Asperger, alkohol, självmedicinering, diagnos.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Dagobert » 2011-03-23 16:26:28

Alternativet är ångestdämpande/lugnande piller och de är väl inte ofarliga de heller.
En fördel med alkohol är att jag inte får köra när jag druckit, men det "får" jag (väl?) på piller. Jag kan alltså inte peta i mig lite C2H5OH (etanol) närsomhelst.

Jag tänkte ta upp det här med min psykiater, men fick idag reda på att jag fått byta till en jag inte kan snacka med... Lyckades byta bort honom för 2 år sen, men nu är jag tillbaks igen. Länge leve omorganisationerna, patienterna är mer tveksamt.
Dagobert
 
Inlägg: 14499
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Moggy » 2011-03-23 16:28:19

Zic skrev:
barracuber skrev:Det behövs inte ens bakfyllor för att man ska inse (eller känna) att det inte är rätt.


Det beror på om intentionen är att må bra när man lever, eller att leva länge.



Man mår ju inte bra av att hälla i sig mängder med alkohol...möjligtvis bedövar man ångestkänslorna tillräckligt mycket över hur tragiskt man lever tillräckligt mycket för att övertyga sig själv att man mår bra när man sitter på fyllan och tror att man är social fast man egentligen mal och tjatar om samma saker om och om igen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Dagobert » 2011-03-23 16:46:46

Jag dricker som sagt inga mängder, sitter inte på fyllan osv, utan tar (än så länge) en öl i ensamhet för att må bättre under kvällen. Vart det leder är en annan sak.

Zic skrev:
barracuber skrev:Det behövs inte ens bakfyllor för att man ska inse (eller känna) att det inte är rätt.


Det beror på om intentionen är att må bra när man lever, eller att leva länge.

Jag är 51 år nu, har druckit nån gång om året de senaste 20 åren. Fattar inte varför jag inte har tänkt i de här banorna tidigare. Men jag har aldrig druckit nåt till vardags, just aldrig haft chansen att upptäcka effekten på ångesten, och mitt mående har nog ändrat sig på senare tid. Det känns väl lite mer ok att börja nu på "äldre dar" också. Hoppet om att hitta nåt bättre har också förtvinat med tiden.

Jag satsar på att uppnå 60, och må hyfsat under den tiden. Vad som händer sen tror jag inte jag bryr mig så mycket om.
Senast redigerad av Dagobert 2011-03-23 16:48:35, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14499
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Zic » 2011-03-23 16:47:57

Moggy skrev:Man mår ju inte bra av att hälla i sig mängder med alkohol...möjligtvis bedövar man ångestkänslorna tillräckligt mycket över hur tragiskt man lever tillräckligt mycket för att övertyga sig själv att man mår bra när man sitter på fyllan och tror att man är social fast man egentligen mal och tjatar om samma saker om och om igen.


Det där var väldigt enkelspårigt uttryckt. Om något är tragiskt eller inte är väldigt subjektivt.
Jag hade inte ångestsmärtor i bröstet när jag var packad, det är något som ingen medicin har lyckats ta bort, och jag har gått igenom en hel del mediciner.
"Sitta på fyllan och mala och tjata om samma saker om och om igen" är inget man egentligen gör om man alltid är packad, åtminstone gjorde inte jag det.
Först tog det ungefär en förmiddag att bli av med abstinensen, och sedan levde jag.

Det är ju det jag försökte förklara: Tycker man att det är sorgligt att dricka hela tiden så ska man inte börja med det. Personligen tycker jag att det är mer sorgligt att vantrivas, aldrig våga gå utanför dörren och må outsägligt dåligt hela tiden bara för att det finns moraler som säger att det är fult att vara berusad.
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Inläggav Zic » 2011-03-23 16:52:08

Dagobert skrev:Jag är 51 år nu, har druckit nån gång om året de senaste 20 åren. Fattar inte varför jag inte har tänkt i de här banorna tidigare. Men jag har aldrig druckit nåt till vardags, just aldrig haft chansen att upptäcka effekten på ångesten, och mitt mående har nog ändrat sig på senare tid. Det känns väl lite mer ok att börja nu på "äldre dar" också. Hoppet om att hitta nåt bättre har också förtvinat med tiden.

Jag satsar på att uppnå 60, och må hyfsat under den tiden. Vad som händer sen tror jag inte jag bryr mig så mycket om.


