sex utanför förhållandet så är det ett symptom på något och då tror jag att man ska försöka lära sig av det.
Och diagnosen är: hor, det är symptom på hor.


Det vill säga i din värld så är det alltid bara fel på den person som är otrogen och du är inte intresserad av anledningen, bakgrunden eller situationen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:11:15, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Alien » 2007-12-20 3:13:09

ufo skrev:Vad är trohet?
Gäller det bara det sexuella?
Eller handlar det mer om vem man tänker på om dagarna?
Får man fantisera om andra?
Får man titta på porr/erotiskt material?
Är det otrohet om man har en "överenskommelse"?
Hur blir det med trekanter?

Är jag otrogen när sambon börjar bli svartsjuk på min dator?


Ja, då får man starta en ny tråd/omröstning som heter "Vad är otrohet?"

Jag tänkte närmast på det sexuella. Givetvis kan det kännas lika illa om t ex partnern har ett närmare känslomässigt förhållande till nån annan el diskuterar mig (och mina brister) med denna person. Men eftersom många känner sig så djupt kränkta av just sexuell otrohet kan vi ju börja med den.

Har man en överenskommelse om ett "öppet förhållande" så är man inte otrogen men inte trogen heller. Man har helt enkelt valt bort sexuell trohet.

Trekanter, partnerbyte, gruppsex etc tycker jag är ett slags "överenskommen otrohet". Totalt obegripligt för mig, tycker bara det låter äckligt. Men de inblandade är väl nöjda, ingen är ju förd bakom ljuset.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:11:15, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in