9 år är ju ungefär vad jag fixade från att jag var 15, och kroppen blir ju inte direkt tåligare med åren.
...Men frågar du mig så fungerar det att använda alkohol som medicin, men när man väl har blivit beroende så är stora delar av dygnet riktigt jävliga att utstå. Fast det går ju att supa bort :shock:
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Inläggav Dagobert » 2011-03-23 16:53:20

Om det inte varit meningslöst att anmäla inlägg som offtopic så hade jag anmält Moggys.
Den här tråden handlar inte om superi utan om alkohol som psykofarmaka.
Den som inte kan förhålla sig till alkohol på det viset behöver inte svara.
Dagobert
 
Inlägg: 14499
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-03-25 12:52:49

Personer som stått mig väldigt nära har provat detta. Det funkade i början men sedan gjorde det bara ångesten värre. Vid det laget hade ett beroende satt in - det sker väldigt smygande. Den ena av dessa går nu på antabus. Den andra (min pappa) tog sitt liv. Ett tag tyckte jag själv att lite alkohol om dagen fick mig att må bättre, men sedan märkte jag att det tog bort effekten av mina antidepressiva istället. Mitt råd är att istället prova ett annat antidepressivt preparat, ett som fungerar bättre än de piller du har nu och som inte kräver att du tar till extra resurser. Depressioner och ångest är hemska att leva med, så det är inte konstigt att man är beredd att prova sig fram.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Inläggav barracuber » 2011-03-25 13:50:40

Tintomara Ariadne skrev:Personer som stått mig väldigt nära har provat detta. Det funkade i början men sedan gjorde det bara ångesten värre. Vid det laget hade ett beroende satt in - det sker väldigt smygande. Den ena av dessa går nu på antabus. Den andra (min pappa) tog sitt liv. Ett tag tyckte jag själv att lite alkohol om dagen fick mig att må bättre, men sedan märkte jag att det tog bort effekten av mina antidepressiva istället. Mitt råd är att istället prova ett annat antidepressivt preparat, ett som fungerar bättre än de piller du har nu och som inte kräver att du tar till extra resurser. Depressioner och ångest är hemska att leva med, så det är inte konstigt att man är beredd att prova sig fram.


Intressant, Tintomara Ariadne!

Jag vill egentligen kommentera bland annat det där om antidepressiva men det blir OT här....
Senast redigerad av barracuber 2011-03-25 14:15:41, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Dagobert » 2011-03-25 14:05:43

Tack, Tintomara Ariadne.
barracuber, skriv så får vi se. Lite offtopic går nog bra.
Dagobert
 
Inlägg: 14499
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-03-25 21:00:06

Dagobert skrev:barracuber, skriv så får vi se. Lite offtopic går nog bra.


Ja, jag vill också gärna veta.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Inläggav Alien » 2011-03-26 4:07:41

Litet alkohol lär vara nyttigt för kroppen:

En medelålders man ska nöja sig med ett glas vin, max 15 centiliter, om dagen för att uppnå hälsoeffekt. Han kan välja 33 centiliter öl eller 4 centiliter sprit i stället.
För en kvinna räcker det med hälften av mannens dos.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/hjarta/article374572.ab

Tidigare trådar om "alkohol som självmedicinering":

http://www.aspergerforum.se/alkohol-dro ... t7226.html

http://www.aspergerforum.se/asperger-al ... 11934.html[/quote]
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47168
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Dagobert » 2011-03-26 4:21:15

Tack Alien.
Dagobert
 
Inlägg: 14499
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Miche » 2011-03-26 12:11:22

Alien skrev:Litet alkohol lär vara nyttigt för kroppen:

Klassisk ursäkt för vardagsalkoholister.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re:

Inläggav Alien » 2011-03-30 1:55:06

Miche skrev:
Alien skrev:Litet alkohol lär vara nyttigt för kroppen:

Klassisk ursäkt för vardagsalkoholister.


Säkert, men det kan ju vara sant för det. Det gäller bara att inte dricka mer än "nyttodosen". Dessutom är det bara nyttigt för personer som är 50+.

Måttlig alkoholkonsumtion, exempelvis 1-2 glas vin per dag eller 1-2 folköl per dag tycks ha en viss skyddande effekt för hjärt- och kärlsjukdomar samt typ 2-diabetes. Detta gäller dock endast för personer som är över 50 år. Någon liknande skyddande effekt finns inte inom andra områden.
Statens Folkhälsoinstitut
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47168
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Re:

Inläggav Miche » 2011-03-30 9:57:52

Alien skrev:
Miche skrev:
Alien skrev:Litet alkohol lär vara nyttigt för kroppen:

Klassisk ursäkt för vardagsalkoholister.

Säkert, men det kan ju vara sant för det. Det gäller bara att inte dricka mer än "nyttodosen". Dessutom är det bara nyttigt för personer som är 50+.

:-)040
Ja! Då får jag börja dricka varje dag! :-)226
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Re:

Inläggav prodge64 » 2011-03-31 14:16:47

Miche skrev: :-)040
Ja! Då får jag börja dricka varje dag! :-)226

:lol:
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Alkohol som psykofarmaka

Inläggav treeman » 2011-03-31 14:40:51

Tror det är hälsosammare att dricka lite varje dag än att supa skallen av sig fredag & lördag (vakna halvnaken i en rabbat med "smärtor i rektum" och annat "spooky").

Sydeuropeiskt alkoholförtärande, måttlig mängd varje dag.

Blir man lite lugnare av en starköl på kvällen så är väl det bra.
Min personliga åsikt.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Alkohol som psykofarmaka

Inläggav barracuber » 2011-03-31 15:19:37

treeman skrev:Tror det är hälsosammare att dricka lite varje dag än att supa skallen av sig fredag & lördag (vakna halvnaken i en rabbat med "smärtor i rektum" och annat "spooky").

Sydeuropeiskt alkoholförtärande, måttlig mängd varje dag.

Blir man lite lugnare av en starköl på kvällen så är väl det bra.
Min personliga åsikt.


Min åsikt ligger här rätt nära din. Det nordiska helgsupandet har aldrig varit min grej. Jag skulle därför när det gäller alkohol nog känna mig mer avslappnad om jag bodde i något sydligare land.

Men åas har inte Frankrike, Spanien, Danmark osv högre leverskador än vi? Min gissning är att folk i de länderna inte alltid har så "bra" förhållande till alkohol som de vill göra gällande. Alkohol för ju trots allt med sig en risk för beroende.

En starköl på kvällen är väl ok om det funkar dvs håller sig på den nivån.

Som vanligt, en stor komplex fråga.

treeman skrev:"hälsosammare att dricka lite varje dag"


ja. iaf om man är 50+ (som vi sett tidigare i tråden) så lär det vara nyttigare med "lite varje dag" än helgsuperi av flera hälsoskäl. Se på nubbarna på danska ålderdomshem ;) För dem som är < 50 - se mina tidigare farhågor.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Alkohol som psykofarmaka

Inläggav treeman » 2011-03-31 16:42:40

barracuber skrev:Men åas har inte Frankrike, Spanien, Danmark osv högre leverskador än vi? Min gissning är att folk i de länderna inte alltid har så "bra" förhållande till alkohol som de vill göra gällande. Alkohol för ju trots allt med sig en risk för beroende.


Jag tror det ligger nåt i det du säger. Vet ingen statistik på leverskador dock men.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Alkohol och Asperger

Inläggav peppelin » 2013-01-06 17:18:05

Hej!

Jag är ny här och vet inte om detta ämne har varit uppe förr.

Men är det några fler än jag som inte kan hantera alkohol, och tror att det har med Asperger att göra?
Min problematik blir hundra gånger värre efter har druckit alkohol. Men jag upplevde en sensation att komma ur min "glaskupa" med alkohol. Och nu saknar jag det väldigt mycket.
Dessutom kunde jag lättare umgås socialt med alkohol i kroppen. Men nu dricker jag inte längre och det har betytt att jag blivit ännu mer asocial...

Anyone?

Gripandekylig

Slog ihop tråden Alkohol och Asperger med tråden Asperger, alkohol, självmedicinering, diagnos.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
peppelin
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-12-08
Ort: Stockholm

Alkohol och Asperger

Inläggav treeman » 2013-01-06 17:22:10

Jo jag kommer ut ur min glaskupa med alkohol också. Blir den mest sociala personen på hela puben om jag känner för det.

Utan alkohol så vill jag mest sitta så jag kan stirra in i väggen.

Inte så kul när man nyktrat till och upptäcker att man har femton nya polare... bläh.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Alkohol och Asperger

Inläggav barracuber » 2013-01-06 17:47:31

peppelin skrev:Hej!
Jag är ny här och vet inte om detta ämne har varit uppe förr.
Men är det några fler än jag som inte kan hantera alkohol, och tror att det har med Asperger att göra?

Att inte kunna hantera alkohol har INGENTING med asperger att göra. Cirka 10 % av svenskarna har problem med det men det är många gånger fler än alla som har asperger.

Det finns aspergare som har problem med att hantera alkohol. Men de flesta aspergare verkar inte ha det, är min bild.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Alkohol och Asperger

Inläggav rapchic » 2013-01-06 17:51:58

själv dricker jag aldrig alcohol för jag har antagligen alkoholism i blodet så det känns som en dålig ide att börja.

min pappa hade misstänkt AS (av läkare men dom kunde inte ge diagnos pga alkoholen) och var alkoholist en av anledningarna till att han drack tror vi nu att det var han AS, vi kan inte fråga honom däremot för alkoholen dödade honom så du är smart som börjat undvika den.

däremot tror jag inte att han var alkis pga AS utan pga seratonin bla bla bla AS kan vara en av anledningarna han började däremot.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Alkohol och Asperger

Inläggav bittin » 2013-01-06 18:31:59

Blir också jävligt social efter jag druckit ibland blir jag jobbigt social dock
bittin
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2008-11-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in